PCM of PPM

• Topicstarter Topicstarter Harpert
  • Startdatum Startdatum
H

Harpert

Guest
Zoals elders op het forum ook te lezen is ben ik druk bezig met de aanschaf van een nieuwe zender voor mijn heli's (LOGO 30, Futura Nova en Piccolo)

Uiteraard weet ik dat het een 35Mhz zender moet worden!

Maar welk systeem?
In eerste instantie kreeg ik te horen dat voor HELI vliegen altijd PPM (FM) gebruikt moets worden....
Nu bereiken mij weer berichten dat het juist PCM moet zijn...

2 vragen:

1: Wat is het echte verschil (ja.... puls-code-modulatie of Frequentie Modulatie) maar wat voor effect heeft dat.
2: Wat is nu het beste voor heli vliegen....

Ik wil niet nog een "miskoop" doen in de vorm van een Graupner MC12. Op zich een uitstekende zender, maar toch geen goede Futaba (ook niet qua geld) met echte specialitische heli hulpjes, naast een doorsnee swashplate mixer.

Harpert

Ik wil niet nog een "miskoop" doen in de vorm van een Graupner MC12. Op zich een uitstekende zender, maar toch geen goede Futaba (ook niet qua geld) met echte specialitische heli hulpjes, naast een doorsnee swashplate mixer.

Harpert

lijkt mij een beetje appels met peren vergelijken?????

groeten wiebe

ron van sommeren zei:

Als ik DAT dan weer lees... Kan je niet anders dan voor PCM kiezen....
Maar werkt dat "fail-safe" want daar hoor je heel verschillende verhalen over en........ daar waar PCM "Fail-safe" het wellicht overneemt en je heli ongecontroleerd crasht, kan je wellicht met PPM nog wel wat controleren?

Of is dat mijn idiote gedachte en is dat echt onzin?

Harpert

wiebe zei:
lijkt mij een beetje appels met peren vergelijken?????

groeten wiebe

Hoezo Appels met Peren?
Beide zenders zijn in eerste instantie geschikt voor Heli's
De Futaba heeft uiteraard meer programeer mogelijkheden, maar ik vergeleek ook niet...

Ik vroeg WAT moet ik als vervanging aanschaffen?
Kan je mij wellicht daarmee van advies dienen?

Even terzijde: bij mij zender (mc16/20) kan je de fail safe afzetten hoor. Dit is met alle graupner zenders het geval. Ik veronderstel dat dat met alle merken zenders zo is, behalve als de fail safe van de ontvanger zelf uitgaat, vb bij schulze ontvangers (die nemen de laatste stand over).

Verder vlieg ik met pcm en ppm en in de praktijk merk ik geen verschil. De fail safe zet ik altijd uit. Fail safe is iets fantastisch voor autotjes om de gas af te trekken bij storing, maar bij heli's is gas af niet zo'n goed idee... Ik zou dus kiezen voor pcm zonder fail safe...

just my 2 cents,

Niels

is dat bij helis niet zon goed idee failsafe????
dus jij hebt liever dat die gehaktmolen er bij storing ongecontroleerd richting publiek gaat of heb je liever bij storing dat je gas dicht gaat en alles naar nul graden ?

ik het laatste.
laat maar vallen als een steen uit de lucht. dikke PLOF en helemaal kapot.
liever als dat ie storend in iemand zijn gezicht vliegt.
enigste nadeel vind ik dat je evt stoorpulsjes niet ziet.

Ja,nee, het is natuurlijk wel veiliger, inderdaat veel liever kapot dan gewonden. Maar ik vind het zo'n probleem dat een failsafe zo snel aanslaat. Als je dan gewoon rondjes aan het vliegen bent met je heli kunnen een paar tikjes genoeg zijn om de fail safe te doen aanslaan, waardoor je heli door een paar banale tikjes in stukken ligt...

Het is een moeilijke kwestie :roll: Wat een geluk dat ik met vliegtuigen vlieg en deze vraag zich bij mij niet stelt :wink:

Niels

@Niels
Een failsafe die TE snel aanslaat? :roll:

Van een paar "tikjes" gaat je failsafe niet aan hoor.

