Voor wat het nog waard is hier mijn ervaring :
Het belangrijkste deel is de ligging van de antenne van de ontvanger. Dat geldt voor alle ontvangers , ppm, pcm, 2.4G .
De ontvanger krijgt namelijk radiogolven in de ordegrootte van microVolten binnen en aangezien dit zeer klein is zul je begrijpen dat deze kleine signalen snel verstoord kunnen worden door storingen van : servodraden, servo's, motoren, motordraden.
De afstand tussen de antenne en voorgenoemde dus altijd zo groot als mogelijk maken.
Helaas heb ik moeten ondervinden wat er kan gebeuren als de antenne in de buurt van de draden van de regelaar en de motor loopt .....
Ik heb een heel simpele F-16 van schuim gekocht met daatin een borstelloze motor+ regelaar en 3s lipo.De ontvanger zat voorin het model, waarbij de antenne aan de onderkant uit de cockpit liep en vrij rond kon wapperen.
In het midden van het model zat de regelaar en daarachter de motor.
Tijdens de vlucht had ik tijdens rechtdoor vliegen nergens last van, maar tijdens een duik begon het model te storen en pats, crash !
Na goed onderzoeken bleek dat de antenne tijdens een duik onder tegen het model gedrukt werd. Precies langs de draden van de motor en regelaar .....
Dit was op de grond erg goed na te bootsen als ik de antenne in de buurt hield van de draden van de regelaar en motor .....
Daarna het model gerepareerd en de antenne ditmaal vanuit de cockpit naar en vleugeltip gespannen. Een heel uitgebreide reikwijdte test gedaan en voila, tot op de dag van vandaag vliegt hij perfect !
Hier kun je het volledige relaas nog eens nalezen :
gevolg op video vastgelegd :
phase-3-ef-16-foam-jet-5
oorzaak gevonden, helemaal onderaan :
phase-3-ef-16-foam-jet-7
Voor mij een dure les maar ik heb er heeeel veel van geleerd. Sindsdien ben ik daar dus heel erg scherp op.
Let daar dus altijd als eerste op als je een model gaat bouwen:
1) hoe ga ik de antenne leggen ?
2) hoe ga ik de antenne leggen ?
3) hoe ga ik de antenne leggen ?
Ik heb zelf de ervaring dat je met ppm prima uit de voeten kunt mits je je goed aan bovengenoemde houdt.
Ik vliegen een heli van 2.5kg al meer dan een jaar storingsvrij, dus het kan best.
Trouwens, de huidige ppm ontvangers hebben tegenwoordig dan ook gelijksoortige functies als van een pcm ontvanger aan boord om eventuele storingen te onderdrukken/ repareren/ herstellen.
Sommigen hebben zelfs ook een failsafe (multiplex micro ipd) aan boord.
Nu ben ik echter met een heli bezig die met 12S lipo vliegt en bijna 5kg weegt en daar ga ik dan toch een pcm ontvanger op plaatsen, uit veiligheid.
Ik wilde daar eerst ook met ppm aan de slag maar dat leek me toch niet verstandig, gezien het gebruik van 12s lipo als aandrijfaccu, met een onbelaste spanning van 50V.
Dit drijft een brushless motor aan en dat wilt direct zeggen dat er op de drie draden van de regelaar naar de motor spanningspieken staan van minstens 50Volt, en wellicht nog wel groter door opslingering in de draden en spoelen van de motor.
Dit gecombineerd met een grote stroom geeft grote magnetische veldlijnen rondom de draden. Dit vergroot de kans op verstoringen naar de antenne enorm.
Met een pcm ontvanger kun je die zo programmeren hoe hij daarop reageert: laatste stand onthouden of naar neutrale stand gaan.
Ik heb gezocht naar iemand met een soortgelijke aandrijving en wat voor ontvanger hij gebruikt. Toevallig reageerde er iemand die een JR RS10-DS pcm ontvanger al meer dan 200 vluchten storingsvrij gebruikt. Dus die ontvanger heb ik nu ook aangeschaft.
Maar voor een door jouw genoemde maat heli kan ppm dus prima voldoen.
succes
Bas