Pendel Hoogteroer voor Mini-DLG

Ik voel een kleine behoefte het verschijnsel flutter wat nader uit te leggen.

Het grote gevaar ontstaat nu wanneer de eigenfrequenties voor buiging en torsie gaan samenvallen. Er is een snelheid waarbij dat gebeurt. De vleugel kan hierbij in een soort resonantie komen waarbij buiging en torsie elkaar versterken. Dan kan flink uit de hand lopen.

Ik hoop dat de natuur van flutter zo wat duidelijker wordt.

Hierbij een filmpje (niet vlieggerelateerd, maar met dezelfde "natuur") waarin dat gebeurt. Vanwege de lage eigenfrequentie kan je goed zien wat er gebeurt.

[media=youtube]HxTZ446tbzE[/media]

Een zware slappe constructie heeft een lagere eigenfrequentie dan een lichte stijve constructie. (ik hoop dat ik dit goed zeg.......)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, dat is inderdaad anders dan ik dacht. Het is dus duidelijk gecompliceerder dan flapperen in de wind. Voor de huis tuin en keuken ontwerper zoals ikzelf, lijkt het mij erg moeilijk om rekening hiermee te houden, dus dat doe ik dan ook niet. Proefondervindelijk werken wordt het dus.
Verder ben ik wel tevreden over het roer wat ik nu heb gebouwd. Misschien dat ik nog een andere pylon ga bouwen, omdat ik nu een vrij kleine uitslag heb bij het up geven. Ik heb natuurlijk ook maar een vrij kleine uitslag nodig, maar ik wil toch een beetje meer marge hebben. Denk ook dat de pylon wat netter kan. Pylon en roer(onbekleed) wegen nu bij elkaar 5gr. . Niet gek dacht ik.

bij een pendelroer ben je stukken minder uitslag nodig hoor dan bij een "normaal" roer

Ja dat klopt, nadat ik het vanavond nog een bekeken heb heb ik besloten om toch de bestaande pylon te gebruiken. De verandering van instelhoek was behoorlijk als ik up zou geven.

Bij mij werkt het idd prima op de mini!
Vliegt best leuk en idd geen problemen met de instelhoek.
25% van de koorde had kan wel kloppen ja.

zal morgen mijn plaatjes eens zoeken,
Vond zo snel wel ff eentje van de Sophia:
sophia_kanoh_linkage1.jpg

van deze website: Niki Sophia DLG in English

hier nog een mooie PDF van de allegro (geen DLG, maar wel mooi):
http://www.charlesriverrc.org/articles/allegrolite2m/vmount.pdf
http://www.charlesriverrc.org/articles/allegrolite2m/allegrolite_homebrewvtail.pdf
Charles River Radio Controllers - Mark Drela's Allegro-Lite 2m

Ziet er leuk uit zo'n v-mount. Misschien een idee voor de volgende versie. Ik heb nog niet zoveel ervaring met het lamineren van koolstof of glas, met zoiets beginnen is niet zo'n gek idee.
Ondertussen heb ik mijn idee werkend! De veer die ik gemaakt heb is krachtiger dan ik had gedacht, en ik zou zelfs durven zeggen dat ik hem wat slapper moet maken. Bij het aantrekken maakt de servo nogal wat lawaai.

@ Sietse: Ik heb je een pb-tje gestuurd.

Ter inspiratie...

Kijk ook eens even in dit draadje. Daar komen ook allerlei pendelhoogteroer constructies voorbij.
Bijvoorbeeld hier

oh ja, van de pookjes, was even achter met reageren...
Ben jammergenoeg vrij ver door mijn pookjes heen en wat ik nu nog heb wil ik liever zelf houden.
Zal nog wel even kijken of ik wat meer kan regelen. Mocht dat niet lukken, dan hebben ze bij vliegerop in ieder geval nog een nieuwe versie van de skyshark stokken, maar die zijn wel gelijk een stuk duurder (en iets zwaarder dacht ik).
Zal het even uitzoeken.

Ok, dat is inderdaad anders dan ik dacht. Het is dus duidelijk gecompliceerder dan flapperen in de wind. Voor de huis tuin en keuken ontwerper zoals ikzelf, lijkt het mij erg moeilijk om rekening hiermee te houden, dus dat doe ik dan ook niet.
Je kan enkele simpele basisregels aanhouden om de kans op flutter te verkleinen: zorg dat er geen speling in de aansturing zit en zorg dat de constructie zo stijf mogelijk is.

