parallel lipos

Ja je ziet wat over het hoofd.

Stel tijdens het vliegen gaat cell 1 stuk van accu 1 of die is slecht en er ontstaat een spanning verschil.
Dan kan er een hele hoge stroom gaan lopen via de balanceer kabel van cel 1 van accu 2 naar cel 1 van accu 1

Dan heb je een hele mooie rook machine van je multi gemaakt

Ik zou nooit de balanceer kabels verbonden willen hebben tijdens de vlucht!

Volgens mij is dat probleem er niet. Voordat een accu stuk gaat kan hij minder stroom leveren, de cel uit de andere lipo neemt het dan over en de slechte cel zit er dan werkloos bij (maar blijft op spanning). Je krijgt natuurlijk wel onbalans, maar die zou je met 1 enkele lipo ook krijgen. Een cel die stuk gaat is niet opeens 0V en de stromen door de balanceerdraden om de lipo's op gelijke spanning te houden zijn niet zo groot.

Het mooie van cellen paarsgewijs verbinden is juist dat het pack zich als 1 grote lipo gaat gedragen :)

Martin

Vandaag zon parallel bordje gesloopd doordat ik de balancer kabel verkeerd om erin probeerde te stoppen: ze Zitten om en om :(

Kortsluiting: hopelijk alleen het bordje

Hoe je dat precies moet berekenen weet ik niet meer. Was iets met de interne weerstand van de accu.

Maar staan zat voorbeelden hier op het forum.

Meedere malen langs zien komen.

Vandaag zon parallel bordje gesloopd doordat ik de balancer kabel verkeerd om erin probeerde te stoppen: ze Zitten om en om :(

Kortsluiting: hopelijk alleen het bordje
Is mij al 10 keer gebeurd. De sporen op het printje zijn zodanig berekend dat die met wat hogere stromen doorfikken. Er gaat dus niets kapot.
Die stromen zijn wel degelijk groot.
Een paar tiende volt verschil kan al gevaarlijk zijn
Die vallen reuze mee. Stel je hebt gigantisch grote verschillen.....dan loopt de grote steoom door je lipo kabel, want die is ook parallel aangesloten en daar is de spanning dan ook automatisch lager.

Heb zelf enkel goede ervaringen met parallel laden.

Is mij al 10 keer gebeurd. De sporen op het printje zijn zodanig berekend dat die met wat hogere stromen doorfikken. Er gaat dus niets kapot.

Heb zelf enkel goede ervaringen met parallel laden.

Spoorbaan is inderdaad kapot
Draadje doorlussen of on de kliko?

Wat ik wel altijd doe met laden is eerst beide hoofdstekkers aansluiten en dan pas de balanceer stekkers.

Voelde me al een olifantje met grote oren...
Goed: nu hoor ik bij de laad pros hahahaha
Als je het doet dan voel je heel stom, maar het gebeurt gewoon. Vooral ala je even haast hebt en snel wat lipos wil laden prik je soms een balanceer kabel van 3s in een 4s slot en dan merk je het wel :)

Die stromen zijn wel degelijk groot.
Een paar tiende volt verschil kan al gevaarlijk zijn

Je gaat van losse lipo's uit. Als je 2 lipo's los gebruikt en de ene lipo of ene cel daarvan heeft een paar tiende volt hogere spanning en je sluit de lipo's dan parallel aan. Ja, dan heb je een probleem. Bij het continue parallel houden van de cellen heb je alleen wat belanceerstromen die nodig zijn om de spanningen van lipo-paren even hoog te houden en die stromen zijn niet groot. Je kunt het vrij eenvoudig berekenen met een vereenvoudigd schema (met spanningsbronnen en interne weerstanden).

Een voordeel van altijd parallel en bij elkaar houden is trouwens dat lipo's hetzelfde leven leiden en even snel achgeruit gaan.

Martin

Laatst bewerkt:
Back