P-51 'Strega'

@Jaques.. eps 15.
Maar we moeten oppassen.. anders krijg ik hier weer op mijn sodemieter dat ik Jan zijn draadje vervuil met verhalen over dingen waar ie een hekel aan heeft...

STYRO!!!

:)

Peter

mijn eerlijke ongezouten mining is inderdaad dat er hier een draad gekaapt word heren.

deze draad is een toegewijde draad aan jan zijn mustang, en staat nu al vol met paginas piepdiscussie.

Collegae!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me nu inderdaad toch ook wel enigszins aan dat geklets over schuim begin te ergeren! :?

(Het is bijna zoiets als dat de buren bij jou binnenkomen en zeggen "Onze TV is stuk, we willen even naar dat en dat programma kijken; doe maar net of wij er niet zijn!" 8O )

Misschien is het bij nader inzien helemaal geen gek idee om een apart 'kunststoffen' forum oid. te maken. :nooo:

jan

Sorry mannen.. maar ik vind het moeilijk als je een vraag krijg om die dan in een ander draadje te beantwoorden..

Excuus mannen..

Jan.. . carry on!

@jaque.. ik verplaats naar piepforum.. (de piep jongens verdomhoekje.. :) )

Cheers

Peter

Tja . . .

Wat zullen we ervan zeggen?

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat Max Merckenschlager (wie kent hem niet? :wink: ) ooit met een Brewster Buffalo, die voor een groot deel uit schuim was gebouwd, wereldkampioen Schaal is geworden. :?

(Overigens was 'ie toch niet erg tevreden over de gevolgde methoden en technieken; het was 'de eerste en de laatste keer' (dat hij met piepschuim wilde werken)).

Ik stel voor dat we het
- in dit draadje over de 'Strega' en mijn bouw daarvan hebben,
- dat we het op dit forum over 'vliegende schaalmodellen' hebben (los van de technieken),
- dat we het elders (op het op te richten forum 'kunststoffen') over de (on-)mogelijkheden en technieken mbt. kunststoffen (waaronder 'schuim') hebben.

Zo dan maar doen dan? :roll:

Okay! :D

Niek, Gerard_nl, whoever, sein de baas (Robert) even in, en zorg dat 'ie dit in orde maakt. 8)

jan.

Ik zie nu voor het eerst (of: het valt me nu pas op :wink: ) dat er een forum 'Electro' en een forum 'Gemotoriseerd' bestaat.

Net alsof electro-kisten niet gemotoriseerd zijn . . . :rolling:

Robert: aan de slag!

(Je bent beheerder of je bent het niet . . . :wink: )

jan

het nadeel is dat we niet stukjes uit draden kunnen "verhuizen"

ik kan of:
-de piep discussie eruit halen en weggooien, of opsplitsen vanaf daar naar een ander onderwerp.

voor de voortgang van de draad stel ik nu voor om deze draad in tact te houden, maar het piep verhaal voortaan in eigen draadjes te houden.

@Gerard..

Sloop die piep er maar uit , wat mij betreft... we krijgen er alleen maar ruzie door.. :D

Bovendien is dat spul toch bedoeld om mee te isoleren.. en niet voor model vliegtuigen.. 8O (bukken..)

Peter

Ruzie?
beat_up.gif
Hoezo? Tot nu toe gaan slechts 5 van de 35 bladzijden over dat andere bouwmateriaal (
frown.gif
), dus daar lezen we wel overheen, hoor!

Collegae!

Terzake. :evil:

Niet zo veel te melden . . .

Geweldige schuurklos.

Zo krijgen we een mooie rechte voorkant.

afb11375.jpg

Gelukkig heb ik nog eens even goed gekeken. Die contragewichtjes zijn 13 mm. diep, maar dat moet je natuurlijk vanaf een andere plek meten!

afb11376.jpg

Dus daar zijn we een stuk makkelijker mee klaar. :)

Nog even een stripje sperholz aanbrengen die de ligger die de twee helften van het hoogteroer verbindt verstevigt.

afb11377.jpg

Als je wasknijpers maar ver genoeg afschuurt, passen ze er nog precies tussen. :D

Nog even de twee resterende stukjes indekking afschuinen.

afb11379.jpg

One does not blow his own horn.

