P-51 'Strega'

Jan,

Ik heb dit stilletjes gevolgt, en kan maar een ding zeggen.

Diep respect voor je doorzettingsvermogen:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:.

Gr Ton

Alweer een misverstand. :confused:

Ik leg niks weg, ik werk rustig verder aan de Strega.

Alleen heb ik helemaal geen zin meer om daar (uitgebreid) verslag van te doen. :nooo:

En al helemaal niet over mijn pogingen om zonder 2K lakken :mad: en zonder spuitbussen :mad: de zaak strak in de lak te krijgen. :nooo:

(Nou ben ik het :bad-words: toch weer aan het uitlegen! . . . :hammer:)

Christiaan snapt het wel:

(Zo, die zit! :p Daar krijg je last mee, Christiaan! ;))

Ik krijg veel te veel commentaar van mensen
- met naar het schijnt nogal grote ego's,
- die het veelal beter denken te weten,
- die geen antwoord geven op mijn vragen (maar vooral willen laten zien wat zij gepresteerd hebben (typische eigenschap van modelbouwers: "Kijk, ik doe het zo!")),
- die naar het schijnt niet kunnen lezen, en
- waarvan sommigen volgens mij net zoveel verstand hebben van airbrushen, als een koe van klaverjassen.

Kijk, om tegenover die mensen de hele tijd verantwoording te moeten afleggen: ik heb wel wat beters te doen! :p

Let wel: bovenstaande geldt echt niet voor iedereen die bijgedragen heeft, ik probeer het voorzichtig te formuleren ('het schijnt', 'het lijkt', etc.), maar er zitten er tussen . . . :mad:

(Ik zou zeggen: Wie de schoen past, trekke hem aan. :p)

jan.

Nu het stof zo langzamerhand wat is gaan liggen :p , kan ik melden dat er de afgelopen dagen
weinig / niets gebeurd is: drukdrukdrukdruk . . .

Wel een nieuwe lag parketlak opgebracht volgens de regels der kunst: maar echt glanzen: nee . . . :nooo:

Ondertussen heb ik wel een vraag (begin me een beetje zorgen te maken): hoeveel gram lak is normaal, per dm2? :confused:

Dus de kleur plus de blanke lak.

Kengetallen? :confused:

Ik durf voorlopig niet te zeggen hoeveel gram het stabilo ondertussen (na het glassen en schuren) zwaarder geworden is . . . :?

jan.

Je moet makkelijk onder de 8 gram per vierkante decimeter uit kunnen komen.

Ik ga dan van een 25 grams mat uit.

25 gram voor de mat
25 gram voor de hars
5 gram voor plamuur
10 gram voor de lak
En nog wat g4 (of verdunde epoxy) tegen het inzuigen in het balsa.
Hoeveel het laatste is weet ik niet maar zal ook zeker niet meer als 10 gram zijn.

Ik heb nu heel ruim gerekend, als je hier boven zit doe je iets helemaal fout.

Dan kan je hem beter in de onderstaande bak opbergen.:p
Kliko%202.jpg

Laatst bewerkt:
Nu is dat altijd lastig aan te geven want in hoeken en gaten spuit je vaak iets dikker perongeluk.
Ik dacht dat jou kist rond de 1500 mm span?
Dan mag je er toch niet meer als hoooguit 50 gram op spuiten, op je totale kist.
Ik vind dat je het met 30 gram al moet kunnen doen.

Dus al jou laklagen.
Anderen zullen er misschien anders over denken maar dat moet lukken.
Ik heb met balsa kisten verder geen ervaring maar jij heb nu eindelijk ook een gfk kist aan het oppervlak.

Met mijn grote kisten keek ik niet zo krap want dan maakt die 20 gram ook niet veel meer uit.

Ik blijf er bij dat je hem moet proberen in 1 keer goed te spuiten zonder te poetsen.
Jou systeem kan ik niet volgen omdat ik daar totaal geen ervaring mee heb.

Laatst bewerkt:
Jan, ik denk dat het niet veel (0,2 gr/dm2?) zou moeten zijn.
Even ter vergelijk: Ik ben m'n YAK 23 aan het beplakken met alufolie van 1 gr/dm2 en dat voel je goed. In totaal gaat dat denk ik zo'n 110 gram wegen.
Ik zou me niet te druk maken hierover.
succes.

Wouter

Hohow
Jij heb het over de totale folielaag.
Normale oracover weegt 80 gram per vierkante meter.
Dat is ook met lak te halen en 25 grams mat.
Daar heb ik dus geen ervaring mee het totaal pakket zeg maar.
De laklaag zoals jij zegt 20 gram per vierkante meter vind ik heftig zwaar.
Anderzijds als je dat zou halveren heb je misschien 10 a 15 gram gewonnen.
Ik ben het dus wel met je eens dat het niet zo krap komt, maar de laag is naar mijn gevoel dunner als wat Jan er allemaal op wil zetten.
Tenminste dat gevoel heb ik bij Jan zijn methode, en gevoelens zeggen niets ;)

(begin me een beetje zorgen te maken): hoeveel gram lak is normaal, per dm2? :confused:
jan.

