Bouwverslag Pander D 1:4

Ik heb nog wat gevonden om je te inspireren.... een foto van m'n 1/2 schaal Anzani gemonteerd op de 1/2 schaal Blériot. Hier nog uitgevoerd met een magneet ontsteking, contactpuntjes en condensator ( heeft in deze uitvoering ook gelopen). Vervolgens de contactpunten en de condensator vervangen door elektronische blokjes en daarna de gehele magneet ontsteking vervangen door e- ontsteking.
DSC_0073.1.jpg


Hier de pick ups van de kale versie ( drie stuks Rcexl ontstekingen)
pic 006.jpg


Verder heb ik de software van het Vector tekenprogramma ook gevonden (die doen het dus op oude Windows als XP en zo). Zijn kleine cassettes van ongeveer 8 cm vierkant en passen dus niet op de moderne PC en laptop.

Nou...al zin om te gaan draaien en frezen?
 
Prachtig werk!
Bedoel je met de cassettes waar het programma op staat 3,5" floppydisks?
Er zal vast wel iemand zijn die deze floppies kan lezen.
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen even een vraag over de scharnieren van staart.
Het lijkt er op dat dit niet veel meer is dan een metalen "U" rond de voorlijst van het beweegbare deel, vastgezet op het vaste deel van het kielvlak.

Is dit een bekend principe? En werd dit ook toegepast bij het stabilo?
Zie onderstaande schets en foto's

"U" rechtsboven
full


Geen scharnier te zien
full


full
 
De U-bouten in de rechter schets zijn volgens mij simpelweg om het stabilo mee te bevestigen door ze om de liggers te schuiven en van bovenaf met een sluitstuk vast te klemmen. Aan de onderkant trekken ze dan aan het stalen (aluminium?) beslag. Met scharnieren hebben ze niets van doen denk ik, het scharnierpunt zal ergens binnen het roervlak liggen. Het onderste scharnier is integraal met de bestuurbare staartslof, evenals de kabelaansturing, bovenin zijn het waarschijnlijk de beugeltjes die je daar zit, ik vermoed dat er binnenin ergens een scharnierpen doorheen gaat.
De linkerschets kan ik niet plaatsen, heb je er geen beschrijving bij?

Max.
 
Aha, duidelijk, bedankt voor de info Henri!
Zie ik goed dat het (stabilo)scharnier niet de hele dikte van het stabilo beslaat?

Dit is de enige foto die ik van een onbespannen staart heb, maar de scharnieren zijn niet goed te zien.
full


@ Max,
De linker schets is de bevestiging van de vleugel en landingsgestel (ook met u-bouten).
 
Ik heb op de zaak een oude laptop met Windows 3.1 zit een floppy drive in en volgens mij ook een slot voor uitbreidingen.
Wellicht kan ik de bestanden uitlezen met dat ding. XP met floppy heb ik zo goed als zeker ook nog ergens.
 
De linker schets is de bevestiging van de vleugel en landingsgestel (ook met u-bouten).
OK.
Het lijkt er op dat dit niet veel meer is dan een metalen "U" rond de voorlijst van het beweegbare deel
Ik denk dat ik je oorspronkelijke verwijzing naar een "metalen U" niet helemaal goed begrepen heb, ik kon mij ook al niet voorstellen dat je niet wist waar de U-bouten voor waren..:weetnie::)

Max.
 
Nu je deze foto plaatst zie ik dat het niet de scharnieren waren die ik liet zien in mijn vorige post.
De roeren hebben geen ronde buis zoals deze en deze


De scharnieren zaten met beugel aan de lijst van zowel stabilo als hoogteroer. Iets in de geest van dit aileronscharnier ...

AileronHinge.jpg
 
Bedankt mannen voor alle hulp.
De optie van de beugels zou wel eens kunnen kloppen, ik vond dit tekeningetje van de Carley.

full


Maar als ik naar onderstaande foto en tekening kijk ben ik nog niet helemaal overtuigd.
Op de foto lijkt toch een ring in het kielvlak te zitten thv het stabilo vlak onder de schouder van de man en ook het tekeningetje (wat m.i. toch erg accuraat is) laat iets dergelijks zien.
Ook sluiten de bewegende delen nagenoeg naadloos aan op de vaste delen, iets dat met dergelijke beugels toch moeilijk wordt.

full


full
 
Ik kwam deze foto's nog tegen uit de publicatie van de Pander D van het Aviodrome.
Duidelijk is de gestroomlijnde overgang tussen stabilo/kielvlak en roeren te zien, maar hoe de scharnieren nu echt functioneren blijft lastig.

full
 
Laatst bewerkt:
Hmmm :confused:
maar een handjevol Panders zijn er gebouwd en toch blijken er al modificaties tussen de afzonderlijke toestellen.
Zoek de verschillen in het stabilo, ik tel er zo al drie...
full


full
 
Weer een stukje verder met tekenen.
Alvast een begin gemaakt met de constructie.

full


full


full
 
Dit is een heel mooi project en zeker de moeite waard om te volgen.
Knap om met weinig gegevens zo ver te komen.

Ton
 
Mooi tekenwerk Wouter ! Hoe ben je van plan dadelijk die ''schaats'' aan de staart te fabriceren?

Mvg,

Bart
 
Heren dank!
De schaats denk ik te gaan maken met messingplaat en -buis en wat m1 boutjes en moertjes.
Wel priegelen, maar het is schaal 1:4 dus zo klein is het nu ook weer niet.

Ondertussen krijgt de cockpit ook steeds meer vorm.

full


Volgens de publicatie van het Aviodrome bevatte de cockpit van de Pander "5 instrumenten van de allerbeste kwaliteit". Welke en hoe ze er uitzagen wordt niet vermeld. Sowieso is er geen enkele foto van het cockpitinterieur te vinden.
Welke instrumenten zijn rederlijkerwijs te verwachten in een kist uit 1925?
- toerenteller
- brandstofmeter
- hoogtemeter
-
-
 
Back
Top