Parabola 2

Parabola

moi Lyckele,

gaaf man, en welkom in de wondere wereld van de vleugels
 
Zo, vandaag eindelijk een succesvolle maiden van mijn Parabola.
Er was niemand op de club, dus ik moest 'm zelf opgooien (en had een geldig excuus voor het ontbreken van foto's) , maar na even rondvliegen met een paar andere toestellen had ik nét genoeg zelfvertrouwen bij mekaar gesprokkeld... gooien ging prima in het matige windje, en daar vloog-iedan.
Dat wil zeggen... op de een of andere manier kwam de motor tot tweemaal toe los, dus daar moet even naar gekeken worden. De besturing werkt eigenlijk wel goed, hoewel ik af en toe de indruk had dat de uitslagen toch klein zijn... duik ik nog wel eens in. De motor, als-ie vast zat, hield niet over qua power, ik denk dat daar andere bladen op moeten (kan de motor hebben) maar ik hoop dat dat gaat lukken zonder dat die in de achterlijst hakken...

Ik moet zeggen dat het toestel wel een zeker giergedrag had; je zou haast denken, er moeten winglets aan... verder leken daalsnelheid en glijhoek wel heel goed.
Allemaal keurige landingen (makkelijk!) op één na; en, net als vorige keer, bleek dat die ronde neus dan goud waard is; één tip aan de grond, en dan rolt het toestel via de neus door tot op de andere tip en komt dan vrij zachtjes in het gras terecht.

Dus, ik ga kijken naar de motormount, en ook of er grotere bladen op passen.
De bespanning ziet er (nu al) niet fraai meer uit, omdat ik die een aantal malen heb opengesneden en weer gerepareerd, om de besturing goed te krijgen. Als het toestel me bevalt komt er ook nog wel eens andere bespanning. Het zilver ziet er, in de praktijk (geen zon) overwegend zwart uit; in elk geval goed contrast tegen iedere achtergrond, maar vooral in een bocht blijft het lastig te zien of je tegen de onder- of de bovenkant aankijkt, dus er zullen toch wat contraststrepen aan de onderkant komen.
 
Heb je altijd met zilver.

Een goed contrast is geel, geen rood want dit toont even zwart als het zilver in de lucht.

Ondanks de kleine mankementjes heb je een behoorlijk vliegende Parabola.
Nog veel succes verder en feine vluchten.

Johan.
 
Zo, vandaag eindelijk een succesvolle maiden van mijn Parabola.

Gefeliciteerd Bart !!
Nou nog de puntjes op de "i" zetten, dan kun je van de zomer weer vooruit met een lekker vliegende kist.
Ik vind 't trouwens een mooie vliegende vleugel.

Groeten, JH
 
Parabola

Bart,

gefeliciteerd met de maiden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ha die Bart,

Gefeliciteerd met je maiden.
Waar komt je motor los dan? En wat is je setup? Motor, lipo en prop?

Grt Lyckele
 
ff in ecalc zitten klooien en met een 8*4 heb je de meeste efficiëntie.

Ik weet niet wat voor prop je er nu op heb zitten?

Naamloos.png


Naamloos1.png


Gr Lyckele
 
Mooi dat ie het nu doet Bart.

Voor een betere besturing (en stabieler vliegen) doen turbulentie strips bij het Naca 0010 profiel wonderen. Op het vleugel gedeelte voor de evelons boven en onder een strip afplakband van halve cm breed plakken. Als je zeker wil zijn dat ze werken twee stukken afplakband op elkaar en op 10% afstand van de voorlijst (heb ik gedaan). Voor minder profiel weerstand wat verder van de neuslijst af (ga ze zelf verplaatsen naar 40% van de voorlijst). Theoretisch is vlak voor het rolroer een mooie plek om van laminair naar turbulent over te gaan, maar de kans is dat daar al een seperation bubble is ontstaan waardoor de turbulentiestrip niet meer werkt.

Ik heb er een 9x4 prop opzitten en een 1000 kv motor. Gaat als een speer naar boven.
 
Zo uit m'n hoofd is het een 6x4 wat er nu opzit. Is klein, dat weet ik; ik dacht dat het voldoende zou kunnen zijn maar dat viel dus een beetje tegen. Ik denk dat ik 9x5 bladen ga kopen, maar dan moet de modificatie die voorkomt dat de bladen te ver naar voren doorslaan iets degelijker worden uitgevoerd... misschien kan het dan nét. (Zou 6x5 bestaan eigenlijk?)
Wat er los ging zijn gewoon de schroeven waarmee de motor op de alu motormount vast zit. Ondanks dat ik ze na de eerste vlucht weer zo vast draaide als ik kon (niet de allerbeste kruiskopschroevendraaier die ik bij me had) kwamen ze even later weer los... dat moet dus anders. Drupje CA erbij misschien, en misschien wel een nieuwe mount maken...
 
Bart,

Neem een Aero-naut 8x5" CAM Carbon klapprop.
Die geeft je grote trekkracht bij een heel aardig rendement.

