Panther Watercar

Discussie in 'Speedboten' gestart door Lex Verkuijl, 24 apr 2017.

  1. DGF

    DGF

    Lid geworden:
    13 jun 2017
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Colmar/France
    Very nice part !
    Congratulations
     
  2. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Dat het printen goed gaat met zo'n smal, hoog ding!
    Op de video lijkt alles wel te wiebelen.

    Ongelofelijk mooi resultaat!
     
  3. DGF

    DGF

    Lid geworden:
    13 jun 2017
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Colmar/France
    Hello Lex,
    Can you tell me the dimension between the 2 keels. I need this dimension to calculate an enlargement coefficient of your drawings. I found a lot of photos of the water car, but no drawings. I must use yours only for my personal use.
    Thank you
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Weer tijd voor een update. Ik heb vast wat poolnoodle geplaatst op straks on toegangkelijke plaatsen, als eerste 'negative buoyancy' beveiliging...


    Daarna een begin van de bekleding van de binnenzijde


    En de motorkap verder geschuurd. Daar is nog wat plamuur nodig.


    De onderkant is in de grondverf gespoten. Dan kun je pas goed zien waar er nog kiertjes en naden zijn, elke keer weer meer als je verwacht.


    Verder weer wat CAD-tijd gemaakt met het stuur. eerst origineel


    ontwerp


    en uiteindelijk de print


    Verder maar weer met schuren en plamuren.
     
    Mark-013, Majestic, morgoth924 en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Goed bezig, ook slim om toch wat extra nood-drijfvermogen in te bouwen. Met al dat werk wat erin is gegaan, en nog zal gaan, wil je niet dat bij een ongelukje het geheel gelijk afzinkt naar de bodem.
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Het is al weer even geleden, hier weer een update. Inmiddels zijn er een hoop kleine dingetjes gedaan die het mogelijk moesten maken om de Panther eindelijk eens in het water te krijgen.

    Hiervoor is de onderzijde nu klaar en in de grondverf. Ben alleen de kleppen voor de achterwielen vergeten in de Motip te spuiten ..


    Let ook op de vier stabilisatie vinnen, twee voor de achterwielen, twee naast de jet inlaat, conform origineel.

    Toen mocht het model eindelijk nat worden!!!



    Ze is hier geballast op 200 gram meer dan het beoogde gewicht, alle nu nog losse en te plaatsen delen zijn meegewogen. Tot mijn verbazing blijkt de romp nog te hoog op het water te liggen, hij zou nog een centimeter mogen zakken. Daarmee heb ik een gewichtsreserve van 500 tot 800 gram. Een dat is meer dan genoeg, ze gaat straks waarschijnlijk minder dan het schaalgewicht wegen, alleen maar mooi!

    De jet heeft meer dan genoeg power:



    Daarmee gaat ze zeker moeiteloos in plané. De hond vind het maar vreemd, al dat witte water ... :D

    Ook is de printer weer aan het werk


    Dat wordt de ene helft van de achterbank


    En de luchters op de achterkant zijn gedaan, inklusief bekleding er onder. Die valt ook mooi over de schokdemperkappen achter, die zie je straks dus helemaal niet.


    Nu verder met het aansluiten en afregelen van het intrekmechaniek, dan kan er een echter eerste proefvaart plaatsvinden.
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2018
  7. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik zag het youtube filmpje al voorbij komen! Absoluut voldoende vermogen om dit model in plane te krijgen!

    De maiden zal niet lang meer op zich laten wachten zo te zien!
     
    Lex Verkuijl vindt dit leuk.
  8. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    cool! Blijft cool!
     
  9. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Zojuist het laatste bericht gelezen met voorgaand het hele verslag.
    Gewoonweg schitterend.
    En een mooi verslag.
    Schitterend plaatje.
    Afwachtend tot de maiden.
     
  10. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Prachtig Lex. Heerlijk om te zien hoe je voor alles een oplossing weet te vinden.
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Zo ... morgen wordt het spannend, dan is de eerste water proefvaart gepland! Heb er alleen gemengde gevoelens bij. Het berekende gewicht zou 3.8 kg moeten zijn. Het model weegt nu 4.8 kg, dat is inclusief extra lood voor de nog toe te voegen delen. Daarmee drijft hij echter nog steeds boven de waterlijn van het origineel. Ik ga er voor nu van uit dat die leidend is en het gewicht daarmee nog in het groen zit. Morgen weet ik meer ...

    De vering kan het allemaal prima aan, al zit achter wel aan de max, en daar zal ook wat dikkere olie in moeten om het deinen weg te krijgen.

    Nu ziet hij er zo uit:


    Ik heb ook een 'beetje' extra drijfvermogen toegevoegd, zou zonde zijn als hij bij de eerste vaart meteen afzinkt mocht er iets mis gaan...

    De machinekamer:


    Hier is alles alleen 'functioneel' aan elkaar geknoopt, optisch valt er nog wat te verbeteren ... :rolleyes: Eerst morgen maar even afwachtten, fingers crossed .. :D
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2018
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Succes, ik (en velen met mij) verwachten natuurlijk spectaculaire beelden :banana:.
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2018
  13. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hoe laat ga je varen ben morgen bij je woonplaats in de buurt. Mogelijk kan ik er zijn als je dat op prijs stelt.

    Mocht ik er niet kunnen dan wens ik je een behouden maiden en dat alles naar wens verloopt.

    Gr eddy
     
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Ik vaar straks bij Vaargroep Flevoland in Biddinghuizen. Vertrouwd water, en de faciliteiten bij de hand mocht er iets mis gaan. Ben daar rond 13:30, natuurlijk mag je komen!
     
    eric_laermans en Unusual RC vinden dit leuk.
  15. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    En, en, en, en, en ? [drukt nogmaals op F5 en checkt Youtube ;)]
     
    Lex Verkuijl vindt dit leuk.
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Staat op YT hoor! :banana:
     
    Lex Verkuijl vindt dit leuk.
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Net terug van het water, en heb het filmpje wat zitten edditen. En ja, hij doet het goed! Zeer goed zelfs, hier zit momenteel een heel tevreden modelbouwer achter het toetsenbord. De voorbereidingen:


    Hij drijft!


    Maar dat willen jullie natuurlijk niet, jullie willen dit:



    Kort resumé na de proefvaart:

    - Rijden OK, check! Misschien nog een kleiner pignion op de motor om iets meer torque aan de wielen te krijgen, maar verder afblijven.
    - Transitie land-water; even wennen aan wanneer op de Jet omschakelen en op welk moment de wielen ingetrokken worden. Hele proces werkt verder prima.
    - Transitie water-land: beetje snelheid houden, jet meteen uit als de wielen pakken anders jankt hij er op los. Ook hier werkt het volgens plan.
    - Varen: prachtig, boven verwachting, ziet er exact zo uit als op video's van het origineel! Jet heeft totaal geen moeite, even een dot gas en dan op halfgas cruisen. Stroomverbruik valt klaarblijkelijk mee zolang er niet veel volgas gevaren wordt. Vastgehouden volgas is 45 ampere, kruissnelheid schat ik op 25 ampere. (meting volgt nog als ook GPS)
    - Trimkleppen: midden achter en de flaps voor de achterwielen stonden op nul graden. Misschien de achterste een tikje naar beneden om het wippen er uit te krijgen, verder lijkt het me zo goed.

    Ik ben erg blij met deze proefvaart. Geen problemen, hij doet het boven verwachting! :banana::yes: Nu verder met de afbouw... :thumbsup:

    Met dank aan Jaap voor het filmwerk en komments!
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2018
    MicropropSport, SRS, Cnn en 14 anderen vinden dit leuk.
  18. phoenix2096

    phoenix2096

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Leeuwarden,friesland
    schitterend!!
    mooi gedaan
     
  19. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Het vaarbeeld is op zijn minst indrukwekkend te noemen, net zoals de hele bouw eigenlijk.
    Modelbouw op zijn best!
     
  20. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Wow!
    Wat vliegt hij over het water!
    Echt heel realistisch, daar het origineel ook erg hard kan.
    Die KMB jet blijft een topper!

    Een erg geslaagde maiden!
    Een super resultaat na al die pioniersinspanningen!
     

Deel Deze Pagina