Phoenix 25 over current probleem?

Satoer

Forum veteraan
Ik zit met het volgende probleem: M’n phoenix25 in mijn Zoom400 nokt ermee op het moment dat ik heel heftig aan het roeren ben met de sticks.
De servo’s vallen dan dood, er gaat een ledje flikkeren op de controller, en vervolgens doet hij het weer. (na een halve-hele seconde) dit gebeurt steeds om de twee-drie seconde en na 30 seconde nokt hij er helemaal mee.

Dit heb ik volgens mij nog niet eerder gehad. Er zitten 4 Waypoint 84’s een ontvanger en een GY 240 op de BEC. Hij zou 1,5 Amp moeten kunnen leveren. Dat zou toch voldoende moeten zijn?

Ik heb er alleen last van als ik dus met beide sticks (dus 4 servo’s te gelijk) 3 seconde heel heftig ga roeren (wat in een praktijk situatie nauwelijks voorkomt). Anders doet hij het prima. Als ik er een servo uit trek heb ik er overigens ook last van.

De current limmiting staat op insensitive. Ik kan hem ook uitschakelen, maar ben dan bang dat hij doorbrand.
Beide software versies 1.07 en 1.021 hebben hier last van.

Andere die hier ook last van hebben?

pffff.... dan toch maar die Nikko pakken ;)

De current limmiting heeft volgens mij alleen betrekking op de hoofdmotor.

Vrees toch echt dat je BEC het niet aan kan, wordt de regelaar warm? Hoeveel stroom loopt er maximaal? (meten)

Okay ik heb net even gemeten tussen de accu. (dus niet tussen de BEC en de ontvanger)

In rust trekt de heli 0,12 A
met een servo heftig bewegen gaat hij naar de 0,6A
met 4 servo's "normaal" bewegen gaat hij naar de 1A
En met 4 servo's heel snel bewegen heeft hij piekjes naar de 1,66 A

Er word wel een klein zwart vierkant componentje op dde controller kortstondig heet er staat 47-10 s4 op en een 2 met een rondje eromheen.

Dit is idd een probleempje met de BEC. Als je met 4 servo's vol roert trek je soms een piek van 1,6 ampere, dit is dan al iets boven de opgegeven belasting. Als je dan ook nog eens de motor gaat bedienen dan kan het BEC systeem dit al snel niet meer aan. Toch maar eens gaan zoeken naar servo's die minder stroom trekken of een zwaardrere regelaar met een grotere BEC reserve.

gek dat ik er nooit eerder last van gehad heb.... ook misschien niet eerder geprobeerd.

Een apparte BEC lijkt mij een betere optie dan een apparte controller ;)

Andere die hier last van hebben? denk dat mijn servo's niet veel meer trekken als de hitecs. Daarnaast kan ik het met 3 servo's ook al uitlokken.

Net met een phoenix 10 geprobeerd als bec (ook 1,5A) zelfde effect. Dus het ligt niet aan de controller

Met de Hitecs zul je het zelfde probleem hebben. Dit ligt echt aan het bec-systeem, dat het niet kan bijsloffen en dat is niet echt vreemd: met 3 of 4 (belaste) servo's heftig bewegen kom je al gauw ruim boven de maximaal toelaatbare stroom. Met een Voltmeter kun je dit niet eens goed meten omdat de kortstondige stroompieken tijdens het 'samplen' uitgemiddeld worden.
Als je tijdens het vliegen ook hinder ondervindt zit er niets anders op dan het gebruik van een aparte bec-schakeling of een ontvangeraccu.

hmmm het blijkt niet alleen met het Bec systeem. Als ik de heli vol pitch geef, verliest hij al z'n vermogen. Wat resulteerd in een wat geforseerde ruwe landing. :(

Snap er niets van :?

Dan zou ik maar eens gaan meten wat de afzonderlijke accucellen onder belasting doen. Veel kans, dat er eentje wat minder goed z'n best is gaan doen.

Ik heb net een andere zelfde type accu erin gestoken (1500 mAh Kokam 3s)

Zelfde resultaat. het ligt dus niet aan de accu Jan.

Geen mechanische problemen?
Hoe meer pitch hoe meer de motor natuurlijk moet werken.. maar jouw brushless hoort dat vast aan te kunnen ;)
Stroom die de motor trekt blijf op dat moment binnen de perken?

gas niet toevallig negatief meegemixt o.i.d.?

Verlies je in 1 klap je vermogen of gaat dat gelijk op met de hoeveelheid pitch die je geeft?

Blijft de motor wel draaien?

Soft Cut Off ingesteld?

Afslagspanning niet prongelijk te hoog ingesteld?

Servo's blijven wel werken?
Als je BEC uitvalt, krijgt je ontvanger geen stroom meer.. je regelaar geen puls meer, en zal hij hoogstwaarschijnlijk de motor stoppen.
Probeer eens een klein ontvangeraccutje en trek de plus draad uit je regelaar ontvanger stekker.

- Geen mechanische problemen

- Gas is vlak op 90%

- Motor blijft draaien

- Yup, soft cut off

- Afslag spanning op 9V (zou die onder de 9V kunnen duiken met een volle 3S lipo van 1500 mAh??)

- Besturing blijft werken ja.

Ja accu wordt wat warm. Maar dat is toch niets verontrustend. Beetje maar.

Ik zal de cut-off eens op 6V zetten.

Niet op 6 volt zetten maar op 8 of 8,5 volt dan zit je nog altijd safe.

Jawel hoor. met nieuwste software versie.

Het blijkt dus inderdaad het probleem. Vol pitch kakt de motor wel in maar dat is gewoon door de belasting. met iets minder pitch komt de motor meteen weer op toeren.

Edit: verrek! ik kan zelf een custom cut off instellen :hammer:

Je kan alle instellingen die je via de zender programmeert via de phx-link veel beter en fijner afstellen. Het is zelfs mogelijk om de software van de regelaar op die manier te updaten zodat zelfs die op de laatste stand van zaken is.

even normaal aanzetten en dan eens voelen of er geen van de servos of dfe regelaar heet word.
ik heb hetzelfde gehad, pitch servo werd loeiheet terwijl ie niet onder belasting was, servo bleek kaduuk.

Satoer zei:
Het blijkt dus inderdaad het probleem.
Als het probleem nu is opgelost wil ik toch even nieuwsgierig zijn:
- gaat het met het rondroeren van de servo's nu wel goed?

@Theo/Michel:
- wat is er met zo'n phx-link allemaal in te stellen op de regelaar? Zo'n software-voorziening ken ik tot nu toe alleen van Novak-regelaars. Best wel interessant om te weten hoe dat met Phoenix-regelaars is geregeld.

Back