P-51 'Strega'

Nou, dat heb ik weer. :mad:

Als je PU-100 wat dik geworden is, dan is het waarschijnlijk al niet goed (bruikbaar) meer. :shock:

Het reageert met water, als de bus al open geweest is, en het staat een tijd, dan . . .

Verdunnen: lastig.

Met thinner is überhaupt uit den boze. :mad:

Je zou eventueel kunnen kijken naar een verdunner voor 2 componenten poly-urethaan lak . . .

(Allemaal gehoord van een meneer van ARTOIS PLASTICS


jan.
 
Klopt, ik heb hier nog 3/4 liter reeds een tijdje staan, keihard...
Met thinner lukte het bij mij wel.

Voor het sluiten met een fohn warme lucht in de bus blazen. Warme lucht bevat minder vocht, dus 'bederft' de PS-100 minder snel. Aldus de meneer van Polyservice.
 
Hoi Jan,

Ik zou hiervoor gewoon epoxy gebruiken. PS100 is er m.i. ongeschikt voor.

De epoxy kun je (voor zover ik weet) direct op de klei zetten. Als je het niet vertrouwd even een proefje met wat epoxylijm op een stukje klei. Als ik het goed gezien heb had je onder de klei ook een laag plastic oid dat er onder uit steekt. In priciepe zou epoxy daar ook niet aan moeten hechten.

De glasmat zou ik niet te dun kiezen. Zelf heb ik voor de cowl van de TopFlite corsair van Arvid 1 laaen 160 gr keperweefsel gebruikt en de (gekochte) fairings voor mijn dakota (zucht) zijn ongeveer van dezelfde dikte.

Keperweefsel heeft het voordeel dat gemakkelijk rondingen volgt. Een nadeel er is, dat het heel los geweven is en dus zo uit elkaar valt.

Voor het sluiten met een fohn warme lucht in de bus blazen. Warme lucht bevat minder vocht, dus 'bederft' de PS-100 minder snel. Aldus de meneer van Polyservice.

Dit is een veel voorkomend misverstand. Bij opwarmen van lucht daalt de relatieve vochtigheid, maar de hoeveelheid vocht per m^3 blijft hetzelfde. Dus de hoeveelheid water in de lucht in het blik is evenveel als met koude lucht. Nou ja ongeveer want door het opwarmen zal de hoeveelheid lucht iets minder zijn.

Groet Huib
 
Laatst bewerkt:
Huib, bedankt voor de adviezen, maar da's voor een volgende keer. ;)


Fairing 2 is nu net zover als fairing 1. :-?

Ik heb hem hetzelfde gemaakt, om straks beide op dezelfde wijze verder te kunnen be- en afwerken.

Mischien is twee keer 54 gram wel wat dun, maar er komen geen krachten op. :nooo:

Morgen maar eens een laagje PS-100 met microballoons oid. aanbrengen . . .


jan.
 
Maak er 3 lagen 54 gram van en gebruik epoxy, en het zal al een stuk beter gaan :)
 
Ik heb hier nog mat en epoxy-hars. :p

Maar wat is het voordeel om er nu nog een mat overheen te leggen? :confused:

Vlakker wordt het denk ik niet, wel zwaarder, en sterker dan het nu is hoeft het denk ik niet te worden. :nooo:

Mijn plan was: de zaak aftekenen, losmaken van de romp, de heleboel schoon en netjes maken, de fairings er op lijmen (met wat voor lijm? :confused:), en dan gaan plamuren. :D


jan.
 
Zo. :onweer:

De fairings zijn maar dan ook totaal mislukt! :evil:

Heb ze van hun ondergrond afgehaald, dat ging nog redelijk, maar ze hielden helemaal de bedoelde vorm niet! :shock:

Wilde ze eerst in de open haard opstoken, maar dat leek me bij nader inzien toch geen goed idee . . . :nooo:

Ik denk dat ik nu toch zo langzamerhand maar m'n toevlucht ga nemen
tot heeeeeeele mooie balsa fairings! :p

(Wie :bad-words: heeft me dat idee van die :bad-words: glasvezel fairings aan de hand gedaan? :bad-words:

(Maak je geen zorgen, Hezik! ;) 't Zal wel aan mij liggen . . . :oops:)

;)


jan.
 
Meer lagen mat, is meer stevigheid.

Misschien dat je inderdaad beter maar met balsa aan de slag kunt gaan, voor deze methode moet je wel een bepaalde vrijheid van handelen hebben, het is, zoals ik beschreef, meer een 'quick-n-dirty' methode, jij probeert het nu te mooi en te netjes te doen.
 
De fairings zijn maar dan ook totaal mislukt! :evil:

Getver Jan

Jammer om te horen, misschien inderdaad beter met balsa(blokjes). Zal wat minder kritisch zijn dan met die vorige methode.

De boel vooral niet opstoken, binnen de 5 minuten is het weg terwijl je er met goede fairings nog jaren plezier kunt van hebben;)

Stevo
 
Ai, da`s nou jammer Jan.

Maar 1 laag is ook gewoon te weinig om z`n vorm te behouden.

Naja, gebeurt is gebeurt, met balsa heb je vanavond 2 fairings klaar :yes:
 
Hoi Jan,

Als het kleimodel en de afdekking er naast nog goed is zou je nog kunnen proberen om het met een dikke glasmat in een keer hierop te zetten. Eventueel een beetje insmeren met vloeibaar lossingsmiddel.

Groet Huib
 
Om eerlijk te zijn: ik heb gisteravond de heleboel er af gehaald, de klei ook, ik was er even klaar mee. :oops:

Ben begonnen om de fairings op te bouwen; eerst allemaal heeeeeeele kleine driehoekjes met een uitholling maken en opplakken. :p

Plaatjes volgen.


jan.
 
Jullie zijn me net voor. ;)

Plaatjes volgen eerdaags.

met balsa heb je vanavond 2 fairings klaar.

Nou . . .

Eind deze week zeker.

Zelfs dat staat nog maar te bezien. :confused:

Dat vormen van die spantjes, waar later de indekking overheen moet: da's nog helemaal niet zo eenvoudig! :nooo:

Ben eigelijk ook niet erg tevreden over wat er nu op zit . . . :nooo:

Zou het liefste alles er weer afslopen (heb dat ondertussen ook al een keer gedaan (en dan bedoel ik niet die exercitie met klei en glasmat! :bad-words:)).

Heb ook niet veel tijd op dit moment.

Dus zal wel ergens volgende week worden.

K . . hobby . . .

;)


jan.
 
jan,

kun je niet de oude kleimal op diverse plaatsen doorsnijden en dit dan gebruiken als malletje voor de balsa schotjes? Of werkt dit niet / gaat dit niet?
 
Back
Top