P-51 'Strega'

Bij de doe-het-zelf zaak.

Het is lijm die tijdens het uitharden een beetje uitzet (er vormen zich kleine belletjes, geloof ik).

jan.

is inderdaad van Bison, bij iedere willekeurige bouwmarkt te koop.

Zelf gebruik ik het niet. Het is erg sterk spul, maar zoals gezegd zet het uit tijdens het uitharden (het heet tenslotte niet voor niets bruislijm). Ik heb weleens gehad dat dingen kapot gelijmd werden doordat de lijm ze kapot drukte.

Spuiten gaat nog steeds niet zoals ik het wil . . . :mad:

Met Createx ging het als een tierelier, nu heb ik Auto-Air Colors.

In de handleiding http://www.autoaircolors.com/technical/AutoAir_AppGuide_2009.pdf staat oa.:

Clean surface thoroughly, before and after sanding. Use a solvent-based, post-sanding cleaner.

Daar ben ik nu toch wel wat laat mee, maar wat is dat? :confused:

Aanbevolen temperatuur: 70 F graden, dat is . . . 21,1 graag celsius. :shock:

Als het in de hobbykamer 15C is, is het veel . . .

Kun je ook gewoon in de woonkamer airbrushen?

;)

jan.

In de woonkamer gaat prima. Gewoon op het bankstel zetten en spuiten maar. Krijgt je bankstel ook weer eens een fris kleurtje. Kan je vrouw vast waarderen ;)

Groet,

Geert

Okay, bedankt, maar dan weet ik nog niks (ben een echte nitwit als het gaat om dit soort dingen :oops:).

Wat is dat dan?
- wasbenzine?
- thinner?
- ammonia?
- aceton?
- terpentijn?

Is voor mij allemaal hoogst onduidelijk . . .

jan.

Is voor mij allemaal hoogst onduidelijk . . .

Ik denk ik zal eens even zoeken op het net, maar nu ben ik ook verward. :help:
Ik kom allerlei mooi goedjes van de firma Dupont tegen.

DUS even bevriende autospuiter gebeld;
Speciale ontvetter kan je halen bij de schilder en bouwmarkt, maar terpentine kan ook.

Ik hoop dat je er iets aan hent

groeten

Femmo

Hoi Jan,

Even ter informatie, terpentijn is heel iets anders als terpentine. In jouw lijstje had je terpentijn staan, maar ik denk dat je terpentine bedoelt. Terpentijn is namelijk een vloeibare hars.

Misschien geeft deze link reducing or thinning paint for use in an airbrush wat antwoorden op de vragen die je hebt. Het tot de juiste viscositeit verdunnen is nogal afhankelijk van o.a. temperatuur, soort verf, grootte spuitmond e.d. Helemaal onder aan de bladzijde staan de short cuts naar de andere tutorials.

Groet Huib

wasbenzine, terpentine en thinner zijn alledrie oplosmiddelen, waarvan wasbenzine de zwakste lijkt te zijn. Thinner is zeer vluchtig en werkt erg goed, maar ik zou er een beetje voorzichtig mee zijn.

terpentine of wasbenzine zijn beide te gebruiken denk ik.

Auto Air is ook van Createx Jan, dus daaraan zal het niet liggen.
Verder gewoon ontvetten met wasbenzine, terpentine oid.
Verf voor het spuiten eventjes op de radiator leggen, warme verf vloeit mooi uit en droogt lekker snel.

Probeer je airbrush eerst eens met gewoon water uit. Als er een mooie, gelijkmatige kegel water uitkomt zonder sputteren, is je spuit netjes schoon.
Dan moet je het zoeken in de verf en m.n. de verdunning ervan (vaak te weinig verdund, bij mij in ieder geval).

Het begint toch echt een SOAP teworden.
O nee dat was het al.

Tip. Een spuitbus witte verf, doet wonderen.;)

Han.

Vooral niet te moeilijk doen Jan, en logisch blijven nadenken. Wat ze willen is dat je een schoon en stof/vetvrij oppervlakte hebt.

Je kunt bij de verfspeciaalzaak ook speciale doekjes kopen.. die trekken stof aan, daarmee kun je nog stof uit hoekjes etc verwijderen. Voor de rest gewoon ontvetten, dat kan met bijna alles wat ontvet en wat je ondergrond kan verdragen.

Ter informatie: alles is weer onder controle. :D

Heb het eerste nog met de 0,4 mm naald en 50 psi geprobeerd (advies van Auto-Air), maar dat blies alles van tafel . . . :shock:

Nu weer terug naar de 0,2 mm naald, 15 psi, goed verdund, en dat gaat mooi rustig.

Moet alleen wel heeeeeeeeel veel laagjes spuiten, voor het dekt (mn. voordat het groen van de plamuur echt is verdwenen).

Maar leuk werk is het wel!:p

jan.

Afdeling 'nagekomen berichten'.

7549861368e829d.jpg

7549861369d6107.jpg

754986136a2aa66.jpg

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back