PH-58 kleurverandering

Wat een weekje vakantie al niet kan doen. In eerste instantie wilde ik mijn PH-58 verkopen, want 2 Grunau Baby's leek teveel van het goede. Met enige twijfel, want toch heb ik iets met deze kist. De kleuren zijn het 'm niet, want eigenlijk vind ik deze kleurenstelling niet eens zo mooi. Dat veranderd als ik ermee vlieg, want dat voelt dan weer heel erg goed. Mooi statisch en erg voorspelbaar. Eigenlijk een gekke gedachte dat ik juist deze kist wilde verkopen.

En dat gaat niet meer gebeuren. Na wat overleg met mijn vrouw hebben we besloten dat ik de Grunau Baby een andere kleur ga geven. Niet dat mijn vrouw daarover beslist, maar soms is het prettig als er iemand is die de keuzes (die je zelf wil maken) positief kan bevestigen.

Een andere kleur, want oranje staat niet boven aan het lijstje. (sterker nog, oranje komt helemaal niet voor in mijn lijstje in welke vorm dan ook) Nu is het zo dat ik de PH-58 niet helemaal naar z'n grootje ga brengen, want de uitvoering is niet eens zo gek. De PH-58 blijft zoals die is, er komen alleen 3 andere kleuren op.

Oranje word creme, blauw word donker bruin, en wit word licht bruin. Een sleepkoppeling word nog ingebouwd, en de bespanning laat ik zitten voor wat het is. Dat is eigenlijk nog heel goed, en doet ook nog ''antiek'' aan. Zelf de letters blijven er op, alleen worden die dan donker bruin. Zo blijf ik toch nog dicht bij de PH-58, alleen de kleur is anders.

Zoals ie nu is.

full

full

full

En bij de volgende foto is ie in een andere kleur.....

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je, dat gaat wel lukken. Inmiddels heb we besloten om de vleugels ed te strippen en opnieuw met Oratex te bekleden. Dan gaat ie net zo strak worden als de kleine Baby... De letters PH-58 komen wel weer op de vleugels terug.

Ben benieuwd en ga het wel zien op MF.
(heb nog wingtips van een DG600 over... Passen die nog op je ASW? als extension ipv winglets)

Groeten Peter

Alles is hier passend te maken... ;) we moeten maar eens een dag plannen om samen te gaan vliegen....

Wat het strippen betreft, mijn ega stond raar te kijken na de mededeling om de oude bespanning te laten zitten. "Ik zal je wel even helpen" om vervolgens het stanleymes te pakken... "maak er maar een plaatje van net zoals de kleine Grunau Baby".

Inmiddels is 1vleugel volledig kaal samen met het stabilo...

Goeie keus om 'm te houden! Is toch een bijzondere verschijning! Succes met deze 'pimp my oldie' episode.

Jaap

Kunnen wel wel eens doen. Een ander vliegveld ook wel leuk.
Komend weekend gaat zeker niet lukken, met de brommert op pad dan.

Groeten Peter.

Ik ga wel snel, maar niet zo snel... Binnen 2 weken moet wel lukken, morgen naar Waalwijk voor Oratex want vandaag zijn ze dicht... Eind deze week zijn de vleugels weer ingedekt, ik twijfel of ik de romp ook met Oratex ga bekleden om ze daarna te spuiten. dat heb ik met de kleine Grunau wel gedaan en dat is goed bevallen. Ander heb ik erg veel verf nodig om het oranje weg te werken omdat het moeilijk dekkend is te krijgen.

Vanavond zit de sleepkoppeling er wel in...

Ik ga wel snel, maar niet zo snel... Binnen 2 weken moet wel lukken, morgen naar Waalwijk voor Oratex want vandaag zijn ze dicht... Eind deze week zijn de vleugels weer ingedekt, ik twijfel of ik de romp ook met Oratex ga bekleden om ze daarna te spuiten. dat heb ik met de kleine Grunau wel gedaan en dat is goed bevallen. Ander heb ik erg veel verf nodig om het oranje weg te werken omdat het moeilijk dekkend is te krijgen.

