Parabola 2

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door bdoets, 1 dec 2011.

  1. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Ah natuurlijk. Daar heb ik zelf ook 8 mm koolstof buis voor gebruikt.
    Weet je overigens zeker dat je pijlschachten 10 mm van buiten zijn? Als je ook de fatboys hebt zijn ze 9 mm van buiten en passen dan perfect in de gaten van de ribben.
    Omdat ik toch ook wat van de bouwdoos wil afwijken ;-) ga ik aan de voorzijde van de roeren, de boven en onderkant met balsa verbinden. Ik verwacht dat ze daar een stuk torsie stijver van worden, zodat ik de roerhoorn (en servo) zoveel mogelijk aan de binnenkant kan plaatsen.
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Misschien heb ik een beter idee voor je... toen ik de cardanas aan de elevons lijmde (alleen de binnenste vier ribben van het elevon, in die vier ribben heb ik daarvoor een uitsparinkje gemaakt) bedacht ik dat ik die as (2 mm carbon) ook door had kunnen laten lopen tot het einde van de elevon. Zo'n carbonstaaf is behoorlijk torsiestijf, ik denk dat dat meer effect heeft dan een balsa plaatje.

    edit- ik geloof dat ik zo'n pijlschacht heb opgemeten en dat het 10 mm was, maar ik weet het niet zeker meer en ik kan er nu even niet bij zonder mijn vrouw wakker te maken, die is ziek en dat ze slaapt is voor haar erg meegenomen...
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ondertussen zit ik voornamelijk te wachten op mijn pakketje uit Hong Kong, is nu een week onderweg... enfin dat is een bekend verhaal. Ik heb hoop want het is geen groot pakje...
    Wel ontdekte ik vandaag dat ik een grote stommiteit heb gemaakt. Ik heb dus inkepikinkjes gemaakt in een heleboel ribben waar die cardans moeten passeren. De roeren scharnieren aan de onderkant dus de cardans lopen ook aan de onderkant. Alleen blijk ik bij de linkervleugel al die inkepinkjes aan de bovenkant te hebben gemaakt! :bad-words:
    Gelukkig had ik tóch al besloten dat het geen transparante cover wordt... ;)
    Uiteindelijk zal je er niks meer van zien maar het is weer een boel gepruts.

    Ben ook bezig met het kapje. Kopie van het oude Sport Wing kapje wil maar niet lukken; ik heb er nu 4 gemaakt en geeneen naar mijn zin (en die eerste waar mijn SportWing nu mee vliegt ging destijds in één keer perfekt...)
    Ben nu met een alternatief plan bezig, binnenkort meer...
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Het alternatieve kapje. 0,6 mm triplex, aan de voorkant komt het scharnierend vast, achter sluit het met kleine magneetjes aan weerskanten van de motor.
    Het stuk triplex is trapeziumvormig, nat in model gebogen en rustig laten drogen, nu blijft de vorm er ongeveer vanzelf in en de magneetjes doen de rest. Ik vind het best mooi, bijna zonde om te coveren... (maar blank hout en zilver naast mekaar vind ik nergens op slaan). Kapje is niet helemáál symmetrisch want het triplex buigt niet overal hetzelfde. Kan ik niet mee zitten.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Bart,
    je kunt nu toch gewoon een paar heel kleine spantjes erin zetten?
     
  6. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Kan je het triplex niet wat bijtrekken door er een half maantje in te kleven?

    Zo doe ik het meestal, eerst aan de hardst gekromde zijde lijmen, na drogen de andere zijde er tegenaan lijmen, zo blijft de kromming aan de ene zijde zoals ze is en pas je de andere aan en bekom je een gelijk staand plaatje triplex.
    Heb je een gelijke luchtstroom naar je prop toe, draaid deze aan een zijde niet deels in het loze.
    Misschien heeft het geen belang, maar het is dan ook een vliegende vleugel waar alles belangrijk is om goed te vliegen.

