Piet Hein

• Topicstarter Topicstarter gmctje
  • Startdatum Startdatum
G

gmctje

Guest
Het is een hele uitdaging om een boot te bouwen als je eigenlijk een truckbouwer bent.Maar oefening baart kunst.
P1293927.JPG

In middels ben ik al iets verder na deze foto ben ik aan het plamuren.
P3064084.JPG

Welke Piet Hein bedoel je? Een oorlogsbodem of het statenjacht?
Verder veel succes.

groeten Paul

PS. let op de zeeg van het schip.

Ze is het staten jacht. Geschonken in 1937 door het Nederlandse volk aan prins Bernard en koniging Juliana bij hun huwelijk.

@ gmctje,

Ik heb vorig jaar een Proeve van Bekwaamheid op de Piet Hijn moeten doen, en ik heb daar foto's van gemaakt, als je die wilt hebben, moet je me even je email-adres geven en dan stuur ik ze naar je door.

Groetjes Josse

IK heb zoals jullie kunnen zien de eerste grond verf laag aan gebracht
P3204112.JPG

Hallo gmctje,

De vorderingen gaan voorspoedig! In welke schaal bouw je het model? Voeg een keer een foto van het originele schip erbij. Ik weet niet eens ofdat het echte schip nog bestaat.

groeten Paul

PS. Was de boeg van het onderwaterschip zo stomp? Volgens mij had het schip een gewelfde waaierboeg boven de waterlijn en deze liep langzaam over in een messcherpe onderboeg.

@Hawser,

Bedankt voor die site, ik was al eerder aan het goolgelen geweest maar deze kwam er niet uit.

@gmctje,

Zie nu ook dat het schip dubbele roeren had. Ik hoop dat je dat nog kan aanpassen.:(

groeten Paul

IK bouw hem 1: 30 en het onderwater schip is zoals hij op de tekening van 1937 staat afgebeeld.Hier een foto van een van de tekeningen .Daar staat ze ook met 1 roer op.
P3064085.JPG

GMC'tje ,

enkele opmerkingen omtrent je romp ...

ik ben een zaag , weet ik , maar meermals moet ik dezelfde opmerkingen maken , zeker aan modelbouwers die beginnen .

de steun voor het roer zou heel dun moeten worden , het was nooit zo dik , de boodschap is dus : schuren , liefst in een druppelvormige vorm

een andere punt die regelmatig terug komt , is de dikte van de boeg .

Bekijk eens je romp , vanaf de voet van de boeg tot de waterlijn : deze zou moeten snijdend zijn "als een mes" en niet zo dik als jij het deed .

Ik vermoed dat je de latten zoals op de bovenkant van de tekening hieronder lijmde ?
Sans%20titre.JPG

terwijl je ze beter had gelijmd zoals op de onderkant van de tekening ...

Nu is het waarschijnlijk te laat en gaat je toch te weinig "vlees" hebben om te schuren , spijtig .

hieronder nog een tekening van hoe ik mijn beplanking aandoe :
bloc%20ou%20pas%20bloc.JPG

Nu , een van de raad die ik kan geven voor je volgende rompen , gebruik niet zo'n dikke kiel , drie millimeters is meer dan genoeg , deze kiel heeft toch geen structurele functie , ik bouw mijn rompen van meer dan een meter met kielen tussen 3 en 6 mm , niet meer .

hopend dat ik je niet beledigde , is het voor de rest een pracht van een boot ...

de groetjes ,

Laurent

Laurent ik vind alle advies die ik krijg praachtig .En bij het volgende model neem ik het mee
Bedankt Frits

Hoi leuk schip.
Zelf heb ik hem ook als erfstuk nog op de plank ataan.
Graag wil ik hem nog eens afbouwen, alleen is het erg moeilijk aan foto's te komen.
Ik heb het origineel een keer zien varen in Rotterdam.
Wat ik mij echter afvraag het schip heeft twee schroeven en maar een roer in het verlengde van de kiel.
Nou ben ik misschien gek maar volgens mij stuurt dat voor geen ene meter.
Wie heeft hier een passend antwoord op.
Graag voordat ik de boel weer ga slopen.
Groetjes Norwin

Back