P-51 'Strega'

Femmo!

Hoe weet jij dat allemaal? :confused:

En nee, ik kom er (nog) niet in voor. :mad:

(Heb nog plm. 16 jaar te gaan schat ik, dus we wanhopen niet! :p)

jan.

Google.....balkenende, opening, groningen geeft Hanzeforum (maken ze van Zernike dan toch nog iets leuks?? ik ken alleen die mistroostige studentenflats)

En dat je docent was heb al in een eerder forum eens uit de doeken gedaan (en had ik onthouden :D)

En jullie allemaal maar denken dat hier niks gebeurt! ;)

Het is met veel genoegen dat ik kan melden dat beide fairings, links en rechts, in ruwbouw geplaatst zijn, en dat het 'grote schuren' (loodsen) begonnen is.

Het wordt erg mooi! :yes:

Over een dag of wat plamuren? :p

Zo gauw daar relevante plaatjes van zijn, worden die uiteraard geplaatst. :D

jan.

komt alles toch nog goed... :p

ik ben benieuwd hoe het er nu uiteindelijk uitziet!

ik lees hier trouwens dat je docent bent Jan. Wat voor vakken geef je?

heren, niet zelf met de vinger wijzen straks in andere topics dat er öff topic"gagaan word he (algemeen bedoeld, geen specefiek doel ;) )

:offtopic:

Ik heb in Groningen economie gestudeerd.

We geven tegenwoordig niet zoveel les meer in echte 'vakken', er is veelal sprake van themagericht onderwijs. Maar los daarvan, wat ik doe zit meestal op het vlak van financieel management, of onderzoeksvaardigheden.

(Maar ik heb vroeger ook wel bedrijfseconomie, boekhouden, logistiek, marketing, informatiekunde, ICT-practica (MS-DOS!), facility management en huisvestingsmanagement gegeven . . . )

En maar weer :ontopic:

:p

jan.

Laatst bewerkt:
Nou, eindelijk dan maar eens 'met het water voor de dokter' . . . :(

Die @#$%^&* fairings doen me mooi de das om! :bad-words:

Was ik net weer zo lekker bezig: nu is het 'trouble in paradise' . . . :(

Gebouwd, geschuurd, geplamuurd, geschuurd, spuitplamuur aangebracht, geschuurd, en nu . . . 8-O

Plaatjes spreken voor zichzelf. :mad:

7549500bb405cc5.jpg

7549500bb4e04a9.jpg

7549500be6941b8.jpg

7549500be6cfade.jpg

7549500be713739.jpg

7549500c1a93deb.jpg

7549500c1ad07c4.jpg

7549500c50b4453.jpg

Ik houd me van harte aanbevolen voor tips om dit nog een beetje strak te krijgen; je kunt toch geen mooi model hebben met een paar rotte fairings eraan?

Dank.

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Iets mooi glad plamuren, is niet een kwestie van een kilo plamuur erop spuiten en dat eraf raggen met schuurpapier ;).. ja ik weet het, ik overdrijf, niet te serieus nemen.

Toch.. een deel van waarheid zit er wel in. Je bent nu ruwbouw klaar, nu komt het echte plamuren, en dat doe je hobbeltje voor hobbeltje.

Als ik het goed zie, lijkt het alsof je nog met vrij grof schuurpapier in de weer geweest bent.

Ik zou het geheel nu 1 keer goed naschuren met grit 150 en daarna fijn met 300. Dan de putjes of oneffenheden die je niet wilt zien vullen met polyesterplamuur. Polyesterplamuur is weliswaar relatief zwaar, maar ook sterk en als het goed is hoef je nog maar kleine putjes her en der te vullen. Maak kleine beetjes per keer aan, polyesterplamuur heeft een redelijk korte verwerkingstijd. Dat is ook een voordeel; na aanbrengen is het snel uitgehard, goed schuurbaar en je kunt snel verder. Na het plamuren niet gelijk te fijn schuurpapier pakken, maar ook niet te grof, niet onder de 120 gaan.