    Johan.
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja maar wat zou daar het nut van zijn? Zo groot is de afwijking ook weer niet hoor.
    Ik hou daar wel van, het materiaal zelf zijn vorm laten bepalen. (Heeft misschien iets te maken met het feit dat ik deltavlieger ben?:D) Bovendien weet ik nog niet precies hoe het spul daaronder komt te zitten... met name omdat de lipo nog onderweg is, zoals het nu is heb ik voor alles plenty ruimte.
    Mijn enige twijfel is, ik heb twee magneetjes met CA aan de aluminium motordrager gelijmd en ik weet niet helemaal zeker of dat houdt. Mocht dat niet zo zijn dan zit de kap in elk geval vóór aan zijn scharnier vast en gebeuren er geen gekke dingen.
     
  8. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Bart,

    Zat nog even naar je foto's te kijken en volgens mij heb jij nog het 2005 model. Jou middenstuk heft maar 1 schuine kant (rechts) de linker zijde heeft dat niet, als ik het goed heb.

    Bij het 2009 model heeft het middenstuk aan beide kanten een schuine kant.(staat een beetje raar maar zie ook onderstaand plaatje)

    [​IMG]


    Grt Lyckele
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Hoi Lyckele,
    In mijn Bauanleitung zijn alle opties beschreven. Dus, als je 2 delingen maakt (zoals jij) krijg je twee schuine kanten, maar je kan ook kiezen voor 1 deling, links of rechts (of voor een ongedeelde vleugel, dan hoeven schuine ribben er helemaal niet). Alle 4 triplex ribben voor 2 delingen zaten erbij. Ik vond 1 deling genoeg, zodoende. Wel vond ik de Bauanleitung af en toe moeilijk leesbaar juist vanwege al die 4 opties, en de konsekwenties die dat had tijdens het bouwen...

    Ik heb trouwens het idee dat die deling ook wel parallel aan de gewone ribben gemaakt had kunnen worden, wat denk jij? Het argument van de ontwerper is, dat op deze manier de tordering beter in de hand gehouden kan worden. Ik betwijfel dat; de Yoda deelde ook parallel aan de ribben.
    Ik zie trouwens dat jij geen torsiepennetje hebt gemaakt bij je delingen. Lijkt je dat niet beter? Is misschien lastig om nu alsnog te maken... ik heb destijds die twee ribben op elkaar gelegd en er een 2 mm gaatje in geboord, daar zit nu dus de torsiepen in.

    Heb trouwens vandaag eindelijk de spullen van HobbyKing ontvangen (heeft 9 dagen bij de douane gelegen, oké 2 kerstdagen, toch een hele week voor een beetje papierwerk...) dus nou kan ik weer verder.
    Ik had niet goed opgelet, ik heb nou 2 1500 mah 3s lipo's die er eigenlijk net niet in passen. Zullen waarschijnlijk overdwars moeten, net als in het draadje bij RC Network ook al wordt getoond... gelukkig was ik al niet van plan transparant te bespannen...
     
  10. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Daarom dacht ik ook al dat het een 2005 was.
    Krijg je door deze manier dan geen gewicht verschil in de twee vleugel helften.
    Vooral bij een nuri ben ik secuur met het uitbalanceren van de vleugel helften.
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Er wordt in de Bauanleitung dan ook gezegd dat je de balans moet checken en zonodig de te lichte kant moet verzwaren.
    Overigens wordt daarbij óók gezegd dat je niet de tip moet verzwaren, maar de ballast moet aanbrengen ter hoogte van waar aan de andere kant de deling zit... en daar geloof ik dus óók al niet in... :cool: en dat ga ik dus niet doen... (wel balanceren, maar eventueel lood komt gewoon bij de tip)
     
  12. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Waarom heb ik dit draadje niet eerder opgemerkt ? Jammer !!
    Vind het een hartstikke mooi ding. En je improvisatievermogen wordt op de proef gesteld. Het hele topic doorgelezen. Daar kan ik veel van leren.
    Jammer genoeg nog nooit een vliegende vleugel gemaakt, laat staan gevlogen. Vond de kist van Hendrik indrukwekkend vliegen.
    Blijf dit graag volgen. Beter laat dan niet.