@Harpert
Ik zou ook voor PCM/SPCM gaan. Zeker als je een wat duurdere zender koopt kan je voor elk afzonderlijk kanaal afstellen wat er moet gebeuren als de Failsafe ingrijpt.

Groeten, Roy

Fail safe

Roy zei:
@Niels
Een failsafe die TE snel aanslaat? :roll:

Van een paar "tikjes" gaat je failsafe niet aan hoor.

@Harpert
Ik zou ook voor PCM/SPCM gaan. Zeker als je een wat duurdere zender koopt kan je voor elk afzonderlijk kanaal afstellen wat er moet gebeuren als de Failsafe ingrijpt.

Groeten, Roy

Goed ik denk dat duidelijk is dat een PCM zender de betere keuze is. Je kunt hem namelijk ook in PPM mode gebruiken en.....

Laat heel duidelijk zijn..... liever 10 gecrashte heli's dan 1 gewonde....

Als ik DAT met failsafe kan bereiken.... Graag.
Voorlopig zal het probleem zich waarschijnlijk niet voordoen. Ik hoover alleen nog maar en daar staat geen publiek.
Laten we hopen dat DAT nooit gebeurd...

Harpert

Als je dan gewoon rondjes aan het vliegen bent met je heli kunnen een paar tikjes genoeg zijn om de fail safe te doen aanslaan, waardoor je heli door een paar banale tikjes in stukken ligt...

nee niet waar, je moet het zo zien, zo lang die in ppm tikjes krijgt zal ie bij pcm onbestuurbaar zijn doordat alles in failsafe gaat maar laten we eerlijk zijn, tijdens je stoorpulsen in ppm is ie ook niet te besturen.
het voordeel zie je bij bv een beschadigd ontvangerkristal (door trillingen of wat dan ook) of een lege/kapotte ontvangeraccu.
je heli zal er dan in PPM full speed ongecontroleerd vandoor gaan.
in PCM gecontroleerd in de grond.

harpert geeft het al aan en ik deel zijn mening ten harte hierin: liever een platte heli, dan er een die iemand verwond in wat voor zin dan ook.
ga maar eens dicht langs een heli staan die opspooled, ik vind het nog steeds eng en ik vlieg er zelf een.
als er iets misgaat zijn de gevolgen niet te overzien.

:D harpert
ik vond dat je wel erg klare taal had over de mc12
nu vlieg ik geen heli maar een miskoop?????
het is toch een leuke zender voor dat geld [165 euro?]
nu weet ik niet met welke futaba je hem vergelijkt
in de zelfde prijsklasse fx18?
kijk ik vlieg geen heli maar over het algemeen zijn volgens mij
de graupner zenders goedkoper dan een vergelijkbare futaba
met uitzonderering van de stekelvarkens
ik heb het hier alleen over de mc 12 mc24 lijnen
fc16 fc 18 fc 28v3 enz
groeten wiebe

Oké, swaar jullie hebben me overtuigd, op een heli is fail safe wel goed, maar op een vliegtuig zou ik het nooooiit gebruiken. Khad er nog niet genoeg over nagedacht alvorens dat te typen, zal niemeer gebeuren :oops: , bedankt dat jullie me scherp houden :wink:

Niels :oops:

wiebe zei:
:D harpert
ik vond dat je wel erg klare taal had over de mc12
nu vlieg ik geen heli maar een miskoop?????
het is toch een leuke zender voor dat geld [165 euro?]
nu weet ik niet met welke futaba je hem vergelijkt
in de zelfde prijsklasse fx18?
kijk ik vlieg geen heli maar over het algemeen zijn volgens mij
de graupner zenders goedkoper dan een vergelijkbare futaba
met uitzonderering van de stekelvarkens
ik heb het hier alleen over de mc 12 mc24 lijnen
fc16 fc 18 fc 28v3 enz
groeten wiebe

Ik bedoel dat niet negatief.... De MC12 is een uitstekende zender en KAN van alles.... Idle-up, autorotatie etc, het is allemaal voorzien.
Maar echt gebruiksvriendelijk is ie mijns inziens niet.

