Parabola 2

Mooi werk!
Ik kom voorlopig nergens aan toe... een zieke hier in huis, zelfs het ombouwen van de besturing zie ik nog even niet gebeuren.

Parabola

Goedemorgen Luitjes,

Maarten: proficiat met de maiden.

Zou je toch niet de volle roeruitslag instellen? Het is niet voor niets aangegeven in de manual.
In geval van emergency zou je het wel eens nodig kunnen hebben en het adagium: "Beter mee verlegen dan om verlegen" geldt ook hier, toch?

'Baat het niet dan schaad het ook niet' zit denk ik vaak achter de opgegeven roeruitslagen in de manuals. Met een flinke safety marge voor flexibele servo's, speling in de aandrijving, etc.Terwijl het wel degelijk aerodynamische en mechanische consequenties heeft. (Wat dat betreft volg ik jou inspanningen voor een spelingsvrije torsie aandrijving met belangstelling Bart).
Ik ben niet zo'n heel goede vlieger en heb gemerkt dat beperken van de maximale roeruitslagen mijn vliegprestaties dramatisch verbeterd. Natuurlijk kan je het ook met dual rate beperken (moet je er wel aan denken de schakelaar weer om te zetten als je het plotseling nodig hebt ;-) dus koppelen aan vluchtfases en expo helpt ook, maar niets zo goed als dat alles combineren met 50% fysieke reductie.

Dat heeft het ook mechanische voordelen Nu gebruik ik de maximale servo uitslag voor +en- 15 graden roeruitslag. Het manual heeft het over +en- 30(!) graden. De speling/vering in de evelons zijn nu voornamelijk het gevolg van de speling/vering in de d47 servo's. Verdubbel ik de maximale uitslag dan wordt de speling&vering in de evelon ook 2x zo groot. (De krachten op de servo verdubbelen tevens, maar dat is bij deze vliegsnelheid en het bescheiden roer oppervlak geen probleem. En inderdaad de rotatiesnelheid per graad roer uitslag gaat omhoog, da's dan weer positief, alleen bij deze vleugel niet nodig en vaak beter te bereiken met een andere servo keuze).
Samengevat streef ik er naar het roer en de aandrijving zo stijf mogelijk te maken, plus turbulentie strips op de vleugel (stond niet op de vorige foto's hieronder wel te zien) zodat ik met een gerust hart de uitslagen kan reduceren en mijn vliegstijl nog ergens op lijkt.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
(Wat dat betreft volg ik jou inspanningen voor een spelingsvrije torsie aandrijving met belangstelling Bart).
Gelukkig zijn er ook nog mensen die er in geloven... :)
De volgende stap wordt, 3 mm aluminium buizen. Jammergenoeg bleek het niet mogelijk die van buiten af door de openingen in de ribben te schuiven; ik heb dus de folie een beetje moeten wegsnijden.
Verder vlot de situatie niet erg vanwege ziekte hier in huis... maar we gaan rustig verder...

echt een geweldig mooi vliegtuig die parabola

ik heb alleen nergens iets gevonden van prijs website of iets in die richting :-(
waar hebben jullie dit model gekocht?

Parabola 2 | MyHangar - RC Blog

Even een mail sturen naar Thomas Schikora >> thomas at myhangar punt de

Variante 1: Frässatz mit CD (Plan selber ausplotten)
--35,50EUR

Variante 2: Frässatz mit CD, Plan ausgeplottet
--47,50EUR

Variante 3: Frässatz mit CD, Plan ausgeplottet, Motoraufsatz gefräst
--56,00EUR

Variante 4: Frässsatz mit CD, Plan ausgeplottet, Motoraufsatz gefräst,
Kiefernleisten --66,50EUR

*Optional gibt es noch die Transportkiste in 2 Varianten:*

Variante 1: Kiste gefräst -- 35,00EUR

Variante 2: Kiste gefräst mit Schrift zum einsetzen --45,00EUR

Aufkleber in weiß: Größe DIN A4, DIN A5 --10,00EUR

Grt Lyckele

Je hebt dus ook nog 3 carbon pijlschachten nodig... ik ben even kwijt wat die ook alweer kostten... lees er over in de eerste post van dit draadje. Het webadres van de winkel krijg je bij het freespakket.

