P-51 'Strega'

Jan even een tip kwa bouwplank,

Gewoon stukje MDF 22mm, (even bij Ubbens in Groningen gaan buurten !!) waar je evt. een stukje zachtboard op lijmt met contactlijm (Bison Kit). Resultaat is een supper strakke rechte bouwplank 8)

Je moet het ook niet moeilijker maken dan dat het is...............

S.V.P. ff wat Tempo in de bouw van die Strega A.U.B. !!! 8O

Succes,

Albert

PS. ik heb trouwens nog nooit een rechte vleugel gezien (ook niet in piep) :D

jan,
die foto van die kromme bouwplank (laatste foto 12 december), ik snap niet goed wat ik daar nu zie (zijaanzicht ???) :oops:

Ik heb nog wel een marmeren planchet van een wastafel in de schuur, maar die is denk ik te kort. :roll: En die spelden krijg je daar ook niet gemakkelijk in.:evil:
Wat is de minimaal benodigde lengte ??

Waarom ga je niet naar een kleinere bouwmarkt (Doeland oid). Die hebben vaak een bak met restanten van verzaagd hout. :yes:

Kies daar een stuk 22 mm MDF of multiplex van de benodigde lengte, laat er twee stroken van bijv 6 cm afzagen (=kaarsrecht) en lijm en schoef die "staand" onder het restant, en klaar ben je. Verlijmd hout trekt alleen in extreme situaties krom. :yes: :D

Een normale maat van plaatmateriaal is 122 x 244 cm.:o In ieder geval bij de Gamma hebben ze ook kleinere maten (122 x 61 min halve breedte zaagblad). Daar kan je ook stroken van af laten zagen.

Uit financieel oogpunt zou ik kiezen voor MDF.

Jaap

Of van dat gelijmde rubberhout mooi recht en lekker zacht om in te spelden.

(ge-edit:) Appie schreef:
PS. ik heb trouwens nog nooit een rechte vleugel gezien (ook niet in piep)
8O

:?

Ik bouw alleen maar rechte vleugels. 8)

(Ongeveer 15 jaar geleden vloog er tijdelijk een vent uit ik meen Australië op Stitswerd (werkte tijdelijk bij de NAM), die was thuis een Mustang aan het bouwen, op z'n bed 8O, op een plaat styropor! 8O )

Ik dacht dat ik gek werd!

Aardige vent, overigens :yes: )

@Jaap (B.)

Da's inderdaad een zij-aanzicht, en dan over de lange kant heen.

Verlijmd hout trekt alleen in extreme situaties krom.
Nou . . . da's volgens mij ook niet helemaal waar.

Ik zal eens een fotootje plaatsen. 8)

Ik ben geroerd door alle tips en ideeën, maar ik ken MDF, en de techniek van de strips er haaks onder: ook bekend (werkt goed :D ), allemaal duidelijk.

Maar!

Ik wil zo graag dat mijn metalen plaat van 100 bij 40 weer vlak wordt.

En daarvoor ga ik toch vanmiddag denk ik even naar de plaatselijke ijzer-boer twee (drie?) T-balkjes halen.

Zoveel gaatjes hoeven er niet in, spaanplaatschroeven er door, beetje voorboren, en klaar. :D

jan

Hey, ho! Dat was appie die dat zei over dat ie nog nooit een rechte vleugel heeft gezien.. ook niet in piep.. niet ik..

Ben het wel met hem eens.. :D

Gewoon een plaat 22mm mdf gebruiken..

Peter

Ik schreef:
spaanplaat en metaalplaat scheiden is geen non-destructive experiment, ben ik bang
Dat betekent dat, als je met botte kracht de metalen plaat van het spaanplaat afhaalt, het spaanplaat aan gort is (dat geeft niet), en de metalen plaat gebutst en gedeukt is. :cry:

Dat doen we dus niet.

Ik schreef:
Ik wil zo graag dat mijn metalen plaat van 100 bij 40 weer vlak wordt.
Dan bljft er dus maar één optie over: ijzerboer, T-balken, etc.etc. :?

Sommige mensen hebben echt moeite met (begrijpend) lezen! :wink:

Duidelijk zo? :roll:

jan

JAn,
Op het gevaar dat ik afgeschoten wordt:

Waarom schroef je die plaat ijzer niet op die MDF plaat van 22mm.
Als die MDF plaat recht is, trek je die ijzeren plaat toch ook recht?

Jaap schreef:

Waarom schroef je die plaat ijzer niet op die MDF plaat van 22mm

Omdat die plaat metaal aan de spaanplaat vastzit!

En die laten zich niet scheiden.

Dan zou ik dus de kromme spaanplaat plus metaalplaat aan het MDF moeten vastschroeven.

Dat wordt ook erg zwaar, en ik ben bang dat die MDF-plaat dan ook (enigszins) kromtrekt.

Duidelijker kan ik het niet zeggen . . . :nooo:

jan

@ Jaap,

Nee. Metaal heeft een elasticiteitsgrens. Je moet hem plastisch verbuigen anders zal hij terug veren in de originele staat.

Verder zal die plaat nooit meer 100% vlak worden verwacht ik zo, met al die butsjes in het metaal...

Jorrit schreef:
met al die butsjes in het metaal
8O

Er zitten geen butsjes in het metaal!!!

Ik geloof dat ik gek word . . . :schrik:

Ben ik nou zo slim, of . . . :roll:

Volgens mij doen jullie het er om . . .

jan

Haha.. Selectief lezen is ook een vak! ;)

Waarom niet gelijk wat HE profiel onder je plaat? 8)

I rest my case.
shutup.gif

effectief gaan er 15 pagina's over de strega, rest is er erg veel geleuter te vinden, ergens zit er wel wat informatiefs tussen, maar ook erg veel geneuzel.

beetje jammer van het draadje vind ik jongens.

Welnee, Gerard. We zijn pas anderhalve blz. lang bezig met die kromme bouwplank. Deze zal eerst weer als een kaarsje moeten zijn, voordat de vleugel gebouwd kan worden en aangezien Jan in een dip zit zullen we met z'n allen toch wat moeite moeten doen om hem bij te staan... :lol:

Enne, als deze draad straks bewaard moet worden voor het nageslacht is er vast wel een moderator te vinden, die de minder nuttige informatie verwijdert, toch? :roll:

Dat zou juist de essentie van deze neuzel draad weghalen, niet aankomen dus.

Nooit gedacht dat stugge groninger(s) zo onderhoudend konden zijn ;)

Jan heeft wel een record gebroken. Ik kan geen enkele, maar dan ook geen enkele threat terug vinden die 38 pagina's lang is ( en dan ook nog eens rekening houdende met het feit dat de Strega nog maar half is afgebouwd).

@ Jan

Niets van aantrekken, voortdoen en volhouden.

Stevo

Back