Panther Watercar

Discussie in 'Speedboten' gestart door Lex Verkuijl, 24 apr 2017.

  1. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Een geslaagde maiden.
    En niet te vergeten hoe soepeltjes hij in en het water gaat.
    Mooi resultaat.
    Gefeliciteerd.
     
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ongelooflijk cool dit! Prachtwerk. Valt niets op aan te merken.
    Hoe zijn de controls nu exact van jet naar rijden en omgekeerd? Zo vlot dat die overgang gaat...
     
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Heren, dank voor alle complimenten!

    De transities gaan als volgt

    - Land-water; met een mixer op de zender schakel ik de jet erbij. Met een tweede schakelaar op de zender trek ik de wielen in, en die beweging schakelt dan automatisch de rij-regelaar uit zodat de achterwielen stil gaan staan, en stil blijven staan. De kleppen onder de draagarmen sluiten automatisch door trekveertjes.

    - Water-land; wielen met de eerder genoemde schakelaar weer naar beneden, dan schakelt de rij-regelaar er weer automatisch bij zodat de achterwielen gaan draaien. De stuwdruk van de jet druk het model op de helling (eventueel een dotje gas geven), en zodra de achterwielen pakken kan de jet via de mixer weer uit en rijd het model de kant op.

    Beide regelaars zitten op één kanaal, beide stuurservo's ook.
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2018
    MikeMohawk en Unusual RC vinden dit leuk.
  4. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ok dan!!! Dit gaat idd heel erg mooi op land en water.
    Schitterend hoe je dit gemaakt hebt. Petje af!!!

    Was niet in de buurt van Biddinghuizen gisteren anders was ik er zeker geweest.

    Succes met afbouwen maar dat komt vast goed.

    Gr eddy
     
    ajs vindt dit leuk.
  5. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    Prachtig zo lex.wat een mooi werk zeg.
    Hij doet het ook Super.
    Veel plezier ermee .
    Grt Tom
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Vandaag was leuk thuiskomen van werk, er lag een pakje voor me klaar. Daarin een aantal printdelen. Ik had namelijk een aantal detail delen getekend met een dermate hoge detaillering waar mij filament printer zich danig in zou verslikken. Een modelbouw collega van me heeft via zijn werk toegang tot een SLA printer en hij bood aan dat klusje op zich te willen nemen. Het resultaat:

    Alles netjes in zakjes verdeeld, nog met printsupport er aan


    Ik heb me toen een half uurtje aan de eettafel gegund om alles los te maken.

    Delen voor het dashboard: schakelaars. stuur met stuurkolom, ruitenwissermotor, en de radio met speakers


    Verlichtingdelen; richtingaanwijzer voor, positieverlichting, en de achterlichten


    Carrosseriedelen; deurgrepen, knevels van de motorkap en de spiegels


    en de gespen voor de gordels met stelknoppen voor de rugleuning van de voorstoelen


    De kwaliteit van dat SLA printwerk is werkelijk fenomenaal! Nergens trapjes of onzuiverheden te zien, waarschijnlijk alleen grondverf spuiten en aflakken!
     
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Het is even stil, maar heb wel de nodige kleine klusjes gedaan:

    - Stoelen, achterbank, motorkap en bovenkant romp onder de ruit zijn afgewerkt en liggen nu in de grondverf klaar voor de kleur.
    - Zijkanten naast de achterbank zijn getekend en samen met de zijkanten achterop ook klaar in de grondverf
    - Accuvak is gemaakt. Uiteindelijk toch dwars in het model onder de achterbank. Dan kan de vloer één geheel en daarmee waterdicht blijven. Tijdens de proefvaart klotste er aardig wat water in het model als het in de bocht ineens spinde. Ik wil de 'kuip' daarom zelflozend gaan maken, dan kan dat verder geen kwaad.
    - De sponningen van de deuren zijn gemaakt. Voor elke zijde individueel passend. Daarna zijn de deuren daarop gemodeleerd. Ik wil ze toch draaibaar maken zodat ze geopend kunnen worden, als afdichting dient dan straks een siliconen pakking. In de sponning en de deur komen een aantal kleine magneten die de deur strak gesloten houden. Momenteel worden de deuren geprint.
     