Vanavond zit de sleepkoppeling er wel in...
Pleeg eens overleg met je ega :D

Ander heb ik erg veel verf nodig om het oranje weg te werken omdat het moeilijk dekkend is te krijgen.

2x spuiten:
  • De eerste keer, met extreem verdunde verf: 50% tot 100%, is om de vezels dicht te maken met zo min mogelijk gewicht (Oratex is een doek met open vezels, net als katoenen laken. Dat kan veel verf opnemen).
  • Daarna de 2e laag met normale dikte ...
Dirk

De tip met blanke lak wist ik al, daarom heb ik mijn Kleine Grunau Baby zo strak gekregen. Gisteren naar de HobbyInn geweest waarbij ik er achter kwam dat ik geen Oratex gebruik maar een andere bespanfolie. (en ik ben nu echt ff de naam ervan kwijt, maar de rol is 70 cm breed) De vorige keer kreeg ik de tip om eerst met deze folie te bespannen en dan pas te spuiten. Ik had dan een goede hechting en geen onnodige opzuigende achtergrond wat veel verf koste.

Ik ga dit nu weer toepassen, de vorige keer was dat goed bevallen. Ik weet dan zeker dat de kleur dan dekkend is zonder te veel verf te gebruiken. De aileronservo's ga ik vervangen door metal gear, nu zitten er van die grote jongens in van 40-50 gram per stuk. Dat compenseert weer het extra gewicht wat ik aan verf kwijt ben. Nu zitten ze er niet echt mooi in, en als ik dan toch bezig ben kan ik het maar gelijk goed doen.

De vleugels zijn kaal, en de sleepkoppeling zit er al in. Van het weekend maar eens de folie er op zetten, eind volgende week kan ik dan gaan spuiten...

Vrouwlief vroeg vanmorgen hoe het ermee stond. Het hele zooitje is kaal, en zelf kwam ze even de boel inspecteren. Of ik de grote standaard servo's liet zitten (in de vleugels) was haar vraag. Nou, ik twijfelde er al aan, want ze steken een beetje uit aan de onderkant. ''echt niet'' was haar antwoord. Met als gevolg dat er heel zwikje HS-82MG onderweg zijn. (ook voor de SG-38) Daar moet ik even op wachten, die komen volgende week. Kan ik van het weekend mij uitleven om de romp klaar te maken.

Na het resultaat van de kleine Baby stimuleerd zij mij om de grote Grunau Baby af te maken onder de noemer ''gewoon doorbouwen, en zeker niet laten stagneren''...

Nou, laat ik daar nou géén enkel probleem mee hebben....

Douglas,

Je hebt toch een vrouw uit duizenden!!

Wanneer ze binnenkort bij de bloemist staat te twijfelen tussen een bosje tulpen of rozen, dan weet je het antwoord al hé...;)

Komen er nog foto's?

grt, Louis

Wanneer ze binnenkort bij de bloemist staat te twijfelen tussen een bosje tulpen of rozen, dan weet je het antwoord al hé...:wink:

Die kans om te twijfelen krijgt ze niet, want dan staat het al in huis... En ja, ik heb echt een vrouw uit duizenden. Oh ja, foto's komen natuurlijk nog...

Ik zou haar erg koesteren en het in deze fase laten voortgaan Douglas, dan kunnen we nog jaren genieten van je "wanneer houdt het op" draadje:wink:

We doen ons best...;)

Met als gevolg dat er heel zwikje HS-82MG onderweg zijn. (ook voor de SG-38)

Dat zou ik niet doen. Je SG-38 weegt rond de 4-4,5 kilogram, daar maakt 60 gram méér voor de servo's echt niks uit hoor. Daarnaast - met name de ailerons van een SG-38 zijn erg groot. De bedieningskracht valt wel mee maar met landen etc krijgen ze flinke klappen (doordat ze zo breed en zwaar zijn). De tandwielen van een goede standaardservo zijn veel sterker dan van een HS-82, al dan niet MG.

Ook heb je op je SG-38 grote roerhevels, en de servoheveltjes van een HS-82 zijn dan te kort. daar krijg je niet genoeg uitslag mee.

Back