Kijk even goed naar de foto van de prop van Lyckele hieronder.
Met drie elastiekjes (ipv. 2) heb je het voorste plankje (tussen middenstuk en motor) waarschijnlijk helemaal niet nodig.
Het achterst plankje (dat ervoor zorgt dat de propbladen niet voorbij het midden dicht klappen) kun je misschien beter van een stukje GFK-plaat maken (printplaat).

image_1.jpg


Over die elastiekjes:
Ik gebruik dat soort elastiekjes niet. Op een zomerdag (veel UV-licht) zijn die in één middag verouderd. Dus zaterdag vliegen, en zondag ook, dan breken ze ...
Knip rubber bandjes van een oude fietsband. Daar heb je er waarschijnlijk maar 1 van nodig ...

Dirk.
 
Knip rubber bandjes van een oude fietsband. Daar heb je er waarschijnlijk maar 1 van nodig ...

Nooit knippen met een schaar, wel snijden met een mes en stalen lat.
Met een schaar geknipt scheuren ze veel te vlug.
Vraag me niet hoe dit komt? maar het is uit ondervinding.

Trukkers weten wel waarom.
Johan.
 
Knip rubber bandjes van een oude fietsband. Daar heb je er waarschijnlijk maar 1 van nodig ...

Nooit knippen met een schaar, wel snijden met een mes en stalen lat.
Met een schaar geknipt scheuren ze veel te vlug.
Vraag me niet hoe dit komt? maar het is uit ondervinding.

Trukkers weten wel waarom.
Johan.
Omdat het rubber tijdens het samendrukken van de schaar verschuift en je dus dunne en dikke stukken in je eleastiekje krijgt .

@Bart ,zijn je prop en motor wel in balans (statisch en dynamisch)?
 
@Bart ,zijn je prop en motor wel in balans (statisch en dynamisch)?
Dat is misschien wel eens iets om te checken, bedankt. Overigens zijn de gaten in die motormount niet perfekt uitgelijnd (vandaar dat de motor ook maar met 2 schroeven vast zat) dus ik overwoog ook al om een nieuwe motormount te maken.

De plaatjes die ik nu vóór en achter de prop heb zitten zijn van een taai plastic (verpakkingsmateriaal, ik schat 0,25 mm dik, is net stijf genoeg om zijn werk te doen). Maar ik ga wel eens experimenteren. Heb het nooit eerder met elastiek opgelost...

Dit is trouwens wel een klassiek vliegende-vleugel-aspect... vaak duwprops op vliegende vleugels, en dan die gepijlde achterlijst.... bij mijn Geier heb ik een romp gemaakt met trekschroef, best makkelijk hoor! (Maar bij de Parabola zou dat de karakteristieke lijnen grondig verknallen...)
 
De plaatjes die ik nu vóór en achter de prop heb zitten zijn van een taai plastic (verpakkingsmateriaal, ik schat 0,25 mm dik, is net stijf genoeg om zijn werk te doen). Maar ik ga wel eens experimenteren. Heb het nooit eerder met elastiek opgelost...

Plaatje van 0,6 a 0,8 triplex en klaar ben je.

Zo uit m'n hoofd is het een 6x4 wat er nu opzit. Is klein, dat weet ik; ik dacht dat het voldoende zou kunnen zijn maar dat viel dus een beetje tegen. Ik denk dat ik 9x5 bladen ga kopen, maar dan moet de modificatie die voorkomt dat de bladen te ver naar voren doorslaan iets degelijker worden uitgevoerd... misschien kan het dan nét. (Zou 6x5 bestaan eigenlijk?)
Wat er los ging zijn gewoon de schroeven waarmee de motor op de alu motormount vast zit. Ondanks dat ik ze na de eerste vlucht weer zo vast draaide als ik kon (niet de allerbeste kruiskopschroevendraaier die ik bij me had) kwamen ze even later weer los... dat moet dus anders. Drupje CA erbij misschien, en misschien wel een nieuwe mount maken...

Geen CA gebruiken, daar hebben ze deze
Zelfborgende_moer.jpg


Voor uit gevonden ;) zo te halen bij de bouwmarkt in M3 voor 2 eurie en heb je er gelijk 30

En met een 9x5 ga je te ver, een een 8x4 of 8x5 is perfect voor de Parabola

Zat jou motor met 2 schroeven vast op de mount? is dat wat je bedoelde?

Gr Lyckele
 
Geen CA gebruiken, daar hebben ze deze voor uit gevonden ;) zo te halen bij de bouwmarkt in M3 voor 2 eurie en heb je er gelijk 30
Gr Lyckele
Nylstop moeren ken ik wel... de schroeven gaan door de mount en draaien vast in de motor zelf; er komen dus geen moeren aan te pas, vandaar.
En met een 9x5 ga je te ver, een een 8x4 of 8x5 is perfect voor de Parabola
Ik zou het liefst de oude diameter hebben (dan blijft de afstand tot de achterlijst hetzelfde), dus 6 maar met meer spoed dan ik had, maar ik weet niet precies wat er kan.
En ja, ik kon bij deze mount maar 2 schroeven gebruiken; heb ik wel eens vaker gadaan en dat hield, maar om de een of andere reden nu niet. Het is niet veel werk om een nieuwe mount te maken, het meeste werk is om hem te monteren - vooral omdat er onderop nu een "wurfkufe" zit over de koppen van de bouten heen waar de mount mee vast zit...
 
Sinds eind vorig jaar heb ik ook een Parabola. Overgenomen van iemand, helaas had die geen plan.

Is er iemand die me het plan kan bezorgen? PDF formaat is prima voor me.

Alvast bedankt!
 
Back
Top