Phasing met zyx

Levert hij ook zijn normale kracht?

Waaromgaat hij dan wél omhoog als je op de grond met stilstaande rotor de boel beweegt, maar blijkbaar niet, als de boel op toeren is....

Het is leuk dat de servo het heel hard "probeert" maar daar heb je niets aan.... het moet hem per sé lukken...

Heb je soms een curve geactiveerd o.i.d.?

Groet, Bert

Wat bedoel je met een curve geactiveerd?
mijn pitchcurve is linear en niet veranderd t.o.v. de verkeerde phasing.

de servos komen wel omhoog als ik tegenhoud, maar zodra ik hoor en voel dat hij hard gaat werken stop ik omdat ik bang om ze teveel tegen te werken en ze kapot te maken

groet, Mark

Nou ja.... dat weet ik dus niet, want jij test nu de servo-kracht, en zegt dat je 11 graden ziet.... maar voor dat testen moet je rotor stil staan.

Dan haal je een schakelaar over, zodat je toeren krijgt, en dan zeg je dat hij niet vliegt, en dat het net is alsof je servo's halverwege niet verder gaan....

Aangezien je de servo's getest hebt, en (hier moet ik uitgaan van wat jij zegt) die zijn krachtig genoeg, zou je dus kunnen stellen, dat als ze niet verder gaan, dat dat komt omdat ze van de zender geen opdracht krijgen om verder te gaan

Dan vraag ik mij af, of je niet mogelijk door het overhalen van die schakelaar een heel andere pitchcurve activeert.

Ik heb vroeger ook wel eens heel driftig een pitch curve lopen afstellen in normal, endan gaan vliegen en geen verandering merken omdat je in idle-1 met een andere curve vliegt, dan je bij stilstand in normal afstelt....

Sommige zenders zijn daar héél onduidelijk/onlogisch/onoverzichtelijk in....

Groet, Bert

toeren gaan we even vanuit dat dit klopt.

dit moet wel heeeeeel erg mis zijn wil hij in het echt zo ver afwijken van jouw berekende waarde.
Let op, die waarde is wel met een 100% flatline throttlecurve.

een helicopter hoovert op 5 graden, ongeveer.
de jouwe wordt niet eens licht. dus hij komt waarschijnlijk niet eens boven de 0.

we gaan er even vanuit dat de zender klopt, aangezien je de bewegingen als het goed is al getest hebt met losgetrokken motordraden.

Kijk nu eens goed. trek de linkjes van de servo's even los.
beweeg de swash zoals de servo's ook doen
voel of er zware punten in zitten.
het moet vooral erg licht gaan.

zet de phasing eens zoals eerst, toen hij wel loskwam.
doe nu hetzelfde. zit er verschil in hoe zwaar de swash loopt?
lijkt mij op iets wat blokkeert, OF het wordt vanuit de zender niet naar de heli gestuurt.
ik zie op je filmpjes de servo's ook niet echt bewegen, lijkt het wel..

Ga maar eens goed opzoek in je zender, want je servo's bewegen NIET als je de rotor optoert....

En daar zit je probleem.... blijkbaar, als je de motor inschakelt, schakel je de pitch naar een "flatcurve" toe, OF er blokkeert iets mechanisch, wat er niet blokkeert als je die phasing verkeerd hebt staan.

Maar wat ik op het eerste filmpje zonder motor zag, daar moet hij zonder meer mee willen vliegen, in het tweede filmpje (met motor,dichtbij) heb ik 3 keer afgespeeld met beeld op maximaal, en ik ben er heilig van over tuigd dat je servo's niet bewegen.

Nogmaals. Of dat electronisch (schakelaars, programmering) of mechanisch (iets blokkeert als je heli op toeren is???) is, dat kan ik vanaf hier niet zeggen.

Groet, Bert

Nou ja.... dat weet ik dus niet, want jij test nu de servo-kracht, en zegt dat je 11 graden ziet.... maar voor dat testen moet je rotor stil staan.

Dan haal je een schakelaar over, zodat je toeren krijgt, en dan zeg je dat hij niet vliegt, en dat het net is alsof je servo's halverwege niet verder gaan....