De pijschachten zijn 9 mm doorsnede. In totaal heb je ongeveer 1,80 m. nodig.
Die pijlschachten passen zuigend in de gaten van de ribben van het freespakket. Ik zou het risico niet lopen dat dat minder goed past... (en ik denk dat de te besparen prijs niet erg groot is).
Bovendien moet een 8 mm "gewone" carbon buis er strak in passen; de ligger van de vleugeluiteinden is 6 mm carbon, en via een sleeve van 8 mm past dat in de pijlschacht.
Ook de deling is gemaakt met een 8 mm carbon staaf.

De 'officiële' pijlschachten zijn ook van diagonale vezels voorzien. Daardoor veel torsiestijfer en minder gevoelig voor splijten!

Dirk

Dat zijn de buizen in de link van Robert ook Dirk, wat dat betreft niks mis mee. Maar de diameters gaan van 8,8 naar 12 mm, dus dat past minder goed in de 9 mm gaten in de ribben.

de originele buizen zijn dus 8mm
maar verlopen die dan naar 6mm naar de tip?

Nee die pijlschachten waar de freesset van uit gaat (Easton Fatboy) zijn 9 mm. (er hoort nog een getal achter maar dat weet ik even niet uit mijn hoofd)
De buizen in je link moet je dus NIET hebben, afgezien van de dikte is dat carbon waarvan de vezels allemaal in lengterichting van de buis lopen. De goede zijn gewikkeld van carbon weefsel, dan zie je op de buis dus een weefselmotief. Die zijn ook veel dunwandiger (0,5 mm)
Die link die je eerder gaf waren wél het goede soort buizen, maar niet de goede maat.
De tippen zijn 6 mm buis (gewone carbon buis met parallelle vezels) die past in een sleeve van 8 mm buis (idem) en die past weer keurig in die pijlschacht. Je ziet, niet alleen de buitenmaat maar ook de binnenmaat komt er op aan (hoewel je bij die sleeve desnoods een buis wat zou kunnen opschuren om 'm passend te krijgen). Voor de deling wordt ook een gewoon stuk 8 mm carbonbuis gebruikt.
Ik zou niet moeilijk doen - als je gewoon de aanbevolen pijlschachten koopt dan weet je zeker dat alles past... :-)

Vandaag nog even zitten modderen aan mijn Parabola. Het valt helemaal niet mee, om de aansturing te vervangen moet ik een flink stuk folie verwijderen en opnieuw doen. Maar, het lijkt er wel op dat er een duideljke winst is qua tordering.

Overigens... hoe is je bouwervaring? De Parabola is, ook als je het eenvoudig houdt met standaard aansturing, niet heel simpel om te bouwen, en de manual is alleen in het Duits... lukt dat?

PS- in jouw sig "als Vliegen achter Vliegen Vliegen Vliegen VliegensVlug" staat volgens mij één vliegen te weinig... :-)

Laatst bewerkt:
Overigens kan het de moeite lonen, als je gewicht wil besparen, om voor de 6 mm carbon buizen in de tippen ook op zoek te gaan naar dunwandige (0,5 mm) gewikkelde buizen. Scheelt een 4 gram per buis (plus 2 á 3x het gewicht aan lood voorin).
Bedacht dit pas toen ik me realiseerde dat de 9 mm buis nog lichter is dan de ook door mij gebruikte standaard 6 mm buis.

Goed idee... maar op die carbon site die Robert eerder linkte was de dunste buis 8,8 mm doorsnee. Weet dus niet of het bestaat.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robertboxhoorn
haha scherp dat je dat opvalt
Nou heb je het veranderd en nou staat het ook in al je oudere posts opeens wél goed....
Misschien wis ik binnenkort posts 176 en 177 wel, en de laatste regel van 175.

En nu moet je post 180 ook nog gedeeltelijk wissen :hammer:

Maar ik ga ook maar eens sparen geloof ik. Die parabola moet er komen :worship:

Back