P-51 'Strega'

Nee, ik bedoel een andere knik. Als je het rudder bekijkt, van boven naar beneden, dan zit er bij de echte ONDER het stabilo een verdikking in het rudder.

Bij Jan zit die verdikking BOVEN het stabilo, in het verlengde van de romprug.

Mss dat dat wel klopt en dit plaatje van de echte niet? kweenie.

Tja, waarom ik die knik daar gemaakt heb . . . :confused:

Is allemaal ook al weer zoooooo lang geleden! ;)

Die bestandjes ben ik tzt. misschien wel in geinteresseerd; ik weet zo niet wat er wel / niet bij die decals van die mevrouw zat . . .

Ondertussen ben ik bezig de laatste hand te leggen aan het afwerken van die stroomlijnplaten die tussen kielvlak en stabilo zitten en het valt me niet mee om dat netjes te krijgen . . . :nooo:

Maar we houden vol (met de eindstreep in zicht!)

Plaatjes tzt.

jan.

Ah het wordt straks gewoon een mooie kist.. durf je er dan nog wel mee te vliegen? :)

Eh, ik ben de draad eventjes kwijt.

waarom spuitplamuur met een kwast opbrengen???
Verklaar je nader.......

Ik zei:
een beetje spuitplamuur

Niet de hele bus! :mad:

Het gaat om het namaken van dat nogal karakteristieke vormdeel dat (neem ik aan) de weerstand van de overgang tussen stabilo en kielvlak moet reduceren (zie post nr. 1817).

Die vorm heb ik eerst met dat blauwe tape afgeplakt (en de rest van het model ook, wat een k-klus! :mad:); toen gespoten, maar het resultaat was (na het verwijderen van dat tape) nog niet naar m'n zin. :nooo:

Maar dat spuitplamuur is wel erg fijn spul. :)

Dus: klein stukje tape aanbrengen, beetje plamuur opbrengen met de kwast: klaar! :p

(Moet nog wel heel licht geschuurd worden.)

jan.

Dit is toch echt wel een vak, hoor . . . :?

Om het echt mooi strak te krijgen. :p

En het begon zo aardig! :)

(Plaatje is van het 'masker' voor de andere zijde. ;))

754af3381310cee.jpg

754af3381243fb1.jpg

754af33814dc356.jpg

754af338992485d.jpg

En dan de spuitplamuur erop.

Uiteindelijk, ook na het met de kwast nogmaals opbrengen, krijg ik het niet strak. :nooo:

754af3394cce08f.jpg

Dit deel is (voor het grootste deel) beter. :)

754af3394d2da2a.jpg

Dit is zelfs mooi (vind ik), alleen kun je nog zien waar het met de kwast opgebracht is . . . :mad:

Tape aan brengen, twee / drie keer met de kwast opbrengen, schuren, tape verwijderen: voila!

754af3389a9b387.jpg

Maar na een onoplettendheid bij het schuren is een deel van de opstaande rand verdwenen! :mad:

Je kunt wel bezig blijven! :shock:

En hier moeten we de, naar het schijnt, onvermijdelijk hangar rash repareren . . . :mad:

754af3389c0c967.jpg

Toch kan het nu niet meer heel lang duren voor we de airbrush weer van stal gaan halen. :p

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
zoveel moeite, zoveeel detail, zoveel gewicht.........

als ie nog maar vliegt straks jan ...

Die vorm heb ik eerst met dat blauwe tape afgeplakt (en de rest van het model ook, wat een k-klus! :mad:);

Tip: haal breed cheap-ass afplakspul van de gamma, en van die plastic afdekgevallen die je bij normaal schilderen gebruikt.

Dan plak je het te spuiten randje af met je mooie blauwe tape, dan leg je het afdekplastic tegen die blauwe tape aan en dan trek je er de cheap-ass afplakzooi overheen.

Scheelt heel veel tape, en plakt vrij snel af.

Dit idee:
538147b8a5c5a4785.jpg

Het beviel mij iig erg goed, maar afplakken blijft toch wel het grootste werk van spuiten. Nu heb jij wat dat betreft nog geluk met een schema wat maar uit 2 kleuren bestaat, grotendeels.

Wat betreft het gewicht.. is het wel zo? In het begin van dit draadje heb je nog heel erg op gewicht gelet, ik ga er dus van uit dat de ruwe houtbouw relatief licht is. Dan geloof ik best dat de afwerking wat gewicht kost, maar het hoeft er nou ook niet meteen een klop lood van te worden, toch?

Heb je al eens de stalen zenuwen gehad om 'm te wegen zoals ie nu is?

Laatst bewerkt door een moderator:
Gerard NL, zie post 1814.

Zoveel smeer ik er niet op, hoor. :nooo:

Ik laat het nu ook verder zo. :neutral:

Nog een laatste definitieve schuurbuurt, en dan gaan we spuiten! :p

Hezik, bedankt voor de tip, goed idee!

Overigens heb ik nog wel een andere vraag.

Het pilootje staat nu al twee weken (onder een whiskey-glas op twee balkjes) te drogen, en het hardt niet uit. :nooo:

(Te dik opgebracht? :oops:)

Zijn er trucs om het proces te versnellen?

jan.

sneller drogen/uitharden door ventilatie en warmte.
zet het pilootje eens voor een ventilator kachel (als je die tenminste hebt) of anders boven de cv.

Dan heb je iets niet goed gedaan.
Ik zou zeggen weggooien of de verf er afhalen en opnieuw beginnen.

Ik geloof wel dat verf en Jan Brilman niet echt samen gaan is het wel? ;)

Hoi Jan,

Waarom het pilootje onder een whiskey glas gezet :?:
Pilootje er onderuit halen en het glas voor andere doeleinden gebruiken :razz: .
Warmte en ventilatie doen vaak wonderen voor uithardende lak, neem aan dat je geen 2 componenten hebt gebruikt.

Gr. Ronald

Ik denk dat Jan dat gedaan heeft om vallend stof tegen te houden.
Ik hoop alleen dat het glas wel hoog staat dus niet op de piloot heen want dan wordt hij nooit droog.

Het glas staat op twee balkjes van plm. 5 mm elk, dus de piloot kijkt door het glas heen. :shock:

Zal 's proberen een luchtstroom te genereren. :?

Maar inderdaad, hij moest stofvrij blijven.

Verf is gewone Humbrol; geen idee waarom het niet uithardt . . . :confused:

Ik geloof wel dat verf en Jan Brilman niet echt samen gaan is het wel?

Het zal inderdaad nooit echt mijn ding worden, geloof ik . . . :nooo:

;)

jan.

Laatst bewerkt:
Ik denk Jan als jij vannacht het glas weghaald en de pop in een lekkere warme ruimte zet is hij morgen droog.

Back