Plamuren doe je het best in lagen; dus niet heel veel plamuur er op en dan wegschuren, maar een laagje, schuren, laagje, schuren, net zo lang tot ie zo glad is als babybilletjes..

Geen paniek, Jan, met een beetje aandacht gaat dit helemaal goedkomen. De basis is er, nu nog afwerken!

Een tip: spuit het geheel dun met zwarte verf en schuur dan met fijn schuurpapier tot al het zwart bijna weg is. De dan nog overgebleven zwarte plekken is waar je nog moet plamuren.

Iets mooi glad plamuren, is niet een kwestie van een kilo plamuur erop spuiten en dat eraf raggen met schuurpapier .. ja ik weet het, ik overdrijf, niet te serieus nemen.

Nou . . . je hebt wel een beetje gelijk. :ooops:

(Excuus: een holle fairing, die ook nog eens hol omhoog loopt: da's lastig (dun) plamuren.)

Door de fairings van twee delen te maken (stuk naar de vleugel, stuk naar de romp, in het midden bij elkaar), is het geen mooi ronde 'holling' geworden.

Niet doen dus! :nooo:

En: de schoonmaakster heeft ooit een foute dop op de fles ammonia gedaan, waardoor er lucht bij kon komen. (Vrouwen doen zelden een dop ergens goed op. :bad-words:

Dan gaat de kracht er wel uit.

Dus toen dacht ik: met een laag(je) plamuur komt dat wel weer goed, je schuurt bijna alles weer weg . . .

Niet dus . . . :nooo:

het echte plamuren, en dat doe je hobbeltje voor hobbeltje.

Dat moet nu inderdad maar de strategie worden . . .

Als ik het goed zie, lijkt het alsof je nog met vrij grof schuurpapier in de weer geweest bent.

Klopt. Anders schiet het echt niet op!

polyesterplamuur

Heb je daar een speciale reden voor, om die an te bevelen?

Plamuren doe je het best in lagen . . . een laagje, schuren, laagje, schuren, net zo lang tot ie zo glad is als babybilletjes ..

Heb gisteren velletjes 400, 600, 800, 1.000 en 1.200 gekocht!

Stukje vleugel in de spuitplamuur gezet, en dan tot en met 1.200 gedaan.

Dat wordt inderdaad superglad!

Geen paniek, Jan, met een beetje aandacht gaat dit helemaal goedkomen. De basis is er, nu nog afwerken!

Daar hou ik je aan!

;)

Een tip: spuit het geheel dun met zwarte verf en schuur dan met fijn schuurpapier tot al het zwart bijna weg is. De dan nog overgebleven zwarte plekken is waar je nog moet plamuren.

Klopt, die tip was me al eerder aan de hand geedaan.

Nou, vanvond met frisse moed maar weer verder . . . :p

jan.

Nou ja polyesterplamuur.. ik vond het fijn werken omdat het snel opdroogt en dan ook goed blijft zitten, itt bijvoorbeeld balsaplamuur. Er zullen ongetwijfeld betere keuzes zijn..

Ik persoonlijk zou toch gaan voor balsaplamuur.

In dit stadium moet je voorkomen dat de plamuur harder is dan alles eromheen.
Je moet nu echt alleen de plamuur wegschuren en niet het goed gevormde materiaal eromheen.

Klopt wel dat balsaplamuur slechter hecht maar op een stofvrije en misschien wat vochtige ondergrond gaat het beter.
Later komt er toch een glasmat overheen dus de balsa hoeft verder niets te houden.

Ja met polyesterplamuur moet je idd opletten met schuren, vandaar ook dat ik zeg eerst met relatief grof schuurpapier. Balsaplamuur is wellicht een betere keuze.

Als je de rest van de kist geglast hebt,, zou ik dit ook zeker glassen :yes:
Ben bang dat je anders toch verschillen gaat zien.

De ellende met het schuren komt m.i. door het achterwege laten van de glasmat.
Doordat plamuur (muv balsafiller en zelfs dat is soms nog harder) harder is dan het balsa, kan je het nooit fatsoenlijk (zonder schuurlat) vlak met het balsa schuren.
Mijn idee: schuur (met de dremel) alle hobbels uit de plamuur (een deukje is niet rampzalig), glasmatje (25 of 49 gram) erover, deukjes plamuren, schuren, plamuren enz.