Berrie, bij de brug uit jouw filmpje spelen volgens mij de zgn 'Von Karman wervels' een belangrijke rol. Dit zijn wervels die beurtelings boven en onder de constructie ontstaan. Bij een zekere windsnelheid valt de frequentie van die wervels weer samen met de eigenfrequentie van de brug, resulterend in dit filmpje.

@ Leon

Ik had ze al gezien, maar kon geen apart draadje vinden over pendelroeren voor dlg's op dit forum, dus dacht ik: Ik start er een. Misschien hebben meer mensen er wat aan.

@ Sietse

Jammer en helaas! Ik heb net mijn laatste pook op gebruikt, en wil binnenkort beginnen aan een MiMi gekruisd met een Spinnin Birdy. Ik ben nieuwsgierig wat voor nieuwe pookjes je vind! Toch bedankt en tot zondag!

@ Raymond

Ik hoop dat het stijf en spellingloos genoeg is, maar het voelt aardig goed aan en het ziet er goed uit. Ik heb net een boek gelezen over het ontwerpen van vliegtuigen en daarin staat en daar staat iets van de deze strekking in: "If it looks right, it will fly right."
Dus dat moet wel goed zitten dacht ik ;-) .

Waarom?

Waarom zou je dat willen? Ondanks dat het constructief gezien wel geinig is.
  • Een kruisstaart is aërodynamisch gezien minder gunstig
  • 4 draden in 'de open lucht' is ook niet zo heel jofel voor je luchtweerstand
  • De kracht op het kielvlak wordt nu door één draadje opgevangen. Ik ben benieuwd hoe dat bij de worp gaat

Je bent pas echt een kanjer als je de aansturing van je kielvlak met RDS weet op te lossen :rolleyes:

Leuk maar ik denk dat serieuze werpers dat zo kapot hebben. Bovendien moeten al die draden onder spanning staan waardoor krachten van de worp rechtstreeks op het servotandwiel overgebracht worden. Kan nooit goed zijn..

Bovendien verander je door met richting te sturen de effectiviteit van je hoogteroer (veranderen van hoek = veranderen van profiel en draagkracht)

het kruis staartje dat ik daar zag moet wel stabiel werpen denk ik... maar hoe lossen ze het probleem op van de elevator?
want als je opgeeft heb je gewoon een rem toch?

Ja dat is ook een interessant idee inderdaad. Verderop in de thread staat ook nog alle mogelijke staartvormen die je je maar kunt voorstellen. Ik vind de Y-staart wel een interessant idee. Dus een V-staart met daaronder een stukje staart recht naar beneden voor stabiliteit bij het werpen.
Ik neem aan dat de 45graden kruisstaart gewoon als een V-staart werkt.

Enfin, ik heb net een paar handstartjes gemaakt met het pendelroer, en het ziet er veel belovend uit. Misschien niet echt beter dan het orgineel, maar ook niet minder. Zondag in Vlaardingen krijgt ze haar echte maiden, dus wel een beetje spannend. Misschien dat ik morgen ochtend nog even wat foto's maak van het eindresultaat.

Graag nog wat foto's, ik moet mijn rompje opnieuw opbouwen en zit ook aan zo'n pendelroertje te denken. Hoe dik was het balsa dat je hebt gebruikt en heb je schuurprofielen gebruikt of gewoon op gevoel geschuurd?

Hij is er helemaal klaar voor! Misschien dat ik de plakbandjes nog wat netter er op plak, maar hij is volledig functioneel.
Voor het staartvlak heb ik 3mm balsa gebruikt en gewoon op gevoel in een symmetrisch profiel geschuurd. Het richtingsroer trouwens ook. De pylon is gemaakt van een vuren latje van 2x5mm daar heb ik 1.5mm balsa tegen aan geplakt en in een vorm gemaakt. De vuren lat is het enige wat door de pook heen steekt, alleen door de bovenkant van de pook. De rest van de balsa zorgt aleen voor steun van het scharnierpunt. Het roer scharniert op een 2mm staafje CFK. Ik heb een plastic buisje met precies 2mm binnen diameter gebruikt in het roer. Verder heb ik het roer nog verstevigd met CFK rovings. Hoewel het er nu wel aantrekkelijk uitziet maak ik de volgende keer denk ik een massief roer. Bij het bekleden was het een heel karwei om het roer enigzins recht te krijgen. Hij bleef maar torderen door de bekleding.
Als je nog meer wil weten moet je het maar vragen, ik weet even niks meer te bedenken ;-)

Foto's:

full

full

full

Back