Parkzone Sport Cub as3X BNF

Hallo allemaal.
Zijn er toevallig piloten die al vliegen met deze kist:

Parkzone Sport Cub as3X BNF
Betreft de versie van 1300mm spanwijdte

Hoor graag wat de ervaringen zijn.
Heb het toestel namelijk op het oog.
Vr Gr E

Ik vlieg deze Sportcub met de Graupner GR12 3XG ontvanger. Vliegt erg makkelijk en voorspelbaar. De stockmotor is vervangen voor een Turnigy G10 Brushless Outrunner 1100kv en de 18A stock regelaar voor een Turnigy AE-45A Brushless ESC. De motor vervangen is nog niet eens zo zodig, wel de ESC. Die is gewoon te licht en moet minstens 30A zijn.
Zal morgen een paar foto's of filmpje plaatsen.

Mvg.Bernard

Hoi Bernard.
Bedankt voor je vlotte reactie.
Dus als ik het goed begrijp dat vlieg jij jouw toestel met een Graupner zender, maar wel met de stock Gyro die erin zit??
Past er met gemak een 3S 2200Mah Lipo pack in of wordt het dan persen met dat pack om erin te krijgen?
En mijn allerbelangrijkste vraag:
Hoe zit het met loshalen van de vleugels voor meeneem transport?
Ik heb het vermoeden dat het demonteren en monteren van de vleugels niet effe snel gedaan is, omdat er ook van die vleugel struts naar de romp gaan.
Kun jij mij vertellen of het lastig of makkelijk is om de vleugels eraf te halen.
Mijn auto is namelijk te klein om de 1300mm in zijn geheel te kunnen vervoeren.
Zelfs mijn Parkzone VisionAire moet ik deels uit elkaar halen voor transport.
Iets wat overigens erg makkelijk gaat bij dat toestel.
Vr Gr Erwin

Hallo Dylan,

De vleugel is makkelijk deelbaar. Maar ik laat de vleugel tijdens vervoer erop. Past in mijn auto en elke keer de struts los en vast maken is niet zoveel werk maar het word er niet beter door. Een 3S 2200 past er precies in. Heb zelf een bracket gemaakt waarop de lipo geplaatst word.Voordeel hiervan is dat de lipo dan goed erop vast zit. Daarna klik ik hem met magneten in de romp.Verder gebruik ik niet de stock gyro. Heb het toestel pnp gekocht. Maar als jij met Spektrum vliegt dan is dat wel weer een voordeel om het met de standaard gyro te kopen.
Schiet vandaag wat plaatjes van mijn Sport Cub.

Mvg.Bernard

Hoi Bernard.
Helemaal duidelijk.
Oke........beetje jammer dat als ik telkens de vleugel struts eraf en erop zet dit niet ten goede komt voor het toestel.
Maar begrijpelijk en geen groot probleem.
Is het trouwens ook mogelijk om telkens maar 1 kant van de vleugels met strut los te halen?
Dit omdat het toestel dan waarschijnlijk wel in mijn auto past.
Ik vraag me af of dit mogelijk is om de vleugel maar aan 1 zijde te demonteren en te monteren waarbij de andere vaste helft intact blijft.
Vr Gr Erwin

Ik zal waarschijnlijk de PNP versie halen en dan zonder Gyro/ontvanger erin.
Heb al een Gyro/ontvanger in de Parkzone VisionAire zitten en die werkt meer dan subliem.
Maar........met die Carbon sport cub wens ik liever alles in eigen beheer te houden.
Ik merk erg lui te worden van een vliegtuig met Gyro omdat ik daarmee voor een groot deel niet zelf mee vlieg.
Wel lekker hoor die VisionAire, maar een om nou een Gyro in die Carbon sport cub te hebben vind ik ietwat over de top.
Lijkt me ook geen toestel dat met windkracht 4 of meer lekker gevlogen wordt.
De VisionAire daarentegen is daar veel meer voor geschikt vanwege zijn robuustheid heb ik het idee.
Vr Gr Erwin

Inderdaad. Waarom een gyro in een hoogdekker van 1,3 m?
Gewone ontvanger erin en vliegen. De gyro behoort in je vingers te zitten :cool:

BTW Bernard:
"Vliegtuigen.......teveel zegt mijn ega!" SCHITTERENDE signature!