    NQDtransformer, morgoth924 en Unusual RC vinden dit leuk.
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    25 juni een dummy buiteboordmotor er aanhangen...;)
     
    Lex Verkuijl vindt dit leuk.
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hoezo, dummy ... ?? :rofl: :bye:
     
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Even wat snapshotjes van de voortgang. De toegangsluiken zijn klaar, vloer is pas gemaakt, en de meeste 3D print delen zijn spuitklaar of zitten in de laatste laag spuitplamuur.



    Zonder de luiken. Ruimte genoeg voor toegang, de luiken worden met 5mm Neodymium magneetjes op de plaats gehouden. De 'motorkap' en het 'machinekamerluik' achter blijven normaalgesproken zitten, accuwissel gaat via de verwijderbare achterbank. Rondom die achterbank moeten nog strips PS als waterkering aangebracht worden.

     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2018
    Mark-013, RCjeffrey, HeliKoper en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Heel mooi dit en een prachtige proefvaart.
     
  12. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik heb van het weekend tot mijn grote verbazing er eentje zien varen, voor de haven van Oudeschild (het was Ronde om texel, www.roundtexel.com en dan vaart er vanalles op het water..., en ben ik op de haven te vinden om de catamarans langs te zien knallen). Een rode, met een canvas top er op want mensenkinderen wat een buiswater zeg...
    Het is echt een heel gek gezicht om zo'n terreinwagen langs te zien planeren...
     
  13. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    En dan maak je vooral GEEN foto's? :D
     
    Tug.NL, ron van sommeren en eric_laermans vinden dit leuk.
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Dat is zeker uniek dat je die gezien hebt, dat is de enige (tot nu toe) in NL op kenteken gezette Watercar Panther. Mogelijk zelfs in EU. Ik heb via mijn youtube filmpjes toevallig contact gekregen met de eigenaar ervan. Ben benieuwd of hij dan zelf is overgevaren naar Texel, of toch de veerboot heeft genomen :D

    En spetteren doen ze zeker, het is dan ook verre van een hydrodynamisch perfecte romp.... rechtuit gaat nog wel, maar in de bochten gooien vooral de voorste wielkasten heel wat water weg. Maar 't werkt wel!
     
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Onder het hoofdstuk 'meten is weten' heb ik gisteren de telemetrie eens in de watercar gehangen om vandaag wat metingen te kunnen doen. Doel was tweeledig; 1] ik wou weten wat die Kehrer jet nu eigenlijk doet, en 2] van Unusual RC (uit dit draadje: http://www.modelbouwforum.nl/thread...xiale-single-stage-jet-drives-project.255343/) heb ik printfiles gekregen voor driebladige impellers, zoals hij die ook gebruikt. Was een test waard om te kijken of dat winst op zou leveren.

    Drie verschillende spoed's
    v.r.n.r.: 42mm, 37mm, 32mm

    De originele impeller blijkt een spoed van 47mm te hebben.

    De versies geprint in PETG. De grijze is PLA, testprint voor de maatvoering. De zwarte tweebled is de Kehrer impeller.



    Vanochtend dan dus eerst een run met de originele impeller. De resultaten daarvan:

    -Topsnelheid 29 km/h. Mooi, snel zat! Optisch realistische schaalsnelheid zit op 20 km/h
    -Stroomverbruik op top 32A, op schaal 21.5A
    -De snelheid waarmee de romp net in plané blijft is 15 km/h, stroomverbruik daar 10A

    Dan het 42mm drieblad exemplaar er in, ook hier een run:

    -Topsnelheid 20 km/h. Dat valt vies tegen...
    -Stroomverbruik op die 20 km/h blijkt eveneens 32A, net als de Kehrer bij 29 km/h.
    -Uitstroom is niet consistent en waaiert uit.

