penlites als ontvangeraccu???

• Topicstarter Topicstarter joop kanon
  • Startdatum Startdatum
J

joop kanon

Guest
ik zou in mn fg graag nimh penlites gebruiken van 2200mah als ontvanger accu...5 stuks 6 volt 2200 mah

dit voor de ruimtebesparing

zou dit kunnen??ik werk nu met sanyo 2000 normale dikke cellen

heeft dit capaciteits verlies of zijn deze cellen te vergelijken??

pitstop verkoopt deze accupack volgens mij ook

NiMH penlights zijn te gebruiken als ontvanger accu. Maar waarom 5cellen (6V)? Dit geeft slechts een klein beetje extra snelheid. Ook moet je je niet te veel voorstellen van de extra kracht die wordt belooft. De extra stroom die de servo gaat gebruiken is wel van belang. Zeker als je met 4 of meer servo's werkt dan krijgt de accu flinke stroompieken te verduren. Dergelijke pieken zouden wel eens problemen kunnen geven voor de NiMH penlights. De "oude" Sanyo 2000 cellen zullen er veel minder problemen mee hebben omdat NiCad's nu eenmaal meer stroom kunnen verwerken.
Ook moet je opletten dat er servo's zijn die NIET tegen die hogere spanning kunnen. Vooral de digitale servo's kunnen heel snel kapot gaan door 5 cellen te gebruiken.

ik rij met 1 hitec jumbo servo
en de normale hitec gasservo...trekt 10 kilo

maar waarom 6 volt???

kan het ook met 7,2 volt dan???
met 4,8 was het zo gebeurd

ik rij met een pcm zender t3pk of met een t3pj

Nee met 7,2V gaat het vrijwel zeker fout. De normale spanning voor servo's en ontvangers is 4,8V nominaal. Er zijn wel enkele speciale servo's die voor meer dan 4,8V gemaakt worden. Er bestaan zelfs servo's die op 12V werken. Dat zijn hele speciale servo's die je niet vaak in de modelbouw zal tegenkomen.

volgens mij rijdt elke fg met 6 volt
dit zou kunnen omdat ze het best trekken met 6 volt?
ik ben een leek op electronica gebied...

maar ik rij met maar 2 servos dus

de mensen die ik ken, rijden allemaal met 6 volt...

zelf heb ik ook 6volt packs in m'n wagens

enigste waar je mee op moet letten is dat je ze niet meteen aansluit als ze van de lader afkomen....dan kán het voltage te hoog zijn..

Ernst Grundmann zei:
Er zijn wel enkele speciale servo's die voor meer dan 4,8V gemaakt worden. .

bij de meeste servo's zie je toch nog altijd de 4.8, én de 6 volt specs staan...!?

hallo

die 6 volt is voor mensen die rijden met niet oplaadbare accu's
4 penlight niet oplaadbaar zijn per cel 1.5
dus dit maal 4 = 6
doe je nu 5 nicad's of Nmh cellen dan kom je op 1.4 per geladen cel
doe dit maal 5 = 7 volt
vroeger werden voor de zender 7 penlights gebruikt er zat een dummy in de doos om het 8°gat op te vullen
gebruikte je nica's dan was die dummy niet nodig
kijk een dummy kost geld dus ze deden die nie ver niks in die doos ????of wel ???????

