Parat eens anders

Adam zei:
Azimuth= Schottels, Roerpropellers, of wat voor merknamen er nog meer mogen zijn voor dit soort type aandtijving

dan had ik het wel goed 8)

je kan het wat vergelijken met de staart van een buitenboord motor :wink:

Roel jij bent waarschijnlijk in de war met de Azimuts die jij in een donker verleden een keer door jou is gebouwd. maar kijk een op www.schottel.de
Bij www.kotug.nl speken ze over Azimuth aandrijfing.

Ruud

Na een weekendje prutsen weer een paar foto's

In het orginele boupakket is de fendering op het achterschip een vacuum vormdeel.
Aangezien dit niet zoveel stoten opvangt, en makkelijk beschadigd heb ik besloten om dit door "echt" rubber te vervangen

afb2135.jpg

Dit was een stuk rubber mat met ribbels wat met wat snijwerk goed voldoet.

Ook de sleeplier functioneerd nu. De aandrijfmotor is met siliconenkit op de onderzijde van het dek geplakt. Dit dempt iets en blijft ietwat flexibel.
Ik moet echter nog proberen wat de "houdkracht" is , maar dit zal gezien de vertraging wel goed komen.

afb2136.jpg

En als laatste een overzichts plaatje van de stand van zaken tot nu toe.
De mast is in de kleur, lieren zijn gespoten en er zijn bij de verschansing de nodige ontluchters aangebracht.

afb2137.jpg

@Adam: Ze ziet er steeds beter uit! Een mooie oplossing, zo'n rubberen monteursmat op je achterschip. Dat ik daar zelf niet opgekomen ben... :sleeping:
Wel nog een paar vragen over je sleeplier:
Hartstikke mooi gemaakt, daar niet van, maar ben je niet bang dat het losse dekdeel waar de lier op staat (en de liermotor onder hangt) losschiet als je fors gaat slepen? Ik heb mijn losse dekdeel verstevigd met een paar beuken latje in de lengterichting, en bovendien nog een beuken 'lip' er ondergezet, zodat, wanneer ik ga slepen, dat losse deel niet van het model kan schieten. Ten overvloede ook nog eens geborgd met die kleine doorzichtige grendeltjes van Robbe. (Goud waard, die dingen!!)
Ten tweede: de overbrenging van je motor naar je lier is, als ik het goed zie: groot tandwiel, klein en weer groot. M.a.w.: je lier draait ongeveer op hetzelfde toerental als je liermotor? Dan heb je er, denk ik, wel een gerelaar tussen gezet? Anders zie ik in gedachten een sleep die van achteren tegen de Parat aanknalt als je je tros inkort... (Kan je mooi een whiplash aan overhouden 8O ) Bovendien heb je die rubber mat achterop weer nodig... Ik zal eens een paar fotootjes posten van 'mijn' lier-oplossing.

Maar tot nu toe: alle complimenten voor dit schitterende stukje bouwkunst! Kan bijna niet wachten tot de werkschependag!

Roel

Het dekdeel wordt met 8 verzonken M3 boutjes in de opening van het vaste deel vast geschroefd.
Dan zal ik wel heeeeeel hard moeten trekken omdat er uit te krijgen.

En wat betreft de liermotor. Deze is voor zien van een planetaire tandwiel vertraging van 1:240 of zo.
Hij draait om en nabij de 30 omwentelingen per minuut, dus dat waterski effect bij het binnen halen van de sleeptros zal wel mee vallen denk ik.

Maar bedankt voor het meedenken Roel :yes:
We doen ons uitterste best om hem op de Werkschepen dag een beetje werkend te hebben.

Roel als het goed is heb ik in mijn magazijn wel een stuk van dat rubber. Zeg het maar als je er mee wil werken.
Moet ik wel even graven en spitten.

@Ruud: bedankt voor het aanbod, maar ik heb er ondertussen zoals je wellicht weet de landsvoorraad aan vlakgom opzitten...
Werkt ook prima!
Maar misschien voor de Norderney??
Kom ik tzt wel weer op terug!

