P-51 'Strega'

Ik begrijp er toch steeds minder van hoor.
Spuit er toch een 2k lak op dan glimt hij pas echt.
Dit was mijn zwever.

7249c37a627b043.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
je bent niet tevreden over de glans.. dus zo perfect is het niet

Misschien moet ik wat zorgvuldiger polijsten? :confused:

De vraag is dus eigenlijk:

is het mogelijk om een blanke laklaag (mijn hoogglans parketlak), die nadat die gespoten is nog niet glanst, met alleen polijstdoekjes (polijsten dus) aan het glanzen te krijgen?​
(Nog even los van het gebruik van koperpoets/whatever).

(Uit eerder onderzoek weten we (ik) dat de laklaag zelf (kleur) sowieso niet glanst na het spuiten.)

Als het antwoord 'nee' is, dan moet ik dus met die andere tips (druk, afstand etc.) aan de slag . . .

jan.

Normaal gesproken moet je niet poetsen na het spuiten.
Je heb dus verkeerd gespoten.
Ik denk dat je te dun heb gespoten de lak heeft dus niet kunnen vloeien.
Ook zal de lak en je model te koud zijn geweest.
Dus dikker spuiten en warmer.

Met dikker spuiten bedoel ik niet dat je dat in 1 keer op moet brengen.
Je lak moet niet te dik zijn, en meerdere lagen over elkaar, nat in nat opbrengen.

Nog even richting Geert:

Je bent nu al vanaf begin februari bezig met het aflakken van je toestel

Da's helemaal niet waar! :nooo:

Voor ik het stabilo plus richting monteer (die moeten er samen en tegelijk op) leek het me handig die gelakt te hebben.

Als het staartdeel helemaal klaar is, en geplamuurd en geschuurd etc.etc., DAN PAS begin ik met aflakken.

Dus nou niet verder over zeuren, alleen serieuze adviezen graag.

Ook niks over spuitbussen, 2K lak, weet ik veel wat: met de beschreven middelen en in de aangegeven setting wil ik dit doen.

Het moet en het zal. :yes:

En het kan! :p

(Om een beroemd persoon te citeren: Yes we can!)

jan.

Als je zelf precies weet wat je verkeer heb gedaan waarom vraag je dan adviezen?:(
Ik zou zeggen schuur kaal de boel en doe het dan in 1 keer goed.
Ik ga er steeds minder van begrijpen.:nooo:

Hoi Jan.

Op deze manier zal het je nooit lukken.
Heb effe wat airbrusdraadjes hier op het forum door genomen.
Vooral die van Gerard.nl.
Die doet het mooi anders.
Spuiten met veel meer spray.
Succes verder en rommel maar lekker door zo.
Dan weten we zeker dat er nog 20 pagina's bijkomen.

Verder sluit ik mij uit in deze discussie.

Groeten Han.

Dus nou niet verder over zeuren, alleen serieuze adviezen graag.

Je hebt van een aantal personen inclusief mijzelf al pagina's vol met serieuze adviezen gekregen, maar jouw eigenwijsheid is werkelijk ongekend.

Dus ik sluit me aan bij Han. Veel succes verder. Zo lang je zelf maar het idee hebt dat je op de goede weg bent.

Groet,

Geert

Laatst bewerkt:
(Oss daarentegen raakt steeds verder uit zicht . . . :( )

Kan nog steeds hoor Jan, je maakt het jezelf gewoon te moeilijk.
Je bent de eerste op het schaalforum die ik hoor over polijsten, blanke lak, allemaal voor het glossy effect.
Neem gewoon een spuitbus rode en witte glossy (auto)lak, spuit de hele kist (en niet alleen het staartje) wit. Plak de striping af met goede tape (bv van Tamiya) en spuit de betreffende delen rood.

Kan nog steeds hoor Jan, je maakt het jezelf gewoon te moeilijk.
Je bent de eerste op het schaalforum die ik hoor over polijsten, blanke lak, allemaal voor het glossy effect.
Neem gewoon een spuitbus rode en witte glossy (auto)lak, spuit de hele kist (en niet alleen het staartje) wit. Plak de striping af met goede tape (bv van Tamiya) en spuit de betreffende delen rood.

Zo makkelijk kan het dus zijn.

Han.

Tja en was dat ook al niet vele bladzijdes eerder een keer vermeld.

Om nog even mijn spuitprojekten aan te halen.

Gewoon Motip spuitbussen wordt het al mooi glanzend van, desnoods een 2K lak spuitbus eroverheen en dan heb je helemaal een glanzend effect.

Maar ja, wie ben ik :roll:

Was vanmiddag pas laat thuis.

Even kijken, zie je bovenstaande posts. :shock:

Ik heb er een hele tijd over nagedacht. :neutral:

Ik zou er van alles op kunnen antwoorden, ik zou in de verdediging kunnen gaan, er op kunnen wijzen
waar mensen blijkbaar niet kunnen lezen, of, als ze dat wel doen, niet begrijpen wat ik schrijf, ik kan de slachtofferrol kiezen,
ik zou zelfs in de aanval kunnen gaan: wat dan ook maar.

