P-51 'Strega'

Misschien is het toch eens handig om een balsa plankje even te glassen, plamuren, schuren (kan gewoon met het apparaat, zo gedaan) en in 20 repen te snijden om het een en ander te proberen en te leren.

Helemaal mee eens. Ga gewoon eens een hele zaterdag experimenteren en oefenen. Dit kost je uiteindelijk veel minder tijd (en frustratie) dan het steeds weer moeten schuren, opnieuw lakken en polijsten van je werkstuk.

Groet,

Geert

Laatst bewerkt:
Iemand die er wat meer verstand van heeft vertelde me toen dat het veel beter is om 1 dikkere laag aan te brengen dan bijv 4 dunne die opgeteld dezelfde dikte hebben.

Die iemand heeft ws. verstand van auto's spuiten, maar bij vliegtuigen is gewicht veel belangrijker. Laat je je kist door een autospuiter spuiten, wordt ie al snel veel en veel te zwaar. In 1 keer dekkend spuiten is iets wat je NIET moet doen bij vliegtuigen.

Het hangt wel een beetje af van wat voor spullen je gebruikt, maar als je werkt met een systeem waarbij je een afzonderlijke kleurlaag en clearcoat hebt, dan dus zeker niet in 1 keer dekkend proberen te spuiten.

De clearcoat daarentegen weer min of meer wel. Eerst een laagje dun vernevelen, dat kort laten drogen, en dan in 1 keer je clearcoat er overheen. Ga je een clearcoat in laagjes nevelen dan krijg je 'm inderdaad niet snel mooi glanzend.

Het hangt wel een beetje af van wat voor spullen je gebruikt, maar als je werkt met een systeem waarbij je een afzonderlijke kleurlaag en clearcoat hebt, dan dus zeker niet in 1 keer dekkend proberen te spuiten.

De clearcoat daarentegen weer min of meer wel. Eerst een laagje dun vernevelen, dat kort laten drogen, en dan in 1 keer je clearcoat er overheen. Ga je een clearcoat in laagjes nevelen dan krijg je 'm inderdaad niet snel mooi glanzend.
Jan vliegt electro. Wat mij betreft hoeft er niet eens blanke lak overheen als je 1 mooie witte/rode hoogglans laag hebt.
In dat geval ben ik erg benieuwd naar het gewichtsverschil tussen een x aantal dunne laagjes plus een normale laag clearcoat versus 1 dikke laag lak.

Tsja, bij electro is een clearcoat mss niet nodig, maar Jan past 'm toch toe.

Verkijk je niet op het gewicht van verf/lak, ter vergelijk, op een 2m F3A kist kan dat oplopen tot 300~400 gram als iemand het 'verkeerd' spuit, daar waar de 'goede spuiter' het een keer 150 gram kost totaal. Dat zijn aanzienlijke verschillen.

Het lijkt erop dat Jan hem toepast om alsnog een mooie glans te krijgen.

maar noem jij mijn manier van spuiten 'verkeerd' en die van jan 'goed'? Ik verwacht namelijk een heel wat kleiner gewichtsverschil...
Daarnaast: de Strega is prachtig op schaal, en dient dus ook te glimmen alsof er pianolak opzit. Mocht dit wat extra grammen impliceren, dan zou ik het alsnog overwegen!

Wat blijkbaar niet helemaal goed is doorgekomen, is dat het lakken op zich prima gelukt is. :p

Zowel het wit als het rood. :yes:

Dat plakband, dat is het probleem! :mad:

(Te warm geworden?)

Dus is de vraag: hoe krijg ik die lijmresten van het wit af, zonder de lak volledig te verkloten? :confused:

jan.

Jan, kun je dan een keer een foto bij daglicht maken van het stabilo? Het ligt waarschijnlijk aan de foto's, maar het lijkt erop dat het mooier kan :p

tape is inderdaad te warm geworden. Lijmresten erafhalen met oplosmiddelen lijkt niet heel handig. Thuis gebruiken we weleens pindakaas om plakresten weg te halen, werkt perfect. gewoon een dag pindakaas erop laten zitten. Ik heb alleen geen flauw idee wat dat met de rest van je vliegtuig doet...

In autowax lossen ook heel goed allerlei stoffen op, en het is niet aggressief.
Ramen en deuren buiten, die ik met water en zeep niet schoon krijg, zijn met wax wel schoon te krijgen.

