P-51 'Strega'

Ben benieuwd of het nu nog nodig is om te polijsten.

Ik spuit in een nogal stoffige ruimte, dus er komen altijd wel een paar ongerechtigheden op: die gaan er bij het polijsten mooi af. :p

En: door het polijsten wordt de glans toch mooier. :yes:

Resultaat is dan ongeveer zo (in het echt is het allemaal veeeeeeeeeel mooier).

7549e086349921c.jpg

7549e08634d303a.jpg

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er goed uit! Ik ben blij dat je nu de techniek goed in de vingers hebt.

Dat lijkt me te vroeg gejuicht . . . :?

Kun je nu de maiden gaan plannen??

Ja, 2010. :mrgreen:

Ben nu al weer een tijdje (maar ja . . . gemiddeld slechts 1 à 1,5 uurtje per dag) bezig allerlei kleine oneffenheden op de romp en vleugels weg te plamuren en te schuren. :)

Vooral onder de cockpit zit aan een kant een lelijke plek, echt een fors dal. :mad:

Blijkbaar voor het glassen teveel geschuurd en niet gezien . . . :hammer:

Plamuur met microballoons voor nemen? :confused:

jan.

Ben nu al weer een tijdje (maar ja . . . gemiddeld slechts 1 à 1,5 uurtje per dag) bezig allerlei kleine oneffenheden op de romp en vleugels weg te plamuren en te schuren. :)

Vooral onder de cockpit zit aan een kant een lelijke plek, echt een fors dal. :mad:

Blijkbaar voor het glassen teveel geschuurd en niet gezien . . . :hammer:

Plamuur met microballoons voor nemen? :confused:

jan.

Hallo Jan,

Dat plamuren, schuren, opnieuw plamuren etc. vind ik zelf het vervelendste karwei van een bouwproject. Ik ben zelf nog bezig met het spuitklaar maken van mijn GP Little Toni, waarvan ik de romp helemaal kaalgeschuurd heb en bij de vleugels de Monocote heb verwijderd en vervangen door glasmat.

Ik gebruik in ieder geval altijd Motip 1K lakplamuur uit een tube. Dit is gemakkelijk aan te brengen met een plamuurmes en is snel droog. Door nat te schuren met korrel 400 krijg je een super glad resultaat. Je moet deze plamuur alleen niet gebruiken waar een dikke laag nodig is, want dan loop je het risico dat er scheuren inkomen. Maar een plek bijwerken waar je wat teveel hebt weggeschuurd moet kunnen.

Groet,

Geert

1,5 mm lijkt me wat veel om met 1K plamuur op te vullen, maar zo´n dikke laag heb ik nog nooit aangebracht, dus hier kan ik weinig over zeggen.

Wat ook kan is om wat Epoxy aan te maken (Finishing Resin) en hier al roerende microballoons aan toe te voegen totdat het de dikte van plamuur krijgt (of is dit wat je bedoelt met plamuur met microballoons?). Dit kun je vervolgens met een plamuurmes aanbrengen. Na een uurtje of twee begint de epoxy wat gummi-achtig te worden. Als je dan je vinger in gedenatureerde alcohol doopt kun je het al wat gladstrijken, zodat je minder hoeft te schuren.

Maar ik hoop dat het geen al te grote plek is, want je gaat door te plamuren wel gewicht toevoegen. Overigens moet je op plamuur altijd eerst een laagje primer aanbrengen, omdat plamuur poreus is.

Groet,

Geert

Laatst bewerkt:
Als het echt 1.5mm is, lijm er een plankje balsa ruim overheen. Daarna met een vlakke schuurlat afschuren. Omdat je omgeving al geglast is, zal het balsa harder afschuren en je zo een kaarsrecht vlak oppervlakte krijgen. Daarna nog een beetje plamuren om de 'balsa-look' eruit te halen, en gaan met die banaan !

Het hoeft niet gedenatureerd te zijn hoor.

gedenatureerd
ge - de - na - tu´ reerd
bijvoeglijk naamwoord
door bijmenging voor inwendig gebruik onbruikbaar gemaakt, bijv. alcohol, bijensuiker

Gedenatureerd betekend dus alleen maar dat je het spul niet meer kunt drinken. Spiritus is bv. ook gedenatureerd door er methanol aan toe te voegen, wat giftig is.

Kun je gewoon gebruiken. Om epoxy te verdunnen kun je ook doodordinaire brandspiritus gebruiken.

Dat plamuren, schuren, opnieuw plamuren etc. vind ik zelf het vervelendste karwei van een bouwproject

Ik heb het stabilo gespoten (en gepolijst! :p), en zie nu dus precies wat het gevolg is voor het eindresultaat, als je bepaalde oneffenheden niet aanpakt, voor je gaat spuiten. :yes: :oops:

Dus je hebt een keuze:
1. grote stappen, snel thuis (huppetee, spuiten, die hap!), of
2. (hé, daar is ' ie weer! :p) go the extra mile, wetende, dat de bevrediging aan het eind vele malen groter zal zijn. :teacher:

Tja, dan is wat mij betreft de keuze snel gemaakt.

En, ik begin het nog leuk te vinden ook! :p

Een beetje plamuur hier, even schuren daar, wat spuitplamuur zus, nog maar weer eens schuren daar, enzoverder enzovoort.

Maar, al heel snel nader je asymptotisch het niveau van perfectie (wat je dus nooit bereikt . . . :nooo:)

(Sorry, ben een beetje in een filosofische bui, geloof ik . . . :oops: )

Heb ondertussen het balsa blootgelegd (ben destijds inderdaad blijkbaar dwars door het glas heengegaan! :shock:)

Dus daar gaan we vanvond een mooi stukje balsa overheen plakken. :yes:

(Niveauverschil is zeker 1 mm. . . . :shock:))

;)

jan.

Ik heb het stabilo gespoten (en gepolijst! :p), en zie nu dus precies wat het gevolg is voor het eindresultaat, als je bepaalde oneffenheden niet aanpakt, voor je gaat spuiten. :yes: :oops:

Klopt, alle oneffenheden die je in de voorbereiding niet hebt aangepakt zie je in de laklaag nog duidelijker terug. Dus het is zeker de moeite waard om de tijd te nemen voor het plamuren. Ik doe deze fase trouwens het liefste buiten, omdat je dan veel beter ziet waar je nog onregelmatigheden in het oppervlak hebt zitten.

Geert

Back