Peters hermione la fayette

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 8 aug 2015.

  1. Perfect opgelost Peter, ziet er erg goed uit :thumbsup:
     
  2. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Goed verder opgelost, later als alle frutsels en fratsels op het dek worden geplaatst, zal het volledig weg vallen in het totaal plaatje.
     
  3. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Toch vind ik het er altijd mooi uitzien, zo'n 'vers' beplankt dek. Mooi opgelost allemaal hoor!
     
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je zegt het weer heel treffend mijn vriend, bedankt voor de mooie woorden over mijn dek, en het heeft inderdaad wat nare woorden opgeleverd

    @Flying Scotsman bedankt voor het compliment Henk, en zo blijven we doende, en al doende leert men weer wat bij :):)

    @boris279 na de plaatsing van de frutsels hoop ik inderdaad dat dit zo is Boris, de tijd zal het leren:rolleyes:

    Zo'n vers dek is ook altijd weer mooi Velasque, maar het allermooiste is nog als alle frutsels erop staan :D:D
     
    boris279 en Flying Scotsman vinden dit leuk.
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    De bemanning is intussen ook gearriveerd , ze moesten overgevlogen worden vanuit Spanje, maar ze hebben het gered.
    Onder het toeziend oog van zeeduivel Clyde, hebben de hotemetoten het achterdek geïnspecteerd. :):)

    DSC_0048.JPG

    DSC_0043.JPG

    De Markies de la Fayette overziet het geheel, de 1ste officier inspecteerd het werk aan de verschansing, en de stuurman vraagt zich af waar zijn stuurwiel blijft

    De heren staan nog op een stukje verfsokkel, want anders worden ze omvergeblazen door de wind
     
    P Voogt, Mees Ippel, walter10 en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Och maar zeeduivel Clyde raakt een imposante officier! Maarree officier clyde inspecteerd de ruim - zeker opzoek na snacks!
     
    boris279 en Pingu57 vinden dit leuk.
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Heinrich, onze zeeduivel had de snack al in zijn bekje, hij zou de scheg namelijk even opereren in een moment van onoplettendheid :eek::eek:
     
    Heinrich en Marc w vinden dit leuk.
  8. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Klein gaatje in de voeten boren er er een stukje verenstaal in steken. Zelfde diameter gaatjes in je dek en je prikt je bemanning waar je ze wil hebben.
     
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik vrees dat ik daar niet genoeg sturing in mijn handen voor heb, de poppetjes zijn gemiddeld 20 millimeter groot, en de voeten ongeveer 3 tot 4 millimeter lang.
    Dat is dus vrij klein.
    Maar als ze permanent geplaatst worden, dan doet een drupje lijm ook wonderen verwacht ik
     
    Mees Ippel vindt dit leuk.
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Het was alweer 3 week geleden sinds de laatste update, en ik ben echt wel bezig geweest, het gaat alleen niet zo heel snel bij mij. ( is ook niet erg, het is geen haastwerk )
    Ik had de Hermione op de plank staan 3 week geleden, en toen dacht ik he dat lijkt heel anders op de foto's en op de tekening van Artesania, alles nog eens nageplozen, en ik zat inderdaad helemaal fout.
    4 jaar geleden had ik dat deel gemaakt, en ik had toen de foto beschrijving gevolgd, helaas had ik niet ver genoeg door gebladerd, een paar foto's verder zat er ineens een heel stuk bij de romp op. Bij de boeg gebeurde dat ook, en dat heb ik ook enigszins aangepast. Aan de hekzijde van het schip heb ik de huid een flink stuk omhoog gebracht.
    Uiteraard zag ik het pas toen de binnenverschansing er al opzat, dus het hele zaakje maar wat aangepast.

    DSCN4925.JPG

    Dat is het begin van de aanpassing, en de volgende foto geeft aan hoe ze er nu uitziet.

    DSCN4936.JPG


    Hierna ben ik bij de boeg verder gegaan, daar heb ik niet heel veel veranderd, omdat ik anders weer capriolen uit moest halen om een kanonnetje te plaatsen, Eerst heb het ijzeren ding op de boeg gelegd wat Artesania daarvoor gemaakt had, en dat bleek te kort te zijn om op de boeg te zetten

    DSCN4929.JPG
    Het uiteinde had ook nog de verkeerde vorm, dus ik heb een paar nieuwe potdeksels gemaakt voor de boeg, Uiteraard moest ik toen ook nog wat nieuwe bolders maken, en die zien er nu zo uit.

    DSCN4933.JPG

    Deze houten potdeksels zijn wat smaller als die ijzeren dingen, en de bolders heb ik dan ook wat dunner gemaakt als de ijzeren versie, maar dezen passen wel wat beter in de gaatjes, een foto van het geheel op de Hermione komt nog.wel als ze eenmaal geplaatst zijn.
    Verder ben ik van plan om een oventje te maken om op het geschutsdek te plaatsen, want Artesania had daar gewoon een of andere dichte kast voor bedacht, en dat stond mij ook nog niet echt aan.
    Ik had op internet een uitslag gevonden van het boegdeel van de Hermione, en zo wil ik ook ongeveer de oven maken.
    Of het helemaal historisch correct is?? ik heb geen flauw idee, maar het ziet er wel aardig uit op tekening.

