Parabola 2

zeer mooi vliegtuig!
heb het duitse draadje ook grotendeels gelezen maar mijn duits is niet super dus dat kost wat tijd.
Zit er hard aan te denken om ook een kit te bestellen als mijn eerste houtbouw vliegtuig.
Hoe heb jij het besteld gewoon via pb naar Melchy ?
 
Zit er hard aan te denken om ook een kit te bestellen als mijn eerste houtbouw vliegtuig.
Hoe heb jij het besteld gewoon via pb naar Melchy ?
Nee ik heb 'm besteld bj Thomas Schikora, dat is degene die de freespakketten maakt. Kijk maar op MyHangar - RC Blog
Overigens, ik denk niet dat het een goed idee is om met dit model als eerste houtbouw te beginnen (en zeker niet als je Duits niet zo goed is). Dat staat trouwens ook in de manual, dat ervan uitgegaan wordt dat de bouwer een zekere bouw-ervaring heeft.
Mijn Duits is vrij goed, maar ik heb veel stukken in de manual een aantal keren herlezen voor ik begreep wat de bedoeling was. Het feit dat er vier opties zijn voor de vleugeldeling (waarbij iedere optie zijn eigen konsekwenties in de bouwvolgorde heeft) is ook een extra komplikatie. Het maken van een kapje wordt helemaal aan het eigen initiatief overgelaten (maar voorbeelden genoeg op internet natuurlijk).
Natuurljk kan je altijd hulp vragen op dit, of het Duitse forum... maar er zitten best wel potentiële instinkers in het model.
 
Voor het verlijmen van magneetjes op plastik.

Hiervoor gebruik ik de 24 hr metaallijm van UHU, is een 2 componenten lijm.
Gebruik dit ook voor mijn treinwagons, hier worden ook magnetjes op verlijmt voor de reed schakelaars te laten werken, komen er niet meer af zonder het plastik te beschadigen.

Johan.
 
Tja plastic en plastic is drie, of meer... het ene plastic is het andere niet.
Ik zal eens kijken. Misschien hou ik het wel bij het tripex.
 
Goed, het bespannen is klaar. redelijk gelukt maar niet perfekt - dat past wel bij me vind ik... al die ronde contouren zijn bepaald niet makkelijk om te coveren...:

full
full

Om een ide te geven van de afmetingen... (zo'n zonnetje is hinderlijk als je een zilverkleurig toestel wil fotograferen!):

full

Zo te horen is er een loodje losgeraakt en rammelt nu ergens in de vleugel, even opsporen en beter vastmaken... er moest best aardig wat lood in trouwens, en dan te bedenken dat mijn servo's -door de cardanische aansturing- zo'n 20 cm verder naar voren zitten dan bij een klassieke aansturing. Lyckele, hoe pakte het uitwegen bij jou uit?

En dan een hoes maken van radiator-noppen-folie. Dat kleurt in elk geval mooi bij dit toestel...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo Bart dat ziet er wel imposant uit hoor.
Wat een mooie vleugel en mooi bespannen.
Wat is nu boven en onder weet je dat in de lucht nog wel?
Wat zal dat een mooi gezicht zijn in de lucht.
Succes met de maiden straks.
Ton
 
Wat is nu boven en onder weet je dat in de lucht nog wel?
Nou... ik aarzel nog om er een contrasterende strook op te plakken aan de onderkant. Ik heb het liggen dus het kan gauw genoeg.
Ook zitten er aan de onderkant twee openingen in de Oracover, om de elevons te kunnen afstellen; daar komen felgekleurde tape-cirkels overheen zo groot als een euro, maar als-ie hoog zit zie je die natuurlijk niet meer...
(Die gaten zijn nog even open omdat mijn zender nu net even weg is voor reparatie, dus het leek me onzin die cirkels er op te plakken als ik al weet dat ze er weer af moeten vóór het vliegt...)

Het zit er inderdaad wel een beetje in dat een markering van de onderkant nodig is....
 
Helemaal toppie Bart, hij ziet er strak uit zo!
Moet wel even wennen aan de zilveren kleur aangezien ik tot nu toe bijna alle Parabola's met transparante bekleding heb gezien :)
Als je op RCMovie.de - Videoplattform für den RC-Modellbau zoekt maar 'Parabola' kun je een paar leuke filmpjes vinden. Ook van een Duitser die een 3,6m grote versie gebouwd heeft!

Veel succes met de maiden.

Groeten Rick
 
Hee Bart,

Het ziet er inderdaad erg fraai uit!

Wel zou ik de eerste tijd niet te ver weg vliegen.
Een spiegel neemt de kleur van zijn omgeving aan zoals je weet.
Nou is dit geen spiegel, maar het lijkt er toch aardig op ...
Jij hebt ook al wat ervaring met vliegende vleugels, dus je weet al dat die soms flink kunnen 'verdwijnen' omdat er slechts een streepje aan de hemel is t zien (als je recht op je af vliegt). Houdt er rekening mee dat dat met een Horten (ook nog zonder winglets dus) nog erger is. Ben dus bedacht op de grote verdwijntruuk!

