PCM of PPM bij serieuze heli

Misschien een domme vraag, maar als je een serieuze heli (raptor, Trex500, Protos) wilt vliegen is dan PCM een 'must' of is PPM ook goed te doen?

Volgens mij is PCM echt geen must.

Ben dan wel geen helivlieger maar ik vlieg al mijn modellen gewoon op PPM (en dan hebben we het ook over "schaal"modellen, benzinemotoren, meermotorig en binnenkort ook jets).

Velen "zweren" bij PCM, prima hun keus maar feit is dat PPM net zo betrouwbaar kan zijn en hoeft echt niet persee storingsgevoeliger te wezen (dat beweren velen althans).

Bij serieuze helicopters heb ik andere namen in gedachten, maar dat terzijde,
PPM ontvangers kun je prima gebruiken mits het goede zijn, bijvoorkeur DS ontvangers. Ik heb zelf 2 brandstofhelies vliegen op PPM zonder problemen.

Een goede PPM ontvanger is volgens mij niet veel goedkoper dan een PCM ontvanger...
Dan zou ik op een heli toch kiezen voor PCM.
Mijn ervaring is dat PPM bij mij wel stoorde op mijn niet zo serieuze heli ;) en PCM niet.
Nu weet ik dat het vaak maskeren van problemen is, en je beter op moet letten op de plaatsing van alle componenten in een electrohelie.
Maar goed, in dezelfde setup was ik met PCM in een klap van de problemen af destijds.
Voor mij bleek het puur praktisch bekeken dus minder gevoelig.

Ik vlieg nu 2,4 Ghz
En zelfs dan kan de plaatsing van je onderdelen en antenne een heel belangrijk punt blijven.
Er zijn mensen op het forum met erg veel ervaring op dat gebied, ik hoop dat die het technisch beter uit kunnen leggen aan je.

Een must is een relatief begrip. In theorie moet PPM werken, immers anders zit er nog een probleem in je heli waar PCM ook last van zal hebben. PCM is daarmee 'gevaarlijker' dan PPM omdat het problemen 'wegmoffelt' het werkt of het werkt niet, en als het niet werkt is het te laat.

Toch denk ik dat er maar verdomd weinig helivliegers zijn die je PPM zouden aanraden. PCM is wel de 'de facto keuze' als het om 'serieuze heli's' gaat. Dit is ook verklaarbaar, kleine tikjes, incidentele storingen.. die vist PCM eruit en PPM niet. Je wilt niet je heli aan gort hebben vanwege een incidenteel stom storinkje..

Dus.. als je nu nog de keuze hebt voor PCM gaan. Veel PCM ontvangers hebben de mogelijkheid om uit te vissen hoeveel storingkjes er zijn 'weggemoffeld', in een perfect universum zou je dat eens in de zoveel tijd controleren.

Het gaat minder om dat kleine tikjes weggewerkt worden, maar vooral de functie dat je je motor uit kan zetten als het goed mis gaat vind ik belangrijk. Met ppm zie je kleine en grote storingstikken wel, maar dat doet er verder weinig mee. PCM "negeert" de kleine storingstikjes, en als als je grote storingen hebt slaat hij in failsave. Dit kan je instellen dat je motor uitgaat. Als de storing echt een aantal seconden duurt zal je heli crashen. Zonde zou je zeggen, maar het is erger als je heli met volle toeren in een duur iets of iemand crasht, daar heb je langer last van. Een failsave is dus vooral om anderen te redden in plaats van je heli. (Sommige ppm ontvanger hebben deze functie ook)

Overigens is het makkelijker als je vanaf 0 begint een 2.4 ghz systeem te kopen, deze is ongevoelig voor de meeste storingen.

Voor wat het nog waard is hier mijn ervaring :

Het belangrijkste deel is de ligging van de antenne van de ontvanger. Dat geldt voor alle ontvangers , ppm, pcm, 2.4G .
De ontvanger krijgt namelijk radiogolven in de ordegrootte van microVolten binnen en aangezien dit zeer klein is zul je begrijpen dat deze kleine signalen snel verstoord kunnen worden door storingen van : servodraden, servo's, motoren, motordraden.
De afstand tussen de antenne en voorgenoemde dus altijd zo groot als mogelijk maken.

