Phasing met zyx

Maar het valt mij wel op, dat de metalen arm van jouw swashdriver er héél anders uit ziet als die van mij.... en DAAR kan wel eens iets heel vreemds gebeuren....

Want ik zie niet goed, hoe het klemblokje om de rotor-as vast gezet wordt zonder dat het driver-armpje ook vast komt te zitten en niet meer soepel op en neer kan bewegen....

En nu begin ik wel te begrijpen wat er gebeurt: de reden dat ik de "foute phasing", ofwel de verticale stuurstangen, toepas en dan electronisch de phasing weer goed zet, is omdat schuine stuurstangen de swashdriver enorm belasten (de resultante krachten in de scheef staandestuurstangen proberen de binnenring van de swash heen en weer te draaien. Bij verticale stangen zijn die krachten er niet).

Ik krijg het gevoel dat jouw swashdriver gemodificeerd is, klopt dat?

Groet, Bert

mg 90's zag ik eerder.

blijft vaag dat hij wel vliegt met phasing fout, maar dat de servo's niet meer bewegen als de phasing veranderd.

servo's bewegen als de rotor stil staat.
servo's bewegen als de rotor zonder bladen is opgetoert.

servo's bewegen niet als de rotor met bladen is opgetoert.

Je zou bijna zeggen dat de centrifugale kracht van de bladen de lagers in de kop vastzet..
Maar het zou raar zijn als dit van phasing afhankelijk zou zijn.. Dat kan eigenlijk niet..
De symptomen zijn er dan weer wel naar.. ergens onder belasting gebeurt er iets raars.

beetje een jbf testje
haal de 4 linkjes naar de bladhouders eens los.
pak 2 bladen die tegenover elkaar staan, en trek ze in de lengterichting uit elkaar. Dus in de zelfde richting waar ze naartoe zouden willen als hij opgetoert is.
mag je best stevig aan trekken.. en tegelijk een pitch beweging maken..
gaat hij dan opeens stroef lopen, heb je een oorzaak

Edit:
Zou die verdraaiing zoveel kracht in dat kunststof op kunnen wekken, om alledrie de servo's volledig te blokkeren?
Maar als het in de driver zit, zou hij dit ook zonder bladen doen..

Haal die servo's er alsjeblieft ASAP uit.... ZEKER met multiblades!!!!

bij ons hielden ze het in de indoor lesheli's ruwweg 60 acculadingen uit (indoor, flybarred, alleen maar hooveren) en in de multiblade hielden ze het bij mij minder dan 20 vluchten vol en toen crashte ik mijn eerste 450 BO 105....

Ik gebruik nu Hitec HS65HB en die bevallen UITSTEKEND.... (lesheli zowel als de multiblades, in 4 jaar tijd geen een enkele storing met 7 heli's (21 servo's))

Groet, Bert

Edit:
Zou die verdraaiing zoveel kracht in dat kunststof op kunnen wekken, om alledrie de servo's volledig te blokkeren?
Maar als het in de driver zit, zou hij dit ook zonder bladen doen..

Als de driver blokkeert onder die torsie, dan houd hij die servo's wel tegen.... zosterk zijn die niet.... en de resultante-krachten van de stuurstangen worden veroorzaakt door de massa van de bladen (doordat de bladen zich verzetten tegen iedere verandering van stand), dus hij doet dat zonder bladen niet, en met bladen wél.

Groet, Bert

humz.
eigenlijk toch een simpele oplossing voor toch een vrij vaag probleem ;-)

of het een gewenste oplossing is is de volgende vraag, er zullen wat andere servo's op moeten..

Oke dan blijkt het achteraf inderdaad een heel simpele oplossing.
ik ben er hoe dan ook blij mee dat het probleem oplgelost is hiermee. Ik ga nieuwe bestellen en dan eindelijk weer lekker vliegen.

ik was op zoek naar een oplossing voor mijn probleem en die heb ik nu, dus ja student, het is een gewenste oplossing. Dan moeten er maar nieuwe servo op. Het zij zo.

ik wil jullie allen hartelijk danken voor het meedenken en de leerzame ideeen.

groet, mark

Neeeeeeeeee!!!!!

Die driver mag zelfs die tower Pro servo's niet blokkeren....

Ook al moet je die servo's er af halen, die servo's zijn NIET je onmiddelijke probleem....

Die swash driver klopt niet! DAT is je probleem!

Je hebt een wishbone (gevorkt deel) scharnierend bevestigd met dezelfde bout waarmee het klemblokje om de rotoras geklemd zit. En dat kan nooit soepel bewegen....

Zo hoort hij er uit te zien:
** Live-Hobby.de ** Ihr RC Modellbau Shop für Hubschrauber und Ersatzteile CopterX Alu 4 Blatt Rotorkopf + Rotorblätter # CX450BA-20-00BL CX450BA-20-00BL - www.live-hobby.de (foto 3, let op het enkelzijdige armpje. Bijjou is dat een "vork, langs weerszijden van het klemblokje).
Bij dit patent kun je met één bout zowel het armpje bevestigen, EN het klemblokje aan de as vastzetten

Jij hebt een double wishbone zoals op deze foto's:

full

full

bij zo'n double wishbone (de horizontale arm vormt dan een "vork" aan weerszijden van het klemblokje) heb je een apart boutje nodig voor de wishbone, en een ander boutje om te klemmen. Bij jou hebben ze dat laatste verkeerd gedaan.... Daardoor loopt jouw driver niet zoals het hoort.

