Vandaag weer met de heli bezig geweest, vele uurtjes maar weinig vliegtijd.
Twee weken terug bij Pitch Play heb ik zeer goede hulp gehad bij het afstellen van mijn motor en ik moet zeggen dat hij daarna beter liep dan ooit.
Een paar dagen later thuis opnieuw vliegen, starten, niets. Na de nodige pogingen liep de motor weer maar erg slecht. Opnieuw afgesteld, uiteindelijk naar redelijke tevredenheid.
Echter heb ik daar een paar vragen over;
1) Als ik de slag van mijn gashendel afstel mbt mijn servo, dan heb je dus 0% en 100% gas. Echter bij 0% gas wil deze niet lopen dus stel ik de onderwaarde van mijn throttlecurve in op bijvoorbeeld 15%. Deze waarde bepaal ik proefondervindelijk door een veilig punt te kiezen iets boven de waarde waarbij de motor afslaat. Vandaag merkte ik dat die waarde soms wel boven de 20% (?) kan liggen. Nu vraag ik mij af, wanneer ik de throttlestick naar stationair plaats, bij welk percentage regel ik dan nog op de kleine naald? Of zit ik dan allang in het hoofdnaald gebied en heeft regelen op de kleine naald geen zin?
2) Ik weet dat het weer invloed kan hebben op hoe een motor loopt, maar hoeveel invloed heeft een paar graden celcius op het loopgedrag van je motor? In mijn geval was het verschil dag en nacht. (Of zijn dit de nukken van de fameuze TT50 motor ;-) )
3) Als je motor loopt te 4-takten zie je dat de staart iets staat te tikken. Welke aanpassing maak je dan op je motorafstelling?
Een heel verhaal geworden, ik hoop dat iemand wat suggesties voor me heeft, alvast bedankt
Gr,
Roy
P.s. Motor is een TT50-pro, brandstof is 15% nitro, gloeipluggen gebruikt vandaag Enya 3 en OS 8.
Twee weken terug bij Pitch Play heb ik zeer goede hulp gehad bij het afstellen van mijn motor en ik moet zeggen dat hij daarna beter liep dan ooit.
Een paar dagen later thuis opnieuw vliegen, starten, niets. Na de nodige pogingen liep de motor weer maar erg slecht. Opnieuw afgesteld, uiteindelijk naar redelijke tevredenheid.
Echter heb ik daar een paar vragen over;
1) Als ik de slag van mijn gashendel afstel mbt mijn servo, dan heb je dus 0% en 100% gas. Echter bij 0% gas wil deze niet lopen dus stel ik de onderwaarde van mijn throttlecurve in op bijvoorbeeld 15%. Deze waarde bepaal ik proefondervindelijk door een veilig punt te kiezen iets boven de waarde waarbij de motor afslaat. Vandaag merkte ik dat die waarde soms wel boven de 20% (?) kan liggen. Nu vraag ik mij af, wanneer ik de throttlestick naar stationair plaats, bij welk percentage regel ik dan nog op de kleine naald? Of zit ik dan allang in het hoofdnaald gebied en heeft regelen op de kleine naald geen zin?
2) Ik weet dat het weer invloed kan hebben op hoe een motor loopt, maar hoeveel invloed heeft een paar graden celcius op het loopgedrag van je motor? In mijn geval was het verschil dag en nacht. (Of zijn dit de nukken van de fameuze TT50 motor ;-) )
3) Als je motor loopt te 4-takten zie je dat de staart iets staat te tikken. Welke aanpassing maak je dan op je motorafstelling?
Een heel verhaal geworden, ik hoop dat iemand wat suggesties voor me heeft, alvast bedankt

Gr,
Roy
P.s. Motor is een TT50-pro, brandstof is 15% nitro, gloeipluggen gebruikt vandaag Enya 3 en OS 8.