P-51 'Strega'

Tja . . .

Het was gisteravond laat, zag het ook niet meer helemaal helder. :oops:

Het eerste wat er moet gebeuren is 100% zeker zijn dat de romp zelf perfect recht (haaks) op het blad staat.

Dat ben ik nu eigelijk niet . . .

Vanavond nieuwe opstelling maken, en daar eerst maar eens voor zorgen. :yes:

die 5mm moet 0mm worden!

Je hebt helemaal gelijk. :oops:


jan.
 
Vanavond de zaken maar eens even wat grondiger aangepakt.:p

Aantal A4-tjes millimeterpapier uitgelijnd en aan elkaar geplakt.:cool:

Kijk, en dan kom je ergens. :p

7548e7ddd42ac1e.jpg


7548e7ddd46368e.jpg


7548e7ddd49d89d.jpg



Even meten:

7548e7de9964e5c.jpg


7548e7e07cd4c5d.jpg



En lijm erop!

7548e7de99294f7.jpg


7548e7de98e2203.jpg


De rest van de lijm (fairings etc.) komt later wel . . .


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bijna niet te volgen zeg ,
het gaat allemaal in één keer zó snel!,
raak helemaal in de war :schrik: ,
maar alles consequent nauwkeurig constant strak gebouwd: ,
mooi om te zien dat je dat volhoud en met minder geen genoegen neemt!

Frank
 
De bodem voor de accu is geplaatst, de servo's voor hoogte en riching idem dito. :o

Nu eerst eens in de boeken duiken hoe je ook maar weer een fairing bouwt . . . :confused:


jan.
 
Dank je wel Wouter! :)

Ziet er goed uit.

(Realiseer ik me nu pas weer: je bouwt wel erg mooi! :worship:

Ben je al weer met iets nieuws bezig?)


Ik had wel even gezocht, maar deze niet gezien, en nog niet gevonden wat ik wilde . . .

(Moest jij lang zoeken??? )


Wel
gevonden overigens in Scale Construction van Duncan Hudson. :cool:

Wat blijkt: hij doet het precies zoals jij. :p

Maar: ik heb ook nog wat litho-plate liggen . . .

Misschien ook wel leuk om daar eens mee te proberen? :confused:

Eerst maar eens netjes gaan aftekenen . . .


jan.
 
Laatst bewerkt:
Och, waarschijnlijk heb ik het ook weer van ergens gezien/gelezen.
Litho is ook leuk. Wel even uitgloeien (zie scale fibel).
Het zoeken op "fairing" in het schaalforum leverde vrij snel wat resultaten.

Ik heb de Bugatti weer onderhanden genomen. Binnenkort wat plaatjes.
 
Gisteravond begonnen met het achterste deel van de fairing, en dat valt om de drommel niet mee . . . :nooo:

7548ec5e64dd301.jpg


Daar moet dus iets komen, dat dezelfde V-stelling heeft als de vleugel? (daar valt vast wel mee te sjoemelen :oops:), gebogen omhoog en iets naar binnen loopt! (de romp wordt smaller) :confused:

Eerst maar eens van dun karton oid. maken, anders gaat het heeeeeel veel hout kosten . . .


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voordat 'ie van pagina 1 afzakt . . . ;)

7548f2429ebe27b.jpg



Even heel goed kijken! 8-O

7548f2429f06133.jpg



En aan de andere kant zit 'ie ook! :p

7548f2429f3f344.jpg



Na een tijdje stomen . . . (:bad-words: wat is dat spul heet!)

7548f243947fe45.jpg


Is het ook een idee om dit soort fairing-delen van kunststof te maken, bv. hetzelfde materiaal waar je bv. cokpitkapjes van maakt?

Buigt wel lekker makkelijk! :)

Mooi glad . . . :p

Of is dat absoluut 'not done'?


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
kan wel, maar dan moet je wel zorgen dat je een goede mal hebt om het op te vormen...

mij lijkt het nog het makkelijkst om om de paar centimeter een vormlatje neer te zetten, en daar dan balsaplankjes op te lijmen...

ik hoop dat je me kunt volgen...
 
