Enige tijd geleden al in de tamiyacup draadje de vraag gesteld, wat een goede start zou zijn om aan de tamiya top stock cup te gaan mee doen. Vele soorten auto's te krijgen, waardoor voor een beginner al snel de bomen door het bos niet meer te zien zijn.
Na dit verhaal. Kreeg ik een aanbod van Hugo, om zijn auto over te nemen.
Even erover nagedacht, want moet je 2e hands doen of nieuw. Maar Hugo overtuigde me dat de auto race klaar is. Tevens was de chassis keuze hiermee ook direct ingevuld.
Had even geduld nodig, maar vandaag troffen Hugo en ik elkaar op de baan in Sittard. Daar heeft Hugo nog een rondje gereden. Zie het maar als een soort van afscheidsrondje. De setup was nog van een lange baan, die van Sittard heeft korte stukken. De auto kwam niet echt op gang daardoor. Maar na deze paar rondjes, heb ik de auto van Hugo overgenomen.
Nog even gespiekt bij Hugo toen hij met zijn F1 de baan op ging. Maar het geluk was niet aan zijn zijde. Na 3 rondjes ging de voorophanging stuk. Dit is vervelend, maar direct zag ik de hechte groep in de tamiyacup. Van diverse zijde werd geholpen en de auto was weer in orde. Zeer mooi om te zien.
Voordat ik de auto overnam van Hugo. Had ik al besloten dat ik de auto geheel zou demonteren en terug monteren. De reden hiervoor is dat ik dan weet hoe de auto in elkaar zit.
De auto zoals ik hem overnam van Hugo
Vanavond ben ik begonnen met de demontage.
Tijdens de demontage, werd duidelijk dat Hugo veel plezier heeft gehad.
Er zat een levensjaar aan race ervaring verstopt in de onderdelen. Dit kan ik dan direct schoonmaken.
Het was niet alleen zand van de buitenbanen. maar ook stof sliertje die tussen de assen en lagers zat van de binnen banen. En de rommel gaat waar hier niet komen mag. Zelfs zand binnen in het diff-huis
De dempers hadden ook camouflage kleuren.
Even 2 dempers schoongemaakt.
Ik vind het wel leuk om te zien. Hoe de auto er na een jaar race uitziet. Het verbaast me, dat er zoveel rommel aan de onderdelen gaat plakken. Dat had ik nooit verwacht.
Na het demonteren en schoonmaken van de dempers. Viel me op dat 1 demper een stuk in te duwen was, alvorens er weerstand van de olie kwam. De andere demper had dit niet zo erg.
Uit nieuwsgierigheid de dempers geopend. Het is lastig te zien op de foto, maar het olie niveau van de demper waar de olie weerstand later begint, daarvan is het niveau een stuk lager
Maar deze nieuwsgierigheid gaf me direct het eerste probleem.
Want hoe moet je nu precies de dempers afstellen. Hoeveel olie moet erin. En hoe kan ik ze testen of ze goed in elkaar gezet zijn als ze gesloten zijn. Heb laatst wel de Xray X1 gezet. Een mooie handleiding hoe de demper in elkaar gezet moet worden. Maar er staat niets bij, hoe je de demper moet testen, als je hem gesloten hebt. Dit laten ze aan persoonlijke keuze over. Maar ja, ik heb geen idee wat een goede basis is.
Iemand tips?
De olie in de demper lijkt me ook wat troebel. Toen ik die van de Xray in elkaar zette, die olie was helder. Ook als dat plaatje met gaatjes onderin de demper zat, kon ik hem nog goed zien. Bij deze dempers zie ik deze plaatjes niet meer, de olie is te troebel daarvoor. Maar welke olie moet ik gebruiken? Want er zijn diverse merken en dikte van olie te krijgen. Maar ja, geen idee welke ik moet nemen.
De auto heeft ook nog geen kap.
Ik vind de nieuwe volkswagen golf kap heel mooi. Maar is het wijs om hiermee te gaan rijden?. Want ik zie in de top stick klasse niemand met zo'n type kap rijden.
Als de golf niet verstandig is. Dan heb ik onderstaande op het oog. Misschien niet geheel ideaal door de uitstekende lippen aan de voorbumper en achterbumper. Maar hij valt bij mij in de smaak.
Dat was het voor vandaag.
Wanneer ik de eerste race ga meedoen staat nog niet vast. De auto moet klaar zijn, maar ook moet het passen met het werk. Want ik draai ook storingsdiensten en dan lukt het niet om ook te gaan racen.
Ik houd het verslag hier met de heropbouw van auto bij. Dan komt de racedag vanzelf dichter bij. Het eerste jaar zal toch een leerjaar zijn. Wat is verstandig om te doen en wat niet. Maar ook hoe stel je de auto af, dat ermee te rijden is. Nog veel te leren dus.
