Peters hermione la fayette

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 8 aug 2015.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hier hebben we dan een paar fotootjes van mijn probeersels met de luikjes, als eerst even wat ik in post457 bedoelde met de verhoudingen die volledig zoek waren,

    DSCN4885.JPG

    Zoals je ziet, de oorspronkelijke luikjes had ik er vrij vlot uit met de figuurzaag, maar om de luikjes daar passend in te krijgen moest er wel een hoop weggeschuurd worden van het luikje, of een hoop weg gevijld van de roostertjes. Het erste heb ik niet geprobeerd, want dan werden de luikjes veel te klein ten opzichte van de balken er omheen, en het tweede wou niet, want dat ijzeren ding is behoorlijk taai.
    Ik ben een uurtje aan het knoeien geweest, met een vijltje, toen een schuurtrommeltje in het dremelachtige ding, en daarna de hoekjes fatsoeneren, maar dat was een prutserij van niks.
    Toen heb ik dus een houten rasterwerkje gemaakt om de luikjes in te parkeren, en dat ging een stuk beter.
    Op mijn rommelplank heb ik een paar balkjes gelijmd met behulp van een winkelhaakje, en daar heb ik wat in elkaar geknutseld.

    DSCN4887.JPG

    Het stukje folie ligt er onder om te voorkomen dat ik het hele spulleke aan de plank zou vast plakken.

    Hierna heb ik het nieuwe luik afgetekend op het dek, want Artesania had bedacht dat het gewoon op het dek geplakt zou worden, en ik had een andere mening.

    DSCN4888.JPG

    Nat het aftekenen het dek gezaagd, en nog even gepast, daarna nog gepast terwijl het dek in het schip ligt.

    DSCN4889.JPG

    Hierna nog even gepast of de masten door wouden schuiven naar de kiel, en heb ik het dek in de Hermione geplakt.

    DSCN4894.JPG


    Nu kan ik verder met de verschansingen, en daarna het dek beplakken met plankjes.

    Tot een volgende keer.
     
    pietsan, boris279, Jaques en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Allaperskes maar dit lijk mooi Peter en dan noch een actiefoto van de maestro op de koop toe! De roosters is een reuse verbetering op AL se suggestie.
     
  3. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    Veel beter hoor Peter. Rijmt nog ook. Zelfs de poes is content. Geeft veel voldoening zelf wat te knutselen toch?
     
  4. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Dat is een belangrijke fase in de bouw, het dek geplaatst.
    Nu nog een ton dekgarnituur maken en dan kan je aan de masten beginnen. :)
     
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt voor het compliment Heinrich, En de roosters zien er inderdaad een heel stuk beter uit:):)

    Ja, dat klopt Jan, dit is vreselijk leuk zo.:rofl::rofl:

    Het dekgarnituur moet nog wel wachten Herman, eerst nog een plekje zoeken voor de kanonekes die op dek komen, en aangezien ik die op het geschutsdek heen en weer geschoffeld heb, wordt dat nog wat zoeken.
    Daar komt bij dat op de replica een geschutspoort weggehaald is volgens mij, wordt het een legpuzzel.:rolleyes::rolleyes:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. Peter zo gaat ie goed , zo gaat ie lekker ;). Dit ziet er prima uit :thumbsup:
     
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat klopt Henk, we knutselen lekker door.:):)
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  8. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Ook hier gaat het weer vooruit, mooi wark Peter :thumbsup::thumbsup:
     
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ja zeker Koos, gewoon doorgaan, dan wordt het vanzelf iets, maar waar blijven jouw updates? of ben je alweer met de sleurhut op pad???
     
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Hoi Peter, het ziet er weer netjes uit :thumbsup:
     
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt voor het compliment Piet :):)
     
  12. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Gaan er morgen mee op pad, heb vandaag de werf definitief gesloten……..
     
  13. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    veel plezier
     
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Veel plezier Koos, en doe je Admiraal de groeten.:rofl::rofl:
     
    Jaques vindt dit leuk.
  15. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Dank je Peter, ik heb de groeten overgebracht moest ze terug doen voor jou en Marijke :thumbsup::thumbsup:
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je wel Koos.:rofl::rofl:
     
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bij de vorige update sprak dat ik eerst de verschansing zou doen, en daarna de beplanking van het dek, maar daarna sprak ik nog met een zer gewaardeerd lid van dit forum, en die vertelde mij dat ik het beter andersom kon doen, dan zou het dek veel strakker aansluiten op de scheepshuid, en zulk advies kan ik natuurlijk zeker niet in de wind slaan, dus eerst mondfeld er maar eens op nageslagen, en volgens hem deden de Fransen in de 18e eeuw nog wel eens een 6 plank systeem gebruiken.
    Aangezien de Hermione van 1780 was, heb ik dat ook maar eens geprobeerd.