Maar ik heb er opeens helemaal geen zin meer in. :nooo:

Ik kan m'n schaarse tijd beter aan andere dingen besteden. :yes:

:bye:

jan.

jan, misschien is het niet eens slecht om even afstand te nemen en over een paar weken met nieuwe zin, moed, informatie en middelen verder te gaan.
ik heb weinig verstand van airbrushen, maar ik denk dat een groter pistool met beker beter geschikt is voor complete vliegtuigen. ook zijn er misschien betere (hoogglans) lakken te krijgen.
dit vraagt echter weer om investeringen, terwijl de spuitbus zich al lang bewezen heeft, waaronder recent in het andere strega-draadje.

denk er onder het bouwen van de cassutt gewoon rustig over na...:p

Volhouden Jan. Het uiteindelijke resultaat met airbrush/lakspuit is veeeeeeeeeeeeel mooier dan met spuitbussen. Het vergt wel veel oefening, inspanning, herhaling en geld. Ik zeg: spuitbussen zijn voor mietjes.

hier een projectje van mij:
eerste-vlucht-emhw-ultimate-1-85-a

gespoten met createx autoair (alu base coat medium, iridescent brite yellow iridescent blue, transparante decals met inkjet geprint, grote letters afgeplakt/gespoten) en over solartex folie en afgelakt met 2k autolak. ben ik zeker een half jaar bij elkaar mee bezig geweest voordat het resultaat naar mijn zin was. En natuurlijk blijven er fouten in zitten en doe je dingen de volgende keer beter. Maar ik zeg je, volhouden en dan is er ook veel voldoening als het dan toch eindelijk gelukt is en is het nog mooi ook.

Laatst bewerkt door een moderator:
Alweer een misverstand. :confused:

Ik leg niks weg, ik werk rustig verder aan de Strega.

Alleen heb ik helemaal geen zin meer om daar (uitgebreid) verslag van te doen. :nooo:

En al helemaal niet over mijn pogingen om zonder 2K lakken :mad: en zonder spuitbussen :mad: de zaak strak in de lak te krijgen. :nooo:

(Nou ben ik het :bad-words: toch weer aan het uitlegen! . . . :hammer:)

Christiaan snapt het wel:
spuitbussen zijn voor mietjes.

(Zo, die zit! :p Daar krijg je last mee, Christiaan! ;))

Ik krijg veel te veel commentaar van mensen
- met naar het schijnt nogal grote ego's,
- die het veelal beter denken te weten,
- die geen antwoord geven op mijn vragen (maar vooral willen laten zien wat zij gepresteerd hebben (typische eigenschap van modelbouwers: "Kijk, ik doe het zo!")),
- die naar het schijnt niet kunnen lezen, en
- waarvan sommigen volgens mij net zoveel verstand hebben van airbrushen, als een koe van klaverjassen.

Kijk, om tegenover die mensen de hele tijd verantwoording te moeten afleggen: ik heb wel wat beters te doen! :p

Let wel: bovenstaande geldt echt niet voor iedereen die bijgedragen heeft, ik probeer het voorzichtig te formuleren ('het schijnt', 'het lijkt', etc.), maar er zitten er tussen . . . :mad:

(Ik zou zeggen: Wie de schoen past, trekke hem aan. :p)

jan.

kijk, zo hoort het! gewoon doorgaan zoals jij het wilt doen.
Weet zeker dat het je uiteindelijk nog gaat lukken ook!

Maar ik ben er ook van overtuigd dat iedereen je met de beste bedoelingen wilde helpen. Dat je toch je eigen gang gaat, daar heb ik respect voor :thumbsup:

Groet,
Theo

Het maakt niet uit wat je er op zet.
De meeste mensen worden hier moe van hoe je met de tips omgaat.
Met een 1 k lak kan je ook perfect spuiten.
Maar als wij hier met z'n allen zeggen dat je warm moet spuiten, en meerdere lagen over elkaar en jij blijft dat niet doen is het toch normaal dat je kritiek krijgt?

Als jij goed gespoten heb heb jij geen poetsmiddel nodig.
Poets is een middel of je fouten mee weg te werken.
Je kan me geloven of niet, maar als je aan het spuiten ben met in je achterhoofd er is een poetsmiddel.
Ben je op dat moment aan het knoeien.
Ik zeg niet dat je het niet moet gebruiken, maar het is een laatste redmiddel zeg maar.
Verder wens ik je veel succes en we zien het eindresultaat wel.

Volhouden Jan. Het uiteindelijke resultaat met airbrush/lakspuit is veeeeeeeeeeeeel mooier dan met spuitbussen.

Het spijt mij Christiaan, maar dat is domweg niet waar. Dan heb je destijds mijn Alliance niet van dichtbij bekeken, en die was toch echt met spuitbussen gedaan.

Zowel met Airbrush als met Spuitbussen kun je hele goede resultaten behalen, daar ligt het niet aan.

Jan: laat je toch niet ontmoedigen.. gewoon je tijd nemen en via vallen en opstaan zelf leren hoe het moet, dan is de voldoening straks als jij met een blinkende Strega op de schaalmeeting 2015 verschijnt, des te groter ;)

Om je andere vraag te beantwoorden: zolang er geen bubbels of schilfers in de lak zitten, kun je het glimmend krijgen met schuren (grit 1500 of hoger) en daarna polijsten.

Ik loop je soms te pesten (is ie al klaar? ;)) en snap soms niet helemaal waarom je bepaalde dingen op een bepaalde manier doet, maar uiteindelijk lees ik je draadje elke keer weer en vind ik het mooi hoe je in alle eerlijkheid verslag doet van je vorderingen.. dus nu zeker niet stoppen of aan wat anders beginnen, rug recht, schouders naar achteren, borst naar voren, kin omhoog, en doorgaan.. vooral doorgaan! :)

Back