Dirk.
 
Tja, ook van RC Network kwam al een waarschuwing in die richting.
Maar een spiegel neemt niet zomaar de kleur aan van zijn omgeving... hij reflecteert datgene waar hij naartoe gericht is. Zodoende reflecteert (volgens mijn zorgvuldige overweging) de onderkant van een vleugel meestentijds het aardoppervlak; donker dus.
Voor de rest: ja, een vleugel zonder verticale vlakken zal best af en toe lastig te zien zijn. Dat zien we dan wel weer (of juist niet dus). O ja, nou je het zegt... nog even mijn naam & telefoonnummer er in zetten... :D

Wat me nog even ervan weerhoudt een markering op de onderkant plakken is, dat ik de vorm zo mooi en bijkans organisch vind. Een streep fluo oranje of zo zal hem zeker niet mooier maken... misschien vliegt hij in eerste instantie nog wel met alleen die twee cirkels, duurt toch nog even voor de thermiek losbarst.

O ja een tip voor iedereen die opeens zijn toestel niet meer kan vinden: geef een fikse rolroer uitslag. Dat helpt bijna altijd. O ja... niet doen als-ie de laatste keer dat je 'm zag dichtbij de grond was...
 
Parabola

...... ik de vorm zo mooi en bijkans organisch vind.

orgastisch zul je bedoelen.

Vier tips:

1) laat je NOOIT en te NIMMER (dus: NIET) verleiden om het toestel ook maar één ogenblik uit het oog te verliezen (dus, kijk niet ´even´ opzij, tijdens groeten vliegmaat o.i.d.).

2) als je niet ziet hoe ze ligt, klein beetje links (of rechts) sturen, dan zie je weer hoe ze ligt. En juist NIET EEN FIKSE ROLROERTUITSLAG!!!!! dan gaat hij als een eikenboomzaadje dwarrelend naar de grond, het is immers geen stabilo/Leitwerkflugzeug.
Om haar daar uit te krijgen, alles loslaten. Bij mijn H12 volgt dan na anderhalve slag weer een rechtuitvlucht, richting u/u. Dan is ze weer op te pakken. (houdt rekening met de daarna optredende bibberende stuurimpulsen, dus dan alleen UP.)

3) breng daarvoor dus ergens een opvallende kleur aan (op de bovenkant) want als ze van je weg vliegt, zie je slecht de onderkant.

4) als ze (ietwat verderaf) van je af vliegt en je hebt haar teruggedraaid omdat je dat toen nog net zag, dan duurt het (gevoelsmatig althans) verrekte lange tijd eer ze weer terug is en weer een beetje goed zichtbaar is (voor je). Je hebt dan in dat tijdsbestek ondertussen de neiging om weer te gaan sturen. NIET DOEN. (uit: eigen ervaring, gelukkig stonden er meekijkers).
Volgens mij heeft dat te maken met optiek en optisch bedrog. Juist omdat het dan een streepje is, zie je niet goed dat ze toch dichterbij komt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maiden mislukt.
Geen schade, maar het ziet ernaar uit dat de 1,2 mm staaldraden toch ook nog te veel torderen om voldoende controle te hebben. Bij de eerste start kwam het motortje pas laat op gang (op verzoek van de werper pas gas gegeven nadat het toestel uit zijn hand was) en bij de tweede draaide het wel, maar ik had niet voldoende stuur-autoriteit om (bij de nog lage vliegsnelheid) de neus omhoog te krijgen.
Ik ga er even op kauwen, mogelijk dikkere staaldraden monteren. Mogelijk moet ik ook aan een grotere prop, maar dat heeft consekwenties (dan moet de motordrager naar achteren verlengd want anders raken de propbladen de achterlijst).
Servo's bij de elevons plaatsen is de allerlaatste optie, want het ziet ernaar uit dat ik niet voldoende lood in de neus kan proppen om hem dan nog in balans te krijgen (de servo's komen dan plm. 20 cm naar achteren). Hoe is dat bij jou Lyckele?
 
mooi toestel.
alleen lijkt het me een heel irritant vliegtuig om meet te vliegen met die kleur.
denk dat je hem heel slecht ziet in de lucht
maar ziet er mooi uit

Groeten,
Niek
 
denk dat je hem heel slecht ziet in de lucht
Nou ja... echt gevlogen heeft-ie dus nog niet. Maar als het goed is reflecteert de onderkant dus de (donkere) grond, en dat zou 'm in de lucht goed zichtbaar moeten maken.
We zullen het nog belevan, neem ik aan...
 
Ik heb natuurlijk niet gezien wat er gebeurde maar als hij bij het werpen naar beneden gaat dan lijkt het wel een zwaartepunt ding. Ik vloog vanmiddag ook met een 2 meter vleugel maar dan met winglets maar ook bij zeer lage snelheid stuurt hij nog.

Misschien overbodig om weer te zeggen maar het zwaartepunt is heel kritisch en als dat niet goed zit gaat sturen voor geen meter. als hij op de werkbank weinig torsie heeft zal hij sowieso bij lage snelheid ook wel sturen.
 
Back
Top