Pendel Hoogteroer voor Mini-DLG

Ik ben laatst bezig geweest om een pendel hoogteroer te maken voor mijn Mini-DLG, Maar maak me zorgen dat hij bij volle werp snelheid rare uitslagen kan geven. Ik neem aan dat andere mensen ook wel geprobeerd hebben om zoiets te maken. Eigenlijk zoek ik wat inspiratie dus.
Als iemand goeie ideeën heeft of ervaring dan hoor ik dat graag. Foto's zijn ook heel welkom.

Ben nieuwsgierig naar jullie creativiteit!

sietse heeft dat destijds gedaan op een mini,
het zit ook op beide blasters waarop het prima werkt. leuke is wel dat je geen verkeerde instelhoek kan bouwen :P

Hier nog even wat ik heb gefabriceerd:

full

full

full

full

Ik heb denk ik een fout gemaakt, namelijk: Ik heb hem zo gemaakt dat de as waar het pendelroer om draait de achterste CFK staaf is. Als de as de voorste CFK staaf zou zijn dan zorgt dit volgens mij voor minder 'flutter' bij hoge snelheden. Maar goed ik ben aan het experimenteren, dus ik mag wat fouten maken.

Laatst bewerkt door een moderator:
De achterste as als draaias lijkt me inderdaad geen goed idee. Zo heb je voor de as meer lift dan achter de as, het roer wil op deze manier altijd omklappen. Als je hard gooit kost het je je servo. Oke, dat is misschien overdreven, maar goed is het niet.

Hoe groot zou het deel voor de as moeten zijn? 1/3 of 2/5?
Ik denk dat ik het idee om het pendelroer op het richtingsroer te bouwen maar even laat varen. Gewoon een stukje vuren door de pook heen werkt ook wel denk ik. Dan heb ik nog een vraag. Boven of onder de pook?

Oh en de aansturing? met een draadje is best lastig, maar niet onmogelijk.

Laatst bewerkt:
Onder de pook schijnt (ik heb het ook maar van een forum) meer turbulentie op het hoogteroer te geven, geen idee hoeveel en of het daadwerkelijk merkbaar is; artikel dat ik las stond een heel schema en computertest windtunneltest en zelfs vliegtests bij, maar kan het helaas niet weervinden.

Prima filmpje! Geldt ook voor andere modellen natuurlijk...
Je kan je natuurlijk afvragen in hoeverre de downwash, een paar centimeter hoger gemeten, nog in dezelfde richting gaat. Ver genoeg naar boven en de lucht volgt gewoon de glijhoek. Maar hoe ver is ver genoeg?
En tja, waar moet je dat draadje vastmaken als je de downwash hoek wil meten ter hoogte van de pook...

Komt nog iets bij me op - als je tegen stall aan zit, zal de downwash veel hoger uitkomen; en juist dan wil je niet dat de (verstoorde) downwash het stabilo aanstroomt.

Ik had het filmpje ook al gezien, maar omdat ik me wat zorgen maak over flutter bouw ik het hoogteroer toch onder de pook. Ik ben van plan om de aansturing met 1 kevlarlijn te doen en dan een gewonden veertje als tegendruk. Dus eigenlijk net zoals de Fireworks 3 in bovenstaande link.
Ok, ik ga bouwen. Later foto's.

Ik vraag me af of je wel het goede verband legt tussen pendelroeren en flutter. In de "grote" luchtvaart treedt flutter op bij klassieke roeren, waarbij de ophanging helemaal vooraan zit. Ook mijn Yoda vliegende vleugel neigt tot flutter op de elevons.
Ik zou denken dat je, om flutter te vermijden, het ophangpunt juist in de buurt van het drukpunt of het zwaartepunt moet hebben.
In de grote luchtvaart wordt flutter ook wel bestreden door een contragewicht te bevestigen (er komt me nu een Sleicher Rhönlerche zwever voor ogen, die zulke contragewichten aan zijn ailerons had hangen). -ik noem dit niet als potentiele oplossing, maar om aan te geven dat het een evenwichtskwestie is, en je met een pendelroer volgens mij dus juist goed zit...

Flutter? Gebruik een sterk genoeg veertje en die houdt je roer keurig stil hoor.. Zelfs met mijn MiMi waar toch geen waanzinnig sterke veer in zit heb ik nooit last van flutter!

Nou ja, in ieder geval benieuwd naar de foto's ;)

Flutter? Gebruik een sterk genoeg veertje en die houdt je roer keurig stil hoor..
Dit lijkt mij wel een tikje simplistische benadering... als het zo eenvoudig was zou flutter niet zo'n hardnekkig verschijnsel zijn.
Als jouw toestel-met-veertje niet fluttert betwijfel ik of het zónder veertje zou flutteren. Heb je het ooit meegemaakt? Is een vrij eigenzinnig fenomeen hoor, niet zomaar "wapperen in de wind".

@ Alwin

Heb je een pendelroer op je MiMi? Zo ja, foto's?!!! Zoniet dan weet ik niet of je het kan vergelijken. De veer die je bij een pendelroer maakt is geen torsieveer maar meer een windingsveer. maar goed ik krijg als het goed is van de week 0.3mm, 0.5mm en 0.8mm staal binnen, dus dan kan ik wat proberen.

@ Dhr. Doets

Misschien is flutter niet echt de juiste benaming. Maar als ik met mijn gewone roer vol up geef in een duik vlucht dan maakt het wel een flutterend geluid. Ik ga eerst eens op de 25% zitten zoals Alex zegt. Mocht het niet bevallen dan probeer ik weer eens wat anders.
En hoezo is het geen wapperen in de wind? Misschien weet jij er meer van?

Laatst bewerkt:
Ok ik heb vandaag een hele romp gebouwd, en dit is hoe ver ik ben gekomen met mijn pendel roer. Het zit nog niet vast, want ik wil er eerst nog eens een nachtje op slapen voordat ik het definitief maak. Foto's:

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas, ik heb alleen geduld tot mijn beschikking. Ook een leuke figuurzaagtafel. Bovendien ziet het er op de foto altijd beter uit ;-)

Ik voel een kleine behoefte het verschijnsel flutter wat nader uit te leggen.

Delen van een vliegtuig kunnen op verschillende manieren belast worden, de voornaamste voor een vleugel zijn buiging en torsie. Deze belastingen hebben allemaal een 'eigenfrequentie', een frequentie waarop zo'n onderdeel wil trillen als je hem belast (je krijgt dan resonantie). Vergelijk het met het handshoenenkastje van de auto wat bij een bepaald motortoerental gaat brommen, dan zit de motor net op die frequentie die het kastje lekker vindt.
De eigenfrequentie voor buiging en torsie zijn o.a. afhankelijk van de vliegsnelheid. Bij het verhogen van de vliegsnelheid veranderen de frequenties, en ook nog voor buiging en torsie in verschillende mate. Het grote gevaar ontstaat nu wanneer de eigenfrequenties voor buiging en torsie gaan samenvallen. Er is een snelheid waarbij dat gebeurt. De vleugel kan hierbij in een soort resonantie komen waarbij buiging en torsie elkaar versterken. Dan kan flink uit de hand lopen waarbij de vleugel (of natuurlijk een ander onderdeel waar het optreedt, bijv staartvlak of enig stuurvlak) het structureel niet meer trekt.
Bij een goed ontworpen vliegtuig ligt de snelheid waarbij flutter optreedt buiten het normale snelheidsbereik. Deze snelheid is dan zo hoog dat je hem normaal gesproken niet zult bereiken.
Bij stuurvlakken kan je nog een ander soort resonantie krijgen. Door speling in de aansturing kan een roer altijd wat op en neer bewegen. Als een vleugel wat gaat torderen of buigen heeft dat ook een kleine uitslag van het roer tot gevolg. Soms versterkt die kleine uitslag de torsie-trilling, waardoor ook deze beweging uit de hand gaat lopen. Hiervoor kan massa-balancering worden toegepast zoals bij de Rhonlerche (die Bart hierboven aanhaalde). Het exacte verhaal laat ik even achterwege. Is voor kleine modellen niet zo handig.

Ik hoop dat de natuur van flutter zo wat duidelijker wordt.

Back