P-38

Hoi allemaal,

Onlangs kocht ik op een ruilbeurs een toestelletje dat ik al lang eens wou hebben. Het betreft een P-38 uit piepschuim, geleverd met 2 brushed motoren (met vertraging).

Het gekke aan dit toestel is dat er geen druppel lijm aan te pas komt. Alle onderdelen worden geschroefd...

Het duurt ongeveer 1 uur (inclusief het lezen van de handleiding) om te komen tot dit resultaat

Nog wat hardware die ik er bij kocht en nog wat onderdelen die je niet verplicht moet bevestigen :

De handleiding :

Eén van de twee motoren :

De kabels van de motoren naar de cockpit gestoken. De gaten voor de kabels zijn mooi voorzien tussen de vleugels en de romp :

De servo voor de hoogte geschroefd :

Aansluiting voor 1 rol. Het zelfde systeem als bij de depron toestellen van tegenwoordig. Hier ga ik toch één druppeltje lijm in laten lopen voor alle zekerheid :

Alle servokabels steken er nu in. Deze moeten nu wel verlengd worden om tot in de cockpit te geraken...

Voila, alle kabels en de regelaar in de cockpit. Nu alleen nog de lipo's toevoegen en vliegen ?

Enkele uren later : klaar !!

Nu nog wachten op een iets warmere vliegdag...

Davy,

Ziet er een mooi model uit met echte schaalcontouren zo te zien. heb je een merk van die "bouwdoos"?

Stevo

http://www.enjoymodel.com/img/movie/EMI%20Forked-Tail-Devil.wmv

Lijkt me aardig te vliegen.

Stevo, op deze foto
Pq2XPxor-78a8819c01af4783c936a764eb755c90.jpg
staat Phase3, is dat niet dat merk dat die prachtige Phantom en F16 op de markt brengen???

Davy, welke beurs was dat? Was het een eenmalige doos, of had die verkoper er massa's bij? Lijkt me een leuk jump-pimp vliegtuig :rolleyes:

Kijk vooral naar het opschrift Phase3 op het plan... Zelfde merk toch.

Waar worden die Phase3 kits verkocht??
a1014259-162-DSCN2214.jpg

Laatst bewerkt:
Hey Raf,

het was idd een éénmalige iets wat die persoon verkocht... Anders had ik er misschien nog wel wat mee gebracht !! :-)

Als het donderdag een beetje mooi weer is, krijgt hij zijn maiden...

groetjes,

Davy

Stevo,

als het mooi weer is op donderdag en iemand wilt komen filmen (op het veld van PMF), dan komt er een filmpje ... heb jammer genoeg zelf geen camera...

groetjes,

Davy

Oké, veel succes met de maiden.

Wanneer kom je nog eens naar Phoenix met je pa?

Stevo

@Stevo : tja, wordt nog eens tijd he! Jammer genoeg is het zo ver rijden. Anders misschien af en toe wat meer he !! :-) Meestal komen we enkel bij de show daar...

@Rafgol : ik zag net op de site van Bichler dat bij die kit wel 2 brushless motoren en 2 brushless regelaars bij zitten. Dan valt de prijs toch nog wel mee vind ik ! Bij mij zaten er gewoon 2 brushed motoren bij met vertraging... Misschien was het dus een wat oudere kit ?

Groetjes,

Davy

Hoi allemaal,

goed nieuws ! Vandaag tussen de druppels door het toestel gaan invliegen bij PMF. Even neus in de wind en half gas en daar ging hij al... Vliegt al bij heel mooi en heb niks moeten trimmen !!!

Nu nog verder afwerken met de stickers...

groetjes,

Davy

Hoi allemaal,

vandaag de stickers (op goed geluk) op het toestel geplakt. Dit is jammer genoeg niet echt goed gelukt omdat de stickers niet echt goed loskwamen van het vel... :-(

Daarom sommige stickers mislukt. :-(

Hoe dan ook, het ziet er iets anders uit... Wat voller dan het lege "grijs"...

ik volg dit draatje ben ook van plan dit toestel aan te schaffen ben benieuwt hoe ie vliegt met de originele borstel motoren veel succes met je maiden

Hey Swordfish,

sinds mijn laatste berichtje over de P-38 is er alweer veel gebeurd.

Het toestel vliegt magnifiek en zelfs SNEL (TE snel) op de brushed motortjes... Daarom vloog ik er altijd trager mee zodat het wat realistischer is.