Aangezien je de servo's getest hebt, en (hier moet ik uitgaan van wat jij zegt) die zijn krachtig genoeg, zou je dus kunnen stellen, dat als ze niet verder gaan, dat dat komt omdat ze van de zender geen opdracht krijgen om verder te gaan

Dan vraag ik mij af, of je niet mogelijk door het overhalen van die schakelaar een heel andere pitchcurve activeert.

Ik heb vroeger ook wel eens heel driftig een pitch curve lopen afstellen in normal, endan gaan vliegen en geen verandering merken omdat je in idle-1 met een andere curve vliegt, dan je bij stilstand in normal afstelt....

Sommige zenders zijn daar héél onduidelijk/onlogisch/onoverzichtelijk in....

Groet, Bert

Oke dus als ik het goed begrijp, als ik de curves in idle 1 hetzelfde maak als in normal zou die mogelijkheid dus uitgesloten of bevestigd worden?

Oke dus als ik het goed begrijp, als ik de curves in idle 1 hetzelfde maak als in normal zou die mogelijkheid dus uitgesloten of bevestigd worden?

Yep.... EN.... staat de curve in Idle 1 wel actief?Want het ziet er voor mijn nog niet zo heel erg ervaren ogen uit, alsof zodra jij die motor start, de collective pitch niet meer beweegt....

Maak die curves maar eens gelijk....

Groet, Bert

BIj gebruik van FBL blijkt (weet ik ook pas sinds een paar dagen) dat zolang de phasing ruwweg binnen 45 graden zit, de FBL set alle afwijkingen min of meer weg kan corrigeren.

Al denk ik wel, dat er bij 45 graden mis-phasing een merkbare vermindering van de stabiliteit en volgzaamheid te merken is, en het zal ongetwijfeld zo zijn dat hoe zuiverder de phasing, hoe minder onnodige sevobewegingen dus hoe minder de warmteontwikkeling en stroomverbruik.

Nogmaals: ik weet dit ook pas sinds héél kort, omdat afgelopen week iemand in het brandstof-specifiek forum iets vergelijkbaars had: die zat er aanvankelijk door een denkfout 90 graden naast, wat NIET bleek te willen, maar met 45 graden fout vloog de boel, waarna geconcludeerd werd dat blijkbaar die phasing goed was....

Groet, Bert

Oké weer even een update.

student, ik heb de links losgemaakt en bij beide instelling de swash omhoog en omlaag bewogen. Bij beide liep het heel soepel en geen blokkades.

bert, ik heb de curves in alles modes hetzelfde gemaakt behalve natuurlijk de throttlecurve in hold mode.
geen verschil nog steeds gaat hij niet omhoog.

het enige wat ik in de curves actief kan zetten is de exp. Is dat dan wat je bedoeld, want dat staat in de handleiding van de zender (spektrum dx7s) niet beschreven of ik kijk er overheen. Als dat op act zou moeten staan zou dat toch ook zo moeten zijn bij een verkeerde phasing? Of is dat nou net wat ervoor zorgt dat de zyx rekening houd met de phasing?

groet, Mark

BIj gebruik van FBL blijkt (weet ik ook pas sinds een paar dagen) dat zolang de phasing ruwweg binnen 45 graden zit, de FBL set alle afwijkingen min of meer weg kan corrigeren.

Al denk ik wel, dat er bij 45 graden mis-phasing een merkbare vermindering van de stabiliteit en volgzaamheid te merken is, en het zal ongetwijfeld zo zijn dat hoe zuiverder de phasing, hoe minder onnodige sevobewegingen dus hoe minder de warmteontwikkeling en stroomverbruik.

Nogmaals: ik weet dit ook pas sinds héél kort, omdat afgelopen week iemand in het brandstof-specifiek forum iets vergelijkbaars had: die zat er aanvankelijk door een denkfout 90 graden naast, wat NIET bleek te willen, maar met 45 graden fout vloog de boel, waarna geconcludeerd werd dat blijkbaar die phasing goed was....

Groet, Bert

Ik zie nu pas dit bericht.
Dus het zou zo kunnen zijn dat ik toch terug moet naar de "verkeerde" phasing?
maar Is daar ook uit gebleken waar dat verschil dan in zit?

