P-51 'Strega'

Wat een toestand! :???:

Even de fairings maken . . . :o

Iedereen bedankt voor alle tips, suggesties, tutorials (Jasper! Mooie Harvard! :p) en andere adviezen, maar ik ga het toch nog een keer met de 'Hezik-methode' proberen. :D

Dat Plastinlina is mooi spul, hoor!

Hardt niet uit, laat zich mooi vormen, perfect. :)


Vannacht kreeg ik een idee: ipv. batterijen moet je knikkers gebruiken! :p

754904f1c0c1d76.jpg


Met batterijen wals je de boel wel plat, maar niet mooi rond-hol! :nooo:

(Waar kom je aan knikkers / kogels van allerlei diameters?

Kogellagerhandel / fabrikant? :confused:)

Anyway, met deze drie kom je ook al een heel eind. :yes:

Eerst alles wat er op zat er dus maar weer afgehaald . . . :mad:

754904f1c18846e.jpg



En weer overnieuw beginnen. :p

754904f1c1ce19a.jpg



En maar rollen . . .

754904f1f13711f.jpg



Rustig verder werken . . .

754904f1f0de0fe.jpg



't Is nog niet perfect, maar toch . . . :p

754904f21892848.jpg


754904f21854edc.jpg


754904f218cbeae.jpg


Wordt vervolgd.


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou je hebt er meer de 'Jan Brilman methode' van gemaakt nu, het basisprincipe is gelijk (klei als vulmiddel) maar de uitwerking totaal anders.

Daarmee natuurlijk niet verkeerd, het ziet er (weer) goed uit, hopelijk kom je nu tot het 'glasstadium' :)
 
maar dat verloop klopt toch niet met de lijnen die er staan.

Tja . . .

Moet toch nog eens heeeeeeeeeel goed naar de foto's kijken. :confused:

Wat de lijnen nou precies betekenen . . . :confused:

Of loopt de fairing daar al vlak tegen de romp

Op sommige punte zeker.


Misschien heeft Pipoos verschillende diameter houten ballen?

Dan moet het daar maar mee . . .


jan.
 
Nou, wie het weet mag het zeggen . . . :confused:

Ik denk dat het nog niet zo gek is, zoals die ene nu is . . . :p

7549062d6ea42de.jpg


7549062d6e5ebe6.jpg


7549062d6f3ffab.jpg


7549062d8049df8.jpg



jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Valt toch niet mee om dat spul er netjes in te krijgen . . . :nooo:

Als je het in je handen kneedt wordt het door de warmte van je handen wat zachter, maar door te rollen met zo'n knikker: dat helpt niet erg . . . :nooo:

Als er eenmaal iets teveel op zit, moet dat dus door te rollen naar de zijkant 'weggeduwd' worden. :cool:

Maar ja . . . :o

De indekking van de vleugel heeft al eenmaal gekraakt! :mad:

Misschien de föhn er op zetten? :confused:

Anyway, fairing 1 wordt nog iets bijgewerkt; fairing 2 is voor de helft af. :p

Nou ja, af . . . ;)


jan.
 
Nou . . .

Twee fairings.

Hopelijk kunnen we nu door. :p

Op een paar kleine dingetjes na . . . :oops:

Rechts is net iets strakker dan links. :shock:

754908e23cc4f1e.jpg


754908e23d1ac90.jpg


754908e23d685eb.jpg


754908e26eb097c.jpg



Hier zie ik ook nog wat . . .

754908e26eeab7a.jpg



Hier is ondertussen nog een klein beetje bijgewerkt.

754908e26f2f3c8.jpg


Morgen glas? :p


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou ze zo langzamerhand van bladgoud gaan maken :)

Het mooie van deze manier van werken is, dat je straks al dit materiaal weer kwijtraakt en op die manier relatief lichte fairings maakt.
 
De eerste fairing is met twee laagjes mat (54 gram/m2) bedekt. :p

Of het gelukt is? :confused:

Geen idee . . . :nooo:

Morgen weten we meer. :p


Model op de stoel gefixeerd:

75490a2314b236f.jpg



75490a22efe0fb2.jpg



75490a22ef64c9b.jpg



75490a231518e59.jpg



Het plastic (huishoudfolie dat er onder zit) is ietwat geklreukeld; zal wel plamuur aan te pas moeten komen.

Maar in welke mate . . . :confused:

75490a22efa2d46.jpg



Morgen meer.


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vanochtend even met de vingers overheen gegaan . . .

Dat folie is dus inderdaad wat gaan kreukelen (ionder invloed van de PU-100, die wat dik geworden was?) :(

Op zich lijkt het niet onaardig. :)

Vanavond fairing nr. 2. :p

(Waarmee verdun je PU-100? Gewoon met thinner? :confused:)


jan.
 
Ik zou het met spiritus proberen op een proefstukje, daarmee vedun ik epoxy en dat verdampt er lekker snel uit. Wel goed ventileren, uiteraard. Staat er niet op de bus waarmee je kan verdunnen?
 
(Waarmee verdun je PU-100? Gewoon met thinner? :confused:)

Je bedoeld PS-100?
Met thinner gaat goed, alleen is het daarna niet meer houdbaar...
dus een klein beetje (wat je nodig hebt) verdunnen, wat je over hebt moet je dus weggooien.
Er is ook speciale verdunning bij polyservice verkrijgbaar.

Ik zou alleen epoxy ipv gebruikt hebben. Voor 'glassen' is PS-100 prima, voor 'vormdelen' (zoals jouw fairings) lijkt het mij niet geschikt.

Succes Jan!
 
Back
Top