Erg bedankt voor jullie reacties.
Ik ben helemaal om gepraat.
Ga het toestel deze week bestellen.
Vr Gr Erwin

PS: mijn vliegrelaas zal ik tzt hier plaatsen.

Sterker nog: heb zojuist de Parkzone sport cub besteld.
Nette prijs bij een fijne Hollandse webshop in Ridderkerk.
Heb wel de PNP versie besteld zonder Gyro/ontvanger.
Eerst lekker genieten van het landingsgestel met wielen op een schitterende nieuw ontdekte vlieglocatie waar een brede afsfalt baan ligt en tzt de drijvers eronder om ermee op water te starten en te landen.
Heb er reuze zin aan.
Zat al te wikken en te wegen over een Bushplane van HobbyCity.
Soort van Funcub kloon.
Maar dat toestel kwam niet goed uit de revieuws op het RCGroups Forum.
Een Multiplex Funcub ook nog de gedachte laten passeren, maar vind die persoonlijk niet zo mooi qua uiterlijk als deze Parkzone sport cub.
Ik heb de micro versie ook net als een vliegmaat die ook heeft.
Werkelijk een heerlijke micro en ook die heeft een gelikt uiterlijk.
Vr Gr Erwin

Ik had een nieuwe ontvanger nodig toen ik deze kist kocht. Voor een paar euro meer kon ik de 3XG kopen dus dat doe je dan maar. Heb de gyro in de sport cub met als zonder assistentie getest en bij windkracht 4 vliegt het nog heel comfortabel. Maar zonder kan je ook als jer skills goed zijn.:rolleyes:

De plaatjes!

full

full

full

full

full

full

Mvg.Bernard

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Erwin,

Ik vind die slappe struts maar niks. Verstevigd vind ik beter staan en het geeft ook meer stijfheid. Na de maiden die 7 minuten heeft geduurd heb ik de struts aan gepakt.Of het aan het vliegbeeld wat toevoegt moet ik je het antwoord schuldig blijven.

Mvg.Bernard

Hoi Bernard.
Ik zal er van het weekend eens naar kijken na de maiden.
Kun jij uitleggen hoe jij dat gedaan hebt met het verstevigen van de struts?
Ben wel benieuwd.
Vr gr E

maar waarom zou de struts willen verstevigen? ze worden toch alleen maar op trek belast, dan lijken ze me sterk genoeg. Ik vlieg hem trouwens als bnf, want ik wilde wel kijken wat de as3x nu eigelijk oplevert. Mijn ervaring is dat het lijkt alsof je met een groter/zwaarder model staat te vliegen.
Met 1 gedeelte van de achterbak past ie met gemak in een middenklasser sedan.

De struts zijn met 1 mm carbonstaaf verstevigd. Daarna krimpkous gebruikt. Het geheel weegt nauwelijks meer, en als het niet bevalt weer zo terug te brengen naar origineel.

Mvg.Bernard

Duidelijk.
Ik zal het eerst eens proberen met de originele struts, verstevigen kan altijd nog.
Ik las op het 135 stuks pagina tellende RCGroups Forum er niets over.
Maar wellicht las ik erover heen.
Wel daarnet wat houten roerstokjes gehaald bij de Karwei en daar wil ik straks hetzelfde Lipo plankje systeem van maken zoals Bernard het heeft.
De stock manier hoe een Lipo vastzit vind ik bij de meeste Parkzone kisten ruk en houdt nooit lang vol om de Lipo vast te zetten.
Die manier van Bernard bevalt me wel.
Vr Gr Erwin

Back