    Ik had ook een 32mm exemplaar mee, maar die heb maar overgeslagen gezien het bovenstaande.

    De conclusie is snel getrokken; dat blijkt de originele impeller! Ik ben in ieder geval ook blij dat die, in combinatie met de 3553 outrunner met 1800KV, bij schaalsnelheid slechts 20 ampère verstookt, en op top valt het ook reuze mee.

    Nog een foto van tijdens de run. De wielen heb ik er niet onder gezet, en voor de oplettende kijkers; dat zwarte en rode draadje achterin is van een extra accu die er als ballas in ligt.. ;)

     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2018
    bobt, morgoth924 en Unusual RC vinden dit leuk.
  16. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Meten is weten inderdaad!
    Verrassende uitkomst, waarbij de vraag waarom erg interessant is.

    Ik heb zelf nog een flinke weg te gaan, en ook nu weer is duidelijk dat de impeller erg belangrijk is in een jet ontwerp.
     
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Ja, dat lijkt me wel idd. Net als banden bij een auto en prop op een vliegtuig. ‘t Zijn kleine details die best veel verschil maken. Neem alleen de scherpte van een boot-prop... ik weet niet in hoeverre dat na het printen nog na te bewerken is. En dan is er nog de balans...
     
  18. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Het verschil tussen FDM en de SLS printtechniek is nog steeds groot wat betreft afwerkingsniveau/oppervlakte structuur.
    Mijn impellers zijn met de laatste technologie gemaakt.
    Je ziet daar bijvoorbeeld geen laagjes en getrapte structuren. Maar glad is het nog allerminst.
    Maar tot nu toe functioneren ze prima wat ik begrijp.

    De impellers geprint met FDM door Lex zijn de mooiste met die techniek die ik tot nu toe heb gezien. Maar wellicht toch nog veel te grof.
    Mijn vermoeden is dat de laminaire stroming over de bladen loslaat waardoor turbulentie ontstaat. Dat zou het relatief hoge stroomverbruik kunnen verklaren, alsmede de uitwaaierende uitlaatstraal en het uitblijven van een topsnelheid.

    Voor Lex is de 28mm KMB jet-drive zo af vermoed ik. Mijn bedoeling is hier dieper in te gaan. Binnenkort meer in het topic daarover. Nu hier weer verder genieten van Lex zijn prachtige ontwikkel- en bouwkunsten ;)
     
    Lex Verkuijl vindt dit leuk.
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ik heb toch nog een modificatie aan de jet gedaan, de impeller as is vervangen door een langere, en in de stator is een metaal-teflon glijlager geplaatst. Dan is de as nu op drie plaatsen gelagerd; motorzijde, eind schroefaskoker en in de stator. Een eventueel slingeren of trillen ven de schroefasbuis wordt nu in de stator opgevangen.


    Ik moest wel even moed verzamelen om de oude as uit de impeller te tikken, geen idee hoe die op de as vast zat. Dat blijkt dus een klempassing met een plat vlak, waar de impeller omheen gegoten is. Op de nieuwe as heb ik 'spiebanen' er in gekrast met een grove vijl, en daarna is de de as met Loctite 609 in de impeller getikt. Zo had ik het ook met de geprinte impellers gedaan maar dan zonder 'spiebanen', en dat hield ook. Nu is de jet dan echt af. :)

    Verder met de body, nu zijn de deuren en de voorruit aan de beurt
     
    morgoth924 en Unusual RC vinden dit leuk.
  20. RcRemco

    RcRemco

    Lid geworden:
    14 apr 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Noord Limburg
    Zo, dat was weer een avondje MBF..
    Ik blijf me hier verbazen.

    G E W E L D I G !

    Genoeg materiaal hier voor een tv serie :D
     
    Tug.NL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina