Dat tekenwerk ziet er goed uit Wouter!!
Zoals gisteren gezegd krijgen we die oude laptop met het Vector programma niet meer aan de praat maar...heb net het werkboek wat ik tijdens de bouw heb samengesteld terug gevonden. Hier zitten bijna alle tekeningen in. Ook de houten mallen voor het gieten van de carterdelen terug gevonden. Ik had de platte carter uitvoering gemaakt en ook behoorlijk semi schaal. O.a. de tandwielen voor de distributie op een andere plek gezet... en omdat het carter zeeeer complex is met z,n geïntegreerde brandstofmengsel tunnel ( carb hangt er onder en via een inwendige tunnel komt het mengsel bij de drie buizen welke naar de koppen gaan) heb ik de carb centraal achter het carter gehangen en van daar af drie buizen gemaakt welke direct naar de koppen gaan.
De boring is overigens 105 mm.
Uit de restanten van de motor welke bij de Vroege Vogels ligt (en waar ik een jaartje mee gestoeid heb ivm de bouw van de 1/2 schaal uitvoering) kun je vanwege een nog geheel in takt zijnde krukas en drijfstangen (dat deel heb ik helemaal gerestaureerd) alle benodigde maten vanaf halen. Ook de dubbele curve voor de in- en uitlaat
timing is er nog bij en helemaal ok.
Deze foto ( en nog wat meer van die brokstukken) heb ik op een externe harde schijf staan en je raad nooit wat daar nog meer op stond....ja..het ccd bestand van de modelmotor tekening.
Mail me nog een keer dan zal ik het je zenden.( maar je hebt wel een Vector tekenprogramma nodig om het te kunnen openen......en daar zit het probleem want die doet het niet meer op de modernere Windows uitvoeringen)
Toch maar een dagje met schuifmaat en fototoestel naar Lelystad???
Het probleem met deze "Y" Anzani was dat men met de slechts twee trekstangen waar de cilinder mee vast zit de zaak niet heel kon houden. Deze braken soms af waardoor de hele cilinder tijdens de vlucht verloren werd. Maar daar had men wat op gevonden....een kabel van carter naar cilinder....Ja ja echt waar!!
Met de model motor had ik soortgelijke problemen...de ribben waar de moer van de trekstang zit begonnen haarscheurtjes te vertonen.
Groet,
Henk