Roel

Op de eerst werkschependag had ik een gesprek met Roel over de beperkte uitslag van het bedieningsmechanisme van de VSP-en, namelijk maximaal 4 mm slag naar elke zijde.
Omdat ik geen computerzender heb moest ik iets verzinnen om deze slag te kunnen maken.
Bij een maximale hoek van 45 graden is er een maximale slag mogelijk van 4mm.
Dit hield in dat ik op 4mm vanaf het hart servo-as het aangrijpingspunt moest krijgen.
Met het onderstande hulpstukje gemonteerd op een bestaande servohevel heb ik die 4 mm kunnen halen.

afb2221.jpg

Met de twee M2 boutjes is het messingstaf op de hevel gemonteerd. Net links van het rechter schroefkopje is het tapgat M2 te zien waar de kogellink in vast gezet wordt.

(wat zie je dat stof goed in de macrostand :oops: )

@Adam; ik wil die schepen wel eens hun werk zien doen misschien kom ik wel naard ewerkschependag....of vaar je ook op Madestein?

LaurenZ/MM117

LaurenZ,

Beide, vaar regelmatig op Madesteijn, en het ligt in de bedoeling om ook naar de werkschependag te gaan.
Afgelopen zondag heeft de Waterman (Parat) z'n eerste technische proefvaart gemaakt.
Foto's volgen.

De foto's van de eerste proefvaart laat ik maar ff voor wat ze zijn.
De opbouw stond er nog niet op zodat het niet er fotogeniek uit ziet.

Maar vandaag (28 maart) voor het eerst met opbouw en sleeplier.
Samen met de Waterscout aan een ponton aan het werk geweest bij een lekker windje, lekker spelevaren met z'n tweeen.

afb2507.jpg

De Waterscout voorop het ponton vast en de Waterman als stuurboot achter.

afb2508.jpg

Voor dit soort werk is de Voith-Schneider bij uitstek geschikt. Vooral in de configuratie als "tractor-tug" kan hij zich achterwaarts mee laten slepen.
Door de ver achterop staande A-bok kan dat zonder het gevaar van om getrokken te worden.
Met twee sleepboten en een te slepen object zijn er hele gave manoeuvres uit te voeren.

afb2509.jpg

En éénmaal de losse boot.

Mooie foto's Adam!! Ik verheug me steeds meer op de werkschependag...
Parat, Waterman, Waterscout... de Watervlo van Kor... :wink:
Eens kijken of er een geschikt sleepobject te maken is voor dit spul!

Roel

zag dat jullie een casco hebben Roel? :idea: 2 ervoor, 2 erachter :lol:

Hoogstwaarschijnlijk neem ik het ponton ook mee.
Is een beetje afhankelijk of ik een aanhanger kan organiseren.

@mennojan:

Die watervlo van kor kan je niet als één tellen :nooo:
is meer een soort van reddingsloepje op deze schaal

Dus nog een medesleper in 1:33 gezocht.
Misschien kan je (Roel) wel voor wat gewicht zorgen om het ponton te beladen, anders wordt hij wat licht voor 4 boten.
Maximaal een kilo of 80 kan er op.

Helaas... het casco (Marin-romp van de Barend Biesheuvel) is afgelopen zaterdag verkocht. Nou ja, helaas... we gebruikten hem niet als sleepobject. Het was een iets te hoog gegrepen droom om er wat moois van te maken. Maar het ponton kan beladen worden met stoeptegels; daar hebben we genoeg van liggen. En met mooi weer kan Robert er wel op :lol: (met slecht weer trouwens ook :twisted: )
Anders probeer ik wel een oude pallet te regelen; is ook een sleepobject waar je aardig aan moet trekken.

Roel

Dus nog een medesleper in 1:33 gezocht.

Ga ik helaas niet redden voor de 20e mei.

Ben bezig met de bouw van de Smit Nederland en die is nog lang niet geschikt om het water in te gaan, heeft een beetje last van watervrees, zullen we maar zeggen. Misschien volgend jaar ? Volg met interesse de bouw van de "PARAT".

Groet William

Robert op het ponton en dan alle aanwezige slepers ervoor, als eerbetoon aan een geweldig forum..................
En neeeeee Roel,
niet tegelijkertijd de brandspuiten testen.

groeten, Ronald

Mogen de twee PARAT's er dan achter? Onze bluskanons staan nl naar voren toe... :celebrate:
Hoe ziet Robert er in zwembroek uit?

Roel

Ik wil niet weten hoe Robert er in zijn zwembroek uitziet :lol: :oops: :wink: :cry:
En helemaal niet als'tie ook nog AFGEBLUST wordt door twee PARAT's
Greetings,
Luit

Back