:nooo: niet te geloven, die vraag heb ik mezelf na bijna 40 jaar modelbouw en meer dan 50 kisten (die allemaal prima vlogen :mrgreen:) nog nooit gesteld :nooo:

Volgens mij wil je je gewoon zorgen maken :roll:

gr.

Frank

(hou vol je gaat lekker zo:mrgreen:)

Jan is een beetje net als ik.
Als je geen zorgen heb, maak je je zorgen, omdat je geen zorgen heb;)

Volgens mij wil je je gewoon zorgen maken

Helemaal niet! :nooo:

Maar als er ergens altijd voor gewaarschuwd wordt (ik neem goede adviezen altijd ter harte! ;) ) is het:
spuit er niet te veel verf op; hij wordt zomaar te zwaar! :teacher:

Nu eerst maar weer aan het werk. :(

('Het werk': Waar ik deze hobby van betaal.)

jan.

spuit er niet te veel verf op; hij wordt zomaar te zwaar! :teacher:

Helemaal mee eens. Zeker bij een kist van deze grootte. Maar kun je dan niet beter een hoogglans kleurlak erop spuiten i.p.v. de Createx? (En dan bedoel ik geen spuitbus ;))

Scheelt je in ieder geval het gewicht van de parketlak. Het is maar een idee.

Groet,

Geert

Hallo Jan,

Ik heb geen specifiek type verf in gedachten, maar volgens mij zijn er verschillende (polyurethaan) hoogglans meubellakken te krijgen die je zou kunnen gebruiken. Zijn niet duur en meestal krasvast. Uiteindelijk is het een electro kist, dus dat maakt de keuze wat breder. Een goede verfspeciaalzaak zal je wel kunnen adviseren. Of misschien dat Airbrush Services Almere suggesties heeft?

Maar zoals ik al zei, het is maar een idee.

Groet,

Geert

Ondertussen zitten de 6 penscharniertjes in het hoogteroer, en de scharnieren kunnen nog bewegen. :p

Nu de zaak aan het stabilo lijmen.

Ben er wel een beetje huiverig voor! :???:

Had met een worsteprikker een miniem drupje WD-40 in de scharnier-punten laten lopen, maar dat werkte geloof ik maar matig.

Alsnog vaseline nemen? :confused:

Grote nachtmerrie is natuurlijk dat de zaak muur- en muurvast komt te zitten . . . :shock:

jan.

Pennetje eruit boren en en vervangen door een demontabel pennetje werkt bij mij rustgevend.
Ook makkelijk als het roer later -om wat voor reden dan ook- er nog eens af moet.

Dit kan ook ... scharnieren vlak zetten (cq in gelijke richting) en met een kwastje het scharniergedeelte met een laagje houtlijm bedekken. Waanneer de houtlijm droog is sluit het af, maar het hecht niet aan nylon en metaal, het dringt ook niet naar binnen. Dan de scharnieren met epoxy vastlijmen en overtollige epoxy wegsmeren met een wattenstaafje ... er mag een beetje epoxy op de houtlijm blijven zitten, als de spleten waar je scharnieren ingestoken zijn maar mooi afgestreken zijn. Als alles droog is, je roeren wat heen en weer bewegen en de houtlijm breekt van je scharnieren af ... beetje pulken misschien.

Wat ik bij mijn cessna gedaan heb (de flaps zitten daar met penscharnieren) is eerst epoxy aanbrengen in het gat waar de pen inkomt, goed erin werken met een ANDERE pen dan de pen die je uiteindelijk gaat gebruiken. Alle overtollige epoxy verwijderen.

Daarna de te verlijmen scharnierpen heeeel dunnetjes en alleen aan het onderste puntje een beetje insmeren met epoxy en in 1 keer in het gat steken.

Er komt dan nog een heel klein beetje epoxy uit, maar niet genoeg meer om het scharniergedeelte te bereiken.

Gewoon niet te bang voor zijn en gewoon doen, Jan, je zult zien dat het allemaal best meevalt. Gebruik 30 minuten epoxy, dan heb je tijd genoeg om nog in te grijpen als je denkt dat er iets misgaat.

Drupje olie op het scharnier inderdaad, of vasaline en dan bruislijm (bison kunstructie tix oid) en dat vult de ruimte tussen scharnier en de rest goed op. Het gaat ook niet in het sharnier zitten en het overtollige bruist uit het gat (roeren dus even vast tapen zodat de pennen er niet uitgedrukt worden). Overtollige lijm kan je zo wegsnijden / breken als het hard is. Werkt super! Muur en muur vast.........

Back