P-51 'Strega'

Je had helemaal geen primer moeten spuiten. Toen hij glad was, had je met je kleurlaag kunnen beginnen. Een primer was niet nodig geweest. Als je dan toch al een primer spuit, zo dun mogelijk en niet meerdere lagen.

Ik zou die primer er gewoon afpoetsen met thinner en 'm dan gaan spuiten, mits de ondergrond vlak is.

En, ik had de tip al vaker gegeven, als je het echt mooi wilt hebben.. spuit 'm dan eerst met een goedkope spuitbus matzwart en schuur die laag er praktisch helemaal weer af. De zwarte puntjes die je dan nog overhoudt, zijn nog 'plamuur-aandachtspunten'.

Schuren tot 1000 is overigens nonsense. Ik ben destijds bij mijn alliance ook tot die waarde doorgegaan, maar dat was achteraf niet nodig. Als je het tot 600 geschuurd hebt, is het vlak genoeg.

dat is tegenstrijdige info hezik.... een paar pagina's terug werd juist wel aangeraden primer te gebruiken, en daar ben ik het ook mee eens.

alleen had ik er niet meerdere lagen opgezet, maar gewoon 1 dunne opgeneveld zodat je net het glasvezel/hout niet meer kan zien...

zoiezo hebben wit en lichtrood een primer nodig, die kleuren dekken in de meeste gevallen uit zichzelf niet genoeg....

@jan
probeer de volgende keer als je gaat spuiten eens een proefstukje te spuien met iets meer druk en met minder verdunner door je verf, misschien dat het dan al beter gaat. en gebruik eens tamiya afplakband, schijnt perfect spul te zijn!

Laatst bewerkt:
Het is niet tegenstrijdig, ik heb nooit gezegd dat ie een primer moet gebruiken, en dat moet hij ook niet, het is echt onzin.

zijn ondergrond is geglast balsa, glassen heeft hij met PU100 gedaan. Dan is er domweg geen primer meer nodig. Een primer is een hechtlaag, lak hecht al prima op zijn ondergrond, daar is geen primer meer voor nodig.

Wat wel aangeraden werd, was om onder het rood een basislaag wit te spuiten, omdat dan het rood beter uitkomt. DAarbij heb ik gezegd dat hij dan ook, als ie toch een primer wil gebruiken, een witte primer daarvoor kan gebruiken.

Kun je eens uitleggen waarom volgens jou een primer nodig is, Danny? Het is jouw mening, ik neem aan dat je er dan ook een reden voor hebt?

één van de eigenschappen van een primer is het 'ruwer' maken van het oppervlak. Dit zorgt namelijk voor oppervlakte vergroting (op molecuul nivo zeg maar) waardoor de erop volgende laag beter hecht.

Ik weet niet of een met 1200 geschuurd oppervlak ruw genoeg is om een fatsoenlijke hechting te geven, maar ik denk het wel. Wat erg belangrijk is, zo is mijn ervaring met createx, is het hebben van een qua kleur gelijkmatige ondergrond zodat de kleur lagen er zo mooi mogelijk uit komen. De primers van createx dekken beter en kun je daar dus goed voor gebruiken (wit, zwart of alu). Als je hem te ruw vindt kun je het iets terug schuren, maar ik zou het zo laten (mits de ondergrond dus egaal is) en kleur op gaan brengen. Je zult zien dat de kleur lagen (pigment) de ruwheid opvullen en dat de boel met een clearcoat mooi glad wordt.

Het hangt trouwens wel af wat voor kleur verf je gebruikt. De iridescent kleuren bv hebben iets meer reliëf ('korrel' grootte, wat het 'verkleurende' effect geeft bij veranderen van gezichtspunt) en wordt dus iets minder glad. Dit kun je weer opvangen door meerdere clear coat lagen op te brengen en die tussendoor licht te schuren. En dan kun je nog poleisten als je dat zou willen...

Het punt is, dat die ruwe primerlaag, niet beter hecht op zijn ondergrond dan de verf die ie wil gebruiken. Dat dan de hechting tussen die primer en de lak goed is door het effect wat jij beschrijft, doet er verder niet veel toe. Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel..

Klopt niet helemaal Hezik; één van de eigenschappen van een primer is het vergroten van het oppervlak. Een ander eigenschap is dat het beter hecht aan de ondergrond. Waarom weet ik niet, wat ik wel weet is dat de primer lastiger van je handen en gereedschap af te krijgen is dan de kleur verven. Ik denk niet dat het echt een zuurachtige samenstelling heeft, maar het doet wel iets met de ondergrond (chemisch) waardoor het beter blijft zitten. De groot korreligheid zorgt er dan voor dat ook de kleur lagen beter hechten. Het is dus een intermediar en heeft aan 'beide zijden' eigenschappen die er voor zorgt dat de kleur lagen beter aan de ondergrond hechten.

ps
ik praat hier alleen over createx verven en vooral met boerenjongensverstand.

