P-51 'Strega'

Vanavond (met een half oog naar het voetballen gekeken) weer geschuurd, geschuurd :( , geschuurd, geschuurd, geschuurd, geschuurd :o , geschuurd, geschuurd :confused: , geschuurd, geschuurd :mad:, geschuurd, geschuurd . . .

Toch is er sprake van vooruitgang: misschien maak ik binnenkort wel de stap van korrel 600 naar korrel 800! :p

En aangezien ik al meer dan 35 jaar PSV-fan ben, kan de avond wat mij betreft niet meer stuk. :celebrate: :proost: :worship:

(Maar dat heeft weer niks met vliegende schaalmodellen te maken . . . ;))

jan.

Ik moet zeggen dat het een strak glad kistje gaat worden.
Nog een paar oneffenheden en het schuurwerk zit erop.Toch?
Trouwens,PSV heeft gewonnen maar dramatisch gespeelt vindt ik als Feyenoord fan.

Mvgr Hans

En aangezien ik al meer dan 35 jaar PSV-fan ben

Ai ai ai................ :rolleyes:

En Jan wilde een lift naar Oss? Moet ik er toch nog eens over denken als Feyenoord fan :-?

:ontopic:

Doorschuren Jan, gaat goed zo. Hij moet klaar voor Oss toch?

Gr. Teus

Feyenoord???

:rolling:

Hoe zei Gerard Cox het maar weer?

"Fan van Feyenoord? Dat is geen keuze, dat is een lot . . . "

;)

En maar weer :ontopic: !

jan.

misschien maak ik binnenkort wel de stap van korrel 600 naar korrel 800! :p

Als je al zover bent zou ik eerst maar eens gaan spuiten.
Het dekt toch niet in één keer, dus kun je die P800 mooi gebruiken voor tussen de laklagen in.

BTW, op mijn Sparrowhawk ben ik niet verder gekomen dan P400 (nat), dacht ik.

Dag Jan,

Nog even een duit in het zakje.

Ik ben het eens met de verhalen over het schuren, maar dan met de volgende kanttekeningen:

(te) Nat schuren is een risico met hout. Zelf doe ik wel eens een lastig plekje met wasbenzine als "water". Dit verdampt
weer snel en als je door het hout heen bent zijn de gevolgen miniem.

Door schade en schande heb ik geleerd dat je niet al te gauw met fijn schuurpapier moet beginnen. Je hebt er vreselijk
veel werk van, het kost een vermogen aan schuurpapier en het levert juist een minder vlak oppervlak op. Juist op die
plaatsen waar geen schuurklos gebruikt kan worden.

Spuitplamuur levert net als gewone plamuur alleen maar extra gewicht op. Je moet dus bij alles er weer afschuren. Ook de
afwerkplamuur (het groen/bruine dat jij volgens mij hebt gebruikt (van de foto's denk ik dat te zien) moet je tot het allerlaatste
bewaren. Ook hier met de wat grovere polyester plamuur beginnen en marginaal de afwerk- of lakplamuur gebruiken.
Alleen voor de schuurkrasjes.

Succes en veel geduld toegewenst bij het schuren. :grin:

Bert

Aha!

Weer nieuwe info. :)

Moet het straks nog eens goed lezen, interpreteren en duiden allemaal . . .

Wat betrefet dat het fijne papier: klopt helemaal. :yes:

Ik ben gisteren alweer even op korrel 400 overgestapt; korrel 600 schoot inderdaad voor geen meter op. :nooo:

(Ik veeg de klos plus papier iedere plm. 30 seconden even af aan de oude broek die ik aanheb tijdens het schuren: dan is het papier weer helemaal schoon! :p)

jan.

Het op maat en in model schuren (heb het nu even niet over afwerken) doe ik ook altijd met heel grof schuurpapier, .40 zelfs. Bij fijner schuurpapier kan het gebeuren dat zachtere delen harder gaan (hol worden) dan hardere delen (hardere nerf in het balsa, lijmnaden, triplex dat je ertegenaan gelijmd hebt, enzo). Met goed grof schuurpapier gaat het goed egaal.