De olie van de pindakaas zal hetzelfde effect hebben.

Suc6

Dag Jan,

Ik durf me haast niet te mengen in al deze adviezen, maar hier dan toch een poging. :nosmile:

Het plakband of andere maskeringsmaterialen moet je er afhalen als de verf nog nat is, zo spoedig mogelijk na de laatste laag dus. Daarmee voorkom je dat je de lak, die al wat hard is geworden er aftrekt.

Het andere dat ik las is het aantal spuitlagen. Als je nu goede ervaringen hebt is dat dus de beste leermeester, maar toch ben ik het eens met de autospuiter. Ik spuit eerst een dunne hechtlaag, die tegelijk de mogelijke kiertjes van het afplakken dicht. Daarna een dekkende laag en dan zou het klaar moeten zijn. Belangrijk is wel dat bij bepaalde kleuren, bv rood, er een egaal gekleurde ondergrond is daar het anders doorschijnt.

Als laatste punt ben ik het eens met de delen te spuiten als ze zijn gemonteerd, maar één ding is daarbij wel belangrijk. Als je een tweede kleur spuit moet je ook de kieren van de roeren aan de andere zijde afplakken, daar je anders het gevaar hebt van "overspray" een zeer dun laagje die net je mooie kleur kan bederven.

Groeten,

Bert

Het plakband of andere maskeringsmaterialen moet je er afhalen als de verf nog nat is, zo spoedig mogelijk na de laatste laag dus. Daarmee voorkom je dat je de lak, die al wat hard is geworden er aftrekt.

Heb ik gedaan! :pim:

het gevaar hebt van "overspray"

Ja, dat ken ik ondertussen maar al te goed . . .

Zo ziet het er dus uit.

Let op: de tape heeft dus zelfs (zie het scheurtje) de hele (glasmat + ?) verflaag losgetrokken! :shock:

7549b56b0660445.jpg

7549b56b06f3195.jpg

Rood is goed gelukt, hoor! :)

Heb na lang zoeken (ben meer van de wasstraat . . . :?) wel een fles Turtle Wax gevonden. :p

Na vanavond weten we meer . . .

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jan,

Wat ik uit het hele verhaal hier lees, kan ik alleen zeggen neem je tijd, niet alleen met afplakken, maar ook met spuiten/schilderen neem een ruime hardings/droogtijd in acht, te verse verf reageerd onmiddellijk op nieuwe verf,

Slow down man..................:cool:

Groet Peter

En Peter, over de tijd nemen, kijk voor de grap eens naar de datum van de eerste post van dit draadje......:mrgreen:
Frank

Nee Frank, niet mee eens, nu is Jan aan het afwerken, er staat voor afwerken gemiddeld dezelfde tijd als voor bouwen.........................:-D

Nee Jan.......Neem je tijd...........Go the extra mile . . . :thumbsup:

Groet Peter.

Nee Frank, niet mee eens, nu is Jan aan het afwerken, er staat voor afwerken gemiddeld dezelfde tijd als voor bouwen.........................:-D

Nee Jan.......Neem je tijd...........Go the extra mile . . . :thumbsup:

Groet Peter.
fairingverhaal vergeten?

kwa spuitwerk snap ik wat je bedoeld. Jan zou meer kunnen voorbereiden alvorens het op het model toe te passen.

afgezien van het spuitwerk lijkt het op een belediging... Jan heeft al wat extra miles eropzitten met dit model...

er staat voor afwerken gemiddeld dezelfde tijd als voor bouwen.........................:-D
Ai, dan moeten we tot 2014 wachten om het eindresultaat te kunnen bewonderen :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:.

Nou ja, ik zeg maar zo: brand is erger :sleepy: :mrgreen:.

Dank voor alle warme aandacht, ik waardeer dat zeer. :yes:

mag ik 'm dan invliegen?

Strak plan! :p

Maar we lopen op de zaken vooruit . . .

De lijmresten zijn eraf! :p

En de verf ook . . . :(

Uiteindelijk toch iets te ruig met de stickerverwijderaar te keer gegaan. :?

7549b5936456bd6.jpg

7549b59364c3334.jpg

Hoe nu?

Spuiten en zorgen voor een vloeiende overgang tussen waar het nog goed is (dat ook afdekken),
richting de tip? :confused:

(Moet morgen eerst nieuwe verf kopen . . . :shock: )

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back