Na de 8ste vlucht of zo, had ik opeens een storing en ging het toestel de grond in. Hij lag een vrij lange tijd in het water (aan het einde van het veld) omdat ik er niet dadelijk bij kon. Ik heb toen alle elementen laten drogen en een week erna opnieuw geprobeerd. Na nog eens 2 vluchten, kreeg ik opnieuw storing met opnieuw een (ditmaal hardere) crash als gevolg.

Al bij al was alles snel te lijmen (isomo) en kon ik de week erna opnieuw gaan vliegen. Ik had ondertussen de ontvanger vervangen. Ik ging dan opnieuw proberen , maar telkens maar een minuutje of 2 a 3. Daarna heb ik ook nog de batterij vervangen. Bij de volgende vlucht ging het weer mis, het toestel ging in een vrille tegen de grond en was opnieuw vrij hard kapot.

Toen was ik het beu en besloot mijn regelaar op te sturen voor controle en besloot het toestel in de vuilbak te gooien. Mijn pa zei echter dat hij hem graag wilde herstellen en er zelf mee vliegen.

Voor zijn verjaardag bestelde ik alles nieuw (servo's, regelaar, ontvanger, batterij). Een aantal weken daarna ging hij ermee vliegen. Bij de eerste vlucht ging het na een minuut of 8 weer mis. Toestel weer de grond in... Bizar bizar bizar...

Mijn pa kennende ging hij aan de slag om te controleren wat er fout kon zijn. Na lang zoeken had hij het probleem gevonden. Het bleek dat 1 motortje zijn as los zat. Als het motortje warm werd, ging deze as dus trillen en zorgde ervoor dat 1 motor langzamer ging lopen en daardoor in een vrille ging (= nadeel van méérmotorig toestel). Mijn pa had idd gehoord dat op een bepaald moment één motor "anders" ging draaien.

We hebben nu de motor vervangen en sindsdien heeft mijn pa er toch al een vlucht of 6 mee gemaakt zonder problemen !

Zo zie je maar : alle hardware vervangen behalve de motoren, kan soms ook mis zijn ! :-)

Groetjes,

Davy

@MrBean

oei jammer dat ie door die as gecrasht is met hoeveel lipo cellen vloog je 2 of 3
en hoeveel amper ?
als je met 3 cel vol gas geeft kom het niet goed ,enorm veel power maar niet voor lang :(
alles word te heet ook de assen

in elk geval ga ik mij er eentje aan schaffen
na het horen dat ie wel goed vliegt
ze hebben er nog een liggen die ik kan kopen voor 50 € in de winkel
als het zo ver is laat ik nog iets weten

Laatst bewerkt:
Hey Swordfish,

ik vloog hem idd met 3 cellen, met een 35A regelaar.
De verkoper had me aangeraden om met 3 cellen te vliegen, dus daarover heb ik nooit getwijfeld.

Meestal vloog ik wel niet vol gas, omdat hij dan echt teveel power heeft...

Het is wel een goede hint, want mijn pa heeft er een nieuwe motor inzitten waarvan de as nu ook los begint te zitten...

Groetjes,

Davy

bedankt voor de info ik heb nog een regelaar liggen van 35 A voor een brush motor en de mogelijkheid om lipo's te gebruiken op die regelaar.
ook ik zal er naar alle waarschijnlijkheid een 3 cel lipo in plooien 1500,2500
het is te zien welk gewicht er in mag
en m'n zender zo afstellen zodat ik geen vol gas kan geven en zo veel mogelijk koelgaten aan de motoren.
en als alles mee zit ,wie weet breng ik 2 brushless mee van de beurs in Dortmund
minder gewicht en meer power ,minder Amper dus langer vliegen :) als m'n rekening klopt

groetjes

Swordfish,

ik gebruikte een 2100 mAh cellenpakket. En daarmee is het zwaartepunt ideaal.

Het toestel moet volgens mij echt geen brushless te hebben want met deze 2 brushed (met overbrenging) ging hij gewoon recht naar boven ! Maar dat hoort niet bij zo'n toestel... :-)

Groetjes en veel bouw-en vlieggenot !

Davy

Swordfish,

Het toestel moet volgens mij echt geen brushless te hebben want met deze 2 brushed (met overbrenging) ging hij gewoon recht naar boven !

Daarom werden de asjes denk ik ook te warm.een beetje te veel volt op de motor. :D:D
Het zullen wel 7.2 volt motortjes zijn denk ik.

Back