En nu zou je zeggen dat niets een afronding van het hele gebeuren meer in de weg staat.

Ware het niet dat ik hier en daar (oa. die liggertjes) blijkbaar toch enigszins onzorgvuldig ben geweest . . .

De twee resterende stukjes indekking er nu op plakken: dat komt niet goed . . . :nooo:

Optie: eerst het hoogteroer van het voorste deel (hoe heet dat ding (Dämpfungsflosse) eigenlijk?) lossnijden, en dan indekken.

Maar nu komt de hamvraag.

Als je daarna het 'voorste stuk' met 'glas' gaat bekleden, met die aan de achterkant een klein beetje overstekende stukjes indekking (waar later de voorlijst van de hoogteroeren tussen valt (zie plaatje)), gaan die dan kromtrekken??

afb11380.jpg

Als je met spanlak en papier bekleedt gebeurt dat wel: dat gaat krullen . . .

En dat willen we niet. :nooo:

(De grote idee was om ze aan elkaar te laten zitten en pas na het bekleden los ste snijden: dan weet je zeker dat het mooi z'n vorm houdt . . . )

Antwoorden, tips en adviezen worden met graagte ingewacht.

jan

He Jan.
Schiet wel lekker op zo.
Volg het draadje al enige tijd.
Even over je probleempje.
Als ik het goed begrijp gaat het over de beplanking op het scharnierpunt.
Om kromtrekken tevoorkomen, Dat randje lekker insoppen met dunne secondenlijm, werkt prima.

Han de Bouwer.

Collegae!

De oplettende lezers zullen gemerkt hebben dat er de laatste tijd minder vaak geupdate wordt.

Maar, dan is er ook wel wat te zien! :D (Nou ja . . . :? zie voettekst :wink: )

Alors.

Wie overkomt dit ook wel eens, dit soort blunders . . . Hoe kan dat nou???

afb11572.jpg

???
Twee streepjes . . .

afb11561.jpg

Aha! :D

Hiervan gaan we het deeltje maken dat de bewegingen van de servo overbrengt op het roer.

Twee in elkaar gelijmde buisjes aluminium.

afb11562.jpg

Gaatjes boren . . .

afb11563.jpg

afb11564.jpg

Het gat is hier nog 2.5 mm. Wat zullen we daar nou eens door steken als roerhorn?

afb11565.jpg

Oei . . . lange bout en twee moeren m3. Is er ook rond dübel-achtig materiaal van glasvezel?
En kun je dat bv. vlak schuren en in boren?

afb11566.jpg

Even mooie ronde balsastukjes slijpen met mijn surrogaat draaibank . . .

afb11567.jpg

Er gaan er natuurlijk wel een paar de mist in . . . :evil:

afb11568.jpg

Zo moet het worden.

afb11569.jpg

Jaja, alles zit weer onder het stof. :?

afb11570.jpg

Nieuw procede: de binnenste delen insmeren met witte houtlijm.

afb11573.jpg

Na het plaatsen de indekkjng goed aandrukken en de randen fixeren met secondenlijm thin.

Om de zaak mooi recht te schuren leg ik er een sperrholz latje van 3 bij 4 mm in.

afb11574.jpg

Neuslijstjes van balsa redelijk hard . . .

afb11575.jpg

Lijmen met epoxy.

afb11576.jpg

De binnenkanten van die balsastukjes met epoxy insmeren. Plaatsen, en de randen insmeren met secondenlijm dik.

afb11577.jpg

Aandrukken en klaar.

(Reageren die twee met elkaar? :? )

De eerste twee zitten.

afb11578.jpg

Tja . . . Valt toch tegen! :?
Maar ja, deze is wel een maatje groter dan die van Appie. :wink:

Ge-edit: Appie?? Die van Peter, bedoel ik natuurlijk! :hammer:

afb11579.jpg

afb11581.jpg

Ach . . . er wordt nog heel wat afgeslepen! :wink:

(Die lijmnaad op het rechter hoogteroer is van een magneetje dat er dwars doorheen vloog . . . )

Beetje zwaar, maar wordt wel mooi, uiteindelijk! :yes:

jan

Back