P-51 'Strega'

De lak zit er prima op! :p

Het kan aan mij liggen, maar als je na het lakken nog moet gaan polijsten of schuren om de laklaag op een acceptabel niveau te krijgen is er iets niet helemaal goed gegaan. Volgens mij hoef je als het lakken goed is gegaan vrijwel niets meer te polijsten. Alleen als je een uitzonderlijke glans wil krijgen kun je de clearcoat polijsten.

(Die parketlak heb ik nog niet geprobeerd, maar daar heb ik wel vertrouwen in.)

Ga je wel van tevoren testen of deze lak wel goed samengaat met de Createx? ;)
(En dan bedoel ik niet op je model testen....)

Groet,

Geert

(Waar maakt iedreen zich toch zorgen over? :confused:)

Er staan inmiddels 13 (!) pagina's in dit draadje vol met problemen met aflakken.....

Daarom herhaal ik nog één keer het advies dat meerdere mensen je al gegeven hebben:

Koop een aantal balsa plankjes. Zet deze eventueel in de glasmat maar in ieder geval in de primer en schuur het glad. Ga hier vervolgens mee oefenen totdat het je lukt om een strak resultaat krijgt zonder te moeten polijsten e.d. Pas als dit lukt zou ik het model gaan spuiten.

Zo, en nu ga ik proberen er niets meer over te zeggen ;)

Groet,

Geert

Laatst bewerkt:
Ik dacht, nu wil ik het :bad-words: toch wel eens weten ook! :mad:

Airbrush Almere gebeld (en ga nou niet zeggen dat die er geen verstand van hebben).

Let even goed op allemaal! :teacher:

1.
Oppervlak ontvetten met alcohol 70%.

2.
Altijd meerdere dunne laagjes spuiten voor het beste resultaat! 4 kan, 5 is goed, 6 is beter.

3.
Fohnen om de lak te laten drogen: heel goed!

4.
Createx ModelAir (maar eigenlijk geen enkele airbrush verf) levert geen herhaal geen glanzend resultaat.

5.
Wat te doen? Dan wel
- de lak (eerst goed laten uitharden!) polijsten, dan wel
- er een blanke glanzende lak opbrengen (en die dan eventueel ook weer polijsten).

Ja?

Hebben we 'm? :confused:

Wat mij betreft: ik weet het nu zeker, en ga gesterkt in mijn opvattingen verder. :p

Wordt vervolgd.

(WAT een toestand zeg, zo'n forum . . . )

;)

jan.

5.
Wat te doen? Dan wel
- de lak (eerst goed laten uitharden!) polijsten, dan wel
- er een blanke glanzende lak opbrengen (en die dan eventueel ook weer polijsten).

Dus: als er toch blanke lak overheen komt hoef je de kleurlaag niet te polijsten.

Maar goed, ik zou er niets meer over zeggen. Heb ik toch mooi twee uur volgehouden ;)

Groet,

Geert

Kortom Jan, die man zegt ongeveer hetzelfde als wat wij al 3 pagina's lang zeggen.

Het fohnen op zich kan ook geen kwaad, alleen als je tape daardoor de lak vermoert.. vandaar dat ik even zei: fohn maar niet ;)

Maar goed.. nieuwe ronde nieuwe kansen, die Strega gaat er straks zo mooi uitzien dat we zonnebrillen nodig hebben als we 'm willen bekijken :)

die man zegt ongeveer hetzelfde als wat wij al 3 pagina's lang zeggen

Nou, ik ga het niet allemaal nazoeken (heb wel wat beters te doen!), maar ik heb toch het idee dat ik af en toe adviezen en opmerkingen heb gehad waarvan ik nu zeker weet: niet doen, of onzin. :?

En, btw, het was een vrouw. :cool:

jan.

Jan,

Ik volg dit draadje al een tijdje.
Met alle respect, ik lees nergens onzin en zou die adviezen dan ook niet als zodanig betitelen.
Jij haalt jouw informatie bij de airbrushers, die altijd een blanke laklaag over hun werk spuiten, om zo glans te krijgen.
Een vliegtuig spuiten heeft meer met autospuiten dan met airbrushen te maken.

Maar, veel succes bij de verdere afwerking.

Bert

Spuitbusje witte verf komt steeds dichter bij.;)

Han.

Ja Jan zoekt graag de moeilijkste weg dan ben je lekker lang met je kist bezig.
Dat scheelt enorm in de kosten.
Jij heb er in die tijd al 4 gebouwd Han en dan ook nog 3 keer zo groot.
Dus Jan pakt het slim aan. ;)

Hoho, Jan bouwt natuurlijk wel een stukje verfijnde techniek, een spreekwoordeijke raceauto.. dat kun je natuurlijk niet vergelijken met zo'n brute vrachtwagen als een DC-3 (hoe mooooooi die ook is :P)

Met alle respect, ik lees nergens onzin en zou die adviezen dan ook niet als zodanig betitelen.

Okay, is misschien iets te hard geoordeeld, en het was ook vast allemaal goed bedoeld. :oops:

Ga nu het hobby-hok weer in; het kacheltje staat al op te warmen! :p

jan.

Tja, naast de Strega zijn er ook nog andere zaken in het leven, zoals
- vrouw
- kinderen (3)
- vrienden
- kennissen
- buurt
- werk
- huis & tuin (nasleep verbouwing)
- etc.etc. :?

Er zijn mensen op het forum waarvan het lijkt of ze veel van de genoemde zaken niet hebben, of die ik ervan verdenk er weinig aandacht aan te besteden! ;)

(Wie de schoen past trekke hem aan!)

Anyway, ik hoop vanavond de rode biesjes te kunnen spuiten. :p

(Geef me één week zonder alle genoemde zaken, en hij is klaar . . . Maar ja . . .)

jan.

Ikzelf ben gelukkig niet zo`n pietlut maar binnen een paar uur stonden deze rode en gele strepen erop ;-)
jet161.jpg

Maar Jan, je bent er echt een geweldige kist van aan het maken, ik bewonder je doorzettingsvermogen en hoge eisen aan jezelf.

Ga zo door.

Het lijkt me alleen lastig als je zo lang over een kist doen je ook in die tijd geen schade mag vliegen.
Anders moet je wel een grote voorraad hebben ;)
5 jaar zonder schade vliegen is best lang.

Back