zoek anders eventjes in de topic's daar is reeds genoeg over geschreven

groeten raf

Dennis je zegt het zelf al:
enigste waar je mee op moet letten is dat je ze niet meteen aansluit als ze van de lader afkomen....dan kán het voltage te hoog zijn..
De servo's zijn gemaakt voor gebruik met een voedingsspanning van nominaal 4,8V. Als je de accu net geladen hebt zal die spanning duidelijk hoger zijn dus ook daar moet rekening mee gehouden worden. De fabrikanten van de servo's zorgen er dus voor dat hun servo's ook nog veilig kunnen werken bij 6V om die hogere spanning van net geladen cellen te kunnen verwerken.
Veel mensen keren de zaak om en zeggen dat de servo DUS OOK GESCHIKT IS VOOR 6V. En dat is dus een misverstand! Als je dan 5 cellen gebruikt komt de spanning van een net geladen accu soms wel boven de 7V uit zeker als je de accu heel snel laad. En daar gaan de servo's dan toch echt kapot van, misschien niet direct maar wel na verloop van tijd.
Vraag het de service-dienst maar eens. Vooral auto rijders hebben heel vaak kapotte servo's en in veruit de meerderheid van de gevallen is de oorzaak een te hoge aacuspanning waardoor de motor na verloop van tijd door brandt.
Tja het is een keuze die je maakt! Iets meer snelheid van de servo's tegen de leversduur van de servo. Ik heb servo's in m'n vliegtuigen die misschien wel 15 jaar oud zijn. Ze werken nog steeds prima. Ik ken ook auto rijders die elk seizoen hun servo's vervangen omdat ze niet tijdens een wedstrijd stil willen komen te staan omdat een servo het opgeeft. Geld voor de (soms veel) duurdere servo's die WEL gemaakt zijn om op 6V en iets meer te werken hebben ze niet (of er niet voor over) omdat ze zeggen dat de "gewone" servo's ook geschik zijn voor 6V. Ik heb al uitgelegd dat dit dus niet zo is.

hallo ernst

je spreekt over een servo die stuk gaat in een auto

geen probleem je valt stil of je stuurt niet meer

minimale schade kan je dan hebben

maar als je datzelfde truukje toepast in een vliegtuig
dan zijn de gevolgen veel erger
apeldoorn bellen dan maar zekers

nee 4 cellen voor je installatie (ontvanger op 6 volt brrrrrrrr)
of een spannings regelaar van 5 volt die netjes alles op 5 volt houd
en anders gewoon duurdere servo's kopen inderdaad.
want weegt de meer prijs op tegen een chrash van je vliegtuig

groeten raf

Wat je zegt Raf! Ik gebruik NOOIT meer dan 4 cellen voor m'n ontvanger en servo's. Veruit de meeste vliegende mensen doen hetzelfde en als er dan toch meer nodig is dan kopen zijn meestal wel de duurdere servo's die wel voor 6V gemaakt zijn.
Dat is bij mij al meer dan dertig jaar goed gegaan en de servo's van toen heb ik nog steeds maar gebruik ik niet echt meer. Ze zijn te groot, te zwaar en te traag.

hallo ernst

we zullen het maar op de onwetendheid en het kapitaal van de jeugd steken zekers

wij als 40 plussers denken er zo te zien toch anders over

je zegt te zwaar
doe mij maar lekker zware servo's
van die schuifservo's van graupner jammie zo lust ik er nog wel een paar
in een duikboot heb je dan geen problemen met allerhande constructies om recht door de drukwant te gaan
maar jammer ze maken ze niet meer

groeten raf

Ik vlieg altijd met vier cellen. Maar, ik kan me voorstellen dat als je een groot schaalvliegtuig met ca 9 servo's o.i.d. gaat besturen, deze vier celletjes niet voldoende zijn.
Bij de vliegtuigen is het advies dan om 5 cellen te gaan gebruiken in combinatie met een beveiliging, zodat je ontvanger niet het de volle vermogen krijgt. Ik kwam laatst zo'n beveiliging tegen, ik vermoed dat ik hem heb gezien in het krantje van hobby-in.

Gr. Bert

Bert,
Dat is ook de enige goede manier van werken. Door 5 cellen en een regelaar te gebruiken zorg je voor een zo constant mogelijk spanning die op een veilig niveau blijft (meestal 5V). Maar let wel op dat de draden van de regelaar naar de ontvanger dik genoeg zijn om die hoge stromen die 9 servo's kunnen gebruiken goed door te laten. Als je dat niet doet is de winst die je behaald hebt weer voor een groot deel weg. O ja, vergeet ook de aan/uit schakelaar niet. De standaard schakelaar is vaak niet bestand tegen dergelijke hoge stromen.

jongens...het gaat om een auto met jumbo servos......

dat kan toch wel???