    Succes, JH
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Jan-Hein, als je nog nooit een vliegende vleugel gevlogen hebt moet je dat gauw eens doen. Ik vind zelf dat het veel leuker vliegt dan een toestel-met-staart...
    Natuurlijk moet je een beetje vertrouwd zijn met vliegen met ailerons, en ik heb begrepen dat jij daar tot dusver verre van bent gebleven... maar ook dat dat wél gaat gebeuren. Volgende model een vliegende vleugel? :)
     
  14. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Hoi Bart.

    Het is even geleden dat ik hier een bezoekje heb gebracht, dat is het nadeel dat je zelf ook een paar bouwverslagen heb lopen.
    Maar ik lees, en zie dat het project gestaagd vordert.
    Aan een kant jammer dat je geen doorzichtige folie gaat gebruiken, de constructie word aan het oog onttrokken.
    Ik persoonlijk vind niet doorzichtige folie mooier, het is rustiger, en de welvingen komen beter naar voren.
    Ik las ook dat je blank hout niet mooi vind in combinatie met zilvergrijs.
    Als je een voorbeeldje wil zien? hier heb ik het hout gekleurd, en dat in combinatie met zilvergrijs.
    Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen smaak, het is maar als voorbeeld bedoeld.
    Ik blijf het volgen, al is het in stappen.

    Mvg Pascal.
     
  15. Parabola

    Bart,

    dat zou ik NIET doen als ik jou was.

    het is mij een keer uitgelgd door Uwe maar ik kan het zo niet meer reproduceren. Heeft te maken met de ´zig-zag-beweging´ die een nurflügel altijd enigszins maakt. Wanneer de ene vleugel aan het uiteinde dan zwaarder is, duikt die vleugel en krijg je een naar beneden cirkelende vleugel; ziet eruit als een zaadje van een kastanjeboom dat naar de grond dwarrelt. En - het ergste - je krijgt haar er niet meer uit. Vandaar dat eventueel lood altijd in het middendeel moet.

    prettige jaarwisseling

    Peter
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Peter, er is een paar maanden geleden een discussie geweest in het Wetenschapsdeel van het forum waarin dit ter sprake kwam. Daar was de consencus dat, zolang die vleugel heel is en dus de onderlinge afstanden van de verschillende onderdelen hetzelfde blijven, het niks kan uitmaken.
    Er zijn een paar mooie voorbeelden van a-symmetrische vliegtuigen, o.a. van Burt Ryan, maar ook ouder (iemand hier op het forum bouwde zo'n asymmetrisch nazi-Duits ding). Dat zou dan ook niet moeten vliegen...
     
  17. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Bart ik balanceer de vleugel helften ook uit. Ofwel ik kijk bij de zwaarste waar het centerpunt van die helft zit. Die neem ik over bij de te lichte helft en gadan met het lood schuiven tot die ook in balans is.
    Dat asymmetrisch nazi ding was van die boten bouwer Blohm en Voss maar ook daar ligt het zwaarte punt in het midden
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja uiteraard ligt het zwaartepunt in het midden... maar dat zegt niet dat je het niet kan balanceren met ballast in de uiterste punt...
    Trouwens, Lyckele heeft drie stukken Parabola waarvan de twee uiterste identiek zijn, hij kan uitwegen waar het zwaartepunt van iedere afzonderlijke vleugel zit. Ik heb twee heel verschillende stukken, één vleugel-plus-middenstuk, en één losse vleugel. Ik kan helemaal niet bepalen waar ik ballast moet aanbrengen om de massa op dezelfde plek te krijgen als aan de andere kant...:confused:
    De ontwerper raadt dan wel aan om ballast te plaatsen op de hoogte waar aan de andere kant de deling zit. Maar dat gaat ervan uit dat de deling de enige a-symmetrische factor is. We weten allemaal dat als je een vleugel bouwt, daar soms een gewichtsverschil in zit, ook al heeft-ie helemaal geen a-symmetrische deling...
    Allemaal mooi en aardig. Maar ik ben ervan overtuigd dat als het zwaartepunt maar in het midden zit, het weinig uitmaakt waar ik de ballast stop.

