Phasing met zyx

Hallo ik kom er even niet meer uit.

Ik heb een trex450 met 4blads rotor.
Alles is mechanisch goed afgesteld. Er zit een zyx gyro op.

Ik heb de phasing ingesteld op de rotorbladen zoals het overal aangegeven word:
Met 1 blad over de tailboom roll commando geven en dandraaien alleen de bladen die naar links en rechts staan en de andere 2 niet.

Nu is het zo dat wanneer ik wil gaan vliegen, maakt de heli veel toeren, maar komt niet van de grond.

Als ik dan de phasing verdraai zodat de links van de swash naar de bladen bijna loodrecht onder de bladen staan gaat de heli al bij weinig toeren de lucht in en stuurt goed.

Maar ik begrijpt dat de phasing toch heel belangrijk is.

Moet ik het probleem zoeken in de zyx controller en zo ja waar moet ik dan wat veranderen. Ik kan de zyx aansluiten op de pc en dan met het programma instellingen aanpassen.

Alvast bedankt voor de hulp

Heb je al eens gemeten, wat, terwijl je phasing goed staat (dus niet met verdraaide phasing), de minimum en maximum pitch waardes zijn?

Want dáár zit je probleem.... en dan is alles dus NIET goed afgesteld, mechanisch gezien....

Groet, Bert

Ik ben het eens met wat Brutus zegt.

Phasing heeft te maken met cyclic pitch. Of de heli uberhaubt van de grond komt heeft alles met collective pitch te maken.

Ik vermoed dat je door de phasing te verdraaien, de linkjes zo schuin trekt dat je de max positieve collective pitch zo klein maakt (<5°?) dat de heli niet van de grond komt.

Verder lijkt mij jouw interpretatie van hoe de phasing ingesteld moet worden niet correct. Als je de heli wil laten rollen (AILERON roll), dan moeten de blades hun max (cyclic) pitch bereiken als ze parallel staan met de staart, en minimaal, i.e. 0°, als ze dwars op de heli staan.

Oké dan komen we inderdaad weer verder.
Ik heb de phasing gedaan na het instellen van de min Max pitch. Foutje.
En ik bedoel natuurlijk dat de bladen aan de zijkanten van de heli verdraaien bij het naar voren of naar achter bewegen van de swash en niet bij de roll. Ik bedoelde het goed maar zei het fout.

Morgen dus weer even aan het afstellen.
Jullie horen nog van mij.
Bedankt

Toch gaat er ergens iets fout.

ik heb nu de phasing op 90 graden staan bladen reageren op de juiste manier.
pitch gaat van -2 naar 11 graden bij midstick 5-6 graden.

als ik bijna op vol vermogen zit en dus ook bijna maximale pitch komt de heli ietjes los van de grond.

wat doe ik fout en wat kan ik daaraan veranderen. Ik snap er niets van.

zoals ik al zei: als ik de phasing zo zet dat alle bladen bewegen als ik een nick of roll commanda geef, komt hij snel in hover en reageert bij goed op commando's. Maar zodra de phasing staan zoals in de beschrijvingen en de filmpjes dan vliegt mijn heli niet.

ik ben echt toe aan tips.

full
Hierbij even een foto van de rotor voor het geval dat er toch nog iets verkeerd zit

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je bij normale rpm echt 11° full-pitch zou halen, dan MOET die heli (en nog wel vrij snel) van de grond komen. Om één of andere reden haal je dus niet voldoende pitch-up bij je vlieg-testen. Dat lijkt ergens in tegenstrijd met je bevindingen in stilstand!? Bekijk even of de swash wel voldoende omhoog bij je vlieg-test! Zit je meenemer niet los?

Anderzijds, die linkjes staan echt wel zeer ongelukkig, zo schuin. Kan je in de ZYX je phasing niet aanpassen zodat de linkjes recht staan, en je toch de juiste cyclic bewegingen krijgt (heli zal dan wel niet dezelfde cyclic bewegingen van de swash volgen, maar wél nog correct op de stick input reageren, als je de phasing daaraan aanpast).