De vraag is en blijft of die servo's gemaakt zijn om constant op 6V te werken! Zo niet dan mol je je servo's in vrij korte tijd wanneer je dat gaat doen. Als je er een beetje intensief mee gaat rijden kan je ze binnen een half jaar naar de maan helpen! Let er ook op dat een goed geladen accu van 5 cellen tot wel 7V af kan geven. Dat is wel kort maar toch vormt het weer een extra aanslag op je servo's.
Zoek dus het exacte typenummer van je servo's op en ga met Google of zo eens zoeken naar de specificaties van die servo's. Volgens mij moet het dan mogelijk zijn om die gegevens boven water te krijgen zodat je dan kan beoordelen of het al dan niet verstandig is om 5 cellen i.p.v. 4 te gaan gebruiken.

4.8 - 6 volt

bij 4.8 deze kracht en bij 6 volt die kracht...

lijkt mij dat het dan wel kan....

ik rij er al jaren mee...met dezelfde servo

als je een standaard zenderset 2 kanaals koop zit er een baterij bakje bij voor 4 aa baterijen =6 volt.

4 AA beterijen geven een nominale spanning van 4,8 V en een piek(als ze net van de lader komen) van 6V(soms nog iets meer!)

sven vlam zei:
als je een standaard zenderset 2 kanaals koop zit er een baterij bakje bij voor 4 aa baterijen =6 volt.
Als je gewone batterijen gebruikt leveren deze de eerste 5 minuten inderdaad 6 Volt, daarna zakt de spanning gauw in. Je komt echter nooit boven de 6 Volt en dat kun je van 5 cellen pakketten niet zeggen.

Bij brandstofauto's is het inderdaad de gewoonte om 5 cellen ontvangeraccu's te gebruiken. Het resultaat is dan ook, dat meer dan 90% van alle servo's, die bij de servicedienst voor reparatie binnenkomen afkomstig zijn van autorijders. Met name bij de big-scale auto's sneuvelen ze bij bosjes, vooral bij de weinig geoefende rijders. Het meest gangbare mankement: motor kapot (anker verbrand) en dus ook de versterker stuk.

Waarom ook beginnende rijders geadviseerd wordt om 6 Volt te gebruiken blijft mij een raadsel. Je hebt zelfs best kans, dat deze veel beter uit de voeten kunnen als het stuur en de rem wat minder giftig reageren. Alleen de ervaren wedstrijdrijders merken daadwerkelijk het verschil en zelfs dan nog vraag ik me af of ze hiermee echt betere rondetijden realiseren.

Jan,
Het lijkt mij dat we hier tegen een muur staan te praten. Het is hetzelfde verhaal met veel van die hardrijders op de weg. Ze willen allemaal snel thuis zijn dus scheuren ze over de weg alsof hij alleen voor hen is. Als je ze dan verteld dat de gemiddelde tijdwinst die ze maken niet meer dan een minuut of 5 per dag is dan geloven ze dat niet en scheuren gewoon door. Ze vloeken op de flitspalen en snijden "slakken" die wel normaal rijden af. Worden pissig als ze in moeten houden omdat er een file dreigt en zijn in staat een politie agent verrot te schelden als hij hen wijst op hun a-sociale rijgedrag. Zij weten zeker dat het allemaal veel tijd kost dus "moeten" ze wel zo rijden om die tijd in te halen.
Dit gedrag zit er dus al jong in en zal er waarschijnlijk wel niet uit te krijgen zijn. Tegen beter weten in wordt er zo veel gedaan waar men later dan toch spijt van krijgt.

Back