Paar vragen over motor tuning...

Vandaag weer met de heli bezig geweest, vele uurtjes maar weinig vliegtijd.
Twee weken terug bij Pitch Play heb ik zeer goede hulp gehad bij het afstellen van mijn motor en ik moet zeggen dat hij daarna beter liep dan ooit.
Een paar dagen later thuis opnieuw vliegen, starten, niets. Na de nodige pogingen liep de motor weer maar erg slecht. Opnieuw afgesteld, uiteindelijk naar redelijke tevredenheid.

Echter heb ik daar een paar vragen over;

1) Als ik de slag van mijn gashendel afstel mbt mijn servo, dan heb je dus 0% en 100% gas. Echter bij 0% gas wil deze niet lopen dus stel ik de onderwaarde van mijn throttlecurve in op bijvoorbeeld 15%. Deze waarde bepaal ik proefondervindelijk door een veilig punt te kiezen iets boven de waarde waarbij de motor afslaat. Vandaag merkte ik dat die waarde soms wel boven de 20% (?) kan liggen. Nu vraag ik mij af, wanneer ik de throttlestick naar stationair plaats, bij welk percentage regel ik dan nog op de kleine naald? Of zit ik dan allang in het hoofdnaald gebied en heeft regelen op de kleine naald geen zin?

2) Ik weet dat het weer invloed kan hebben op hoe een motor loopt, maar hoeveel invloed heeft een paar graden celcius op het loopgedrag van je motor? In mijn geval was het verschil dag en nacht. (Of zijn dit de nukken van de fameuze TT50 motor ;-) )

3) Als je motor loopt te 4-takten zie je dat de staart iets staat te tikken. Welke aanpassing maak je dan op je motorafstelling?

Een heel verhaal geworden, ik hoop dat iemand wat suggesties voor me heeft, alvast bedankt :-)

Gr,
Roy

P.s. Motor is een TT50-pro, brandstof is 15% nitro, gloeipluggen gebruikt vandaag Enya 3 en OS 8.

Roy,

Het klopt wel dat de afstelling van toen nu wat "off" is.
Het is nu warmer en er zijn minder luchtmoleculen per vierkante meter.
Om het ideale mix verhouding te behouden moet hij armer worden gezet.

Als 0% helemaal dicht is zal hij idle moeten draaien bij 10-20%

Als hij hovert loopt hij voor het grootste gedeelte op de grote naald.
Maar dat is niet relevant voor je tuning.
Het risico is dat je aan alles gaat draaien als je zo denkt waardoor je bv met de kleine naald de grote gaat compenseren.

Ga terug naar de basis.
http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Heli-engine Tuning EN v3.1.pdf
Eerst de kleine naald opnieuw tunen met de pinchtest en hanging RPM
Dan hoveren en de grote naald opnieuw tunen.
Die moet magerder als bij pitchplay (heb je de standen genoteerd voordat je ging draaien?)

DAN PAS...
Als hij dan gaat viertakten verstel je grote naald.
Schipper tussen het 4takten en het warmlopen met de TT50

Dag Walter, bedankt voor je reactie,

De reden dat ik op de vraag van het gashendel percentage kwam was omdat ik het gevoel had dat de instellings verandering van de kleine naald weinig tot geen effect leek te hebben.

Het probleem zit hem dan ook in dat toerengebied, ik moest het "idle %" opschroeven om te voorkomen dat hij afsloeg. Nog steeds eenmaal afgeslagen pakt hij slecht weer aan, dat vergt meerdere pogingen bij iets meer/minder gasstand.
Bij optoeren loopt hij mooi, rookt normaal, prima in orde, hoveren geen probleem.

Wanneer ik vanuit hover land en het gas snel naar idle plaats maakt hij vaak een "dum ta dum dum dum" geluid. (Wat een beeldspraak he ;-) ) Kan ik dat nou ook uitleggen als zijnde hanging rpm? Dus dat hij te arm staat?
De pinch test doet een drie seconden, dat is dus krap.
De temperatuur van de backplate blijft wel goed, 15 seconden is geen probleem.

Het document waar naar je linkt heb ik er bij gebruikt, maar zoals je wellicht merkt heb ik wat moeite om bepaalde symptomen te koppelen aan een instelling. Dus vandaar eerst maar dit draadje alvorens verder af te stellen :-)

Gr, Roy

3 seconden is krap en het lijkt op hanging RPM.
Noteer nu je intelling eerst (dan kun je altijd terug).

Ik zou beginnen met de kleine naald vetter te zetten.
Tijdens pitchplay heb ik gemerkt dat de TT50 ruim in zijn kleine naald wil zitten.
MINIMAAL 5 seconden bij de pinchtest.