Jan,

Nee denk het niet met uitzondering van vacuumvormen dan.

Het lukt je nooit de ronding van de vleugel te volgen en ook nog eens een ronding van de vleugel naar de romp te maken.

Maar proberen kan altijd natuurlijk, denk alleen dat balsa gemakkelijker is.

Ton
 
Als ik een alternatieve suggestie mag doen. Pak je romp in in huishoudfolie. Maak met klei je fairings. Leg over het klei weer huishoudfolie en lamineer er dan glasweefsel overheen.

Als het droog is, kan de klei weg, kun je het glasweefsel op maat zagen en verlijmen.

Heb je een supermooie en vederlichte fairing.
 
He!

Allemaal nieuwe berichten! :p

Moet ik me op mijn eigen draadje abonneren? :confused:

Pak je romp in in huishoudfolie. Maak met klei je fairings. Leg over het klei weer huishoudfolie en lamineer er dan glasweefsel overheen.

Als het droog is, kan de klei weg, kun je het glasweefsel op maat zagen en verlijmen.

Heb je een supermooie en vederlichte fairing.

Heb jij dat zelf zo wel eens gedaan? :confused:



Ondertussen heb ik een stukje dat er behoorlijk op lijkt. :cool:

Het is slecht te zien, maar de vorm is vrijwel perfect! :p

(En dat zonder lijm, met slechts een paar knijpertjes. ;))

7548f38417414e9.jpg


7548f38416d6d10.jpg


Vanavond kijken of ik het lange stuk aan de bovenkant van de vleugel in model kan krijgen . . . :)


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb jij het al eens gedaan op de methode die je nu gebruikt?

Ja ik heb al eens glasweefsel gevormd met behulp van klei, overigens niet vliegtuigen-gerelateerd. Dat gaat echt perfect. De huishoudfolie is om te voorkomen dat je klei op je toestel krijgt, en om te voorkomen dat het glasweefsel aan je klei gaat kleven.

Is er een reden dan om aan te nemen dat wat ik zeg niet zou werken? Het klinkt voor mij volledig logisch. Als ik de techniek niet al kende, zou ik direct geloven dat het werkte.

Het gaat er om dat je iets hebt wat de vorm voor je houdt terwijl het glasweefsel en de epoxy drogen.

Je huidige plan zal uiteindelijk ook wel werken, toch zie ik haken en ogen. Voornamelijk omdat je nog verder moet dan je nu bent, en je dan te krijgen maakt met krommingen die je op deze manier gewoon niet kunt maken.

Als ik eerlijk ben zie ik dan nog meer in de balsamethode zoals Danny 'm beschrijft. Wat je nu probeert krijg je naar mijn mening niet makkelijk mooi, niet makkelijk afgewerkt en als het eenmaal zit is het de vraag of het stevig genoeg is. Of ik begrijp niet wat je aan het doen bent.

Begrijp mij niet verkeerd.. het is niet mijn bedoeling je werk af te kraken of 'mijn methode' op te dringen. Er zijn waarschijnlijk 100-en manieren te verzinnen waarmee je een mooie fairing maakt.. uiteindelijk krijg je ongetwijfeld een mooie fairing op je nu al mooie strega ;)

Nadeel twee is dat het erg dun is. Uit ervaring weet ik dat dunne holle constructies die makkelijk bewegen, in de lucht kunnen gaan trillen en resoneren.
 
@Hezik
Ik had er nog niet van gehoord, maar het lijkt me een techniek die wel eens zou kunnen/willen toepassen.
Ik heb wel enige twijfels bij het vormen van de fairing. Hoe ben je zeker dat de vorm juist is?

@Jan,
Doe zo verder. Het ziet er zeer goed uit.
Luc
 
Ik heb wel enige twijfels bij het vormen van de fairing. Hoe ben je zeker dat de vorm juist is?

Dat probleem heb je bij om het even welke bouwwijze. Het gebruik van klei sluit niets uit, je kunt het schaven, schuren, snijden, kneden, mallen op leggen, enzovoort.

Het is wel een 'ruwe methode' daarna zul je voor een glad resultaat het weefsel aan de buitenzijde nog moeten afwerken.
 
Back
Top