    Frans dek 18e eeuw.jpg

    Nu had ik al een hele hoop dekplanken op een maat van 9,5 centimeter gemaakt, waarom deze maat?? ik heb geen flauw idee meer, dat heb ik een paar jaar geleden al gedaan, dus die maat heb ik verder ook genomen.
    Eerst heb ik de eerste plank neergelegd, met behulp van een stukje touw, zodat hij ect kkarsrecht op het dek zou komen.
    Ik ben op de foto's van de replica niks tegen gekomen van een koningsplank of iets dergelijks, ik zag alleen dat zij de planken er op gelegd hebben, en daarbij de dekronding hebben gevolgd.
    Dit heb ik achterwege gelaten, want ik geloof niet dat ik dat er netjes op zou kunnen krijgen, dus ik wou ze er gewoon recht op leggen.

    DSCN4896.JPG

    Op het achterdek ben ik begonnen, maar toen ik bij de zijkant kwam, toen kreeg ik ineens een lichte brainwave.
    Ik had geheel volgens de bouwbeschrijving de spanten voor de helft weggezaagd, alleen op dat moment drong ineens tot mij door wat Artesania wou doen met die verschansingen.

    Eerst heb je de scheepshuid ä 2 millimeter, dan wouden zij tussen de spanten een stukje triplex plaatsen van bijna 2 millimeter en daarna komt er nog een binnenbeplanking op, en die is officieel 2 millimeter, maar in de praktijk iets dikker nog. dan heb je dus een kleine 6 millmeter huid.
    Op die 6 millimeter, moest dan een 5 millimeter brede plank gemaakt worden als " handrail " dat lijkt mij niet de mooiste oplossing, dus die spanten heb ik eerst maar weggepeuterd. bij de meeste spanten geen probleem natuurlijk, behalve bij het achterste spant, daar was namelijk al een spiegel tegen gemonteerd.
    Dat was nog wel even een uitdaging om te doen.

    DSCN4901.JPG

    So far so good, ik kon weer verder beplanken.
    Een pluspunt, het luik had ik mooi in het midden geplaatst, kwam ik bij het beplanken achter.
    Maar toen kwam ik bij de kuil terecht.

    DSCN4908.JPG


    Ik dacht bij mijzelf, wat ben ik nu aan het knoeien dan, heb ik zoveel afwijking veroozaakt???meer dan een plankbreedte was het scheef. 4,5 millimeter om precies te zijn.
    Knoeien, denken en meteren, en met meten raakt de meeste tijd versleten.
    Daarna was ik erachter dat de kuil dus scheef, schelf, krom, en briek in de dekplaat was gelaserd. geen haakse hoek te vinden, in de hele kuil niet, aan de boegzijde is de kuil 4,5 millimeter smaller als aan de spiegelzijde, en de bakboordszijde was schever als de stuurboordszijde.
    4,5 millimeter kon ik niet meer wegschuren van een gemonteerd dek, dus ik heb die krommingen en wegversmalling weggemoffeld met de beplanking, in de wetenschap dat dit zich in de boeg natuurlijk ook zou gaan wreken.
    Bij de boeg heb ik dus ook serieus meten smokkelen om tot een redelijk resultaat te komen.dat is mij de tweede keer gelukt.
    De eerste keer kwam ik zo beroerd uit dat ik de boeg weer leeg geplukt heb, maar dit is nu het uiteindelijke resultaat,
    Gelukkig komt er nog wel wat garnituur op de boeg om de beplanking nog wat aan het volle zicht te onttrekken, want perfect is het zeker niet geworden.

    DSCN4915.JPG

    Tot de volgende keer.
     
    walter10, Velasque, boris279 en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    @Pingu57 Je dekbeplanking ziet er zeer aanvaardbaar uit hoor. :thumbsup:
    Nog een balkje tegen de opstaande kant van de kuil en geen mens ziet dat het multiplex onderdek een afwijkende afmeting heeft.
     
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt voor de bevestiging Herman, en het balkje was de bedoeling ook al :):)
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  20. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Ik kan mij net de frustratie voorstel van zo een krom en scheef gedoente wat jij moes regdokter. De oplossing is egter knap gedaan mijn vriend. :thumbsup: Geen haan zal daarna kraai!
     

Deel Deze Pagina