Want hoe test jij anders jouw andere situatie met "onaangepaste" phasing (waarbij de heli schijnbaar wel vlot van de grond komt)? Reageert de heli dan niet enigszins (of erg) "verdraaid" op cyclic input? Dat lijkt mij niet handig sturen (als je dat niet gewoon bent).

De meenemer zit goed vast want daar dacht ik in eerste instantie ook aan.
In stilstand halen de bladen keer op keer het zelfde pitch bereik van -2 tot 11.
Als ik de phasing niet instel en dus alle bladen bewegen met elk commando gaat hij bij ca. 5 graden pitch op of net iets onder midstick al de lucht in en is hij goed te besturen. Wil in opzij naar rechts, dan doet hij dat en dat geld ook voor links, naar achter en naar voren. Het enige wat hij deed is iets naar achteren en naar links driften maar dat zou ik er nog wel uitkrijgen denk ik.

Ik heb het pitch instellen na de phasing helemaal overnieuw gedaan en stilstaand getest. Dan doet hij alles goed, Maar de lucht in gaan, ho maar.

Ik heb geen idee hoe ik het in de zyx aan moet passen en kan daar ook niets over vinden op internet. Misschien hebben jullie een idee.

Ik zit de hele dag te denken wat er nu fout kan zijn, maar kom er niet uit.
Hoe kan ik op een veilige manier zien of de swash voldoende omhoog komt bij een vliegtest?

Ik heb de zyx het raam uit gegooid om dezelfde reden.. heb er nu een 3gx op gezet en dat werkt prima.

Mechanische verdraaiing zoals op de foto kan heel goed hoor, zo heb ik het ook gedaan en vliegt perfect.

Laatst bewerkt door een moderator:
Die mechanische phasing zoals op de foto, dat kan inderdaad, niet alleen raad bijvoorbeeld CopterX het zo aan, veel moderne multiblade koppen hebben het constructief op die manier vast liggen (kun je het niet meer anders instellen).

Toch.... ik kan geen soep maken van de symptomen die je beschrijft, want wat je schrijft KAN niet....
Je KUNT niet een goed sturende heli hebben, als jij die meenemer zodanig draait dat de stuurstangen rechtop staan, en alle bladen bewegen als je een nick commando geeft.... Je ZYX kan daar als het goed is niet eens mee overweg....

Ik vlieg zelf ongestabiliseerd, en met "rechtopstaande stuurstangen" en daarvoor moet ik toch echt in het programma van de zender truuks uithalen (virtuele tuimelschijf verdraaiing toepassen).

Groet, Bert

Tja het is raar maar waar met bijna rechte stangen vliegt hij keurig.
Misschien is de beste optie wel om de phasing dan maar zo te doen dat de stangen bijna recht zijn als we hier niet uitkomen.
Ik snap het ook niet, maar het gebeurt.

Dus "het kan niet" klopt niet, want blijkbaar bij mijn heli kan het wel. Dat het niet klopt is een ander verhaal, maar het kan wel.

Ik zou niet weten waar ik in mijn zender (spectrum dx7s) de virtuele tuimelschijf verdraaiing zou moeten instellen, dus dat heb ook niet gedaan, tenminste niet bewust.

Toch hoop ik nog op een oplossing om de heli in te kunnen stellen zoals het hoort.
Dat is denk ik een uitdaging.

Groet,
Mark

Dus "het kan niet" klopt niet, want blijkbaar bij mijn heli kan het wel. Dat het niet klopt is een ander verhaal, maar het kan wel.

Nee.... wat niet kan, kan echt niet.... de tweede tolwet (een roterend object vertoont, als er een kantelend moment op de as uitgeoefend wordt, een precessie die 90 graden in de rotatierichting verdraaid is t.o.v. het veroorzakende moment) is een natuurwet, die wiskundig en natuurkundig te bewijzen is, en DUS niet zomaar even verandert....

Dat betekent, dat er OF in jouw omschrijving, OF ergens anders iets geks gebeurt, maar die heli die volgt gewoon de natuurwetten.