Laatst bewerkt:
Hey boerenlogica is de enige juiste wat mij betreft ;). Je hebt gelijk dat primer gebruikt wordt in situaties waar de primer beter hecht dan de verf, maar op een PU laag is dat naar mijn mening niet het geval, waarbij ik wel moet aantekenen dat ik dat niet met Createx geprobeerd heb.

Hoe dan ook, ik heb mijn Alliance destijds geheel zonder primer gedaan, en die verf zat er goed op. Ik zie vooral nut voor een primer bij probleemoppervlaktes, zoals bv. ABS kan zijn, of bepaalde soorten plastic.

Vergeet niet.. zijn toestel is al gelakt, alleen is dat een kleurloze lak. Het is dus niet zo dat hij een ongelakt materiaal wil gaan spuiten, in welk geval een primer al meer nut zou hebben.

Dit alles vanuit dezelfde optiek als jij hoor; boerenlogica en wat ik zelf meegemaakt heb :)

Volgens mij is er nu meer dan genoeg geschreven over primer versus geen primer. De meningen zijn verdeeld, de argumenten liggen op tafel. Jan heeft eerst geen primer gebruikt, nu wel. Het is natuurlijk lullig om nu te gaan beweren, dat dit fout is en dat het er allemaal weer afgeschuurd moet worden. Bepaaldelijk niet bevorderlijk voor de motivatie lijkt mij zo! Zelf zou ik nu zo ongeveer het punt naderen om eens hard en hartgrondig te gaan gillen. Ik stel dus voor, dat er nu eerst voorstellen worden gedaan m.b.t. de verdere bewerking van de primer en dat we dan maar eens gaan afwachten wat het kleurspuiten aan resultaten oplevert.

Gelijk heb je jan.. primer kan natuurlijk geen kwaad, maar het probleem is dat Jan z'n primerlaag te ruw vind.. en dan is er toch maar 1 oplossing... schuren dus. Niet eraf, maar gladder.

Jan,

Als je de primer opschuurt kun je het beste korrel 500 gebruiken. Een familielid van mijn vriendin is bedrijfsleider bij een autoschadeherstelbedrijf en volgens hem geeft korrel 500 het mooiste eindresultaat. 1200 is te fijn en geeft daardoor denk ik ook te weinig hechting.

Groet,

Geert

Mijn ervaring is dat de kleur lagen het ruwe van de primer opvult. Tenzij er natuurlijk echt pinholes zijn ontstaan door het slecht vloeien of iets dergelijks. die moet je wel opvullen. Ten alle tijden, voor een mooi resultaat is het belangrijk om een egale ondergrond te hebben.

Als je gaat schuren, doe draaiende bewegingen maken. Zorg er ook voor dat je het stof wat zich verzamelt tot rolletjes de kans geeft weg te gaan. Anders krijg je dat de rolletjes stof (het stof 'plakt' als het ware een beetje) groeven gaan trekken...en dat wil je niet.

Allemachtig wat een toestand zeg! :shock:

Belangrijkste vraag voor mij op dit moment is (los van of ik het er (daarna?) met thinner afhaal): kun je primer nat schuren? :confused:

Heb ik tot nu toe niet gedaan, maar is misschien wel het proberen waard: het zit er gewoon niet glad op. :nooo:

Ik ga om 22.45 het hok in, dus als er dan antwoord is is dat mooi . . .

jan.

Laat maar!

Heb de fles thinner gepakt en de primer er weer afgeveegd. :cool:

Als snel merkte ik dat de Motip Filler (spuitplamuur) ook meekwam! :shock:
Eindresultaat: terug bij waar we een week of wat terug ook waren. :help:

Heb er weer wat laagjes spuitplamuur opgespoten, en morgen gaan we weer (nat?) schuren. :p

'Learning all the time . . .'

jan.

(Ben ik nou de enige die er zo mee aan het prutsen is, of ben ik de enige die er verslag van doet?)

