Hoi Jan,
Wil graag ook even reageren.
Of het nou polyester plamuur is of balsa, werk altijd met een soepele plamuur rubber, die kun je vormen naar de ronden en holle dellen van je kist.
Je kunt ook een hoekje van je plamuur rubber afronden met de schuurband machine, voor de kleine rondingen zoals fairings.
Werk altijd in lagen, probeer niet in een keer op te zetten,dit is al een keer eerder gezegd geloof ik.
Op balsa begin je te plamuren met balsa plamuur, maak je model waar je gaat plamuren met een vochtige doek vochtig,
dan blijft de plamuur beter zitten.
Je kunt ook als de balsa plamuur er op zit en nog nat is met een ZACHT nat penseel wat na strijken.
Polyester plamuur werkt ook erg mooi en niet allen voor auto's dus waarom zou je het dan niet gebruiken, maar gebruik dit als je model met glas is bekleed, je gebruikt de polyester plamuur dan allen nog voor kleine correcties bij over gangen van glasmat op glasmat en pinhols, Pinhols zijn de kleine gaatjes die in de kruisinning van de geweven glasmat zitten
Om even door te gaan op lamineren van de glasmat, smeer je model met de kwast in, niet te nat, leg dan de glasmat er op en ga dan met zo een zelfde rubber die je gebruikt voor het plamuren de mat in masseren met epoxy die je al met de kwast op de romp hebt gesmeerd, waar de mat nog wit is giet je nog een beetje epoxy op, door met een rubber te werken verspreid je de epoxy veel meer over het hele model en zul je zien dat je veeeeel minder epoxy gebruikt,
Daar bij komt ook nog als je met een rubber werkt dat je de kruisingen in de glasmat dicht masseerd en daar door minder pinhols krijgt.
op sommige plekken moet je met de kwast aan het werk maar tamponneer dan met de kwast dan hou je de mat op zijn plek.
Nou ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, zo niet laat het mij dan weten.
O ja een opmerking in het algemeen, probeer als je een model bouwt altijd van af het begin strak te werken dat scheelt je een hoop na werk.
Foto; mijn Chipmunk waar ik nu mee vlieg, romp is met balsa ingedekt en afgewerkt zoals hier boven is beschreven.
Groet Jan Reus.