paf 230 , de 2de.

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door ik ben een vliegtuig.nl, 28 jan 2011.

  1. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    538
    9.5 kg met 1 liter aanboord.
     
  2. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Regio Utrecht
    En mijn Long Fox trekt 'ie loodrecht omhoog. Niet normaal.
    Dat laat wel zien dat een lichte sleper met een relatief kleine motor een heel effectieve combinatie is. Patrick trekt mij steiler omhoog dan menig andere sleper met een veel krachtiger motor.

    @Patrick: vandaag is de kap van de Fox binnengekomen dus hij is vanavond weer helemaal OK ;)
     
  3. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    538
    dat is mooi ,kunne we er weer tegen aan de volgende keer weer...

    gegroet :p
     
  4. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Regio Utrecht

    Er komt nog wel een andere zender....
     
  5. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Wat is het geworden Maarten?

    Lyckele
     
  6. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    245
    Wilde dit draadje even misbruiken.
    Ik heb me van de week ook een paf trainer besteld. De 230F heb ik besteld.

    Voor het landingsgestel wil ik een gfk bestellen bij khk modellbau.
    Deze hebben namelijk de gekromde landingsgestellen in het pakket. De hoogte moet ongeveer 22cm zijn, de afstand tussen de wielen ongeveer 51cm. Maar weet iemand hoe breed het landingsgestel moet zijn. Is 5cm breedte voldoende, of moet ik breder nemen?
     
  7. André_D

    André_D

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Sambeek
    @ franky

    Ik heb er een van KHK. Recht, geen kromme.
    Breedte 50 mm is prima tot nu toe. Nog niet zoveel mee gevlogen en netjes geland.
    Hoogte vanaf de as 25 cm om met een 24 inch prop te kunnen vliegen.

    André
     
  8. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    245
    Dank je voor je reactie, André,

    Maar hoe zwaar is jouw paf trainer.
    Ik wil hem met een da50 gaan vliegen, misschien worden ze dan ongeveer even zwaar. Dan heb ik een redelijke vergelijking. Anderzijds, de trainer wordt een all-rounder voor op het veld, dus altijd super soft landingen kan ik niet beloven, maar daar moet het landingsgestel wel tegen kunnen.
     
  9. André_D

    André_D

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Sambeek
    Met volle tank 11,3 kg.
    MVVS 58

    Ook als je niet gaat voor heel licht, zoals Patrick, moet je toch oppassen met het gewicht. Kist is van nature erg zwaar, zeker de versie met gedeelde vleugel (heb ik ook).
    Ik vind de mijne aan de zware kant, hoewel hij er prima mee vliegt. Een kilo minder vliegt waarschijnlijk prettiger. Is wel lekker robuust, en met de grote flaps die ik heb erg gemakkelijk te landen.
    Als je hem heel licht maakt, zijn de flaps ook meteen minder nodig.
    Landingsgestel is tot 12 kg startgewicht en sterk genoeg.

    André
     
  10. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    245
    Ik moest voor de gedeelde vleugel kiezen, krijg het anders niet vervoerd.

    Eerst de kist maar ontvangen, dan kan ik het opmeten en bestellen. In de tussentijd kan ik dan de roeren maken. Hiermee de hoop dat als de motor erop kan, dat het landingsgestel in huis is.

    De flaps komen er wel op.
    Geef extra gewicht, maar op de club zijn ook kleinere zwevers die niet snel gesleept willen worden. De flaps lijken mij dan een juiste toevoeging.
     
  11. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    538
    Hoi allemaal,
    Ik raad aan om GEEN flaps er in te maken , het is weer gewicht extra ,
    ik gebruik al jaren flaparon ( rollen 2 cm omhoog) ,
    dat geeft een beter effect dan flaps.
    Heb afgelopen weekeinde met een paf gevlogen met flaps ,
    ik vindt het niet goed werken op de paf.

    Mijn landing snelhied is zo laag ,dat je er bijna naast kan lopen.

    dit is ter info , wat je er mee doet, is een tweede.

    gegroet ;)
     
  12. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    245
    Gisteren mijn paf trainer ontvangen.
    Kreeg eerst de schrik, wat is die romp zwaar.
    Maar nadat de noppenfoli verwijdert was, bleek er de zware katalogus van paf in te zitten.

    Nu wil ik alleen jullie gedachte over het volgende;
    het hoogteroere moet ik demontabel maken, anders heb ik vervoersproblemen, kom ik niet onderuit. Nu wil ik 2x een servo in het hoogte roer inbouwen. Dit zijndan 2x des678 bb mg, deze hebben een afmeting van 33x32x16. Vanwege de dikte passen ze mooi in het profiel. Maar is het verstandig om 2 van deze servo's in het hoogteroer te bouwen?
    De reden dat ik eignlijk voor deze oplossing wil gaan, is dat ik dan geen stuurstangen hoef los te koppelen, wat mijn grote voorkeur heeft.

    Wat is jullie idee?

    P.'s. De servo's hebben ieder een stelkracht van 6 kilo op 4,8vdc. Dat is dus voldoende
     
  13. André_D

    André_D

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Sambeek
    Lijkt me wel te kunnen.
    Je moet wel erg uitkijken met het gewicht achter. De DA50 is niet zo zwaar.
    Verder moet je je stabilo niet teveel verzwakken, de trillingsbelasting kan behoorlijk groot zijn. Viel mij tenminste nogal tegen. Misschien moet je meteen besluiten struts tussen stabilo en kielvlak te maken tot voorbij het servo-gat. Maar dat is natuurlijk weer lastig met demonteren.
     
  14. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    245
    Die struts komen er sowieso op, maar dit heeft niets met aansturing van roeren te maken, dus die maak ik gewoon iedere keer los. Ik wil gewoon niet aansturingen iedere keer losmaken, als deze weigeren, dan ben je gelijk je aansturing kwijt.

    Betreffende gewicht houd ik rekening mee. Ik ga een powerbox gebruiken met 2accu's, die kunnen helemaal voorin samen met de ontstekingsaccu
     
  15. Discovery1

    Discovery1

    Lid geworden:
    3 okt 2012
    Berichten:
    13
    Hoi Patrick,

    De aanstuuring van de airlerons op de paf waar komen die vandaan ( ter vervanging van de kwiklinks ) wil die ook op de greenley zetten

    Gr Gerard ( Wilga)
     
  16. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    538
  17. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.088
    Locatie:
    Marknesse vlieg bij lvc emmeloord
    Even oude koeien uit de sloot halen.
    Zijn er nog mensen met een paf 230?? En waar hebben jullie het cg liggen??

    IMG-20191026-WA0018.jpeg
     
    ik ben een vliegtuig.nl vindt dit leuk.
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.843
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Tussen 27 en 33 procent
     
  19. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.088
    Locatie:
    Marknesse vlieg bij lvc emmeloord
    Ik heb het orginele cg wel.
    Maar moet lood toevoegen

    Mischien zijn er mensen die hem hebben en geven aan dat hij iets achterlijker beter vliegt. Of juist voorlijker
     

Deel Deze Pagina