Als je de kleine naald wat beter hebt kun je de grote naald wat krapper zetten om het 4takten tegen te gaan.

Ok ga ik proberen.

Om die drie seconden wat hoger te krijgen heb ik overigens al geprobeerd de kleine naald vetter te zetten, maar merkte nog weinig resultaat.
Misschien niet ver genoeg gegaan nog, zoals je al zei, de TT50 wil de kleine naald vrij vet hebben...

Ik had voor die dag nog weinig TT50'jes getuned.
Die dag wel 5 of zo.
Het verbaasde me enorm hoe veel je die kleine naald moest uitdraaien.
Dus EERST toch echt de kleine naald uitdraaien totdat je de 5 seconden makkelijk haalt.
Als je eerst checked hoe hij nu staat kun je ook met halve slagen dit doen.

Check altijd de settings met een dichte Carb als je ze wilt noteren.
Ik geloof namelijk dat dit bij deze motoren uit maakt.
Het is al een tijd geleden dat ik hier tegenaan liep maar ik kon toen de kleine naald verder indraaien bij een open carb dan bij een dichte.
Ik weet niet of dit zo ook is bij de TT50 maar het kan geen kwaad om één referentiepunt te nemen.

Laatst bewerkt:
Ik ben er nog niet tegenaan gelopen dat het indraaien van de kleine naald bij open of dichte carburateur verschil maakt.
Maar ik kan me mechanisch wel voorstellen dat dit verschil uitmaakt.
Ik zal in ieder geval de huidige stand noteren door bij gesloten carburateur de omwentelingen/graden naar geheel dicht te registreren.

Dan hetzelfde aantal omwentelingen/graden terug en van daaruit vetter zetten totdat vijf seconden pinchtest gehaald wordt.

Als de naald bij de TT zoveel slagen meer open gedraaid moet worden dan bij de OS, is het dan zo dat de spoed van de TT naald fijner is, waardoor meer slagen benodigd zijn voor een bepaalde axiale verplaatsing van de naald (en dus opening)?

Gr, Roy

Vanavond weer een poging gedaan.

De stand van de kleine naald: 7,5 slag (!) open vanaf carburateur geheel dicht.
Hij staat dus behoorlijk vet (tenzij 7,5 normaal is).

Ondanks deze rijke instelling doet de pinch test 2 seconden.
Toch maar vetter geprobeerd, 3 stappen van elk een half vetter, en geen merkbaar resultaat.
Nog vetter en de naald valt er volgens mij uit. Hij loopt niet echt heet, 15 seconden op de backplate gaat nog.

Liep hij mooi? nee, er zit ietwat een rammel in. Zou dus pre-ignition moeten zijn, dus de plug te heet. Ik was begonnen met een enya3 (zat nog van vorige keer), maar die dus al snel vervangen door een os8 omdat ik vermoed dat hij te vroeg ontsteekt.
Met de os8 zit de rammel er nog steeds in, moet hij nog kouder?

Ik merkte wel dat naarmate ik de kleine naald vetter zette het starten moeilijker ging, ik kan me daar iets bij voorstellen. Nog vetter zetten lijkt me dan geen optie, toch?
Ik heb dus het gevoel dat de kleine naald niets meer doet, hij loopt dus te arm voor de pinchtest, valse lucht aanzuigen misschien? Slangetjes zijn in tact en rechtstreeks op de tank aangesloten.

Verder testen ging even niet omdat ik mijn loodaccu leeggestart had :-(

Iemand nog suggesties?

Gr, Roy

Tja, das niet OK.
Check je slangen IN je tank eens. Misschien zijn ze poreus en zuigen ze lucht aan.
Als je die makkelijk kapot kunt trekken zijn ze gaar.
Haal ook even alle filters er tussenuit.
Probeer dan opnieuw.

P.S. Hoe staat je grote naald tijdens deze tests?

Er zit nog maar een filter in, tussen tank en uitlaat. Die andere die normaal voor de carb zit heb ik voor nu even verwijderd.

De hoofdnaald staat ca. 1 1/2 open, ietsje meer.

Update; je zei check je slangen in de tank eens...

Headertank; ziet er goed uit, slangetje lijkt goed, niet vervuild, alles goed vast.
Maintank; ik trek de nippel er af, komt het slangetje niet mee...
Of die er af gegleden is toen ik de nippel eruit trok moet haast wel, want de hoofdtank was voor 3/4 gevuld en leeg toen ik stopte, hij heeft hem dus leeggezogen tijdens het draaien, dus zat de slang op de nippel.

Het slangetje in de maintank was wit uitgeslagen op de uiteinden en vertoonde vlekken over de volle lengte. Ik kan hem niet makkelijk stuk trekken en poreus lijkt hij me ook niet.

Ik ga ze in elk geval vervangen, maar zou het een verklaring voor mijn problemen kunnen zijn? De brandstof die de motor aanzuigt komt tenslotte uit de headertank, en die staat altijd tot de nok gevuld...

Laatst bewerkt:
Ik zou dat filter tussen uitlaat en tank ook ff nakijken, als die dicht zit krijg je een vacuüm in plaats van overdruk, zou wel de zeer vette naaldstand verklaren.

Hoi Roy,

Ik heb ook een TT50 en in mijn manual staat dat de hoofdnaald 3 slagen uitgedraaid moet
zijn. Ik vlieg op 30% nitro en dit klopt aardig. Jij vliegt op 15% dus zal dit op ~2,5 slag
uitkomen.

Conclusie, je heb de hoofdtoevoer zover afgeknepen dat je dit wil(moet) compenseren met
de idle naald.

Gr Frans.

Bedankt voor de reacties allemaal,

@Holco
Ik heb dat filter gecontroleerd en is perfect schoon, dus een vrije doorstroom in dat slangetje

@Frans
Inderdaad drie slagen, het stellen van de grote naald heb ik gister even gelaten voor wat het was, ik heb me gericht op de kleine naald en de pinch test. Die laatste zou puur kleine naald moeten zijn en ging er even vanuit dat de grote naald geen invloed zou hebben op die test. Toch?

@Ron
Vuil, tja, nog niet naar gekeken, mocht ik nog steeds geen verbetering vinden zal ik de carb eens uit elkaar halen en goed schoonmaken.

Gr, Roy

En weer een update ;-)

Gisteren de slangetjes in beide tanks vervangen. Toen starten en kijken hoe het ging.
Starten wou helemaal niet meer, kreeg hem niet aan de praat, kort daarna verzopen.
Plug er af, leeggedraaid, armer gezet, plug terug en nog steeds niet starten.

Toen heb ik hem fors armer gezet, en toen pakte hij aan, de afstellingen opnieuw doorplopen en toen ging het goed.
5 sec pinchtest, toert mooi op, maar liep wel te warm.
Toen wat andere verplichtingen waardoor ik even niet verder kon.

Vandaag weer verder, de grote naald vetter gezet, het warm lopen is nu goed. Niet te heet, wel warm, 15 a 20 seconden op de backplate gaat goed.

Suggestie van de slangen leek dus de oplossing te zijn :-)

Dus vliegen! Nu is het zo dat hij goed optoert maar vanaf het punt van loskomen staat hij met zijn staart te tikken, vrij regelmatig.
Eerst dacht ik, dat is 4-takten maar het "boerende" geluid heeft hij niet.
Om van die tikkende staart af te komen heb ik geprobeerd iets armer te draaien, toen iets vetter, maar wat ook het werd er niet anders van.

Zit er dus nog steeds in, ik heb wel wat rondjes over het veld gevlogen en dat ging allemaal prima. De neus blijft ook mooi recht staan en de besturing reageert goed.

Waar zou het nog aan kunnen liggen?

Gr, Roy

Hoi Roy,

Idle-naald armer en hoofdnaald rijker en vliegen. Je slangen waren goed. Vuil is het ook
niet anders reageerde de motor niet zo goed op naaldveranderingen.
Het slaan van de staart betekend dat bij hoveren de motor nog te weinig brandstof krijgt.

Je probleem zit bij de hoofdnaald, je zal eerst deze goed moeten afstellen.
De hoofdnaald stel je af door flinke afstanden volgas (minimaal 1850 toeren) te vliegen, en hier zit jou probleem denk ik.

Hier voor jou een truckje:

-Zet de hoofdnaald op 3 slagen open.
-Gebruik een Enya-3 plug.
-Start de motor en draai de idle naald net zolang in (rechtsom) totdat de motor harder
gaat draaien, nu draai je net zolang uit (linksom) totdat de motor wil afslaan.
Bij het uitdraaien tel je de aantal slagen, zeg vier, en je zet de idle naald in het midden
van deze slagen. De motor moet nu rustig blijven lopen.
-Ga nu met de heli hooveren, als de motor slecht wil optoeren draai je de idle 1/4 slag in.
Wil de heli wel optoeren maar slecht tot niet van de grond komen draai dan de hoofdnaald
1/2 slag in. Blijf deze twee stappen herhalen totdat je hooverd.
-Als je een 3D afstelling heb en een governer zet dan de heli op de grond schakel in de 3D
stand en vervolgens geef je rustig negative pitch tot volgas.
Als de motor flink toeren opbouwd en niet de indruk geeft te rijk/arm te staan (rookpluim)
dan heb je een redelijk goede hoofdnaald afstelling.
-Nu ga je stapsgewijs door te vliegen en te testen (pinchtest) de motor netter afstellen.

Nog een aantal opmerkingen:

-Als de motor het ene weekend goed liep en het volgende weekend niet is meestal de plug
verbrand.
-De idle naald heeft het minste last van temperatuur verschillen. De motor harder of zachter
laten draaien is meestal voldoende.
-Bij temperatuur verschillen is meestal het afstellen van alleen de hoofdnaald voldoende.
-Een pitch max van 10° is voor de TT50 het maximum.
-Kontroleer de spanning van riem regelmatig, als je de rotor (zonder bladen) een duw geeft
en deze draait nog geen slag rond dan staat hij te strak. 2/5 a 3 is beter.
-De TT motor wordt heter dan de OS wat normaal is, het voelen aan de deksel is dus niet
een goede indicatie, de pinchtest en het hangen van de motor een betere.

Succes,

Frans.

Dag Frans,

De slangen waren het niet zeg je, tja, terug beredenerend zou je wel eens gelijk kunnen hebben.
Toen ik de slangen had gewisseld lukte het ook niet direct en ben toen helemaal opnieuw begonnen met meer succes. In ieder geval een aandachtspunt voor de volgende keer.

Anyway, je zegt dus dat het slaan van de staart komt door een te kort aan brandstof.
Ik heb een vettere afstelling op de hoofdnaald wel geprobeerd maar geen verschil gemerkt.
Schijnbaar moet hij dus nog vetter staan. Bij de vetste instelling van gister rookte hij (in mijn beleving) best veel en de backplate bleef dan vrij koel. Ik dacht dat hij te vet stond en heb hem weer armer gedraaid.

Ik ga vandaag proberen met een vettere instelling. Kijken wat hij doet.

Je zegt een enya-3 plug gebruiken, gebruik je die altijd? Mijn ervaring van de laatste dagen is dat hij op een os8 doorgaans iets rustiger loopt. Met een 3 er in begon hij vaak toch wat meer te rammelen.

Bedankt voor je suggesties en ik laat weten hoe het ging :-)

Gr, Roy

Dag allemaal,

Vandaag wederom bezig geweest met de motorafstelling, net zoals vaker de afgelopen tijd :-(
Het wil nog steeds niet goed lukken, de combinatie van temperatuur en 5sec pinchtest krijg ik maar niet goed.

De keer vandaag dat hij op zich mooi vloog, goed klonk, goede temperatuur had, was het enige wat miste de pinchtest. 2 a 2,5 sec. max.
De staart was mooi rustig, toerde goed op, rookte normaal en reageerde goed op het gas.

De afstelling waarbij dit zich afspeelde was bij ongeveer 5 slagen open, beide naalden. Dit is vrij veel. Voor de grote naald wordt gezegd start op 3 slagen open, dan is 5 vrij veel. (Zeker wanneer je ziet dat hij bij 7 slagen er uit valt)

Van de kleine naald weet ik geen startpositie. Ik ben begonnen op 1,5 slag open maar hij wil pas starten bij ongeveer 3 slagen. Om de balans zo redelijk mogelijk te krijgen ben ik dus geeindigd op 5.

- Als de motor de pinchtest te laag heeft staat hij te arm. Afslaan doet hij niet, en loopt
regelmatig. Hoe groot is dan het probleem? Wat is het risico als het zo zou blijven?

- Hoe ver voor de carb knijp je het slangetje dicht? Ik neem altijd een mm of 7 a 8.

- Heeft iemand een referentie voor mij voor de stand van de kleine naald?
Een uitgangspositie zoals de 3 slagen van de hoofdnaald.

Alvast bedankt :-)

Gr, Roy

Hoe ver je hem van de carb af knijpt maakt niet uit.
Door het vacuum stopt de flow, waar je hem ook dicht knijpt.

In principe ben ik geneigd te zeggen. Als het voor je werkt, is het goed.
Ookal staan de naalden ver open.

Je lijkt een fuelflow probleem te hebben.
Misschien een verstopt filter, te nauwe doorgang.
Of vuil in de carburateur.

Maarrrrrr....
Als hij het NU goed doet, de temp goed blijft.
WHO CARES !!!!!
Geniet even van het weer en vlieg gewoon.
Schijf je instellingen op en je zorgen en ga weer kijken als het echt niet meer loopt.

Back