Na dit verhaal. Kreeg ik een aanbod van Hugo, om zijn auto over te nemen.
Even erover nagedacht, want moet je 2e hands doen of nieuw. Maar Hugo overtuigde me dat de auto race klaar is. Tevens was de chassis keuze hiermee ook direct ingevuld.
Had even geduld nodig, maar vandaag troffen Hugo en ik elkaar op de baan in Sittard. Daar heeft Hugo nog een rondje gereden. Zie het maar als een soort van afscheidsrondje. De setup was nog van een lange baan, die van Sittard heeft korte stukken. De auto kwam niet echt op gang daardoor. Maar na deze paar rondjes, heb ik de auto van Hugo overgenomen.
Nog even gespiekt bij Hugo toen hij met zijn F1 de baan op ging. Maar het geluk was niet aan zijn zijde. Na 3 rondjes ging de voorophanging stuk. Dit is vervelend, maar direct zag ik de hechte groep in de tamiyacup. Van diverse zijde werd geholpen en de auto was weer in orde. Zeer mooi om te zien.
Voordat ik de auto overnam van Hugo. Had ik al besloten dat ik de auto geheel zou demonteren en terug monteren. De reden hiervoor is dat ik dan weet hoe de auto in elkaar zit.
De auto zoals ik hem overnam van Hugo
Vanavond ben ik begonnen met de demontage.
Tijdens de demontage, werd duidelijk dat Hugo veel plezier heeft gehad.
Er zat een levensjaar aan race ervaring verstopt in de onderdelen. Dit kan ik dan direct schoonmaken.
Het was niet alleen zand van de buitenbanen. maar ook stof sliertje die tussen de assen en lagers zat van de binnen banen. En de rommel gaat waar hier niet komen mag. Zelfs zand binnen in het diff-huis
De dempers hadden ook camouflage kleuren.
Even 2 dempers schoongemaakt.
Ik vind het wel leuk om te zien. Hoe de auto er na een jaar race uitziet. Het verbaast me, dat er zoveel rommel aan de onderdelen gaat plakken. Dat had ik nooit verwacht.
Na het demonteren en schoonmaken van de dempers. Viel me op dat 1 demper een stuk in te duwen was, alvorens er weerstand van de olie kwam. De andere demper had dit niet zo erg.
Uit nieuwsgierigheid de dempers geopend. Het is lastig te zien op de foto, maar het olie niveau van de demper waar de olie weerstand later begint, daarvan is het niveau een stuk lager
Maar deze nieuwsgierigheid gaf me direct het eerste probleem.
Want hoe moet je nu precies de dempers afstellen. Hoeveel olie moet erin. En hoe kan ik ze testen of ze goed in elkaar gezet zijn als ze gesloten zijn. Heb laatst wel de Xray X1 gezet. Een mooie handleiding hoe de demper in elkaar gezet moet worden. Maar er staat niets bij, hoe je de demper moet testen, als je hem gesloten hebt. Dit laten ze aan persoonlijke keuze over. Maar ja, ik heb geen idee wat een goede basis is.
Iemand tips?
De olie in de demper lijkt me ook wat troebel. Toen ik die van de Xray in elkaar zette, die olie was helder. Ook als dat plaatje met gaatjes onderin de demper zat, kon ik hem nog goed zien. Bij deze dempers zie ik deze plaatjes niet meer, de olie is te troebel daarvoor. Maar welke olie moet ik gebruiken? Want er zijn diverse merken en dikte van olie te krijgen. Maar ja, geen idee welke ik moet nemen.
De auto heeft ook nog geen kap.
Ik vind de nieuwe volkswagen golf kap heel mooi. Maar is het wijs om hiermee te gaan rijden?. Want ik zie in de top stick klasse niemand met zo'n type kap rijden.

Als de golf niet verstandig is. Dan heb ik onderstaande op het oog. Misschien niet geheel ideaal door de uitstekende lippen aan de voorbumper en achterbumper. Maar hij valt bij mij in de smaak.

Dat was het voor vandaag.
Wanneer ik de eerste race ga meedoen staat nog niet vast. De auto moet klaar zijn, maar ook moet het passen met het werk. Want ik draai ook storingsdiensten en dan lukt het niet om ook te gaan racen.
Ik houd het verslag hier met de heropbouw van auto bij. Dan komt de racedag vanzelf dichter bij. Het eerste jaar zal toch een leerjaar zijn. Wat is verstandig om te doen en wat niet. Maar ook hoe stel je de auto af, dat ermee te rijden is. Nog veel te leren dus.