    Iets heel anders, gisteren heb ik eindelijk eens kunnen kijken of de cardanische elevon-aansturing een beetje werkt. Niet dus. Op de één of andere manier kreeg ik het niet goed. Okee de hele inrichting is nog provisories (kan niet anders omdat de vleugel eerst nog bespannen moet worden vóór ik de elevons echt kan bevestigen) en mogelijk ga ik nog wel een keeer zitten pielen, maar ik speel al ernstig met het idee dat de servo's verhuizen naar waar Lyckele ze ook heeft zitten. Heel jammer, des te meer omdat ik niet echt snap waaróm het niet werkt... (vast omdat ik te goedkope servo's heb... :D )
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2012
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Het gaat behoorlijk moeizaam met dit project. De regelaar die ik had gedacht te gebruiken blijkt niet in orde, dus om de werking van de besturing te kunnen bekijken had ik een nieuwe regelaar nodig. Dat vertraagt allemaal, en als iets niet lekker vlot dan heb ik toch al de neging om het op de lange baan te schuiven...

    Maar, gisteren heb ik de 1,5 mm carbon staven voor de cardanische elevon aansturing er uit gesloopt. Ze leken zo in de hand behoorlijk torsiestijf, maar eenmaal in functie lieten ze het volkomen afweten. Nu heb ik 1,2 mm staaldraad voor die functie; het lijkt erop dat dit aanzienlijk beter werkt. Bovendien heb ik van de ombouw geprofiteerd door de torsie-as zo dicht mogeljk bij het draaipunt van de elevons te lijmen (daarvoor eerst een beetje van de 5 mm brede lijst weggesneden). De eerste kon ik uitproberen en leek het goed te doen; de tweede ligt te drogen. Verlijmijng met CA, als het goed zit mogelijk nog wat epoxy eromheen. Door al het gefrunnik ziet het er niet zo fraai uit, ik ben andermaal blij dat ik geen transparante bekleding heb gekozen (de zilveren oracover heb ik overigens nog steeds niet...)
     
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Zo, eindelijk weer wat verder aan de Parabola; de zilveren Oracover is gearriveerd, maar voor ik echt kon gaan bespannen moest ik nog wat aan het interieur doen.
    Ik had bedacht dat ik, in plaats van dat triplex kapje, net zo'n kapje zou kunnen maken van kunststof. Is lichter, en er komt minder kracht op de magneetjes. Had er dus een gemaakt van dun, taai plastic (omslag van een schrijfbloc...) en ben vervolgens een dag lang bezig geweest om die twee magneetjes er op te lijmen! Geen enkele lijm blijkt op dat rotspul te houden! Voorlopig toch maar weer triplex...

    Wat met de indeling gestoeid, dat viel nog niet mee:

    [​IMG]

    De dikke motorkabels laten zich niet willig plooien, en omdat het kapje vooraan plat is zal dat toch moeten. Links naast de 1300 mah lipo zit de Orange / Spektrum ontvanger, linksboven de bijbehorende satelliet. De regelaar zit onder de dwarsligger en zo moet het gaan lukken... je begrijpt dat het niet klem tegen de kap mag zitten want dan worden de magneetjes losgedrukt...

    De elevons zijn alvast bespannen. Ik wil eerst de onderkant van het toestel bespannen, dan de elevons plaatsen (ik kan dan nog makkelijk in het interieur en bij de aansluiting van de servo's) en dan pas de bovenkant bespannen. Er komen wel openingen in de onderbespanning zodat ik de cardans zonodig kan bijstellen; daar komen plakkertjes overheen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina