PC 21 VAN esm(update 25 november)

FlyCam one

Jammer, was heel nieuwsgierig. Intussen verwacht deze week m,n nieuwe HD camera, kan ik op m,n pet klikken.
Een amerikaan op YT maakt er heel mooie opname,s mee en ik heb m,n handen dan ook nog eens vrij. Dus de PC21 (en natuurlijk de rest vd Eagle vloot) komt er nog strakker op te staan hoop ik,

En nog gefeliciteerd met je Maiden Jack !

Shit... En ik maar in de veronderstelling dat hij filmde. Binnenkort maar een herhaling!


Sent from my iPhone
 
Nog even puntjes op de i.
Antenne op de neus en staart.

allerlei123.jpg


allerlei125.jpg


Verder even bij karwei langs geweest om vleugeltassen en staartbescherming te maken voor beschadigen tijdens vervoer te voorkomen.

allerlei130.jpg


allerlei131.jpg


En 2 zakjes gemaakt waar de oleovoeten in kunnen.

allerlei132.jpg
 
En natuurlijk mogen de driehoekjes onder de vleugel niet ontbreken,die de flaps in het originele model besturen.Van balsa gemaakt en bekleed.

allerlei138o.jpg


allerlei140.jpg
 
Vandaag weer even 3 vluchten gemaakt met de pc 21.
Veel gemakkelijker te vliegen dan de PC 9.
Land ook erg makkelijk.
Mis alleen nog wat power.
Zag net dat ik de regelaar niet goed had geprogrammeerd nu staat ie weer op high timing.
Hoop dat morgen het weer beetje mee zit kan ik weer proberen.
Nog even een foto van vandaag op het veld.Schaal Spinner en neuspoot missen nog,maar dat komt eraan.:)

sdc12706u.jpg


sdc12704.jpg


sdc12702l.jpg
 
Laatst bewerkt:
Eerste filmpje van clubgenoot Jean.
Juiste neuswiel en spinner missen nog.


Ik denk dat ik binnenkort een AXI 5330/F3A op 10S koop heb ik net wat meer power.




 
Laatst bewerkt door een moderator:
veel succes met de volgende vluchten, hopelijks dit maal langer ervan genieten ....:)

persoonlijk vind ik dat bij zo'n MOOIE kist er geluid bij moet komen,
gezien dat je elctro vliegt, niet aan gedacht om een geluidssim in te bouwen.....?

die turboprop vind ik bijvoorbeeld zalig, maar ja, daarvoor moet je weer een flink budget hebben....[URL="
pc21 with a Wren 44 turboprop - YouTube[/URL]


en als je nog wat wilt modden [URL="
JET: Pilatus PC21 Turboprop - YouTube[/URL]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De spinner is binnen gekomen.
Is erg moeilijk om hieraan te komen,maar na wat dagen speuren op internet ben ik op dit adres gekomen Hobbyfrei.ch .
Deze levert een kant en klare voor een 5 blads prop.
Ik heb eentje besteld die onbewerkt is dus nog uitgesneden moet worden.
Lengt 152 mm en diameter 102 mm.
Verder is er in Oostenrijk nog iemand die een gfk/cfk gaat produceren.Misschien handig voor meer PC 21 fans onder ons.

jhjhhg.jpg


oioiq.jpg
 
veel succes met de volgende vluchten, hopelijks dit maal langer ervan genieten ....:)

persoonlijk vind ik dat bij zo'n MOOIE kist er geluid bij moet komen,
gezien dat je elctro vliegt, niet aan gedacht om een geluidssim in te bouwen.....?

die turboprop vind ik bijvoorbeeld zalig, maar ja, daarvoor moet je weer een flink budget hebben....[URL="
pc21 with a Wren 44 turboprop - YouTube[/URL]


en als je nog wat wilt modden [URL="
JET: Pilatus PC21 Turboprop - YouTube[/URL]

Dit geluid komt ook id buurt van de turboprop...

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erg mooi model geworden.
Ik had de mijne ook eindelijk klaar.
Ik zie dat jij een elektrische setup hebt gekozen. Scheelt dat veel in gewicht?

[URL="
zondag de maiden met mijn PC-21 gehad.[/URL]

Setup:
32 cc benzine 2 tact 3,9 pk
3 blads prop 18x8 carbon met 4" Alu spinner.
Alu retracts van Bigplanes
42% Bluebox powerboard met 2 LiFe batt
42% airjockey failsafe systeem voor de retracts.
Gescheiden elektrisch systeem voor de ontsteking met Lipo batt.
Aparte deur achterin gemaakt voor de 3 powerswitches, perslucht vulpunt en airjockey display.

Na de doorstart ging het [URL="
[/URL].
De kist is wel erg zwaar geworden.
Zoals je [URL="
[/URL] kunt zien blijft er vrij weinig van over.
Oorzaak, waarschijnlijk toch overtrokken wat met 10 seconden worstelen op geringe hoogte helaas niet meer te verhelpen was.
Toch zeker 10 minuten kunnen genieten van de kist.
Wat mij overigens opviel was dat trimmen eigenlijk niet nodig bleek, hij vloog meteen goed.
De pc-21 is eigenlijk te zwaar en zelfs de 32 cc motor heeft wat te weinig vermogen voor dit gewicht. Ik zie op jou film dat ook jou electrische setup net wat onderbemeten is om echt lekker te vliegen.

