Panic dubbeldekker, ervaringen?

Na de aanpassingen;

20240220_122404.jpg

Gisteren met aangepaste CG en rode spinner gevlogen :banana:

20240225_052847.jpg

Vandaag krijg ik ook de stickers.

Beter weer dan dit kan je niet hebben.
Echt een genot om het zonnetje weer te zien.
Lang geleden heb ik nog wel eens een panic gehad.

Let wel op de verbinding tussen de boven- en onderailerons trouwens. Bij naar beneden sturen, trekken ze aan elkaar omdat de bovenvleugel verder naar voren zit dan de ondervleugel. Daardoor heb ik de roeruitslagen wat beperkt. Mocht iemand nog een briljante oplossing hebben dan hoor ik dat graag! (En dan bedoel ik niet 2 servo's bijplaatsen haha)

Bij mijn ultimate hebben ze een plek op de aileron gezocht waar de boel zoveel als mogelijk recht boven elkaar zit
Die ondervleugel is recht, bovenvleugel pijl, en bovenvleugel zit naar voren tov de ondervleugel
Je zou ff op de bouwtekening kunnen kijken..
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwih88OawdKEAxU59bsIHTEOD4sQFnoECBgQAQ&url=http://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=5496&usg=AOvVaw3MjeBCa30UsBawyyxg4POF&opi=89978449
Denk dat dit hem is, outerzone heeft ff een serverstoring blijkbaar

Die is bij mij niet afgesteld als 3d kist, gewoon als sportkist
die heeft er geen last van. zit op dezelfde manier als bij jou.
servo's in de ondervleugel
of de aanhaakpunten zitten niet op dezelfde plek op de onder/bovenaileron

Probleem is dat de positie op onder- en bovenaileron identiek moet zijn, anders zijn de uitslagen verschillend. Daarbij: boven- en ondervleugel zitten verder van elkaar verschoven dan de breedte van een aileron.

bij mijn vorige panic had ik de roerhevels verlengt over de breedte van de aileron en dan kwam het scharnierpunt bijten de aileron te liggen wat het probleem oplost. Bij de arf versie hadden ze er ook wat problemen bij en daar hebben ze het opgelost door het inbusje waar hun ballink in zit niet perfect recht in de aileron te boren, maar iets omhoog... (had ik ergens gelezen en gezien op een engels topic.... maar waar...) hehe

bij mijn vorige panic had ik de roerhevels verlengt over de breedte van de aileron en dan kwam het scharnierpunt bijten de aileron te liggen wat het probleem oplost. Bij de arf versie hadden ze er ook wat problemen bij en daar hebben ze het opgelost door het inbusje waar hun ballink in zit niet perfect recht in de aileron te boren, maar iets omhoog... (had ik ergens gelezen en gezien op een engels topic.... maar waar...) hehe

Thanks, heb je toevallig foto's van die oplossingen?

@Alexzzz
als ik heel snel jouw foto pak, lijkt het erop dat de onderste link net wat naar buiten staat
(waarschijnlijk ook vanwege de stagger/verschil boven ondervleugel)
upload_2024-3-1_15-2-23.png

boven ligt ie er dan onder, en zit dan eigenlijk wat naar binnen geduwd, geometrie technisch
dan krijg je inderdaad een geometrie waarin het bovenroer wat anders doet als de onderste

op een plaatje van een man op youtube heeft ie de links recht in/op de aileron gedaan, dus geen verhoging tov de aileron zelf
upload_2024-3-1_14-51-12.png

Ik vermoed dat in die hoogte van de linkage op je aileron je uitdaging ligt.
Waarschijnlijk op de ondervleugel het punt een tikkie naar binnen, richting scharnierlijn, zou hij moeten kloppen in jouw geval

Zijn de uitslagen op boven en onderroer wel identiek, of zit daar verschil in?

Nee, beide heveltjes zitten op de identieke plek. Juist vanwege dat je geen verschillen in roeruitslag wilt hebben. De kwiklinks zitten nagenoeg tegen het roer aan.

Back