    776667feb7bc717e8fdaa77332c367d8.jpg


    Het deel van de huidbeplanking om de boegspriet heen, komt er wel anders uit te zien als op deze tekening, maar daar kom ik in de volgende keer op terug.

    Tot de volgende keer maar weer.
     
    pauwels, P Voogt, Jaques en 9 anderen vinden dit leuk.
  11. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    Lekker aan het fröbelen Peter. Ziet er goed uit hoor. Die figuren vind ik erg mooi, dat fleurt de hele zaak erg op vind ik. Heb je daar een leuk adres voor want bij je botter zag ik ook al wat personeel staan.
     
  12. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Zeist
    Daar ben ik ook benieuwd naar ja! Voegt echt iets toe aan het beeld.
     
  13. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Leuk om weer vordering op de Heeringa Scheepswerf te ziet. Jouw oplossing bij de boeg met de scratch-bouw potdeksel lijk baie beter as AL se meegelevrde hoefijster. De oond zal een leuke detail wees!
     
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat zijn weer rigoureuze aanpassingen Peter, ook de opnieuw gemaakte houten potdeksels met de bolders zien er een stuk beter uit dan de metalen...:thumbsup:
     
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    @Matthias Noback
    De personeelsleden van de Hermione heb ik rechtstreeks bij Artesania besteld Jan, en Matthias, en waar de figuren van de botter wegkomen dat weet ik niet, maar een webshop voor Warhammer figuren zal vast iets leuks hebben, op deze site zitten ook wel wat leuke figuren, maar hier zit wel een hoop wereldoorlog, en fantasie figuren tussen, maar ook hele leuken eventueel voor op een schip. Modellbau Figuren und Büsten - ab Lager bestellen! (dersockelshop.de)

    Dat klopt helemaal Heinrich, niet alleen was dat hoefijzer echt glimmend metaal, maar het paste ook nog eens helemaal niet.


    Dat klopt helemaal Piet, dit waren weer serieuze aanpassingen, maar het buigen van die potdeksels vond ik nog wel een uitdaging, vooral om dat te doen zonder dat er deuken in de zijkanten kwamen.
     
    pietsan en Matthias Noback vinden dit leuk.
  16. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Uden
    Prima oplossingen Peter
     
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je wel Erik, en zo knutselen we gewoon wat verder
     
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Deze update heeft eventjes op zich laten wachten, maar ik ben nu eenmaal niet meer zo heel snel, en er kwamen wat andere dingetjes tussendoor, maar ik heb dan toch weer om iets te laten zien.
    Als eerste heb ik de potdeksels voorzien van een paar spijkertjes, om ze op hun plaats te houden tijden het plakken, omdat de plankjes van het potdeksel eigenlijk niet helemaal vlak waren.

    DSCN4941.JPG

    Daarna heb ik ze geplaatst op het voorschip, met behulp van wat stevig rondhout en wat elastieken.

    DSCN4939.JPG

    Hierna zou ik verder gaan met het potdeksel van de boeg, en Artesania had daar in voorzien door middel van een gelaserd houtdeeltje, in de vorm van de boeg.
    Toen ik dat uit het plankje had, leek het mij niet helemaal in de goede verhoudingen te zijn, de foto hieronder zegt denk ik al genoeg.

    DSCN4942.JPG

    Nu heb ik geen freesmachines om deze boomstam uit te hollen, zodat het er weer wat uit zou gaan zien, dus ik heb dit even aan de kant gelegd om over na te denken.
    In de plaats van de boeg ben ik even m,et een paar dek frutsels bezig te gaan,

    DSCN4945.JPG


    DSCN4946.JPG

    Zoals gezegd de oven die ik op die boeg uitslag had gezien, of het een realistische oven is durf ik te betwijfelen, het lijkt meer op een pizza oven dan op een scheeps kooktoestel.
    Het hokje en het bankje op het achterdekzien er dan wel weer redelijk leuk uit, het personeel heeft eventjes op het bankje gezeten, en dat blijkt niet heel erg in verhouding te zijn met de grootte van de mensen aan boord, maar goed, het lijkt aardig.

    Ook met de knechten ben ik even bezig geweest, maar die waren te klein voor de kachel, dus die poging heb ik in de kliko getiefd, binnenkort een nieuwe poging.

    Tot dan.
     
    EUSIV, walter10, TIMBERWOLF en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Ziet er goed uit verder, die “boomstam” laat zich zoals ik kan zien wel vormen met een vijl, en een scherp mesje, zoals ik het kan beoordelen, zou een wat grotere metaal vijl met een glade kopse (zijkant) nemen, met een potlood de rand uit tekenen, daarna voorzichtig met een mesje over de lijn snijden, daarna met een vijl voorzichtig het materiaal weg vijlen, waarbij je de snede van het mes als referentie aanhoud.

    althans zo zou ik het doen, maar misschien hebben andere leden een andere (betere) oplossing.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik denk ook net als Boris dat er wel iets van te maken valt Peter, er zit voldoende materiaal aan, zeker omdat de boegspriet er later nog tussen valt, soms als je zo'n stukje omdraait komt het wel eens net wat beter uit..? In ieder geval succes, je komt er vast wel uit :)
     
    Pingu57 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina