Bouwverslag Pander D 1:4

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door WV, 28 aug 2014.

  1. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    De draad van de Pander maar weer eens opgepakt.
    De vleugeltips beginnen vorm te krijgen. Hoewel nog een paar schoonheidsfoutjes ben ik er voorlopig tevreden mee. En ze lijken op de foto's :).

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu ga ik me storten op het landingsgestel. Hoewel ik een bruikbare basis van Max gekregen heb (van de Carley) gaat dit ook nog wel de nodige hoofdbrekens kosten.
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2015
  2. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hierbij alvast een paar foto's van het originele landingsgestel.

    [​IMG]

    [​IMG]]
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2015
  3. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Toch weer een hoofdpijnpuntje tegen gekomen, maar gelukkig kan ik altijd terecht bij de mannen met kennis op het MBF. :)
    De Anzani-motor zoals RBC die verkoopt lijkt fors te groot voor mijn Pander. Hoewel er best wel wat plaatjes rondzwerven op het internet, kan ik nergens een maatschets oid vinden.
    Vooralsnog heb ik niet meer gegevens dan in onderstaande afbeelding uit de Profile uitgave van het Aviodrome.
    Boring 90 mm, kan ik dan uitgaan van buitenzijde cilinder (excl. koelribben) van 100mm?
    Heeft iemand nog meer informatie?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2015
  4. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Kijk eens op deze site.
    Hier is iemand bezig om een motor te bouwen en zo te zien moet hij voldoende gegevens hebben incl . maten.

    Gallery

    Ton
     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Er is een oplossing: naar Engeland (Shuttleworth Collection) en meten!
    [​IMG]

    Overigens vind ik op Wikipedia dat er maar één type "inverted Y" (de radial dus) gemaakt is, de 30 hp. (zoek onder "Anzani fan engine")

    Max.
     
  6. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    @Ton,
    Bedankt voor de tip. Ik zal eens informeren, maar het lijkt erop dat aan zijn model de nodige aanpassingen zitten voor gebruik als werkende brandstofmotor.

    @max,
    Ik denk dat wiki-pedia hier niet helemaal volledig is. In mijn Pander brochure worden al twee versies benoemd: 20-25 pk en 30-35 pk.
    Afreizen naar de Shuttleworth Collection is wel leuk, maar ligt een beetje buiten mijn modelbouwbudget. ;)
    Daarnaast laten foto's tal van verschillen zien zoals
    - dubbele of enkele klepstoters
    - bol of vlak carterdekstel
    - andere koelribben
     
  7. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Wouter,

    Dit is een inderdaad een werkende brandstof motor.
    Maar het kan best zijn dat de bouwer de originele tekeningen als uitgangspunt gebruikt heeft of in ieder geval de maten heeft omdat hij hem op schaal bouwt.

    Je zou ook eens contact kunnen opnemen Henk van Hoorn.
    Het lijkt me sterk dat hij de maten niet heeft.


    Ton
     
  8. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dat is een goed idee! Dat ik daar zelf niet opgekomen ben. :hammer:
    Ik ga meteen een mailtje aan Henk sturen.
     
  9. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    En ook al antwoord van Henk van Hoorn. :) Goed volk die schaalbouwers! ;)
    Er blijken ook nog brokstukken van de Anzani Bij de St. Vroege Vogels te liggen,
    misschien maar eens langs voordat IS daar ook de boel sloopt.
    Verder ook nuttige info en een partij foto's ontvangen!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2015
  10. robo

    robo

    Lid geworden:
    14 dec 2004
    Berichten:
    202
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    mijn vorige werkgever.. al enige jaren terug. had het idee om met een compaan ook een Pander te gaan bouwen , maar wel dan schaal 1:1 .... na een weekend stond er in de werkplaats een nieuwe Anzani 3cyl in krat , hadden ze uit Frankrijk gehaald (gesmokkeld).
    dus die motor is msg nog ergens hier in Nederland , die pander is er nooit gekomen volgens mij.
     
  11. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Met behulp van de foto's, gekregen van Henk van Hoorn, heb ik onderstaande Anzani Y getekend.
    Hier en daar nog wat kleine dingetjes, maar voorlopig is dit wel even voldoende.
    Het carter is maar weinig gedetailleerd, maar dit verdwijnt toch onder de motorkap. Is ook meer bedoelt om te zien of het past.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2015
  12. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Mooi Wouter! Dit is een versie met gestuurde inlaatklep, vandaar de twee stoterstangen/tuimelaars. Die van mij had veerbelaste terugslagkleppen als inlaat, alleen de uitlaatklep was gestuurd.
    Had Henk nu ook een referentiemaat, zodat je de grootte kon bepalen?

    Max.
     
  13. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Erg mooi Wouter.

    Mvg,

    Bart
     
  14. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dit is de versie met de bolle voorkant van het carter, een latere versie dan die met de enkele stoterstang, maar gelet op de tijdsperiode en de foto's waarop de motor goed zichtbaar is, de juiste versie voor de Pander D. Een juiste referentiemaat heb ik nog niet, maar met de referentie van ca. 100 mm boring past het carter nu precies in de motorkap. eea komt ook overeen met de aanzichten die ik heb.
    Henk van Hoorn heeft nog gegevens, maar die staan nog in een oude softwareversie van zijn cadprogramma dat nog ge-update gaat worden. Die krijg ik dus nog.
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2015
  15. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    En zo past ie dus net onder de motorkap.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2015
  16. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nu het serieus herfst wordt, ook de Pander maar weer eens tevoorschijn gehaald. Omdat ik er geen fiducie in heb dat het forumbeheer ooit nog de fotolinks gaat repareren, heb ik dat maar handmatig gedaan...
    Binnenkort weer nieuwe plaatjes.

    [edit] Net te vroeg geweest met het herstellen, maar alle lof voor burp, voor het terughalen van alle foto's!
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2015
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.016
    Locatie:
    Zwolle
    Dat tekenwerk ziet er goed uit Wouter!!

    Zoals gisteren gezegd krijgen we die oude laptop met het Vector programma niet meer aan de praat maar...heb net het werkboek wat ik tijdens de bouw heb samengesteld terug gevonden. Hier zitten bijna alle tekeningen in. Ook de houten mallen voor het gieten van de carterdelen terug gevonden. Ik had de platte carter uitvoering gemaakt en ook behoorlijk semi schaal. O.a. de tandwielen voor de distributie op een andere plek gezet... en omdat het carter zeeeer complex is met z,n geïntegreerde brandstofmengsel tunnel ( carb hangt er onder en via een inwendige tunnel komt het mengsel bij de drie buizen welke naar de koppen gaan) heb ik de carb centraal achter het carter gehangen en van daar af drie buizen gemaakt welke direct naar de koppen gaan.



    De boring is overigens 105 mm.

    Uit de restanten van de motor welke bij de Vroege Vogels ligt (en waar ik een jaartje mee gestoeid heb ivm de bouw van de 1/2 schaal uitvoering) kun je vanwege een nog geheel in takt zijnde krukas en drijfstangen (dat deel heb ik helemaal gerestaureerd) alle benodigde maten vanaf halen. Ook de dubbele curve voor de in- en uitlaat
    timing is er nog bij en helemaal ok.
    1.1.jpg

    Deze foto ( en nog wat meer van die brokstukken) heb ik op een externe harde schijf staan en je raad nooit wat daar nog meer op stond....ja..het ccd bestand van de modelmotor tekening.
    Mail me nog een keer dan zal ik het je zenden.( maar je hebt wel een Vector tekenprogramma nodig om het te kunnen openen......en daar zit het probleem want die doet het niet meer op de modernere Windows uitvoeringen)

    Toch maar een dagje met schuifmaat en fototoestel naar Lelystad???

    Het probleem met deze "Y" Anzani was dat men met de slechts twee trekstangen waar de cilinder mee vast zit de zaak niet heel kon houden. Deze braken soms af waardoor de hele cilinder tijdens de vlucht verloren werd. Maar daar had men wat op gevonden....een kabel van carter naar cilinder....Ja ja echt waar!!
    Met de model motor had ik soortgelijke problemen...de ribben waar de moer van de trekstang zit begonnen haarscheurtjes te vertonen.

    Groet,

    Henk
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2015
  18. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Goed om te lezen dat je toch niet alles kwijt bent!
    Mooi verhaal van de afbrekende cilinders.
    Ik stuur je een mail voor de bestanden. Ik ga op zoek naar iets of iemand die er iets mee kan.
    Bedankt!
     
  19. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Hoi Wouter,

    ccd=Catia-Cadam drawing. Hier vond ik een plugin voor Rhino. Kost wel wat: $20 voor een weeklicentie :(

    Max.
     
  20. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Een week is genoeg om de bestanden in een nieuw format op te slaan, toch? Je hoeft er niet in te blijven werken.
     

Deel Deze Pagina