Ik geloof eerlijk gezegd niet dat jouw heli zo origineel is...

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Oh oke.
de rotor heb ik zo gekocht met die driver die al in elkaar zat.
er zitten in de gaten van de "vork" zitten koperen busjes die niet in het blokje maar ertegenaan.

opdie manier klem je dus eigenlijk het blokje vast, terwijl de vork kan blijven bewegen.

hij wordt wel zo geleverd terwijl het dus eigenlijk niet zo hoort te zitten?

die copterx rotor van de foto is dat een goede? Anders bestel ik die gewoon. Ik wil tenslotte schaal gaan vliegen en dus niet met twee bladen op een heli die in het echt vier bladen heeft.

Die CopterX van die link, die vlieg ik zelf ook, zelfs zonder E-stab, en dat gaat prima. Die driver is ook niet super (kogellagertjes moeten heel regelmatig vervangen worden), maar functioneert wel goed verder.

Maar voordat je dingen gaat bestellen, controleer eerst eens of ik eigenlijk wel gelijk heb.... duw en trek wat tegen die driver (liefst zijdelings) en kijk of je dat blokkeren kunt herhalen.

Dan weet je tenminste zeker wat het is

Ik krijg de indruk dat jouw driver uit niet bij elkaar horende delen gebouwd is, want de wishbone ziet er goed uit, maar het geheel "oogt slordig".

Ik heb aan de driver op mijn foto's (die is van DEAO Helicopter) ook redelijk wat aandacht moeten besteden voor hij goed liep, en dat had behoorlijk invloed op het sturen....

Groet, Bert

Nu ik er met m'n neus bovenop zit voor die driver zag ik iets wat niet goed is.
de link naar de driver is gescheurd. Zonder druk zit hij precies tegen elkaar aan dus zie je er niets van, maar met druk op de link staat hij open.

full

eerst maar even een nieuwe voor bestellen.

Maar met het bewegen recht of schuin kreeg ik geen blokkade van de driver(toen de driver nog op de heli zat). Er is rondom ruimte voor beweging.

Ik heb alles gedemonteerd om ieder onderdeeltje even goed te kunnen bekijken aan alle kanten.

die gescheurde link veklaard nog niet waarom de servos niet hoger komen, want dan zouden ze wel hoger kunnen komen, maar dan komt er speling op de driver lijkt mij.
correct me if i'm wrong.

groet, mark

Laatst bewerkt door een moderator:
En wat denk je dat er gebeurt als die link open buigt?

Normaal moet het aandrijfmoment opgenomen worden door twee scharnierpunten, die een paar mm uit elkaar zitten.
Wat er ookgebeurt, elk scharnierpnt neemt uitsluitend een duw of trekkracht op, en blijft zijn functie als scharnierpunt behouden.

Nu is er eentje gebroken, en moet het gehele moment opgenomen worden door één scharnierpunt.

Als je je natuurkunde lessen goed terughaalt, weet je dat een scharnierpunt geen moment over kan brengen.... dat scharnierpunt wordt echter haaks op zijn scharnier-richting belast, en die gaat gewoon blokkeren....

Zelf was ik er van overtuigd, dat OF de koperen busjes waar de wishbone op draait, OF vervormd waren, of zoveel ruimte toelieten dat de wishbone tegen het klemblokje zou kunnen haken.

Maar dit is ook een optie, en een zwaar lopende swashdriver kan echt zulke effecten veroorzaken.

Denk hier goed over na: wat zou er gebeurd zijn, denk je, als je sterkere servo's besteld had, die dwars door die wrijving heen drukken, en dan gedacht had: "zie je wel, probleem opgelost...."

Vandaar dat ik mogelijk wat erg doordramde, maar achteraf wel maar beter ook.

PS: ik heb wel zo'n linkje voor je liggen....

Groet, Bert

Doordrammen vond ik het niet hoor, ik ben blij dat je het zo doet.
dat zo'n kleine inperfectie zulke grote gevolgen kan hebben is wel te begrijpen, maar ik had hem niet gevonden als je niet zo "doordramde" .

Als jij zo'n linkje hebt liggen zeg dan maar wat je van me krijgt, dan wil ik die wel hebben.
ik stuur je een pb met mijn adres.

Even voor de andere helpers:

Ik ben er net achtergekomen dat ik, in tegenstelling tot de vorige keer, 2 van de drie servos met gemak tegen kan houden.
ik durf die servos de lucht niet in te sturen, dus bestel ik toch nieuwe en gelijk een nieuwe driver.

zodra het binnen is en geinstalleerd horen jullie weer van mij.

voor nu alvast bedankt voor jullie hulp.

groet, mark

laat dan die mg 90's voor wat ze zijn...

pak een set bewezen goede servo's, en niet een setje waarvan je al weet dat je er een beetje geluk mee moet hebben..

de align zijn op zich goed. hitec 65mg's vind ik beter.
let op, de 65 is analoog, werkt niet samen met veel stabilisaties.
de 5065 mg is de digitale tegenhanger.

Back