Paritech Fox 1/2

Zoals de titel het zegt; ik ben bezig met het bouwen een fox schaal 1/2 voor een vriend. De kit komt van bij Paritech en de vleugels zijn voll-gfk. Spw. 7m, lengte net geen 4m. Het model zou vliegklaar iets van 25kg moeten wegen, met wat geluk nog nét een categorie 2.

dsc0364p.jpg



Dit is hetzelfde toestel als de turbinefox van Ali. Misschien dat wij er in de toekomst ook een turbine op plaatsen.

Er is geen bouwbeschrijving bij de kit en je moet alles nog zelf doen. Er gaat dus veel tijd verloren door uit te zoeken hoe je alles moet maken, proefspantjes maken, aanpassen, definitieve spanten maken, lijmen, verstevigen,...

Ik ben begonnen met een spant voor het wiel. Hier had de vorige eigenaar 2 houten blokjes voor voorzien welke in de wheelfairing waren gelijmd; een oplossing die enkel volstaat voor static display mijn inziens. Het wiel zat ook nog eens veel te laag en kwam niet mooi uit de romp. Voor het wiel heb ik een houten U gemaakt welke met 2 zijden gelocked wordt achter de verticale spanten en zo de krachten overbrengen naar de vleugelbuis. Alles is in 6mm vliegtuigmultiplex gemaakt; dit weegt wat, maar hier komt straks het meervoud van een zak cement op tijdens het landen.

dsc0363k.jpg


dsc0365l.jpg


dsc0366.jpg


dsc0367.jpg


Vervolgens de haak ingelijmd. Ik heb gekozen om dit achter de afneembare snuit te doen, wie weet ruk je die eraf voor de lijn breekt (gezien het lichte spantje dat hier maar in zit). Na uitharding van de lijm verstevig ik dit nog met een matje en boor ik met de haak als voerbuis het gat weer open.

dsc0362w.jpg


De spatie tussen het neusspant en de romp opgevuld met blokjes en alles voorzien van M5 inslagmoeren. Netjes vastgelijmd, anders vallen ze er na een tijdje toch gewoon uit.

dsc0368.jpg


dsc0369la.jpg
 
Laatst bewerkt:
Er is niet alleen iets mis met de fotoupload, maar ook met je leeftijd volgens jou profiel :rolling:

Johannes
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij moet het kunnen met Fotoalbum, Gratis Online! Uw Digitale Foto's in een Online Fotoalbum bij Mijn Album!
Anders even de vraag stellen onderin dit forum, bij de helpdesk.

Maar dit is een mooi bouwproject!!
Vervoer van het model is al een verhaal apart denk ik.
We hebben het model met turbine wel eens zien vliegen in Duitsland, ik had voor dat geld verwacht dat het wel allemaal gebouwd zou zijn, maar dat is dus niet zo.

Hou ons op de hoogte en succes met de bouw!

Gert-Jan
 
Prachtig project!

Foto goed laten zien:
Rechts naast de foto (in imageshack), staan links. Kies "Direct" (de tweede van boven). Deze knip en plak je tussen de [img.]Direct Link[/img.] blokjes (zonder de . ). Dan krijg je dit:

dsc0363k.jpg


Groet,
Gerben
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de U beugel voor het wiel gelijmd en wat prullewerk gedaan; oa een houder voor de sleephaakservo en supports om de accu's op te monteren. Het gat voor de sleephaak is ook open geboord. De opening had ik niet op voorhand mogen uitfrezen, enkel achterna met de boor via de haak zelf. Nu zie je de alu van de haak zitten, anders was het gewoon een gat in de romp. Goed, uit je fouten kan je leren.

dsc0370y.jpg


dsc0371k.jpg


dsc0373d.jpg
 
Wat een gigantische kist!
Nieuwsgierig hoe ik ben ging ik even op de website van Paritech naar de prijslijst kijken. Dat was even schrikken! Kale kist en dan nog alle servo's en ga zo maar door…..
Een forse investering maar dan heb je wel wat!

Johannes
 
Wat een joekel hé Paul :rolleyes:

Iemand van bij ons in de club heeft naar het schijnt bij Paritech er één besteld met turbine en servo's erin :hammer:
 
Begonnen met het lijmen van de accuhouders en de sleephaakservo.

dsc0375e.jpg


Vervolgens verder gegaan met het openmaken van de sleufjes in enkele roeren; geen fijn werkje. Ik verkies toch nog steeds een vijltje boven een dremel. Je mag immers nergens de gelcoat beschadigen, dit toestel wordt niet meer gespoten.

dsc0377.jpg


De plaatjes welke de scharnierstift aan de vleugel houden maak ik uit 1.5mm epoxy plaat. Het meegeleverde 2mm epoxy plaat is gewoon te dik en alles loopt vast. Net hetzelfde met de scharnierstift; bij Paritech raden ze 1.5mm aan maar dit is niet door het roer te krijgen. Dan maar 1.2mm erin.

