PBY5A Catalina afbouw (na 5 jaar)span 2,75M. GEREED, MET VEEL FOTO'S

• Topicstarter Topicstarter Ger Kovacs
  • Startdatum Startdatum
G

Ger Kovacs

Guest
Door toedoen van wel heeeeeel veeeeeeel watervlieg enthousiastelingen moet ik gewoon m'n PBY5a af gaan bouwen. 8)
Maar daar heb ik nu heel veel zin in gekregen :thumbsup:
Ik heb even een paar plaatjes geschoten van waarin de Cat zich nu bevindt.
Span is 2 meter 75, gaat denk ik vliegklaar de 7 kilo op, en wordt uiteraard electrisch, met 2 buitenloper's die Marijn in zijn collectie heeft, de R4120-6 met 580KV of de A4120 met 660KV en uiteraard met 3 blad prop's 12X8.
En ga ze op 4S lipo's laten draaien, misschien 5S.
De blister's aan de achterzijde en de motorkappen heb ik liggen, scheelt ook weer een hoop tijd.

De Status Nu.

PBY5a%20catalina%20002.jpg

PBY5a%20catalina%20003.jpg

PBY5a%20catalina%20004.jpg

PBY5a%20catalina%20005.jpg

PBY5a%20catalina%20006.jpg

PBY5a%20catalina%20007.jpg

PBY5a%20catalina%20008.jpg

PBY5a%20catalina%20001.jpg

Grtz Ger Kovacs.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ger,

Je bent al lekker op weg, is nog wel veel werk maar zou deze zomer nog kunnen vliegen.

Komen er nog retracts in de romp te zitten of wordt tie alleen watervliegend.

Succes met de bouw.

Zo ik kan lekker meekijken.

Ton

Dat wordt een joekel van een kist.Ben ook erg benieuwt en ga dit draadje zeker volgen.Ook de vlieglokatie die je in het andere draadje hebt aangegeven vindt ik best wel interessant.Misschien één van de vlieglokatie's voor de volgende watervliegmeeting.

Hoi Ger,
Ik ga dit draadtje zeker volgen,
Er is nog flink wat werk aan die kist voor hij/zij luchtwaardig is (maar de rolroeren zijn toch al gefolied :wink: )
Succes met de verdere afbouw.

Hee Ger,

nog steeds blij dat ik je een aanbod had gedaan om een keer te watervliegen met onze kist en om dus toch maar naar de watervliegmeeting te komen ipv je P-47 te maidenen?

Nu ben je weer helemaal besmet en moet je wer aan het bouwen.

Maar die Catalina is een geweldige kist en zien wij graag op de volgende watermeeting zich van het watre verheffen.

Succes met de bouw ee gaan het volgen :yes:

@Eric.

Nee wat betreft het bouwen, wel een partij hout gekocht, en een hoop benodigdheden aan het verzamelen want ik wil hem wel in 1 keer afbouwen.
De PBY wordt de Nederlandse uitvoering.(kijk nog welke precies)
Ben effe drijver's aan het maken voor de P47D (ja echt waar :wink: ), die overigens vandaag 3 zeer geslaagde vluchten heeft gemaakt (zonder drijver's nog) in Gouda.
En heb een goedkoop calmatotje op de kop getikt die ik effe electro maak met ook zelfbouw drijver's.(PS Berto wil je vleugel nog van de calmato sport, want dan neem ik hem mee naar Oss)
Dus kom maar op met de volgende watervliegmeeting. 8)
En maar doorbouwen hé.

Grtz Ger.

Hee Ger,

sleur die Calmato Sport vleugel maar mee, je weet met ons maar nooit ;-)

Mhhhhh, een Calmato EN een Calmato Sport op drijvers 8)

Affijn, misschien moeten we al rustig eens gaan kijken waar we de volgende watervliegmeeting gaan houden ergens einde seizoen :lol:

Proficiat met je geslaagde P-47 maiden, ben benieuwd, van ons zul je geen last meer hebben op Oss qua opjagen :cry:
Ach, op naar volgend jaar dan :D

@Peter.

Tekening is van Vintage r/c plans van Sid Morgan, getekend door Robert G Sweitzer.
Hillsboro Oregon.
Schaal is 1.04" staat tot 1' en de spanwijdte is 108"

grtz Ger.

Ik heb de 4120/7 met 660kv op de pup staan en heb hem even laten proefdraaien met een 14x6 en een 15x8 prop.Ik kan je 1 ding zeggen dat dat ding al ongelofelijk veel trekkracht heeft op een 3 cellen pakket met 4100 mah/15c(heeft mij een vleugel die van de plank af geblazen werd en een strut van een dubbeldekker die aan het plafond hangt gekost).Er werd n.m.l een enorme luchtstroom in het kleine hobbykamertje geproduceerd toen ik het motortje uitteste.Dus ik zou zeggen zet dit type motor er maar in.

stand van zaken

Hey Ger,
Nog nieuwe ontwikkelingenen :?:
Gaan we deze CAT zien bij de volgende watervliegmeeting ?
GRTJS

Mhhh, Ger is momenteel te druk met het maken van straalturbinetjes voor zijn projecten.

Dan willen ie voor de watervliegmeetings een North Star bouwen met een jetje erop (net als Richard).

Ben bang dat we dus nog even moeten wachten op ontwikkelingen met deze Cat.

Wel jammer :-(
maar ja da`s het leven van een modelbouwer er is altijd wel weer iets leukers te vinden dan waar je net mee bezig bent ;-)

Klopt, de PBY ligt weer aan de kant, mocht het problemen gaan opleveren om met een turbine vanaf het water te gaan vliegen (dat eeuwige ge###oer over het geluid, overigens een aangenaam geluid) dan wordt er natuurlijk geen tijd gestoken in een natte Northstar.
En dan pas pak ik de PBY er weer bij, is overigens bijna ruwbouw klaar hoor, alleen de motoren, regelaar's en de Lipo's nog, maar dat gaat +/- 600 a' 800 eurie's kosten en dat heb ik effe niet.
Om hem echt af te maken moet er een schaal retractable landinggear ingebouwd worden, kan hem nu zelf maken maar daar gaat wat tijd inzitten.

Grtz Ger.

Back