Exp (exponentiëel) heeft er niks mee te maken.... dat vervormt alleen de stuurrespons zodat de heli minder nerveus wordt rond de middenstand van de sticks.

De phasing, die moet je ook even vergeten, het blijkt (zie vorige bericht, ik weet dat ook pas sinds kort) dat dat voor nu niet kritiek is.

Wat ik zie, is dat zodra jij throttle hold UIT zet, je pitch ophoud te bewegen.
Trek de motor eens los van het tandwiel (dus motor zo ver weg schuiven dat de motor kan draaien zonder dat de hoofdrotor beweegt) en ga dan eens "vliegen".... dus gas geven, met lopende motor, zoals je normaal ook zou doen als je wilt vliegen. Je rotor draait dan niet, dus je kunt alles goed zien wat er gebeurt

Kijk dan nog eens, of je servo's bewegen of niet.

Volgens mij moet je ergens iets activeren, maar hoe en wat?
Heb je Idle-1 en throttle hold wel aan de juiste schakelaars toegewezen? (mischien zeg ik nu wat doms, maar ik ken jouw zender verder niet....)

Groet, Bert

Ik zie nu pas dit bericht.
Dus het zou zo kunnen zijn dat ik toch terug moet naar de "verkeerde" phasing?
maar Is daar ook uit gebleken waar dat verschil dan in zit?

Ik weet het niet, want als die phasing het enige is wat je veranderd hebt, dan is er iets mechanisch aan de hand: je hebt namelijk op die eerste video van een paar posts terug, RUIM voldoende pitch, maar ik zie in de tweede video de servo's niet bewegen.

Als het ENIGE verschil tussen die video en de keren dat hij wél vloog, ligt in het feit dat je die swashdriver verdraaid hebt, dan MOET de oorzaak van je probleem MECHANISCH zijn.... dan MOET er iets in die swash driver zitten wat de boel blokkeert....

Groet, Bert

Ik heb de motor even van de maingear los gehaald en gas gegeven.
nu gaan de servos zonder problemen omhoog.

ik heb de swashdriver even goed bekeken en bewogen met de hand, maar kan niets ontdekken wat blokkeert. Hij beweegt soepel omhoog en omlaag.

ik heb alles even teruggedraqid naar de "verkeerde"phasing. De pitch bij midstick teruggezet naar 5 graden. De throttlecurve op 0,80,80,80,80

http://m.youtube.com/watch?v=Tzbppq3QT0w

omdat de heli achteruit kwam ben ik nog niet hoger gegaan, dus ik weet nog niet zeker of nu de servos wel hoger gaan. Eerlijk gezegd twijfel ik daaraan.

wat zou er dan fout kunnen zijn aan die swashdriver?

Ps ik heb throttle hold en de idle 1 op dejuiste switches staan. Dat is niet iets doms, want alles kan vergeten worden of niet gezien. Dus ook kleine dingen als dit.

alles wat bij kan dragen aan de oplossing is welkom.

Maak eens een zo goed mogelijke detailfoto van die swashdriver en de twee stuurstangen aan weerszijden van die driver, in de "goede" EN de "foute" phasing, want ik begin het vermoeden te krijgen, dat je stuurstangen tussen swash en bladegrips ruzie maken met de swashdriver boven een bepaalde hoogte van de swashplate....

Ik heb bij mijn multi's destijds ook behoorlijke stukken van die swashdriver moeten wegvijlen....

(nu heb ik andere, véél betere swashdrivers, van DEAO)

Groet, Bert

Ik had last dat de ballinks ruzie kregen zo'n beetje op de "elleboog" van het plastic armpje van de swashdriver.
Maar ik zie inderdaad bij jou niks geks daar.

Maar zonder bladen gaan je servo's wel omhoog zeg je....

Zou er iets mis zijn met de lagers van je bladhouders? Of wellicht bij het assembleren borgmiddel in die lagers gekomen?

Probeer eens wat er gebeurt met maar twee bladen (en daarna uiteraard het andere setje bladegripsook met maar twee bladen)

Wie weet krijg je op die manier de fout boven water.

Want nu begin ik ook wel een beetje aan het eind te komen van de mogelijkheden....

Wat voor servo's gebruik je eigenlijk?

Groet, Bert

Back