Schuren t/m P220 is in dit stadium meer als voldoende!

Succes, houd vol, het komt goed!

Laatst bewerkt:
Het balsa versterk ik op zulke plaatsen met dunne CA en dan plamuren met balsaplamuur .

Je weet dan zeker dat je alleen het teveel aan plamuur er af schuurt . ;)

Polyesterplamuur smeer je op een auto . :D

Eerst als alles er goed uitziet een 25gr matje er overheen en dan een spuitplamuur voor het gronderen .

Ik zelf ga ook noch beginnen aan een TF P-51 (word mijn eerste "scale "kist)

Mvg Johan

Zover heb ik de doos noch nooit open gehat

Snel maar eens kijken! :p

Je weet nu in ieder geval hoe het niet moet!

;)

Met dank aan Hezik (zo'n post schudt je toch weer even wakker), en de input van alle anderen. :p

Dank daarvoor! :yes:

Vanavond dus met frisse moed de koe weer even bij de horens gevat.

Nieuwe rondes, nieuwe kansen, nieuwe prijzen . . . :confused:

Tot nu toe wikkelde ik het schuurpapier om één van deze dingen.

75495160765ed18.jpg

Vanaf nu ga ik het weer hiermee proberen:

7549516076a8b8c.jpg

Dat laat zich toch wat mooier in allerlei diameters rond vouwen.

Dus, wat gaan we eerst doen?

Terugschuren! :D

75495160771c28d.jpg

75495160902bdc0.jpg

We zijn er nog niet, het is misschien niet goed te zien, maar ik ben niet ontevreden!

Morgen schuren we verder . . .

Het kan allemaal misschien best nog wel goed komen. :yes:

jan.

Hoi Jan,

Wil graag ook even reageren.

Of het nou polyester plamuur is of balsa, werk altijd met een soepele plamuur rubber, die kun je vormen naar de ronden en holle dellen van je kist.
Je kunt ook een hoekje van je plamuur rubber afronden met de schuurband machine, voor de kleine rondingen zoals fairings.
Werk altijd in lagen, probeer niet in een keer op te zetten,dit is al een keer eerder gezegd geloof ik.
Op balsa begin je te plamuren met balsa plamuur, maak je model waar je gaat plamuren met een vochtige doek vochtig,
dan blijft de plamuur beter zitten.
Je kunt ook als de balsa plamuur er op zit en nog nat is met een ZACHT nat penseel wat na strijken.

Polyester plamuur werkt ook erg mooi en niet allen voor auto's dus waarom zou je het dan niet gebruiken, maar gebruik dit als je model met glas is bekleed, je gebruikt de polyester plamuur dan allen nog voor kleine correcties bij over gangen van glasmat op glasmat en pinhols, Pinhols zijn de kleine gaatjes die in de kruisinning van de geweven glasmat zitten

Om even door te gaan op lamineren van de glasmat, smeer je model met de kwast in, niet te nat, leg dan de glasmat er op en ga dan met zo een zelfde rubber die je gebruikt voor het plamuren de mat in masseren met epoxy die je al met de kwast op de romp hebt gesmeerd, waar de mat nog wit is giet je nog een beetje epoxy op, door met een rubber te werken verspreid je de epoxy veel meer over het hele model en zul je zien dat je veeeeel minder epoxy gebruikt,
Daar bij komt ook nog als je met een rubber werkt dat je de kruisingen in de glasmat dicht masseerd en daar door minder pinhols krijgt.
op sommige plekken moet je met de kwast aan het werk maar tamponneer dan met de kwast dan hou je de mat op zijn plek.

Nou ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, zo niet laat het mij dan weten.

O ja een opmerking in het algemeen, probeer als je een model bouwt altijd van af het begin strak te werken dat scheelt je een hoop na werk.

Foto; mijn Chipmunk waar ik nu mee vlieg, romp is met balsa ingedekt en afgewerkt zoals hier boven is beschreven.

Groet Jan Reus.

full

Back