Wat? dat weet ik ook niet, ik kan niet dwars door de glasvezelkabel naar jouw heli kijken....

Groet, Bert

Vandaag moet ik nog werken, maar ik zal morgen filmen dat de heli met rechte stangen vliegt en dan hier plaatsen. Dan ontvang ik graag die nobelprijs. En ja dan zal er inderdaad iets geks gebeuren, maar hij vliegt dan tegen de wetten van de natuurkunde en wiskunde in.

Ik win er niets mee om te zeggen dat het zo is terwijl het niet zo is.

voor mij is het nog steeds een raadsel.

groet, mark

Laatst bewerkt:
maar hij vliegt dan tegen de wetten van de natuurkunde en wiskunde in.

Ik win er niets mee om te zeggen dat het zo is terwijl het niet zo is.

Dat bedoel ik niet....
Ik zeg niet dat je liegt, en ik zeg ook niet dat hij niet vliegt, ik zeg alleen, dat de natuurwetten kloppen, en jouw heli die natuurwetten volgt.

DUS zien we iets over het hoofd, en dat "iets" kan later voor vreemde verrassingen zorgen.
Het hoeft niks ernstigs te zijn, maar het is beter om er toch achter te komen wat het dan wel is.

Een filmpje van de vliegende heli is leuk, maar lost niks op.

Een filmpje van de beweging van de swash als je de stick naar voor/achter doet, en van de beweging van de swash als je de heli voorover/achterover kantelt, is meer interessant....

Een paar dagen geleden was er een vergelijkbaar, maar precies tegenovergesteld ding in het brandstof-specifiek forum, (phasing klopte maar de heli deed tóch raar in de lucht) en dat bleek aan de foutief ingeschakelde auto-leveling funtie te liggen....

Groet, Bert

Oké dan begreep ik dat verkeerd.

Dat we iets over het hoofd zien is duidelijk ik zit ook continu na te denken wat er nu niet klopt. Als ik de heli zonder motor bedien, gaat de swash omhoog als ik de throttle stick omhoog doe en omlaag als ik hem weer omlaag doe. Dus dat klopt alvast.

Als ik de andere stick omhoog doe gaat de swash voorover kantelen en als ik de stick naar beneden doe kantelt de swash achterover. Als ik de aileron stick naar rechts doe kantelt de swash naar rechts en stick naar link kantelt de swash naar links.
Als ik met de hand de heli voorover, achterover, naar links of naar rechts beweeg blijft de swash horizontaal, dus de zyx doet ook zijn werk.

Dat lijkt allemaal logisch toch? Of zit ik gewoon verkeerd te denken? Dat kan natuurlijk ook dat ik in de verkeerde richting denk.

Als ik na het rechtzetten van de meenemer (dus eigenlijk de verkeerde phasing) niets verander aan de instellingen, behalve de pitch van de bladen met de links omdat ik anders wel heel erg veel pitch krijg bij pitch up, blijven de reacties op de sticks dus hetzelfde, maar gaat de heli rustig omhoog, vliegt rustig en reageer goed op de commando's.

Ik pieker me suf, maar kom er niet uit.
Ik wil morgen ofzo ook nog even de zyx helemaal resetten en opnieuw programmeren om te kijken of dat iets oplost, al zou ik niet weten wat er verkeerd in zou staan.

Groet, mark

Je beschrijving van wat de swash doet, klopt voor een 90 graden phasing (de "scheve stuurstangen").

Als je dan de phasing verdraait, moet logischerwijs de heli schuin naar voren lopen als je de stick recht naar voren duwt.
Nu kan het goed zijn, dat de heli dat aanvankelijk doet, de ZXY de ongewenste zijdelingse beweging detecteert en onmiddellijk corrigeert, dat gedeelte zou kunnen.

Wat vreemd is, is dat de heli rustig blijft als je niks doet: de ZXY zou dan scheef moeten reageren op een verstoring, en de bijbehorende nevenreactie zou een kettingreactie van verdere correcties moeten veroorzaken.

Wellicht is dat een kwestie van een beetje geluk hebben met de gains?

Groet, Bert

Back