Waren ze dan nog maar zo slim om het woord INVOICE te snappen, ingesloten in een officiële sealbag op de buitenkant.
........... de vervoerders bieden de goederen namens hun klanten bij de douane aan. Dat gaat op grote lijsten via de computer. De computer "kijkt" naar de inhoud van de pakketten en selecteerd al die pakketten waar mogelijk goederen in zitten waarvoor betaald moet worden.
Men "kijkt" dus alleen naar de vrachtpapieren en de afzender. Formulieren die op of in de doos zitten worden niet gezien en dus ook niet gelezen!
Alleen via DHL of UPS gaan dingen echt snel. Die zijn toch slimmer dan TNT Post .....
Dat is zeker niet onmogelijk. DHL en UPS zijn niet voor niets zo ongeveer de grootste op hun gebied.
De invoice voor belasting aangifte zit er gewoon bij. Die hebben ze nog niet eens open gemaakt en bekeken; krijg dus een brief dat er niets bij zit. Uiteindelijk zit het gewoon nog op de zijkant van mijn pakketje.
Dat pakketje staat ergens in een warehouse achter slot en grendel! Die controle wordt gedaan aan de hand van de computer lijsten en als daar niets bruikbaars op staat of als ze het gewoon niet vertrouwen krijg jij die brief. Er is echt NIEMAND die dat pakketje gaat opzoeken om te kijken of daar misschien een papiertje op of bij zit! Ze mogen dat niet eens open maken om te bekijken, dat mag alleen de douane en dan ook nog alleen als er een reden tot verdenking is. Dus als men het sterke vermoeden heeft dat er iets niet klopt. Ik heb ook wel eens een pakketje gekregen dat door de douane open was gemaakt. Daar zat dan een hele brief bij met uitleg en de wettelijke regels op grond van welke men het pakket heeft geopend. Er was niets verkeerds gevonden dus was daar de kous mee af.
En dat het verhaal van Aaalie.
Tja, daar zakt je broek van af maar dan bedoel ik vooral die ambtenarij, daar is geen goed woord over te zeggen. Eerst door die vermaledijde computer heen zien te komen. Dan moet je de juiste afdeling te pakken zien te krijgen. Als jij niet weet dat je afdeling DouP34/A3 aan het einde van de gang links :-? moet hebben dan kan het best lang duren. Ben je op de juiste afdeling dan moet je meneer Begrijpniets aan de lijn zien te krijgen. Die is net met iemand anders aan de telefoon, zit net op de plee, drinkt een kop koffie of zit uit z'n neus te eten. Een collega neemt het over. Die kan je niet helpen dus krijg je weer een andere collega. Uiteindelijk krijg je dan toch meneer Begrijpniets aan de lijn. Je bent dan al >10 minuten (á 45ct) verder voor je eindelijk de "juiste" persoon te pakken hebt.
Dan gaat het pas goed mis!
Strikt wettelijk gezien begrijpt meneer Begrijpniets het wel en hij heeft helemaal gelijk.

De goederen zijn veel meer waard dan jij heb opgegegeven! Dat jij er minder of zelfs niets voor betaald hebt doet er helemaal niets toe! Waar de belastingdienst afdeling douane naar kijkt is de WAARDE van de goederen. Meestal is een aankopbon daar een goed bewijs van maar als daar €0,0 of een heel laag bedrag op staat wordt dat niet geaccepteerd. Men weet, of denkt te weten, dat de werkelijke waarde veel hoger is.
Dus JA als je oom uit de USA je een prachtig bouwpakket als cadeau voor je verjaardag toestuurd, is de kans heel groot dat je daar invoerrechten en BTW over moet betalen! Het woordje "GIFT" op zo'n pakket zal weinig of helemaal niets helpen.

Het klinkt heel erg knullig maar je had je een heleboel narigheid kunnen besparen als je "netjes" de werkelijke waarde van die zending op het formulier had vermeld. Dan zou je natuurlijk ook moeten betalen maar dan zou je het pakket veel sneller en zonder die telefonische en post ellende in huis hebben gehad.
Ik begrijp zeer goed dat deze gang van zaken oneerlijk lijkt maar zo zit de wet wel in elkaar!
Zoals ik al eerder schreef, "Zo is het spel, zo zijn de regels en zo moet het gespeeld worden."