dsc0378sw.jpg


dsc0379t.jpg


Het verlijmen van deze plaatjes doe ik met Hysol. Echt een prachtig product, enkel spijtig dat het zo verschrikkelijk duur is. Het voordeel is dat je niet moet nadenken of opletten voor het doseren en dat de lijm niet druipt of overvloedig vloeit. Ook kan je zeer kleine hoeveelheden klaarmaken. Voor het lijmen van het wiel en de sleephaak (dingen waar écht veel lijm in kruipt) maak ik een mengsel met 24h epoxy, katoenvlokken en thixotropie. Dit leg ik later nog wel eens uit.

Nadat ik de lijm heb gemaakt doe ik hem in een spuitje. Zo kan je alles mooi afspuiten en nadien nog even gladstrijken met een spateltje of natte vinger.

dsc0380a.jpg
 
Ik ben benieuwd naar het resultaat en het vliegen omdat ik zelf veel op de Fox vloog. Wat voor kleur schema ga je daar op spuiten? Hoe ga je het omhoog laten slepen?
 
Slepen; we hopen dat het lukt met een 100cc decathlon daar mijn 140cc Wilga verkocht is. Eerste sleeps zoeken we wel iets krachtiger.

Kleurenschema is nog niet echt voorzien, waarschijnlijk iets met wat decals om gewicht te sparen. Eerst proberen onder de 25 kg te blijven.

Gisteren getracht een ruitje te maken voor achter de cockpit maar het meegeleverde plexi is te dik (2 mm). Hierdoor lukt het niet om met de fohn de spanning eruit te halen zonder onregelmatig te vervormen en kan je het niet vastschroeven. Ik ben er zeker van dat het met 1mm plexi zelfs koud te plaatsen is... Daar maar eens naar op zoek.
 
ik zal van't werk eens een stuk plexi meenemen. Dat zit op grote rollen en wordt gebruikt om blister verpakkingen van te maken.

de 150cc wilga wacht vol ongeduld op de fox.
 
Vandaag het richtingsroer proberen te monteren; viel wel even wat tegen. Doordat de hoek tussen het compensatievlak (het deel van het roer dat bovenaan over het vaste stabilo doorloopt) niet haaks op de scharnierlijn staat zorgt ervoor dat je het richtingsroer met de scharnierstiften erin niet zomaar op z'n plek kan schuiven in de achterlijst in het stabilo. Uiteindelijk heb ik het richtingsroer 3.5mm meer naar boven moeten plaatsen en het dan onder 90° uitslag erin kunnen schuiven. Niet makkelijk als alle scharnierstiften van lijm zijn voorzien. Bij het verlijmen smeer ik het roer ter plaatse van de scharnierstift goed in met vaseline. De ronde kant van het roer komt erg kort tegen de verlijming aan en het roer vastlijmen zou een klein drama zijn.

Blijkbaar is de grote spatie tussen het richtingsroer en het stabilo door paritech voorzien; alles lijnt mooi uit. Ik ben benieuwd of het roer soepel loopt nadat de lijm is uitgehard.

Vandaag niet zoveel foto's, de accu van de camera was leeg.
 
Deze foto had ik eergisteren nog gemaakt; het roer staat bovenaan op het kielvlak en je kan zien hoe hoog de scharnierstift dan boven de gefreesde sleuf zit.

Ondertussen is alles uitgehard en het roer loopt soepel. Misschien nog een 2tal mm van het stabilo wegschuren om wat meer uitslag te bekomen.

dsc03631p.jpg
 
Ondertussen is ook het hoogteroer voorzien van scharnieren. Hier moesten de scharnierstiften een heel stuk dieper in het stabilo zitten (totale lengte 55mm per stift).

Ik vul eerst de sleufjes grotendeels op met lijm (hysol). Op de stiften doe ik vanaf halve lengte een dikke lijmrups errond. Tijdens het inschuiven van de scharnierstiften in de met lijm gevulde sleuven, gooit dit een mooie dikke rand langs de stift. Eens uitgehard is dit een stevige verbinding. Ik zal hier een foto van maken wanneer ik alles uit elkaar haal.

dsc03673f.jpg


Om het roer mooi te centeren ten opzichte van de achterlijst van de stabilo span ik het op met stukjes balsa van 1.5mm

dsc03684ax.jpg


dsc03691d.jpg


dsc03702b.jpg


Er rest me nu nog één aileron in te bouwen, ik ga blij zijn als dit gedaan is.

Misschien dat we onmiddelijk een jetcat P120 turbine inbouwen, valt nog te bekijken. Ik zou de fox liefst vooraf eens als zwever vliegen.
 
Back
Top