Ik heb gelukkig meerdere kisten en kan dus rustig blijven vliegen.
Er is al weer een nieuwe PC-21 onderweg en ik heb weer wat werk te doen.
Jou cockpit modificatie vindt ik erg goed.
Dit ga ik ook zo in de nieuwe maken.
Dat scheelt mij zeer veel kabels en dus gewicht.
Ook ga ik naar een 2 blads carbon prop met een carbon spinner.
Dat scheelt al snel 200 gram in de neus.
In totaal verwacht ik nog een kg te kunnen besparen.
Dat zal zeker een verschil uitmaken.

Veel plezier met de mooie kist.
Oja, hoe heb jij die belijning op het glas van de cockpit gekregen?

Groet Frank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jeetje harstikke sneu man.
Ik zag bij de crash dat je de neus te snel omhoog deed en dat met een bocht maken vraagt om problemen.
Verder houdt het met power ook niet over.
Was ie ook niet wat staartlastig?

Die van mij vliegt nu wel iets sneller door de regelaar op high timing te zetten.
Maar klopt wel dat ie niet veel meer over heeft.
Eigelijk moet er een zwaardere electro motor op.
En dat gaat bij ook gebeuren.
Oh ja belijning heb ikzelf erop geschildert ,maar je kan ook een set kant en klaar kopen.
Als je zijn email adres wil geef ik je die wel via PBtje.
Kost wel 26 euro of zo incl verzenden.

attachment.php
 
Laatst bewerkt:
Dat was nog niet de crash, dat duurde nog een seconde of 10.
Het was echter wel de aanleiding.
De bocht zette ik niet in, kwam door de wind denk ik.
Een kleine stuurcorrectie hielp ook niet, de rechter vleugel viel alleen nog maar verder naar beneden. De forse stuurcorrectie daarna had wel effect.........
De klim na de doorstart had een normale hoek, ca 20 graden.
Na de flinke correctie naar links zie je idd de neus omhoog gaan.
Dat heeft naar mijn idee meer te maken met dat de staart zijn draagvermogen verliest en dus naar beneden zakt, met alle gevolgen van dien.
Met andere woorden: Gewicht, Gewicht, Gewicht en snelheid.........
Naja, nieuwe ronden nieuwe kansen.

Graag nog een Pbtje met het emailadres voor de belijning.
Tnx!
 
filmpje ook net bekeken…..damm zeg, zo'n mooie vlieger dan dan gedaan ermee ….RIP :(
Dat was nog niet de crash, dat duurde nog een seconde of 10.
Het was echter wel de aanleiding.
De bocht zette ik niet in, kwam door de wind denk ik.
Een kleine stuurcorrectie hielp ook niet, de rechter vleugel viel alleen nog maar verder naar beneden. De forse stuurcorrectie daarna had wel effect.........
De klim na de doorstart had een normale hoek, ca 20 graden.
Na de flinke correctie naar links zie je idd de neus omhoog gaan.
Dat heeft naar mijn idee meer te maken met dat de staart zijn draagvermogen verliest en dus naar beneden zakt, met alle gevolgen van dien.
Met andere woorden: Gewicht, Gewicht, Gewicht en snelheid.........
Naja, nieuwe ronden nieuwe kansen.

Graag nog een Pbtje met het emailadres voor de belijning.
Tnx!
 
Ook gezien dat flaps down waren.
dit zorgt ook ervoor dat de ailerons sneler gaan reageren op lagere snelheid..
Maar denk voornamelijk dat het wijnig power de doosteek heeft gegeven.

Grts


Dat was nog niet de crash, dat duurde nog een seconde of 10.
Het was echter wel de aanleiding.
De bocht zette ik niet in, kwam door de wind denk ik.
Een kleine stuurcorrectie hielp ook niet, de rechter vleugel viel alleen nog maar verder naar beneden. De forse stuurcorrectie daarna had wel effect.........
De klim na de doorstart had een normale hoek, ca 20 graden.
Na de flinke correctie naar links zie je idd de neus omhoog gaan.
Dat heeft naar mijn idee meer te maken met dat de staart zijn draagvermogen verliest en dus naar beneden zakt, met alle gevolgen van dien.
Met andere woorden: Gewicht, Gewicht, Gewicht en snelheid.........
Naja, nieuwe ronden nieuwe kansen.

Graag nog een Pbtje met het emailadres voor de belijning.
Tnx!
 
Projekt nadert einde.
Spinner erop en is gespoten met Motip lak.
De andere spinner ernaast gedaan om idee te krijgen hoelang die wel niet is
102 bij 155 mm

allerlei144.jpg


En een ander prop erop die heb ik ook maar meten gespoten in de kleuren.

allerlei145.jpg


En zo zit alles erop.

allerlei151.jpg


Nu wil ik nog een andere motor erop Axi F3A en verlichting van Optronix...

sdc12709s.jpg


sdc12725x.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top