2 Voorbeelden:

1: Als je de middentrim in het menu aanpast, veranderen ook de twee uiterste waarden mee... Gevolg.... je servo kan kapot gaan.... of je gas blijft bijvoorbeeld zo ver open staan dat je de motor niet gemakkelijk uit krijgt.

2: Als je meerdere heli's hebt en schakelt tussen de modellen (tot 8 modellen mogelijk) dan moet je wel uit je hoofd weten hoe de trims moeten staan.... want DAT kan de electronica niet onthouden bij een mechanische trim.

Ook kent de MC12 niet een echte gas-trim of aangepaste kurve... Het is gewoon linear met de pitch (je kan wel wat wijzigen door je mechanische tuimelschijf aansturing een gaatje terug te steken en vervolgens je pitch weer electronisch verder aan te sturen, maar dit is klooien)

Niets tegen de MC12.... overigens 245Euro voor betaald bij 2-Brothers en geen 170.... Het vliegt ook best..... Maar gemakkelijk is het niet en... als ik ooit uit het hooverstadium kom, ook onvoldoende.

Vandaar het zoeken naar een nieuwe zender... Nu al zodat ik gewend ben en niet weer opnieuw moet wennen...

Harpert

het ligt er volgens mij maar net aan voor welk doel je een zender gebruikt dus. voor de beginnende 'planken' is een simpele analoge skysport 4 voldoende wil je helivliegen dan zul toch een iets uitgebreidere zender moeten hebben.
slechte zender bestaan dus niet, wel miskopen als je hem niet goed voor jou toepassing kan gebruiken.

Digitale trim's zijn trouwens ook niet alles hoor. Ik heb ze op mijn fx18 zitten en het duurt echt erg lang om mijn motor uit te zetten op de trim.s (30 sec)

Waarom zou je trouwens alle trims van je modellen moeten onthouden gewoon nadat je de eerste keer gevlogen hebt zover gaan vogelen met de instellingen (eerst aan het toestel dan met de servomiddenpunt stelling in je zender) dat al je trims in het midden staan.

groet,

vinze

Harpert,

Mijn goeie ouwe FC18 kan ondanks de mechanische trims wel degelijk de trimstanden opslaan!!!!! De trims hebben een aparte potmeter die elk een eigen aansluiting op de print hebben. De processor leest deze ook uit en telt de digitale tegenwaarde op bij het knuppelsignaal. Als ik de functie trim memory kies telt de processor die waardes definitief op bij het knuppelsignaal waarna ik de trims weer in de middenstand MOET zetten (omdat anders de trimuitslag dubbel wordt). Als ik vervolgens een ander model kies hoef ik er alleen maar voor te zorgen dat alle trims in de middenstand staan en ik heb de juiste instellingen OOK DE TRIM INSTELLINGEN DUS!
Dit soort trimmogelijkheden vind ik eigenlijk perfect en ik ben het met Vinze eens dat de digitale trims lang niet zo prettig werken. Het is natuurlijk goedkoper voor de fabrikant om een paar simpele drukknopjes op een printje te solderen voor digitale trims. Analoge (mechanische) trims met een eigen potmeter en eigen ingang op de processor kost meer!

Ernst Grundmann zei:
Harpert,

Mijn goeie ouwe FC18 kan ondanks de mechanische trims wel degelijk de trimstanden opslaan!!!!! De trims hebben een aparte potmeter die elk een eigen aansluiting op de print hebben. De processor leest deze ook uit en telt de digitale tegenwaarde op bij het knuppelsignaal. Als ik de functie trim memory kies telt de processor die waardes definitief op bij het knuppelsignaal waarna ik de trims weer in de middenstand MOET zetten (omdat anders de trimuitslag dubbel wordt). Als ik vervolgens een ander model kies hoef ik er alleen maar voor te zorgen dat alle trims in de middenstand staan en ik heb de juiste instellingen OOK DE TRIM INSTELLINGEN DUS!
Dit soort trimmogelijkheden vind ik eigenlijk perfect en ik ben het met Vinze eens dat de digitale trims lang niet zo prettig werken. Het is natuurlijk goedkoper voor de fabrikant om een paar simpele drukknopjes op een printje te solderen voor digitale trims. Analoge (mechanische) trims met een eigen potmeter en eigen ingang op de processor kost meer!
UIteraard is dit een prima oplossing....
De MC12 ondersteund dat niet..

Overigens geef je zelf het antwoord, het is geen mechanische trim, maar een electro-mechanische trim.
Ik verschuif letterlijk de stick, jij verschuift een potmeter en daardoor de stand.

Uiteraard is dat op te slaan in een geheugen...
Een echte mechanische verschuiving niet..

Maar goed we dwalen van het onderwerp af...
PCM of PPM en daar heb ik inmiddels voldoende duidelijkheid over. Ik ben nu nog bezig met de vraag welke zender het WEL moet worden....

Dus ik blijf vragen en kijken

Vinze zei:
het ligt er volgens mij maar net aan voor welk doel je een zender gebruikt dus. voor de beginnende 'planken' is een simpele analoge skysport 4 voldoende wil je helivliegen dan zul toch een iets uitgebreidere zender moeten hebben.
slechte zender bestaan dus niet, wel miskopen als je hem niet goed voor jou toepassing kan gebruiken.

Digitale trim's zijn trouwens ook niet alles hoor. Ik heb ze op mijn fx18 zitten en het duurt echt erg lang om mijn motor uit te zetten op de trim.s (30 sec)

Waarom zou je trouwens alle trims van je modellen moeten onthouden gewoon nadat je de eerste keer gevlogen hebt zover gaan vogelen met de instellingen (eerst aan het toestel dan met de servomiddenpunt stelling in je zender) dat al je trims in het midden staan.

groet,

vinze

Natuurlijk werk je er steeds aan de boel al mechanisch goed te zetten..
toch zul je altijd iets moeten trimmen, ook als het in het geheugen staat.
De reden dat ik NU niet alles in het menu bij trim is dat als ik het electronisch midden nu verschuif, de uiterste waarden zowel boven als beneden ook mee schuiven....
Met een nieuwere zender is DAT in ieder geval opgelost.
Hiermee wordt afstellen steeds wat eenvoudiger en natuurlijk is het werken onderdeel van de hobby en ook ik als startende hooveraar moet steeds alles controleren, aandraaien etc...

Harpert

Op diverse plaatsen in dit forum lees ik dat mensen soms ontvangst problemen hebben met PPM ontvangers en dit menen op te lossen met het gebruik van PCM ontvangers.

Heren dit is dan gewoon een vorm van schijnveiligheid die jullie alleen maar voor jullie zelf inbouwen.

Zoek eerst naar de oorzaak van die storingen en los dit op, dan pas kun je zeggen dat je model veilig uitgevoerd is.

Indien je "storing" ervaart met een PPM ontvanger, dan heb je die ook als je gebruik maakt van een PCM ontvanger ook al merk je ze niet. Dit kan er dan net zo goed voor zorgen dat je crashed. Iedere vorm van storing betekend voor mij dat ik direct moet proberen te landen en deze problemen moet gaan oplossen, en niet door er een PCM ontvanger in te duwen.

Dan vraag ik jouw hoe ik een electro kist in moet bouwen.
Ik ben al zo'n 12 jaar aan het electro vliegen en ik heb allemaal last van tikken wat ik ook probeer met wat voor model en motor en accu regelaar noem maar op het blijft klieren.
Nu met een pcm is het over ook mijn vario doet het nu goed.
Dus hoe het werkt maakt mij niet uit ik heb er goeie ervaringen mee.
En al 7 jaar is mijn kist met pcm niet neergestort.
en een paar weken geleden heb ik het weer geprobeerd met een klein model om er een ppm ontvanger in te doen het was gelijk de laatste vlucht.
Dus ik ga voor pcm of voor de nieuwe schulze ontvangers

Back