Dat is net zoiets als wat Bert zegt: "het levert juist een minder vlak oppervlak op".

Maar voor het afwerken gebruik je toch fijn schuurpapier?
Er moet hier toch niets meer in model geschuurd worden?
Het is toch be bedoeling om alles gewoon weer mooi vlak te krijgen en om dan af te werken?

Tsja.. het valt samen te vatten als 'stap niet _te_ vroeg over op fijn schuurpapier'.

Op zich.. als je oppervlakte voor de rest in goede conditie is, is korrel 400 fijn genoeg om over te spuiten, heb ik gemerkt.

Nat schuren hoeft zeker geen probleem te zijn hoor, sterker nog, het eindresultaat wordt er zoveel beter van dat ik het je aanraad om wel te doen. Als je alle oppervlakken goed hebt ingedekt met mat en daarna porienvuller hebt gebruikt is dit perfect waterdicht. Ik schuur zelf voor afwerking altijd nat. Voordeel is ook dat het schuurpapier zich niet 'vol vreet' met stof en epoxy omdat dit wordt weggespoelt door het water. Om het karwei helemaal af te maken kun je als laatste van dat 3M polijst papier gebruiken (ook nat gebruiken), te verkrijgen bij de meetste automaterialen winkels.

Martijn

Laatst bewerkt:
Tsja.. het valt samen te vatten als 'stap niet _te_ vroeg over op fijn schuurpapier'.

Op zich.. als je oppervlakte voor de rest in goede conditie is, is korrel 400 fijn genoeg om over te spuiten, heb ik gemerkt.

Ben ik volledig mee ens.
Alleen versta ik niet waarom sommigen hier aanraden om grof schuurpapier te gebruiken terwijl het oppervlak enkel nog moet glad geschuurd worden.

Laatst bewerkt:
Ajs je te fijn schuurpapier gebruikt, krijg je ongewenste effecten. Je schuurt dan al snel teveel af van oppervlaktes waar neits meer af hoeft..

Alleen versta ik niet waarom sommigen hier aanraden om grof schuurpapier te gebruiken terwijl het oppervlak enkel nog moet glad geschuurd worden.

Je las niet goed, Vjete! ... gebeurt mij ook wel eens.

Het op maat en in model schuren (heb het nu even niet over afwerken) doe ik ook altijd met heel grof schuurpapier, .40 zelfs. Bij fijner schuurpapier kan het gebeuren dat zachtere delen harder gaan (hol worden) dan hardere delen (hardere nerf in het balsa, lijmnaden, triplex dat je ertegenaan gelijmd hebt, enzo). Met goed grof schuurpapier gaat het goed egaal.

Dat is net zoiets als wat Bert zegt: "het levert juist een minder vlak oppervlak op".

Ben met de eerste ronde schuren nu wel klaar, vind ik. :yes:

Maar nu wat anders. :)

Dit kapje (zie foto) moet nog ingebouwd worden in de 'master'-kap.

juni%202007%20001%20%28Medium%29.jpg

Dat moet met balsa, en daarna moet er weer geplamuurd, geschuurd, gelakt etc. worden. :(

Vraag: is er een slimme truc om het kapje echt goed te beschermen tegen alles wat komen gaat? :confused:

Dank.

jan.

Laatst bewerkt:
is er een slimme truc om het kapje echt goed te beschermen tegen alles wat komen gaat?

Helemaal niemand??? :o

Het slimste (tenminste . . .) dat ik tot nu toe kan bedenken, is om een ander kapje (dat niet helemaal gelukt is bij het trekken), over het goede kapje heen te 'plakken', en als alles klaar is die weer los te snijden.

(Heel goed uitkijken dat je niet door twee kapjes heensnijdt! ;))

jan.

Gewoon aftapen met afplaktape is geen optie? Of, vloeibare masking erop? Of gewoon voorzichtig zijn? ;)

Back