Nee hoor Jan, je bent zeker niet de enige.. kun je je de motorkap van mijn Cessna nog herrinneren? Leren is vallen en opstaan ;)

wat ik wel weet.. hoe meer je er aan hebt moeten doen om het goed te krijgen, hoe trotser Jan straks is als het toestel het luchtruim kiest.. ergens in 2011 ofzo ;)

Ik heb op mijn cessna-skymaster-337-1-5-bosmodelair-29 gewoon het volgende gedaan:

- vleugels glassen op de wel bekende methode (3x geschuurd maar met als laatste grid 360 (kan nog fijner maar volgens mij vrij nutteloos)).
- dan alles in de spuitplamuur en alles er weer afschuren met grid 360, als alle spuitplamuur weg is zouden ook alle oneffenheden weg moeten zijn zouden die er al in zitten.
- en toen spuiten maar met Motip bussen, ik ben geen held met het spuitwerk en al helemaal niet met bussen maar het resultaat is gewoonweg goed (zie die zwarte rand maar ;-) ).
- en nu is de laatste fase aande beurt en dat is het lakken met 2K lak om het brandstofbestendig te maken.

Ik ben geen pietlut en snel tevreden, wil je het perfect hebben dan moet je iets netter glassen dan ik, vaker schuren dan ik en 2K lak gebruiken met een profi spuit.

\Maar ja ik ben dan ook maar een prutser ;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Laat maar!

Heb de fles thinner gepakt en de primer er weer afgeveegd. :cool:

Als snel merkte ik dat de Motip Filler (spuitplamuur) ook meekwam! :shock:

(Ben ik nou de enige die er zo mee aan het prutsen is, of ben ik de enige die er verslag van doet?)

Jan,

Dit komt me allemaal zeer bekend voor... Maar zoals ik al aangaf heb ik dan ook héél veel ervaring met hoe het vooral niet moet ;)

Groet,

Geert

Jan ik volgt het draadje een beetje op de achtergrond.
Wat ik nog steeds niet begrijp, is dat je geen proef maakt.
Of is heel dit model een test, en bouw je de echte achter de schermen?

Bertus!

Ik heb ooit al eens wat ge-airbrushed: de kielvlakken van m'n Pup. :cool:

Dat ging best aardig. :)

Ik dacht, dat doen we hier netzo! :p

:nooo:

Ik vind dat hoogteroer een prima proefstukje. :yes:

Na vanavond weten we meer! :cool:

(Enne, nee, er wordt achter de schermen verder niks gebouwd. :nooo:)

jan.

Vanavond de zaak met water teruggeschuurd: met 400, 600 en 800, en dat ging goed.

Werd mooi glad. :p

Zag ook wel een paar rare plekjes die ik eerder niet gezien had :shock:, maar vooruit maar! :p

Stabilo schoongemaakt, en daar gaan we weer, met frisse moed: spuiten . . . :?

Heb eerst een heleboel dunne laagjes gespoten met die auto-air verf, en . . . ik weet het niet ik weet het niet :nooo:, ik kan er niet mee overweg.

Het dekt niet (heet ook SEMI-OPAQUE! :hammer:), kortom: ik kan er niet mee overweg. :nooo:

Zal wel onkunde zijn. :yes:

Heb dus het oude flesje Createx Modelaire gepakt, en ziet: het lijkt of dat een stuk beter gaat! :shock:

Het hecht, het dekt, het doet het gewoon! :-D

Eén probleempje: er zitten ondertussen wel wat ongerechtigheden op het oppervlak (stofjes). :mad:

Is het zinvol om tussendoor te schuren? :confused:

1200? :confused:

Nat? :confused:

jan.

Dan maar zelf uitzoeken . . . :p

Heb vanavond het hoogteroer nat afgeschuurd met 800 :nooo: , en dat werd dus een kleine deceptie: direct (op de hoogste liggende punten) dwars door de laklagen heen . . . :mad:

Dat moet dus anders. :yes:

Daarna maar weer meerdere lagen Createx opgebracht; die mogen nu mooi uitharden.

(Ik zie nu trouwens wel de hele tijd dat er van alles mankeert aan de 'voorbereiding' van het stabilo: putjes, niet goed geplamuurd, etc.etc. )

Morgen naar schoonouders (oa. oplader van fototoestel terughalen! :bad-words: ), en dit werkje eens bestuderen:

Amazon.com: Airbrushing and Spray Painting Manual: Ian Peacock: Books

Al jaren in huis, maar nu wordt het geloof ik toch eens tijd om dat te gaan lezen: 'Niets zo praktisch als goede theorie!'

Mn. de hoofdstukken 10. 'Spraying techniques for scale models' en 11. 'Spraying techniques for non-scale models'. :cool:

Zou het te koud zijn in mijn hobby-hok? Misschien de heleboel tot beter weer aan de kant leggen en lekker aan de Cassutt beginnen!

(Dit gaat ondertussen bijna nergens meer over; ik schrijf gewoon maar lekker door (vind ik leuk), wie weet wie er wat aan heeft . . . :? )

;)

jan.

Back