Helaas heb ik moeten ondervinden wat er kan gebeuren als de antenne in de buurt van de draden van de regelaar en de motor loopt .....
Ik heb een heel simpele F-16 van schuim gekocht met daatin een borstelloze motor+ regelaar en 3s lipo.De ontvanger zat voorin het model, waarbij de antenne aan de onderkant uit de cockpit liep en vrij rond kon wapperen.
In het midden van het model zat de regelaar en daarachter de motor.
Tijdens de vlucht had ik tijdens rechtdoor vliegen nergens last van, maar tijdens een duik begon het model te storen en pats, crash !
Na goed onderzoeken bleek dat de antenne tijdens een duik onder tegen het model gedrukt werd. Precies langs de draden van de motor en regelaar .....
Dit was op de grond erg goed na te bootsen als ik de antenne in de buurt hield van de draden van de regelaar en motor .....

Daarna het model gerepareerd en de antenne ditmaal vanuit de cockpit naar en vleugeltip gespannen. Een heel uitgebreide reikwijdte test gedaan en voila, tot op de dag van vandaag vliegt hij perfect !
Hier kun je het volledige relaas nog eens nalezen :
gevolg op video vastgelegd : phase-3-ef-16-foam-jet-5
oorzaak gevonden, helemaal onderaan : phase-3-ef-16-foam-jet-7
Voor mij een dure les maar ik heb er heeeel veel van geleerd. Sindsdien ben ik daar dus heel erg scherp op.

Let daar dus altijd als eerste op als je een model gaat bouwen:
1) hoe ga ik de antenne leggen ?
2) hoe ga ik de antenne leggen ?
3) hoe ga ik de antenne leggen ?

Ik heb zelf de ervaring dat je met ppm prima uit de voeten kunt mits je je goed aan bovengenoemde houdt.
Ik vliegen een heli van 2.5kg al meer dan een jaar storingsvrij, dus het kan best.

Trouwens, de huidige ppm ontvangers hebben tegenwoordig dan ook gelijksoortige functies als van een pcm ontvanger aan boord om eventuele storingen te onderdrukken/ repareren/ herstellen.
Sommigen hebben zelfs ook een failsafe (multiplex micro ipd) aan boord.

Nu ben ik echter met een heli bezig die met 12S lipo vliegt en bijna 5kg weegt en daar ga ik dan toch een pcm ontvanger op plaatsen, uit veiligheid.
Ik wilde daar eerst ook met ppm aan de slag maar dat leek me toch niet verstandig, gezien het gebruik van 12s lipo als aandrijfaccu, met een onbelaste spanning van 50V.
Dit drijft een brushless motor aan en dat wilt direct zeggen dat er op de drie draden van de regelaar naar de motor spanningspieken staan van minstens 50Volt, en wellicht nog wel groter door opslingering in de draden en spoelen van de motor.
Dit gecombineerd met een grote stroom geeft grote magnetische veldlijnen rondom de draden. Dit vergroot de kans op verstoringen naar de antenne enorm.
Met een pcm ontvanger kun je die zo programmeren hoe hij daarop reageert: laatste stand onthouden of naar neutrale stand gaan.

Ik heb gezocht naar iemand met een soortgelijke aandrijving en wat voor ontvanger hij gebruikt. Toevallig reageerde er iemand die een JR RS10-DS pcm ontvanger al meer dan 200 vluchten storingsvrij gebruikt. Dus die ontvanger heb ik nu ook aangeschaft.

Maar voor een door jouw genoemde maat heli kan ppm dus prima voldoen.

succes
Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
PPM kan zeker goed werken op een heli maar het vereist toch wat meer aandacht dan vliegen op 2.4Ghz. Persoonlijk verkies ik PPM boven PCM omdat ik liever een glitch heb dan een lockout. Ik moet er wel aan toevoegen dat ik enkel PPM ontvangers met Berg systeem gebruik, in mijn geval is dit de MZK octava. Verder is de plaatsing van de componenten en routering van de antenne zeer belangrijk. Er ziijn zo wel meerdere zaken waar je een beetje moet op letten maar m'n Trex is in ieder geval 100% storingsvrij al bijna 2 jaar. Ben nu een logo 500 aan het bouwen en hoop dat ik deze ook even storingsvrij kan krijgen, de tijd zal het uitwijzen.

Back